Trefas til enfas?

Startet av daghb, tor 18. mar 2010, kl. 19:49

« forrige - neste »

daghb

Har etterhvert et behov for å bruke to biler i samme garasje. I dag er det ikke noe problem med lading ettersom jeg har enfas-uttak (16A/240V) og enfas-lading på bilen (opptil 70A/240V).

Neste generasjon av biler og den bilen jeg har lyst på etterhvert er annonsert til å ha valgfri trefaslading på 110V, 220V og 400V. Hvordan bør jeg legge opp sttrømmen i garasjen slik at jeg kan lade begge bilene der? Finnes det noen enkel måte å konvertere trefas ned til enfas for den ene bilen slik at nettselskapet godtar opplegget, helst med så mye ampere som mulig?
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

Griffel

Det enkleste er nok å få lagt opp en 3 fas kurs i tillegg til den du har fra før.

Sitat fra: daghb på tor 18. mar 2010, kl. 19:49
Finnes det noen enkel måte å konvertere trefas ned til enfas for den ene bilen slik at nettselskapet godtar opplegget, helst med så mye ampere som mulig?

Nei ikke enkel, men du kan selvfølgelig bruke en av fasene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Jeg har lagt opp 63A 3ph til garasjen.
Fra denne tar jeg ut to trefas 32A. Disse kan brukes som trefas kontakt eller 3 stk enfas 16A kontakter (man må bare velge om det skal brukes som enfas eller trefas i øyeblikket).
Det er kansje ikke så vanlig med 63A 3ph i garasjen, men fullt mulig (har eget abonnement).
Men en 32A 3ph /3 stk 16A 1ph burde være mulig.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

daghb

Takk begge to!

Kommer nok til å diskutere det med både e-verket og min "kjekk-å-ha" elektrikernabo når det blir sommer og det skal graves. E-verket sier de på sikt uansett blir nødt til å se på behovet til elbil-eiere og vil gjerne at jeg skal være en slags test for dem. Så når det skal graves fiber her kommer jeg nok til å be dem samtidig legge nye strømkabler til huset. Det eneste problemet de ser er eventuell kapasitet i eget nett, så de skulle komme tilbake til meg på dette.

Synes alt i alt de er hyggelige å prate med og seriøse og interesserte diskusjonspartnere.
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

Griffel

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1434.msg10736#msg10736

I dette inlegget er det et vedlegg som viser hvordan du kan summere opp enfas laster,om du trenger mer detaljer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA