Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutten for elbil til hytta?

Startet av KjellG, lørdag 24. oktober 2015, klokken 23:52

« forrige - neste »

KjellG

Selvfølgelig ikke, men selv 3 min lading ved 16 A kan nå koste 360 kr om du er uheldig og klønete. Er du ekstemt uheldig og lader over mnd-skifte koster 6 min lading 720 kr.

http://m.nettavisen.no/na24/ny-strmpris-kan-gi-skyhye-strmregninger/3423150607.html

Ferry

Hvorfor 3 minutter? Er det ikke snittet over én time som er grunnlaget for beregningen? I artikkelen har han brukt 43 kWt, med 4,12 kW effektdel. Han var på hytta i 30 timer, og må derfor ha brukt minst 1,4 kW i snitt.
En ting jeg lurer på er hvorfor det er tidene én time og én måned som gjelder? Hvorfor akkurat én time og ikke to timer, ett minutt, 12 timer, ei uke, 3 sekund? Er det en teknisk årsak? Og hvorfor én måned? Det kunne jo vært to mnd, eller ett år. Eller ei uke, ett døgn eller hva som helst. Peakeffekt over 20 ms med effektberegning i ti år kunne jo vært et scenario, for å trekke det litt langt.
Hvorfor ikke beregne effektleddet for like langt tidsrom som peakeffekten måles? Peakeffekten for en time, og betale effektdel for den samme timen.

Taffelman

Hvorfor? Fordi nettselskapene har funnet sin nye melkeku, her skal det tjenes penger, så forventet en masse tullete utregningsmodeller støttet opp av enda mer tullete begrunnelser.
X75D
TM3 LR AWD

elektrolux

Forstår ikke helt dette, men tankene går mot en batteribank på hytta med en lader som trekker 100 W fra nettet over hele måneden.

All forbruk går så via en inverter slik at nettbelastningen forblir konstant, mens forbruker kan belaste opp til inverterens begrensninger.

Det er kanskje tanken bak prisingen å tvinge fram slike løsninger.

Batteribanken kan være mobil i form av en utrangert/krasjet Elbil, eller stasjonær i et teknisk rom på hytta.

Batteribanken kan også være Elbil nr 2, slik at en kjører en fulladet bil til hytta, setter den på saktelading der, og kjører Elbil nr 1 som har stått på hytta siden sist helg og nå er fulladet hjem igjen.






Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eivhelle

Helt uavhengig av om man har elbil eller ikke er dette en kraftig økning av nettleien for alle abonnenter.

Jeg betaler selv 2500,- som fastbeløp for året i dag. Med ordningen som blir beskrevet her vil en få et fastbeløp på 625/år  pluss 107/mnd x peak effekt i KWh. Jeg har vanskelig for å se at man kan komme lavere ut enn 5KW hvis man beregner effekt bruk til matlaging sammen med VV- tank og litt gulvvarme her og der. Da får man en regning på 535/mnd pluss fastbeløpet på 625 som gir 7045,- i årlig avgift sammenlignet med dagens 2500. Og jeg vil tro at tallet blir enda høyere hvis man tar med noen kalde vintermåneder der man fort kan få peak effekt på bortimot 10KW. Så det er kanskje mest realistisk å regne med rundt 9000,- i året. I så fall en prisøkning på over 6500,- for de fleste huseiere.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Taffelman

#5
Men hvorfor skal vi akseptere at slike tullete pris modeller blir tvunget gjennom av selskaper som har monopol og allerede går med overskudd på hundrevis av millioner. Her må politikerne på banen.

Disse samme selskapene motarbeider bruk av elbil ved å forlange "anleggsbidrag" så fort du spør om å få litt økt kapasitet i sikringsskapet.

Denne effekt prisingen går også utover andre miljøvennlige installasjoner. Har f.eks en varmesentral med jordvarmepumpe som bruker veldig lite strøm det meste av døgnet, men ved behov kan den kjøre på med opptil 12kw i en kort periode.

Er det greit at selskaper som har fått monopol på å bygge og drifte samfunnskritisk infrastruktur ikke gjør nødvendige investeringer og istedet tar overpris, fordi det er mest lønnsomt?
X75D
TM3 LR AWD

KjellG

#6
"3 min" var litt retorisk for å illustrere problemstillingen. Gitt f.eks. en kloakkpumpe. Den går typisk 3*3 min per døgn. Dersom du ikke slår av panelovnen i de 3 min, kan en få effektavgiften på 3 min kloakkpumping.

For dem som kan kjøre elbilen frem til hytta kan en tenke seg bilen som mobil batteribank: står kontinuerlig på saktelading og leverer effekttopper til kloakk og vannkoker.
Markedet for 22kW hjemmelading kan bli noe redusert ;) systemet kommer selvfølgelig også i boliger.

En kan forstå at de vil ha inn et effektledd. Slik sett forsto jeg aldri at H3-tariffen forsvant. Det er imidlertid å håpe at dette lander på en fornuftig modell.

Taffelman

Tviler på at modellen blir "fornuftig" for sluttbruker.

Årsresultatet for Hafslund Nett AS var 592 mill i 2013 og 387 mill i 2014. Dvs nesten en milliard på to år!
X75D
TM3 LR AWD

Hansi

Kanskje Tesla Powerwall eller lignende vil lønne seg i Norge allikevel hvis en sånn prismodell tvinges frem?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

als77

Skulle visst brukt penger på solcelleanlegg med store batterier...

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på søndag 25. oktober 2015, klokken 10:15
"3 min" var litt retorisk for å illustrere problemstillingen. Gitt f.eks. en kloakkpumpe. Den går typisk 3*3 min per døgn. Dersom du ikke slår av panelovnen i de 3 min, kan en få effektavgiften på 3 min kloakkpumping.

Nei, effektavgiften beregnes av snittet av de 3 timene i måneden med høyest forbruk. Noen minutters høyt forbruk spiller altså ingen rolle.

Selskapene skal heller ikke få inn mer penger, så om nettleieinntektene øker må de justere prismodellen. Etter in mening hadde det vært mer fornuftig å beregnet effektavgiften pr. dag, og det har jeg også spilt inn til NVE i høringsrunden. Nå er det slik at om jeg bruker mye effekt en dag slik at jeg havner oppe på 8kW eller så er det ikke noe incentiv til å prøve å holde forbruket nede på 5kW resten av måneden. Da kjører jeg på mer mer effekt til lading osv. Det er derfor mer hensiktsmessig med ny periode pr. dag, så blir det heller ikke alt for dyrt om man faktisk må bruke høy effekt en dag.

Lading på hytta er neppe noe problem, ved bruke av stekeovn og slikt havner man nok fort oppe på 3-4kW effektavgift uansett. Men dette brukes jo ikke på natta, så da er det bare å lade på 10A fra leggetid til utpå ettermiddagen og heller slå av lading på kvelden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hansi

Hva tenker du om regnestykket med batteribank til hjem/hytte nå jkirkebo? Du har vel tidligere regnet på det og funnet ut det neppe vil være lønnsomt i Norge, vil det forandre seg med disse avgiftene? Avhengig av hvordan avgiften blir antakeligvis?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

jkirkebo

Sitat fra: Hansi på søndag 25. oktober 2015, klokken 11:36
Hva tenker du om regnestykket med batteribank til hjem/hytte nå jkirkebo? Du har vel tidligere regnet på det og funnet ut det neppe vil være lønnsomt i Norge, vil det forandre seg med disse avgiftene? Avhengig av hvordan avgiften blir antakeligvis?

Nja, om jeg kan spare f.eks 3kW pr. måned i effektavgift blir det 2500,- i året sånn circa. En elbilpakke kan nok skaffes for ca. 15-20k, så må man ha en inverter som dessverre koster over 30k, BMS, målere, styring osv. Det blir neppe mulig å komme noe særlig under 60k, dvs. at det ikke er nedbetalt i utstyrets levetid. Så nei, med dagens pris på effektavgift og utstyr er det ikke lønnsomt.

Den dagen noen lanserer en inverter til 10-15k som inkluderer alt bortsett fra batteripakke (altså lader, inverter og styringssystem i ett) og som også inneholder BMS eller kan kommunisere med en passende BMS kan man begynne å se på det. Men selv da blir det snakk om rimelig lang nedbetalingstid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. oktober 2015, klokken 11:29
Nei, effektavgiften beregnes av snittet av de 3 timene i måneden med høyest forbruk. Noen minutters høyt forbruk spiller altså ingen rolle.

Enig i det selv om selve måleperioden kanskje kan variere.
Er det noen som vet hvordan AMS kommuniserer dette til kunden/kundens system. Dersom en innenfor en mnd igjen nærmer seg registreringsgrensen for ny, høyere effektmåling og derfor ønsker å redusere/stabilisere forbruker til under grensen?

Forøvrig, på hytta betaler jeg ca 25 kr/kWh for det lille jeg bruker. 99% av dette er fastavgifter.

asgeirn

Sitat fra: Taffelman på søndag 25. oktober 2015, klokken 10:12
Men hvorfor skal vi akseptere at slike tullete pris modeller blir tvunget gjennom av selskaper som har monopol og allerede går med overskudd på hundrevis av millioner. Her må politikerne på banen.

(...)

Er det greit at selskaper som har fått monopol på å bygge og drifte samfunnskritisk infrastruktur ikke gjør nødvendige investeringer og istedet tar overpris, fordi det er mest lønnsomt?

Gjett hvem som eier mange av disse selskapene?  Norske kommuner, som henter ut utbytte for å dekke underskudd i kommuneøkonomien....  :(
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA