Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CHADEMO og kulde

Startet av Jomsal, tirsdag 17. november 2015, klokken 19:48

« forrige - neste »

Jomsal

Jeg skal kjøre Oslo-Trondheim med Soulen til helga. Har ikke hatt bilen veldig lenge, så håper noen har erfaring med hurtiglading på vinteren. Leste i instruksjonsboka at "i kaldt vær kan hurtiglading være blokkert for å hindre at høyvoltbatteriet svekkes". Er det noen som har opplevd at bilen ikke ville hurtiglade i kulda? Eller er det noen som vet hvor kaldt det må være før at hurtigladingen ikke fungerer? Skal kjøre tilbake på søndag, og da er det meldt ned mot -10c på Dombås. Er litt bekymret...

elbil-1

Har ladet flere ganger i minus 20 uten problemer i allefall :-)

Jomsal

Godt å høre. Da skulle det ikke bli noen problemer på denne turen i allefall :-) Merket du noe til at ladingen gikk tregt ved så mange kalde?

elbil-1

Nja - tenkte ikke så mye på det egentlig.. Satt i bilen og surfet eller var og tok en kaffe, så det tok den tiden det tok

Jomsal

Høres bra ut :-) Da satser jeg på en problemfri tur med ikke alt for lange ladepauser. Takk for hjelpen!

Gnilre

Tror det er lurt å lade mens bilen er varm. Dvs at du bør lade med en gang etter å ha kjørt 10-15 mil siden batteriet da er litt oppvarmet.

Håper du legger ut en turrapport. Kanskje kan turen gå med 4-5 hurtigladinger, men med kaldt vær blir det vel 6-7.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Jomsal

Takk for tips. Jeg kommer bare til å stoppe for å lade, så da lader jeg med en gang for at det skal være varme igjen i batteriene. Håper på 5 ladinger, men det blir kanskje flere... Har kjøp månedsabonnement hos Arctic Roads til turen. Har tenkt å bruke deres ladere på Lillehammer, Dombås og Oppdal og Fortum/Grønn kontakt på de andre. Etter Oppdal må jeg eventuelt bruke EV Power sine ladere, men de er veldig dyre på enkeltladinger. Har mulighet til å lade på Melhus, men fra Oppdal til Melhus er det ca 90 kilometer. Tror dere en lading til 84% på batteriet vil holde til dette strekket i 10 minus? Er ca 500 høydemeter nedover.

Jeg skal legge ut turrapport :-)

Trond.m

#7
@Jomsal,

90 km med 500 meter høydeforskjell i din favør høres ikke kritisk ut, men jeg vet ikke sikkert før til helgen  ;)  Da tenkte jeg å kjøre Dagalifjell  - Kongsberg 125 km med 100 % og det er meldt -11.  Der er høydeforskjellen 900 m.

Jeg har ennå begrenset erfaring med Soul i kulde, men med andre elbiler så er det stort sett varmeapparatet som korter ned rekkevidden. Du kan jo jo overvåke forbruket og være forberedt på litt lav kupetemperatur hvis det skulle knipe (jeg tenker å ha 18 grader).

Hvis du går ut fra et forbruk på 1.4 kwh/mil og legger til forbruk til varme, la oss anta 1500W i 1,5 timer...det gir et totalt forbruk på 15 kwh som er ca 60 % av batterikapasiteten. Så i teorien burde vel dette være helt uproblematisk, men det forutsetter at det er bar vei, hastighet maks ca 80 og ingen motvind. Men mitt stalltips er at du kommer til Melhus med minst 20 % igjen på batteriet. Hvis ikke så ringer du til gratis KIA veihjelp, så de kan komme med en mobil hurtiglader  :D.

Kan jo legge til at jeg kjørte strekningen Dagalifjell - Kongsberg med et snittforbruk på 1,25 kW/mil for 2 uker siden. Da var det riktignok 2-5 grader, men det var med 19.5 grader i bilen. Bilen hadde stått ute om natten og jeg forvarmet ikke kupe eller batteri. At forbruket pr. km er så lavt skyldes høydeforskjellen.

I følge mine gamle fysikk-kunnskaper så mener jeg at man kan regne potensiell energi til ca 2,6 kwh / 1000 meter pr 1000 kg. Dvs. hvis Kia' veier 1500 kg og jeg hadde 900 m nedoverbakke, så kan jeg trekke fra teoretisk 1,5 x 2,6 x 0,9 = 3,5 kwh. Med en antatt virkningsgrad på regenerering på 70 %, så er det 2,4 kwh jeg har spart på å kjøre nedoverbakker dvs. 0,2 kWh/mil. Det virker ganske realistisk, for da ville altså forbruket vært ca 1,45 kw/mil hvis det ikke var høydeforskjell på turen. Tilsvarende regnestykke kan man gjøre hvis man skal kjøre andre veien, men da må man ta bort faktoren på 70 %. Da ville forbruket bli over 1,7 kw/mil.  Dette er jo ikke nøyaktig, men den gir jo en viss ide om hva man kan forvente. Og så langt stemmer det rimelig bra med mine erfaringer.


elbil-1

har kjørt Røldal - Åmot  i -10 og snøstorm med mye motvind  og hadde da 10% igjen på batteriet. (ladet til 83% i røldal)

Strekningen er ca 95km over haukelifjell

OlavEmil

90km med 500m negativ høgdeforskjell vil alltid gå bra med 83%. Garantert.

Køyrde Voss - Sogndal (Åberge) over Vikafjell i går. 122km, kolonnekøyring over fjellet og ankomstplassen låg 250m høgare enn startpunktet. Brukte 79% (94% - 15%). Måtte rettnok spare på varmen over fjellet, men då eg kom ned til Vik og såg at eg hadde batteri nok, fyrte eg godt heile resten av vegen (inkludert på ferja).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Pomorbror

Hei
Ingen problem å kjøre Oppdal - Melhus.
Artic roads lader star på Fagerhaug (oppdalsporten), som er ca 2 mil nord om Oppdal.
Har kjørt denne strekkningen flere ganger, sist på søndag med full bil og takboks.
Kjører fra drivdalen 6 km sør om Oppdal - Trondheim (ranheim)132 km med fra 15- 45 km I rest.
Litt avhengig av kjørestil, men stortsett ca 5 - 10 km over fartsgrene på km/teller.
Jeg ville sikkert kjøpt ett måneds abonement hos EV POWER, da betaler du 199,- for 5 ladinger (149,- pr stk ellers)

Jomsal

Oi, her har det vært masse respons! Jeg har i alle fall blitt beroliget av det jeg leser. Jeg var ikke klar over at laderen står 2 mil nord for Oppdal sentrum. Jeg brukte google maps til å beregne avstanden mellom Oppdal og Melhus. Da skulle jeg ha masse å gå på. Da tror jeg jeg legger inn en ladepause hos Arctic Roads på Hjerkin, siden strekket mellom Dombås og Oppdal blir 2 mil lengre enn jeg trodde.

Pomorbror: Skal vurdere å kjøpe et månedsabonnement hos EV Power, men tror ikke jeg vil få bruk for det. Jeg kommer uansett til å lade litt på Melhus både på tur oppover og nedover da jeg har familie jeg skal besøke der.

Tusen takk for alle svar. Virkelig mange hjelpsomme folk her på forumet.

Pomorbror

En liten rettelse.
Det e vel ca 2 mil fra vår plass på Oppdal til Oppdalsporten.
er vel litt over 1 mil fra sentrum til Artic Roads lader uten at det har noe stor betydning.

Trond.m

Fikk teste Soul'en i vintervær i dag på strekningen Kiwi Moane (Ved Kongsberg) til Rødberg. 98 km og ca 200 m stigning på turen. Varmeapparat på 19 grader. Startet med 81 % på hurtigladeren i Kongsberg og hadde 9 % rest ved ankomst Rødberg. Det tilsvarer 135 km total rekkevidde ved ved 6-11 kuldegrader. Det må vi vel si er godkjent.

Trond.m

Ble positivt overrasket over ladehastigheten i kaldt vær. Ladet 15 minutter ved -10 grader på Fortum laderen i Rødberg. Ladet fra 9 % - 51 %, 11 kW levert. Effektiv ladehastighet 44 kW !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA