Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Henting av BMW i3 i Bergen og E39 til Trondheim -> E6/FV17 til Namsos

Startet av JorgenM, onsdag 21. oktober 2015, klokken 20:46

« forrige - neste »

JorgenM

Hei, tenkte jeg skulle introdusere meg selv og min historie.

Jeg er fra en liten kommune i Nord-Trøndelag, så liten at jeg bruker å si jeg kommer fra Namsos.
Hatt kortet siden 1994 og hadde diverse merker inntil jeg kjøpte min første BMW (330CiA cab) mens vi bodde i London i 2007. Siden har jeg hatt kun BMW, inkludert flere 3-serie, et par X5, en 1-serie og nå en 2-serie. Vi har 3 barn mellom 1 og 5 år :)
Vi bor 3,5 mil fra Steinkjer og 3,5 mil fra Namsos. En el-bil for handleturene dit var perfekt for oss.

Både kona og jeg var skeptisk til el-bil (ja, kall oss gjerne MOTSTANDERE av el-bil) helt til vi etter prøvekjøring av 2-serie Active Tourer også spurte om vi kunne ta en tur i en i3 hos BMW-forhandleren på Verdal. Dermed var det gjort, og vi begge hadde blitt frelst; i3 skulle vi ha! Etter å ha solgt 1-serien ganske greit privat gikk dagene med på å sjekke finn.no og en brukt i3 dukket opp i Bergen. 85 mil unna, men for oss som hadde hentet de 2 siste bilene i Haugesund (220 mil tur/retur) var det småtterier.

Etter litt frem og tilbake med budgivning signerte vi kontrakt og fly til Bergen ble bestilt.

Jeg hadde skrevet opp alle hurtigladerne på E39 nordover og skulle overnatte hos ei tante utenfor Molde etter dag 1.

På dag 1 ladet jeg på disse stedene:
- Oppedal Hurtigladestasjon, Gulen
- Coop Extra Bygg Førde
- Grønn Kontakt Sandane
- Furene, Volda
- Amfi Moa Hurtiglader, Spjelkavik

Jeg hadde ikke mottatt ladebrikken fra elbilforeningen enda så måtte bruke mobil-app fra de forskjellige ladeoperatørene. Eneste hurtiglader jeg ikke fikk kontakt med verken via app eller sms var den på Spjelkavik. Der måtte jeg saktelade, men hadde litt over 50% da jeg kom dit og trengte bare stå litt over en time for å få nok rekkevidde frem til tanta mi.

Generelt en veldig fin strekning, med 5 ferger og gode lademuligheter. Lite el-biler å se etter å ha kjørt ut av Bergen.

Dag 2 ladet jeg på disse stedene:
- Molde Fergekai
- Valsøya Fjordcamping
- Orkanger Hurtigladestasjon
- Fortum Hurtigladestasjon Møller Bil Trondheim
- Kiwi Kirkegata Levanger

Strekningen Molde - Valsøya er den lengste uten hurtigladere. Jeg ladet ikke helt fullt på Molde, men skulle etter hver ha ønsket at jeg gjorde det. Jeg fikk mitt første møte med rekkeviddeangsten og da jeg kom til Valsøya var det 6km rekkevidde igjen på bilen (se bilde under) :) Aldri vært så lykkelig over å se en lader og FOR en plass Valsøya er! Resten av turen var plankekjøring og jeg kom hjem et par timer før planlagt (les: worst case scenario).


Sånn generelt vil jeg si at langkjøring med så hyppige stopper gir en mye større opplevelse enn å kjøre til man nesten sovner. Alle stasjonene (unntatt BKK - Romarheim Hurtigladestasjon, som jeg kjørte forbi) er plassert på steder der man kan gå å gjøre noe mens man lader. Jeg skulle gjerne hatt med meg kona på denne turen :)

Under er noen bilder fra turen:

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Klykken

Vil tørre påstå at jomfrutur på 850km første dag med kortrekkevidde-elbil er temmelig tøft og dristig. Moro at det gikk såpass smidig. ;D
Gratulerer med ny og flott bil!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

JorgenM

Enig i det. Derfor fikk ikke kona bli med  ;)

Alternativene var å få den sendt til mange tusen eller ta Hurtigruta, men det passet dårlig med tidspunkt og tar lang tid.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

skritt

Gratulerer med bil! Høres ut som en fin tur, spent på hvor lenge det vil gå før slekta kommenterer at vi har en tvilling.  ;D
Vi har bare kjørt i3en vår en tur til N-T, gleder oss til i5 kommer så vi får bagasjeplassen til å kjøre el på ferie.  :D

JorgenM

Takk!

Da er vi to som venter spent på hva i5 er for noe. Bør være minst 30 mil rekkevidde for at vi skal ha den som familiebil :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

skritt

Sitat fra: JorgenM på fredag 23. oktober 2015, klokken 00:28
Takk!

Da er vi to som venter spent på hva i5 er for noe. Bør være minst 30 mil rekkevidde for at vi skal ha den som familiebil :)
30 mil og helst en hurtiglader til eller tre mellom Trondheim og Namsos så er vi helelektriske.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA