Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Droppet du Air suspension og ville valgt annerledes i dag?

Startet av Kim Kim, lørdag 24. oktober 2015, klokken 01:24

« forrige - neste »

Kim Kim

Hei

Er ikke målet å starte en ny diskusjon på temaet, men synes det er interessant om noen med stålfjæring ville valgt annerledes ved kjøp av ny bil.

Jeg har tilbud om å kjøpe en ny 70D som er specket akkurat slik jeg vil ha den foruten air suspension.

Er det noen her som droppet det tilvalget som angrer? Virker som at begge leire er fornøyde med sitt valg uansett.
Alternativet mitt er å bestille ny bil med 3 måneders ventetid istedet for 1 mnd.



Jeg er klar over forskjellene, men synes det er vanskelig. Historisk sett har jeg kjørt biler med stramt oppsett og liker det.
Jeg kjører stort sett E6-E18 og i storbyer, kanskje en tur på fjellet i året.

Takk for svar



Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

storform

Hei!
Har stålfjærer. Er meget fornøyd med de og har aldri savnet luft. En ting mindre som kan gå i stykker.
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

Bushy

Kan egentlig ikke svare. Da jeg aldri har hatt luft...
Men er meget fornøyd med stål. Dog er det 2 ganger jeg har savnet det. En gang på en litt røff fjellveg som jeg slo oppi.(snudde å kjørte ned igjen) og en gang på en lang jævli humpete vei. Som luft antagelig hadde taklet bedre. Da stål føles noe stiv.. Ellers en happy camper ;D
S75D sept. 17

jazzwheel

Bor i Oslo. Har stål og tenker aldri over det. Om jeg velger luft nestegang blir det kun fordi fordi det ikke finnes noen senkesett til stål så langt.

Tai

Tror bilen er helt "grei" med stål fjærer. Selv har jeg luft og ville ikke vært uten. Smak og behag tror jeg. Får du en bil med rett spec uten luft gå for den!"

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

El-boy

Har luftfjæring på min bil og akkurat nå en "Loaner" med stålfjæring.
Merker ikke forskjell i det daglige, bilen er akkurat likedan å kjøre ved vanlig kjøring.
Men så er det slik at det er ett par plasser der jeg med fordel har hevet bilen, b.la ned til småbåthavna der jeg har hatt en "touch" men min bil og har deretter bruk auto heving basert på lokasjon. Det fungerer slik at bilen haver seg automatisk når jeg nærmer meg punktet, med en liten melding på displayet til sjåføren.
Det er vel eneste fordelen jeg kan komme på med luftfjæring.
Etter å ha eid en Model S i litt over to år er det vel bare tilvalget Tech pakke jeg vil se på som absolutt obligatorisk, ville aldri vurdert en Model S uten det,  resten er slik kjekt å ha tilvalg og smak og behag med farge etc...

Havebigfun


edorf

Jeg hadde stål på min først bil. Så fikk jeg luft på min andre bil. Jeg merket ingen forskjell når jeg gikk til luft. (bortsett fra heve senkefunksjon da.) Men når jeg idag prøver en bil med luft kjenner jeg det er litt forskjell i eks svinger med ujevn asfalt. Det er også en fordel med luft om du laster bilen tungt. Da stabiliserer den på høyde, mens en bil med stålfjær blir lavere. En bil med stålfjær er litt høyere enn en bil med luft på standard, så heve funksjon er kun 19mm fra stål til luft på ekstra high.

Mitt råd. Kjøper du en 70d med ellers lite utstyr så er det fornuftig med stål. Kjøper du en P85D med masse utstyr så bør luft være med.

AppleKnocker

Jeg tenkte i utgangspunktet at luft er en no-brainer, helt til jeg forsto at man ikke får ulike "modes" med comfort/sport osv. Har tidligere hatt biler med justerbar luftfjæring og digget muligheten til å duve avgårde i mykeste modus, for så å stramme opp hele bilen ved behov.

Så min Tesla har stål og jeg angrer ikke.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Jejl

En fordel med luft er at du får litt lavere forbruk i høy hastighet.
(Var det 2% bb målte ved motorveihastighet?)

finn_roen

Jeg hadde stål på min første tesla og luft på den jeg har nå, luft takler brostein og dårlig vei bedre, og det er litt bedre komfort på landevei, stål kan føles litt mer presis i svinger ved laver hastigheter.
En fordel med luft er at bilen skal være vesentlig bedre å kjøre (stødigere) i høyere hastigheter eks motorvei i Danmark (har selv erfart dette, og hørt det samme fra andre Tesla eiere)
Jeg ville nok valgt luft igjen.

Muffinman

Sitat fra: Jejl på lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:33
(Var det 2% bb målte ved motorveihastighet?)
Den testen er nok ikke statistisk signifikant. Jeg tviler sterkt på at å senke bilen 8mm gir 2% utslag på forbruket. Dog er forskjellen på stålavfjæret bil og luft i "low" 24mm, mindre om bilen med stål har mye last.

gss

Gjetter at de fleste her vil svare det de selv har valgt, og jeg er inget unntak.

Jeg har stålfjærer, fornøyd med det, og hadde valgt det igjen. Jeg har brukt noen lånebiler med luft og opplever ikke de mer komfortable å kjøre, noe mange forventer og tror er normalt.

Også er det svært ofte at det legges ut poster på facebook hvor luft har reddet de da de kunne heve bilen og forsere "hindere" i sin vei. Jeg tror mange av disse tror stålfjær-bilene er for lave. De er ikke lavere enn andre biler, og jeg har aldri hatt utfordringer med dette hverken på normale veier eller grisgrendte skogsveier.

Jeg er helt sikker på at jeg kunne kommet like fint frem på disse "flaks jeg har luft og kan heve bilen"-bildene (selvfølgelig finnes unntak, og da f.eks. på ubrøytet vei hvor folk flest ikke ferdes).

Med fullastet bil opplever jeg heller ikke at bilen synker sammen på samme måte som andre biler jeg har hatt med fjærer.

Muligheten til å gjøre bilen lavere hadde nok være minst like viktig argument for meg om jeg skulle valgt luft (kun utseende). Og dersom jeg hadde hatt hengerfeste (for å trekke tungt) hadde jeg nok falt på luft.

skyfawn

jeg hadde stålfjærer på min første og valgte luft på min andre model s, er ikke så stor forskjell.. merker litt på motorveg i høy hastighet (over 100kmh) da virker den med luft mye mer stabil. Det kan jo selvfølgelig ha litt med dekktype å gjøre også. ellers er luft meget bra på veier med forhøyninger da du kun trenger å velge "high" en gang så husker den det til neste gang :) har noen parkeringshus her i bergen jeg tok nedi når jeg kjørte ned en etasje, men etter at jeg satt bilen til high så går det rimelig bra :)

sondell

Sitat fra: Muffinman på lørdag 24. oktober 2015, klokken 15:00
Sitat fra: Jejl på lørdag 24. oktober 2015, klokken 13:33
(Var det 2% bb målte ved motorveihastighet?)
Den testen er nok ikke statistisk signifikant. Jeg tviler sterkt på at å senke bilen 8mm gir 2% utslag på forbruket. Dog er forskjellen på stålavfjæret bil og luft i "low" 24mm, mindre om bilen med stål har mye last.

Lav bil gir vel mindre lift, økt trykk nedover, bedre stabilitet.  Men det gir ofte økt drag vel? Ikke noe som tilsier at lavere bil gir mindre forbruk. Heller motsatt. Akkurat som lav skiboks, ikke noe gitt der heller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA