Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Droppet du Air suspension og ville valgt annerledes i dag?

Startet av Kim Kim, lørdag 24. oktober 2015, klokken 01:24

« forrige - neste »

Muffinman

Lav bil gir mindre frontareal. Her snakker vi om framdekkenes bredde *0,8mm, så det er ikke mye rart :)

sondell

Sitat fra: Muffinman på lørdag 24. oktober 2015, klokken 22:10
Lav bil gir mindre frontareal. Her snakker vi om framdekkenes bredde *0,8mm, så det er ikke mye rart :)
Jo regnet på den :-). Men Cd er nok viktigere enn areal også. Venturieffekten under lavere bil gir nok økt drag og den økte hastigheten på luften under gir økt trykk nedover, Bernoulli, og da øker jo også rullemotstanden. Så marginal arealeffekt, större negativ effekt på annet. Men stabilere blir det jo som mange også observert og skrevet om her.

Havebigfun

Det er mange faktorer som må hensyntas om man skal "forstå" hvilket nivå som gir lavest forbruk ved en gitt hastighet. Bla vil turbulens kunne gi uforventede resultater.
Det er antakelig best å måle og såvidt jeg har fortsått det har Tesla gjort det-de sier (evt sa) iallefall at senket bil gir lavere forbruk i høyere hastigheter, noe jeg personlig synes virker rimelig. Det dekker seg også med bb´s måling selv om jeg er enig i at 2% og måten målingen ble utført på etterlater tvil om måleforskjellen kan være innenfor måleavvik..

Brede

Da jeg kjøpte bil var luft med i Performance-pakken så det ble med selv om jeg egentlig ikke hadde spesielt lyst på det..

Vet ikke om jeg hadde tatt med luft om jeg hadde bestilt bil nå..
Jeg har vel i løpet av to år aldri hatt behov for å heve bilen.
Har kjørt bil med stålfjærer og kjente ikke forskjell.

Som med det meste annet så vil det vel her være individuelle behov som avgjør.

Det som likevel var den desidert største grunnen til at jeg i utgangspuntet ikke ønsket luft var erfaringer fra to tidligere biler (av andre merker) med luftfjærer der det etter garantiperiode dukket opp reparasjoner på 15k, 25k, 40k osv.....

Torpedo Ted

#19
Har luft på bilen min, men luft hadde nok vært noe av det første jeg hadde strøket om jeg skulle tenkt økonomi. Ser egentlig ikke helt vitsen. Synes ikke dempingen er særlig behagelig på dårlige/hullete veier (hard). Antar at en ikke kjenner noen kjempeforskjell mellom luft/stål, så da er det vel helst høydejustering du betaler for. "Lav" er absolutt ikke særlig lav, og "Høy" er ikke sånn ekstremt høy heller.

Har hatt Tesla i 1,5 år, og selv om jeg mange steder har løftet bilen til "Very High" må jeg vel innrømme at det antagelig aldri har vært nødvendig - standard høyden med stål har vel vært høy nok i alle tilfeller. Men er vel kanskje OK å kunne heve den for å være på den sikre siden.

amund

Snakker vi om samme bil?

Jeg bestilte luft etter å ha prøvekjørt luft. I venteperioden satt jeg på med en demobil, og fikk ordentlig kalde føtter: Makan til grusomt understell, jeg kjente ikke igjen bilen jeg hadde bestilt i det hele tatt. Viste seg heldigvis at den demobilen hadde bladfjærer - unnskyld, stålfjærer.

Var med en kompis og hente ny 85D i Drammen, han kjøpte stål. Jeg satt i baksetet, og i skjøten på motorveibrua over Drammen trodde jeg 2 ryggvirvler hoppet ut. Det gjorde vondt! Den skjøten har jeg aldri merket med noen annen bil, ikke engang tom pickup!

Han var lenge fornøyd med stål, helt til han var på lang bilferie, etter det savnet han luft.

Jeg kjører ofte i grusomme vaskebrett med min (som har luft), har aldri kjørt en bil med så fin fjæringskomfort. Kjører daglig over trikkeskinner og hull i Oslo, her er det helt perle.

Luft er for min del det siste utstyret jeg skulle strøket, selv om hev/senk viste seg å være mindre nyttig enn jeg trodde. High og high-high er ganske ubrukelig fordi det er for stivt, og slår seg av ved for lav hastighet. Low er ikke low lenger.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

sondell

#21
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 24. oktober 2015, klokken 23:03
Det er mange faktorer som må hensyntas om man skal "forstå" hvilket nivå som gir lavest forbruk ved en gitt hastighet. Bla vil turbulens kunne gi uforventede resultater.
Det er antakelig best å måle og såvidt jeg har fortsått det har Tesla gjort det-de sier (evt sa) iallefall at senket bil gir lavere forbruk i høyere hastigheter, noe jeg personlig synes virker rimelig. Det dekker seg også med bb´s måling selv om jeg er enig i at 2% og måten målingen ble utført på etterlater tvil om måleforskjellen kan være innenfor måleavvik..

Ja det må jo selfölgelig testes. Men det er ikke noe gitt at lav bil gir lavere luftmotstand. Heller omvendt. Hadde gjerne sett en forklaring fra Tesla på det. De sier også de har en Cd på 0.24. Men ikke med vilken setup.
Hvis stälfjäring ville forandre forbruk 2%. Så må det öke luftmotstand med det doble. Lite sannsynlig og det burde i så fall stått som forskjellig range da på de to bilene når man kjöpte dem.
Å slenge in ordet turbulens hjelper jo lite :-). Du mener vel ikke at turbulensen vill være veldig annerledes fordi du senker bilen 20 mm? Har du testet det i CFD? 
En viktig forskjell fra andre biler er jo at den er helt flat under. Men forandrer ikke i prinsipp det jeg skrev tidligere.  Så fremdeles nysgjerrig på hva Tesla mener. Mulig ingenjörene sa det forbedrer aerodynamikken, så kom salgsfolkene inn og drog konklusjonen bedre range. Men god aerodynamikk kan jo være å gjøre bilen stabil, men da med oftest omvendt effekt på luftmotstand.
Jeg er bare skeptisk og faglig intressert i dette.

petersv

Sitat fra: amund på søndag 25. oktober 2015, klokken 07:44
Snakker vi om samme bil?

Jeg bestilte luft etter å ha prøvekjørt luft. I venteperioden satt jeg på med en demobil, og fikk ordentlig kalde føtter: Makan til grusomt understell, jeg kjente ikke igjen bilen jeg hadde bestilt i det hele tatt. Viste seg heldigvis at den demobilen hadde bladfjærer - unnskyld, stålfjærer.

Var med en kompis og hente ny 85D i Drammen, han kjøpte stål. Jeg satt i baksetet, og i skjøten på motorveibrua over Drammen trodde jeg 2 ryggvirvler hoppet ut. Det gjorde vondt! Den skjøten har jeg aldri merket med noen annen bil, ikke engang tom pickup!

Han var lenge fornøyd med stål, helt til han var på lang bilferie, etter det savnet han luft.

Jeg kjører ofte i grusomme vaskebrett med min (som har luft), har aldri kjørt en bil med så fin fjæringskomfort. Kjører daglig over trikkeskinner og hull i Oslo, her er det helt perle.

Luft er for min del det siste utstyret jeg skulle strøket, selv om hev/senk viste seg å være mindre nyttig enn jeg trodde. High og high-high er ganske ubrukelig fordi det er for stivt, og slår seg av ved for lav hastighet. Low er ikke low lenger.

19" vs. 21" har mer å si imo.

jorgen.s

Prøvekjørte en 70D uten luft og med 19", føltes veldig stiv og ubehagelig i Oslo gater med trikkeskinner og ujevn asfalt. Med min egen 85D med luft og 19" er komforten merkbart bedre. Ville valgt det samme på ny.
Fotgjenger
01.11.2012 - 15.09.2015 : 2012 Leaf
S85D VIN 98*** i transitt

Digiman

Kjører daglig 85D uten luft og ca 1-2 ganger i uken min kollega sin 85D med luft. Min opplevelse er slik: Stål er noe stivere og muligens hakket mere direkte på svingte landveier.
Luft er litt bedre over trikkeskinner, men den ekstreme forskjellen i mellom luft og stål, som noen beskriver klarer jeg ikke å oppfatte. Begge bilene er satt opp med 19" Michelin Pilot Sport. Er enig at 19" vs 21" påvirker komfort mere en fjæringvalg.
Såvidt meg bekjent er ikke dempere forskjellige på begge alternativer? Luft er vel strengtatt bare (teknisksett) for høyderegulering på Model S?

Tror uansett trådstarter burde prøve begge å finne ut hva som er riktig. De fleste vil vel uansett "forsvare" egne valg.

Muffinman

Merkelig, jeg opplevde ingen spesiell forskjell i komfort på 21" og 19" på min bil med luftfjæring. Mistenker dog at man lettere kjenner forskjellen når man er vant til luft og går til stål enn omvendt. Videre tror jeg at det må en langtur på kjente veier til for å virkelig kunne oppleve forskjellen.

Min påstand er at forskjellen er stor, og jeg kunne ikke tenke meg å droppe luftfjæringen etter å ha kjørt langtur med stålavfjæret loaner. Samboeren min likte heller ikke loaneren etter å ha kjørt et stykke. Hun var ikke informert om at det var forskjell på understellet, eller at det i det hele tatt fantes andre valg.

Øyvind.h

Jeg har kjørt to år med luftunderstell samt en rekke turer den senere tid med stålunderstell, deriblant korte og lange turer jeg tidligere har kjørt med luftunderstell.

Kort fortalt opplever jeg forskjellen komfortmessig som begrenset. Model S med stålunderstell er fortsatt en fantastisk komfortabel bil både til småkjøring og langturer. Den svelger unna dumper og ujevnheter svært bra, selv om luft gjør det litt bedre.

Den enorme polariseringen som nevnes i denne tråden stiller jeg meg totalt uforstående til.

Personlig opplever jeg luft som viktig av følgende grunner:
1. Kan heves på de verste kjerreveiene/over vanskelige kanter
2. Tar ujevnheter litt bedre
3. Holder bilen i vater ved tung last.
4. Muligens noe lavere forbruk i low
5. Penere utseende i low
6. Sett bil i very high, så er det lettere å skifte dekk :)

Fordelen med stål er:
1. Mer direkte kjørefølelse.
2. Fortsatt utrolig komfortabel bil!
3. Man slipper lydene fra luftunderstell som justerer seg
4. Antatt lavere vedlikeholdskostnader
5. Færre feilkilder.

Skulle jeg kjøpt ny Model S i dag hadde jeg vært veldig usikker på valget. Først og fremst fordi jeg betalte rundt 9000,- for opsjonen når jeg bestilte. Nå koster den vel langt mer. For det andre ser jeg ikke samme behov med 4wd da jeg ikke trenger hev/senk for å kompensere for rwd. For det tredje ser jeg et poeng med å redusere potensielle feilkilder. Hva jeg ender på med Mod x er jeg usikker på. Det kommer en Very low innstilling til den som jeg muligens kunne tenke meg. Men absolutt ikke sikker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 25. oktober 2015, klokken 09:41

6. Sett bil i very high, så er det lettere å skifte dekk


Det er egen "jack mode" på luftunderstellmenyen når bilen skal på jekk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

El-boy

#28
Sitat fra: amund på søndag 25. oktober 2015, klokken 07:44Var med en kompis og hente ny 85D i Drammen, han kjøpte stål. Jeg satt i baksetet, og i skjøten på motorveibrua over Drammen trodde jeg 2 ryggvirvler hoppet ut. Det gjorde vondt! Den skjøten har jeg aldri merket med noen annen bil, ikke engang tom pickup!
Her overdriver du nok fælt. Forstår mange vil forsvare sine egne valg, men det er ikke som å sveve på flyvende teppe uten kontakt med underlaget om du har valgt luftfjæring! Kom nettopp inn igjen etter en tur i Loaneren med stålfjæring. Det merkes svært liten forskjell imellom stål og luft. Jeg vil si at min bil med luft ifra September/oktober 2013 kjennes hakket fastere (stumpere) en bilen med stålfjæring.
Fordelen er riktignok at du kan heve og senke den noen cm ved behov og har auto nivelering om du laset den ned. Det er selvfølgelig en fordel , men ellers kjenner meg ikke igjen i at det skal være så stor forskjell imellom luft og stålfjæring.

Ser på Tesla Render Invoice at prisen på Aktiv Luftfjæring var 9550,-NOK tilbake i 2013, for den prisen hadde jeg nok valgt luftfjæringen igjen. Så får jeg håpe at dette blir ett kostbart service punkt når bilen begynner å dra på seg mange km...

BMW850

Synes luft er kjekt å ha. Liker spesielt memory-heving. Kjørte nedi når jeg skulle på øvre dekk på Horten-Moss ferga. Stod da på standard-høyde. I ettertid hever den seg automatisk til high og jeg unngår å kjøre nedi. Nå skal det vel sies at bil med luftfjæring er ørlite grann høyere i standard så ikke sikkert den ville slått nedi.

Faktisk var jeg i Sandefjord i går og skulle inn på en parkeringsplass med en krapp sving og stor høydeforskjell i innkjøringen. Trygt å vite at jeg kunne heve bilen ellers hadde den med sikkerhet gått nedi.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA