Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kansellering av bil på hold fra tesla sin side?

Startet av Filip86, fredag 23. oktober 2015, klokken 17:41

« forrige - neste »

Filip86

Ble akkurat oppringt fra en selger hos tesla som påstår at bilen jeg har satt i hold, vil bli kansellert fra hovedkontoret sin side hvis jeg ikke fullfører bestillingen ikveld.
(Vi satt bilen på hold etter noen dager etter konfigurasjon).
Synes dette virker veldig merkelig, jeg og dama ble fortalt at det ikke skulle være noe problem å få bilen satt på hold frem til neste år, men nå må vi tydeligvis "trykke på knappen".

Er det noen som har noe info om dette?


EDIT: Problemet ble løst, bilen ble bare bekreftet og levering utsatt til Juli 2016, slik vi ønsket.



Filip86


Teslanewbie

Hva må du bekrefte  ? Har du ikke betalt depositum ? Da er den jo bekreftet ??
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Filip86

Jeg satt bilen på hold før 14 dager var gått, dvs at jeg har mulighet til å få tilbake depositumet dersom jeg kansellerer bilen...

jazzwheel

Jeg var ikke klar over dette og syns det høres rart ut at det i det hele tatt går an å sette den på hold på den måten uten å betale depositum først. I så fall kunne jeg tenke meg å gjøre akkurat det samme selv i disse tider, siden jeg muligens skal selge min og kjøpe en ny.

moso

Høres ut som om noen har lovet deg mer enn de kan holde. Aldri hørt om slik fremgangsmåte før - effektivt har du blitt lovet en opsjon på en bil til gammel pris uten noen risiko. Virker ikke helt rimelig for meg. Om du vil ha bilen ville jeg bekreftet og heller bedt om levering på et senere tidspunkt enn det de klarer nå (om det var det som var poenget med å sette bestillingen på "hold")
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Filip86

Depositumet på 15.000 er betalt, men siden ordren ble satt på hold innen 14 dager, så gjelder også tilbakebetaling av depositum ved kansellering fra min side.
Det var en av grunnene til at jeg valgte å gjøre det på denne måten, siden som du nevner det, da har jeg en opsjon på en ny bil til gammel pris uten risiko.

Men kan jeg utsette levering frem til august uavhengig av om ordren blir fjernet fra hold?

moso

Såvidt jeg vet kan man ved bestilling velge ønsket tidspunkt for levering - vil tro det bør være enkelt å bli enige med Tesla om det her.
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

jazzwheel

Kan man da være sikker på at bilen blir produsert først like før levering, eller kan man risikere å få en "overligger" som blir laget nå og så lagret frem til levering?

Er det Muffin som har bestilt en slik og kanskje vet noe om det?

petersv

Å utsette bekreftelse av bilen utover 14 dager er noe de kun gjør på velvilje, og det er ikke urimelig at de krever at man bekrefter før eller senere. Du kan jo sette levering fram i tid, de bruker å ha alt fra 3-10 mnd å velge mellom.

nie

Sitat fra: jazzwheel på fredag 23. oktober 2015, klokken 17:59
Jeg var ikke klar over dette og syns det høres rart ut at det i det hele tatt går an å sette den på hold på den måten uten å betale depositum først. I så fall kunne jeg tenke meg å gjøre akkurat det samme selv i disse tider, siden jeg muligens skal selge min og kjøpe en ny.
Dette er ganske vanlig og mange av oss oss har gjort det men det betinger at depositum er betalt. Ordningen er svært kundevennlig og det er ikke så underlig at de vil ha en avgjørelse. Det høres likevel rart ut at selgeren gir så kort frist. Det har jeg ikke hørt om før.

Muffinman

Sitat fra: jazzwheel på fredag 23. oktober 2015, klokken 19:35
Kan man da være sikker på at bilen blir produsert først like før levering, eller kan man risikere å få en "overligger" som blir laget nå og så lagret frem til levering?

Er det Muffin som har bestilt en slik og kanskje vet noe om det?
Nei, vet nok ikke noe om det. Fulgte vanlig prosedyre og bestilte, valgte leveringstidspunkt, betalte depositum, konfigurerte og finaliserte innen 14 dager var gått. Ikke satt noe på hold.

jazzwheel

Sitat fra: nie på fredag 23. oktober 2015, klokken 20:22
Sitat fra: jazzwheel på fredag 23. oktober 2015, klokken 17:59
Jeg var ikke klar over dette og syns det høres rart ut at det i det hele tatt går an å sette den på hold på den måten uten å betale depositum først. I så fall kunne jeg tenke meg å gjøre akkurat det samme selv i disse tider, siden jeg muligens skal selge min og kjøpe en ny.
Dette er ganske vanlig og mange av oss oss har gjort det men det betinger at depositum er betalt. Ordningen er svært kundevennlig og det er ikke så underlig at de vil ha en avgjørelse. Det høres likevel rart ut at selgeren gir så kort frist. Det har jeg ikke hørt om før.

Jeg trodde det vanlige i disse tilfellene var å betale depositum og så bekrefte bestillingen med fremskjøvet leveringstidspunkt. Ikke holde den igjen før bekrefting.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA