Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygging til LiFePO4

Startet av Bly, søndag 14. mars 2010, klokken 19:48

« forrige - neste »

Bly

Vi i Alternativ Energi AS i Grimstad bygger nå om en elbil hver uke til Li-FePO4. Vi har nå endelig på plass et nytt spesialbygd 115Ah batteri som fint klarer 300A. Ladesystemet er også helt nytt med overvåking, og balansering av cellene. Vi er så godt fornøyde med dette nye systemet at vi har økt produksjonskapasiteten betraktelig. Foreløpig er systemet tilpasset Saxo, Berlingo, Peugeot 106, og Think.  Ingen ombygging av bilen. Originale batterikasser, og ladere brukes. Bilene blir raskere, lettere, og får bedre rekkevidde. Vi henter og bringer biler fra / til Oslo.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

hkaspenberg

Hva er kostnaden ved å bygge om en Think?

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Ken

Gå inn på hjemmesiden www.alternativenergi.no. Prisene finnes der.

Finner ikke prisen til den 115volt pakke som bruker original BMS.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Bly på søndag 14. mars 2010, klokken 19:48
Vi i Alternativ Energi AS i Grimstad bygger nå om en elbil hver uke til Li-FePO4. Vi har nå endelig på plass et nytt spesialbygd 115Ah batteri som fint klarer 300A.
Meget interessant!

Hvor mange volt? Jeg finner heller ikke noe i prislista på hjemmesiden http://www.alternativenergi.no/subdet24.htm

Har dere funnet hva som er maks og minimum spenning på Th!nk Classic inverteren?

Jeg holder på med et lite konverteringsprosjekt med 2001 Th!nk drivverk. Har ikke BMS eller lader enda.
http://electricaid.ning.com/profiles/blogs/converting-a-fossil-burner
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Bly

I think kan vi legge inn 40 celler, eller 44celler. 44Celler kommer på 105000,- Vi bruker originalladeren, som blir overstyrt. I tillegg monterer vi inn to ekstra ladere som overvåker cellene og balanserer dem. Ulempen med 44celler er at varmeapparatet må startes i 20 sekund for å få ned spenninga litt (under 150Volt) slik at bilen vil starte når bilen er nyladet. Fordelen er en raskere bil med bedre rekkevidde.
Ladespenninga med 44celler er 160Volt. Hvilespenning er 145Volt. Rekkevidde med 44celler 115Ah er ca 110km i sommerhalvåret Vi monterer også et system som stopper bilen hvis føreren forsøker å tømme batteriene for mye. Voltmeter 100-160V, blir også montert inn, og batteriene skal ikke kjøres lengre ned enn til 110Volt. Vi har jobbet en god del, og prøvd litt forskjellige systemer før vi til slutt havnet på dette nye systemet. Vårt system er ikke hyllevare. Vi har sydd sammen et system med hjelp fra tre forskjellige fabrikker. Batteriene er fabrikkbygd med riktige dimensjoner for å passe i disse el-bilene. de er også bygd for å få minst mulig spenningsfall under belastning. Under fullt pådrag med en Saxo, vil batterispenninga være 130Volt (ved +5grader, (temperaturavhengig)) Avbalanseringen er på opptil 2A, og sørger for at alle cellene under lading stopper på 3,65Volt.
Vårt system er foreløpig unikt på markedet. Det har også kostet endel å få til dette. Vi selger det derfor foreløpig kun ved at vi selv gjør hele ombyggingen. Vi har nå endel biler på venteliste,  og har derfor økt produksjonen. To biler ble levert i Oslo sist Tirsdag. To biler leveres i Oslo også nå til Tirsdag.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Elmo

Sitat fra: Bly på søndag 14. mars 2010, klokken 21:32
Vi har nå endel biler på venteliste,  og har derfor økt produksjonen. To biler ble levert i Oslo sist Tirsdag. To biler leveres i Oslo også nå til Tirsdag.

Da må jo enten dere eller bileierne ha brukte NiCd blokker til salgs. Det er kanskje ikke det største selv-mekkerne som henvender seg til dere for konvertering, så fint om dere informerer kundene deres om at det er marked for brukte NiCd blokker.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ladefabrikken

De skriver ingen ting om vilkene batterier de bruker. Hvor batteriene er produsert? hva  produsenten av batteriene heter ? Hvor mange lade sykluser har disse batteriene?
2000kr for en 150ah celle er en meget spenstig pris, det er det dobelte av en TC celle eller SE celle. Jeg tror ikke disse cellene er dobelt så bra som TC eller SE
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

morten

Jeg har samme problem med at spenningen er for høy på lithium batteriene mine.   Inverteren vil ikke starte før volten faller en del.   Det gjør den av seg selv, men det kan ta et par timer.   

Er det noen som har en ide om hvordan jeg kan tappe dem ned fort, slik som du gjør med varmeapparatet?   Jeg har Eberspacher varmer som bruker 12v strøm fra bruksbatteriet.

Hvis jeg brukte en varmevifte, spiller det noen rolle om den er likestrøm eller vekselstrøm?
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Ken

Varmetrådene vil funker, men viftemotor vil slite med DC strøm. Det går an å ha DC viftemotor fra bruksbatteri om du gidder.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Bly på søndag 14. mars 2010, klokken 21:32
Vårt system er foreløpig unikt på markedet. Det har også kostet endel å få til dette. Vi selger det derfor foreløpig kun ved at vi selv gjør hele ombyggingen.
Takk for opplysningene. Da ser det ikke ut til at det blir aktuellt med deres system i Ginetta'n.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: morten på mandag 15. mars 2010, klokken 20:49
Hvis jeg brukte en varmevifte, spiller det noen rolle om den er likestrøm eller vekselstrøm?
Du trenger vel ikke vifte, en hvilken som helst panelovn skulle vel gjøre nytten. Men den blir på 1/4 av oppgitt effekt når spenningen halveres.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Bly

Bare et lite spørsmål til 2EL: Hvor får man kjøpt Li-FePO4 celler på 150Ah beregnet for el-biler til kr 800,- +mva ferdig fraktet, og med norsk garanti ?  Jeg har enda ikke sett Li-FePO4 celler hos Norske forhandlere som er rimeligere. Vi bruker nå kun et 115Ah spesialbestillt batteri, som passer rett inn i de originale batterikassene. Dette batteriet har lavt spenningsfall under belastning, noe som er viktig i en EL-Bil. Bilene får ca 30% økt rekkevidde på grunn av høyere spenning, større kapasitet, og lavere vekt.

Angående salg av systemet: Vi selger batterier, men enda ikke vårt egetutviklede ombyggingssystem. Årsaken er at dette har kostet mye tid å utvikle, så vi ønsker å være alene om å ha dette en stund til. Systemet kombinerer originalladeren med en spesiallader, 2A balansering, og batteribeskyttelsesfunksjoner. Komplett system selges foreløpig kun som en pakkeløsning hvor vi også gjør hele monteringen.

Angående for høy spenning: Problemet er jo egentlig at man øker spenninga for mye. Jeg anbefaler å senke spenninga for å unngå disse problemene. Ellers er det mulig å montere inn en DC varmekolbe. Denne, eventuellt en panelovn må styres av en kraftig kontaktor, siden DC gjerne låser seg og brenner i stykker brytere og releer idet man kobler fra.
vi har prøvd dette, og har bygd om en Saxo, og en Geo Prizm til elektrisk varme. Kontaktoren og termostatstyring er helt nødvendig i et vannbasert system. Ulempen med el-oppvarming er det høye energiforbruket. På kalde dager er det nødvendig med minst 3kW element i Saxo.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Bly

Brukte Ni-Cd.
De fleste bilene vi bygger om er sendt hit via Enviro elbilsalg. Ni-Cd Batteriene sendes tilbake til Enviro, som avtaler med kunden hva som skal gjøres videre med disse.
Vi tømmer nå en bil i uka, så det blir jo noen batterier på markedet etterhvert. Det er også mulig at vi må øke til to biler i uka fra April, siden pågangen er ganske stor.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Elmo

Setter stor pris på om dere informerer bileierne om at det er et bruktmarked for batteriene - feks ved å henvise dem til forumet.  Jeg tviler (dessverre) sterkt på at Enviro informerer dem om det.
Slik informasjon vil være til fordel både for eierne og entusiastmiljøet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Bly

OK. Vi kan begynne å informere om det. Hva er normal pris for batterier med "usikker" status ?
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA