Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifting av enkeltblokker i Trondheim

Startet av Saxooo, torsdag 11. mars 2010, klokken 12:36

« forrige - neste »

Saxooo

Jeg kjøpte en Citroen Saxo før jul og selgeren var så elskverdig å gi med to ekstra celler [blokker] for en rimelig penge. Nå ser det ut som en av cellene [blokkene] i bilen er i ferd med å ta kvelden og jeg tenkte jeg skulle få Citroen-verkstedet her i byen til å bytte det. Men det ville de ikke. "Vi bytter ikke enkeltceller" var svaret.

Er det noen i Trondheim som kjenner til noen som kan gjøre jobben?



hens

Da var du jamen heldig!
Hadde de skiftet en celle (blokk?)uten å ha nødvendig kompetanse, interesse og utstyr til balansering, ville det ikke vare lenge før pakken var defekt igjen!

En 6 volt blokk består av 5 celler a 1,2 volt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Saxooo

Takk for oppklaringen.

Beklager hvis jeg ikke er helt inne i terminologien, ennå. Det jeg ville kalle et enkeltbatteri, er altså en blokk? Skal sjekke en gang til med verkstedet, men det virket som om de kun ville hjelpe til med å skifte hele batteripakka.

Kan jeg skifte blokka selv da, uten utstyr og kompetanse, men med interesse  ;)

Ellers er jeg fortsatt interessert i å høre om det er noen som vet om noen i Trondheims-området som kan gjøre slikt.

terjeeri

Hei, jeg antar at det er hele batterier/blokker du mener. du kan se en enkeltblokk på denne linken:
http://elbilwiki.nipen.no/wiki/SAFT_NiCad_STM_5-100MRE

Prøven Bil i Bjørndalen i Trondheim, har skiftet en slik blokk for meg. Det gikk veldig bra etter at jeg hadde fått gode instruksjoner av Elektrolux og Boogie. Det kan gå bra å skifte en blokk, men det avhenger veldig av tilstanden til de andre. I mitt tilfelle har det gått veldig bra, da målinger viste at alle de andre batteriene var ok. Mine batterier har forøvrig kun gått  30.000.

Det er viktig at verkstedet feks. Prøven måler alle batteripakkene for å sjekke om det er flere som er dårlig.  Forøvrig er de veldig serviceinnstilte på Prøven og har også en EL-mekaniker med kurs på PSA bilene.

Ikke tenk på å begynne å skru på elbilen uten å vite hva du gjør. Det er mye som kan gå galt og det blir veldig fort dyrt.

Mvh Terje
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

hens

#4
Et sted å begynne for en "fersking" er å begynne her på forumet å lese seg opp om nicadbatterier.  
Kort fortalt:
Hvis det er lenge siden vannfylling, mer enn 2-3000 kilometer, bør en begynne med vannfylling. Det kan ofte redde situasjonen selv om bilen ikke varsler.

Hvis det fortsatt er problemer, må alle blokkene kapasitetstestes for å finne om de begynner å miste kapasitet. Det tar tid , ettersom batteriet må lades helt opp, med full overlading for å aktivisere kjemien. Deretter tappes batteriet mens en overvåker spenningen på hver blokk med noen minutters mellomrom.

Hvis enkeltblokker faller under 5 volt ved denne tappingen tyder det på enten hukommelse eller redusert kapasitet. Hukommelse kan repareres ved gjentatte opp og utladinger. Utladingen skal foregå svært forsiktig , spesielt mot slutten. Har en dårlig kapasitet, vil dårlige blokker reverseres, dvs. lades motsatt av de andre blokkene, fordi hele pakken er seriekoblet og strømmen passerer alle cellene.  Dette skaper kraftig varmeutvikling som kan skade blokkene.

Hvis blokker må skiftes, må de nye blokkene initiallades hvis de har vært lagret en tid.
Dette gjøres ved å gi en full opplading, pluss en overlading på 40-100 % avhengig av hvor lenge de har vært lagret.

Dette tar tid fordi overladingen må skje ved redusert strøm for å unngå skadelig varmgang.
Deretter må cellene kapasitetstestes, slik at en unngår å sette nye dårlige blokker  inn i batteripakken.
Så må alle batterier lades opp til samme nivå, det enkleste er å fullade alle blokkene. Dvs alle blokkene må ha over 8 volt. Først nå kan de nye blokkene monteres, og bilen prøvekjøres.

Hvis en ikke gjør dette riktig, er muligheten stor for at batteripakken ryker etter en kort stund, og så må hele prosessen gjøres om igjen.

For å få et varsel før det går galt igjen , er det å anbefale at en montere inn en batteriovervåkning, som f.eks robometer. Da får en et varsel når det begynner å bli ujevne blokker, og en kan kjøre forsiktig og lade oftere inntil en får gjort noe med det.
Bilenes originale batteriovervåkning baserer seg på at batteriene er like, noe som blir katastrofalt når batteriet  eldes og blokkene begynner å bli ujevne.

De gamle kjerringrådene med at mobiltelefonbatterier stadig skal kjøres helt tomme gjelder ikke for elbil, det er forskjell på 20 mA og 200 A

Elektrolux og Boogie har lang erfaring på å balansere batterier, se hva de har skrevet hvis det ikke hjelper med vannfylling.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Saxooo

Takk for det oppklarende bildet (det var blokk ja :) )og innføringen i batteribyttenes kompliserte verden. Innser at dette kanskje ikke noe jeg bør begi meg inn på riktig ennå. Men Prøven Bil var veldig behjelpelig og jeg har fått meg time hos dem om en uke.

Bør jeg la bilen stå fram til da? Jeg har individuell batteriovervåkning med PakTrakr og den viser at spenningen på det ene blokka faller etter ca 35% av kapasiteten er brukt og jeg får melding om å lade batteriet. Den har gradivis blitt dårligere siste to-tre ukene, men ser ut til å ha stabilisert seg siste uka.

Hvor mye betalte du hos Prøven? De kunne ikke gi meg en pris over telefonen siden de gjorde slike ting så sjeldent.


PLUTO

Velkommen til forumet Saxooo ;D

Det er min gamle bil Saxooo kjører og alle blokker er testet og kontrollert.

Det er første blokk i 6er kassen som må ut, så det er ikke noen stor jobb om det er noen som har en jekk og noen bukker, men jeg vet ikke hvem i Trondhjem som har det. Jeg bor desverre alt for langt vekk for å hjelpe.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

terjeeri

Prøven demonterte min 11'er kasse og målte alle blokkene. De tok ca 1800 kr for dette, noe som tilsvarer ca 1,5 times arbeid. Selve utskiftningen foregikk i en annen jobb, hvor de også skiftet børster, vannpumpe og gjorde balanseringslading. Jeg har ikke spesifisert hvor mye arbeid de brukte på selve batteriet.

Jeg vet heller ikke om 6'er kassen, hvor ditt dårlige batteri sitter, er mer arbeidskrevende  å demontere. Jeg ble anbefalt å levere en blokk som var ladet til samme nivå som de øvrige blokkene i bilen. Hvis du har individuell batteriovervåking, er det vel bare å kjøre bilen til spenningen på blokkene i 6'er kassen er lik den du skal sette inn. Etter anbefalinger unngikk jeg å bruke bilen i særlig grad da dårlig blokk var konstatert, da det kunne forverre tilstanden til de andre blokkene. Jeg opplevde også at ting stabiliserte seg etter litt kjøring med dårlig blokk, dog med kraftig redusert effekt i bilen.

De som er drevne og har utstyr gjør vel dette relativt kjapt på sine egne biler, men det er jo et tankekors at man bør være hobbymekaniker eller ha enkel tilgang på slike,  for å holde batteripakken i god stand til en fornuftig kostnad. Siden Pluto har gitt deg 2 ekstra batterier, antar jeg at det er en D og G blokk. Batteripakkene består av D og G blokker, ca 50/50 fordelt tror jeg. Du bør sjekke hvilken type som må skiftes. Forøvrig finnes det elbileiere i Trondheim som skifter / rekondisjonerer blokker selv. Feks.  Hma og Lynet.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Saxooo

Jeg fikk tilbake bilen fra Prøven i dag 8000 kroner fattigere.

PacTracen viser at C1 er tilbake på 7.0V ved topplading. Men da jeg skulle starte bilen på verktsted viste A6 at den trengte lading til tross for at bilen var fulladet. Fyren på verkstedet mente at det kunne skyldes at bilen hadde stått noen dager. Jeg kjørte bilen forsiktig hjem og satte den til lading.

B-, C- og D-blokkene er ganske jevne, mens de andre A-blokkene varierer fra fra 7,0 til 6,5 ved topplading. A6 viser fortsatt 5,5V. Er det noen av dere erfarne som vet hva som kan ha skjedd?  Kan jeg redde det selv med 80%-60%-40%-ladetipset eller risikerer jeg å bare gjøre vondt verre? 

elektrolux

A6 er fulladet men en av de 5 cellene er kortsluttet; derfor 5,5 volt.

Du bør bytte denne blokken så den ikke påfører følgeskader.

Resten av blokkene vil synkronisere seg selv etter kjøring ned til ca 40-50% og så full lading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Saxooo

Takk for kjapt svar. Det virker logisk. Er det sånt som skjer, eller har verkstedet gjort noe galt?

elektrolux

Det kan være begge deler.

En 100% OK blokk ville tålt å bli oppladet sammen med resten av pakken uansett ladetilstand, men blitt påført unødvendig belastning, og varmgang.

Er blokken tappet ned før opplading har verkstedet gjort det de kan.

Vi har utviklet en testmetode som drar batteriet ned i lavere spenning og ladetilstand enn det bilen utsetter batteriet for, og etter det har slike "uhell" nesten blitt eliminert. Ikke fordi en unngår skader på alle blokkene, men fordi slike ( Twilight) blokker enten lar seg redde, eller svikter i siste fase av testene våre. En slik test tar gjerne et snaut døgn / blokk. Denne testmetoden er kjent blandt entusiastene her på forumet, men er desverre for arbeidskrevende til at den er kommersielt forsvarlig å benytte.

Er denne blokken en del av originalpakken, og resten har overlevt, var nok denne den svakeste.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA