Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første langtur med Zoe

Startet av StigH, søndag 25. oktober 2015, klokken 21:41

« forrige - neste »

StigH

Jeg hadde idag min første langtur med Zoe. Tur-retur Moelv-Oslo. Ca 16-17 mil hver vei. Må nesten innrømme at jeg var over gjennomsnitt nervøs denne turen. Sto opp kl 4.30 for å være sikker på jeg kom frem før kl 12 på dagen :)

Ikke var jeg sikker på hvor alle ladestasjonene var. Om de virket osv. Rekkeviddeangsten var til å ta og føle på. Men jammen kom jeg frem begge veier. Men for å være sikker så toppet jeg opp 3 ganger hver vei. Kjørte også en del sideveier for kjøre pent og rolig for å spare på energien.

Den lengste strekken uten lademuligheter med type 2 tror jeg er Minnesund-Hamar som jeg kjenner til. Dette var jo null stress når jeg nærmet meg tigerstaden.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

erik e

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

StigH

#2
Det som skremte meg litt når jeg skulle reise var at rekkeviddemåleren var skikkelig pessimist på fulladet og viste kun 13 mil.

Men det som i realiteten skjer er at om jeg har kjørt 1.5 mil så har rekkevidde kanskje bare gått ned et par km pga regenerering. Som forøvrig virker som er veldig effektiv på Zoe'n. Tempen stiger sikkert litt internt i batteri også. Så selv om det står 13 mil på meteret så kan rekkevidde ende mye lenger i praksis. Da jeg antar dette viser rekkevidde om motoren hadde gått konstant på en gitt hastighet på en 13 mils strekning

Er forøvrig blitt veldig fornøyd med bilen. Kjempefin å kjøre langt med :)
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

zbk

Rekkeviddemåleren er helt på bærtur :o, så den er det enklest å ignorere mest mulig. Det er bedre å se på batteristrekene og forbruket (om du nullstiller trippteller B) og gjøre et overslag basert på det.

Min viser sjelden mer enn 135km etter full-lading, selv midt på sommeren.

En del av oss har problemer med veldig optimistisk %-visning ved hurtiglading (verst for Q210-versjonen virker det som), slik at om du hurtiglader fra lavt batteri til det viser 95-99% risikerer du at det reelt bare er 80-85% på tanken. Da raser strekene skremmende fort i begynnelsen, men man venner seg til det også 8).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

StigH

Hehe!

Da er det altså ikke bare hos meg det viser så pessimistisk. Godt å høre. Ja en kan egentlig regne litt på forbruk om en ser på måleren for gjennomsnittlig forbruk (om den kan stoles på da :)) Er batteriet på 22kWh eller var det litt mere? for om en vet dette også kan en sikkert beregne noenlunde rekkevidde ut fra dette. Jeg ser Zoe'n min ligger i et forbruk på omtrent 1.4kW pr mil om dette høres riktig ut. Tror måleren viser 14kWh pr 100 mil.
Polestar 2 2021 Snow, single motor, standard range.
Tidligere biler:
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI

zbk

43kW-utgaven (Q210) skal vel ha 22kWh tilgjengelig. R240 skal ha litt mer, tror jeg har lest 23.4kWh, men det tallet kan jeg ikke gå god for. Det er samme batteripakke har jeg forstått, men det tas ut litt mer i topp/bunn.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hsa77

Når jeg lader til 100% regner jeg med at jeg har 20kwh tilgjengelig før jeg må lade, da har jeg tre kwh i bakhånd. Jeg har bare fått blinkende batterilampe en gang, og kom da hjem med 6% soc - det var litt for spennende for min del!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Nenad

I går hadde jeg min første langtur med Zoe. Den første bildet viser veien. Oslo-Kristiansand-Oslo.Temperatur ute var -1, oppvarming i bilen var på 20 grader. Batteri var på 97% i Oslo. Turen begynte kl. 5:15 på morningen
Nummer 1- er første lader, Flykafeen ved E-18, Tønsberg
Avstand 109.3 km, energiforbruk 16.5 kwh/100 km, gjennomsnitt hastighet 71.8, batteri prosent ved ankomst 8%.
Nummer 2- Lasses bil senter, Stathelle
Avstand 68.7 km, energiforbruk 16.0 kwh/100 km, gjennomsnitt hastighet 72.5, batteri prosent ved anskomst 46%

Nummer 3 Grønnkontakt Brokelandsheia - Fortum Kiwi Nedene var ute av drift, avstand mellom Stathelle og Grimstad altfor langt.
Avstand 47.7km, energiforbruk 16.6 kwh/100 km, gjennomsnitt hastighet 62, batteri ved anskomst 55%

Nummer 4 Grimstad
Avstand i km 67.1, energiforbruk 15.6 kwh/100km, gjennomsnitt hastighet 67.1 batteri ved ankomst 35%

Fra Grimstad kjørte jeg til Kristiansand, og kom til målet kl 13:04, etter 7 timer og 11 minutter.
kl 13:15 begynte turen til Oslo, kom hjemmet  20:51. Total over 15 timer. Samme ladesteder på vei tilbake. Bildet nummer to er kjørerapport fra Kristiansand til Oslo. Turen var veldig fint og jeg var fornøyd. Jeg er bare litt skeptisk om rekkeveidde. Klarer denne bilen 150-160 km om sommeren? Med gjennomsnitt forbruk på 16 kwh/100 km er det mulig i teori, men jeg vil ikke risikere med NAF veihjelp  igjen. Ikke før sommeren i hvert fall  ;D
  Summa Summarum - godt kjøp, kan anbefale denne bilen til både venner og fiender ;D
Renault Zoe fra desember 2015

JUL ZOE 240

Sitat fra: Nenad på søndag 06. mars 2016, klokken 01:43

  Summa Summarum - godt kjøp, kan anbefale denne bilen til både venner og fiender ;D
Var du 11 min i Kristiansand før du kjørte tilbake? En 15 timers tur bare for å teste litt? ;D

Jeg har kjørt deler av veien før. Fra Drammen til Arendal og pleier da å stoppe på Flyplasskafeen der er det Fortum 22 kW som aldri er opptatt og sist jeg var der var det kommet opp hurtiglader ved siden av som en leaf sto på. Lasses har mange plasser og aldri opplevd kø der heller til tross for at jeg ofte reiser nedover fredag ettermiddag, fint og kunne fordrive tiden på kafe eller matbutikken også. Jeg har kjørt Drammen-Arendal med lading kun på Lasses. Det går, men man må da kjøre sakte fra Drammen til Lasses, hvis det er under null vil du nok få problemer uansett.

Hva skjer med gjenvunnet energi på bildet? Det er jo spinnvilt! Her må det være noe galt.

Nenad


Var du 11 min i Kristiansand før du kjørte tilbake? En 15 timers tur bare for å teste litt? ;D

Jeg hentet en pakke der, men turen var for moro skyld. Jeg var egentlig 11 min der ::). Jeg skal til København i mai eller juni. Det var "prøvekjøring" før Danmark


Hva skjer med gjenvunnet energi på bildet? Det er jo spinnvilt! Her må det være noe galt.

Er det noe galt med gjenvunnet energi? Jeg trykket på nullstill i Kristiansand, så skjermen viser Kristiansand-Oslo. Bør det være mer eller mindre? Nesten hele veien hadde jeg regulator på i Eco modus. Størst forbruk var mellom Drammen og Lier,retning mot Oslo.

Men ja la merke til noe. To ganger begynte bilen å øke farten mens regulator var på. For eksempel nedover holder den farten i 50 km/h og generer 4kw/h. Plutselig kommer det økning av farten mens generering "faller" på 1kw/h eller 2kw/h. Jeg får inntrykk som at bilen glir nedover bakken. Oppover går den greit.
[/quote]
Renault Zoe fra desember 2015

overter

Sitat fra: Nenad på mandag 07. mars 2016, klokken 00:39

Men ja la merke til noe. To ganger begynte bilen å øke farten mens regulator var på. For eksempel nedover holder den farten i 50 km/h og generer 4kw/h. Plutselig kommer det økning av farten mens generering "faller" på 1kw/h eller 2kw/h. Jeg får inntrykk som at bilen glir nedover bakken. Oppover går den greit.
[/quote]
Jeg har sett det samme med fulladet batteri, den "suser" avgårde i nedoverbakke. Når batteriprosent faller til under 70% normaliserer det seg, ser også noe liknende i kuldegrader, virker som om bilen ikke lader optimalt i når det er et stykke ned på de blå.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

zbk

#11
Bilen vil bare regenerere med maks det som batteriene kan ta i mot. Med fulle batterier (og litt lengde på unnabakken) vil det man kan regenerere overstige det som batteriene kan ta i mot og regenereringen begrenses til hva batteriene klarer.

I korte perioder kan det regenereres en del, men dette faller ganske fort ved "fulle" batterier. Det ses tydelig på at regenereringen ikke øker når man bremser lett.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Nenad

Sitat fra: overter på mandag 07. mars 2016, klokken 19:45
Sitat fra: Nenad på mandag 07. mars 2016, klokken 00:39

Men ja la merke til noe. To ganger begynte bilen å øke farten mens regulator var på. For eksempel nedover holder den farten i 50 km/h og generer 4kw/h. Plutselig kommer det økning av farten mens generering "faller" på 1kw/h eller 2kw/h. Jeg får inntrykk som at bilen glir nedover bakken. Oppover går den greit.
Jeg har sett det samme med fulladet batteri, den "suser" avgårde i nedoverbakke. Når batteriprosent faller til under 70% normaliserer det seg, ser også noe liknende i kuldegrader, virker som om bilen ikke lader optimalt i når det er et stykke ned på de blå.
[/quote]

Tror du at alt er OK med Regulator?  Den bør holde farten uansett, hvis jeg forstått det riktig
Renault Zoe fra desember 2015

hsa77

Sitat fra: Nenad på tirsdag 08. mars 2016, klokken 13:08
Sitat fra: overter på mandag 07. mars 2016, klokken 19:45
Sitat fra: Nenad på mandag 07. mars 2016, klokken 00:39

Men ja la merke til noe. To ganger begynte bilen å øke farten mens regulator var på. For eksempel nedover holder den farten i 50 km/h og generer 4kw/h. Plutselig kommer det økning av farten mens generering "faller" på 1kw/h eller 2kw/h. Jeg får inntrykk som at bilen glir nedover bakken. Oppover går den greit.
Jeg har sett det samme med fulladet batteri, den "suser" avgårde i nedoverbakke. Når batteriprosent faller til under 70% normaliserer det seg, ser også noe liknende i kuldegrader, virker som om bilen ikke lader optimalt i når det er et stykke ned på de blå.

Tror du at alt er OK med Regulator?  Den bør holde farten uansett, hvis jeg forstått det riktig
[/quote]
Regulatoren bruker ikke mekaniske bremser, dersom regenereringen ikke er nok til å holde farta må du bremse selv!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

For at bilen skal bruke "motorbrems" så må den bytte modus frå forbruk til generator. Dette går veldig raskt. Når den genererer strøm så må den ha ein plass å gjøre av den. Er batteriet fullt så har den ingen plass å gjere av strømmen og dermed så minker "motorbremseffekten" Du kan øke den litt hvis du bruker mykje straum på td. varme i kupeen og anna utstyr som trekker straum.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA