Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I-Miev vil ikke starte, piper og gul varsellampe lyser

Startet av Maria S D, lørdag 30. mai 2015, klokken 22:54

« forrige - neste »

Maria S D

Hei!

Har en 2012 i-Miev som i dag ikke ville starte. Etter å ha vridd om nøkkelen kommer det en kontinuerlig pipelyd og det lyser en gul varsellampe (bil med utropstegn). Er det noen som vet hva dette kan skyldes?

Batteri var ca halvveis fullt, og bilen ble sist kjørt i går uten problemer av noe slag.

På forhånd takk for innspill!

Maria

pwb

#1
Feilmelding om main electrical circut. Hvis den ikke forsvinner av seg selv så er det nok bare å kontakte verksted.

Beamer Screamer

Jeg kan dessverre ikke gi noe godt svar på hva som er galt, men det hadde vært fint om du fortalte oss hva som var galt etter at du har funnet ut av det. Så blir vi alle litt klokere.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

emil

Kjenner ikke trillingene spesiellt, men noen ganger kan det hjelpe å koble ut 12V batteriet i 10-15 minutter for å se om ting nullstiller seg.

Sitat fra: pwb på søndag 31. mai 2015, klokken 09:06
* FAULTLIGHT.png (135.7 kB - lastet ned 22 ganger.)

Hvorfor laste opp en Photobucket HTML-fil som et PNG-bilde?

TB

Sitat fra: Maria S D på lørdag 30. mai 2015, klokken 22:54
Har en 2012 i-Miev som i dag ikke ville starte. Etter å ha vridd om nøkkelen kommer det en kontinuerlig pipelyd og det lyser en gul varsellampe (bil med utropstegn). Er det noen som vet hva dette kan skyldes?

Batteri var ca halvveis fullt, og bilen ble sist kjørt i går uten problemer av noe slag.

Kontinuerlig pipelyd kan vere defekt vakumpumpe, men stemmer ikkje med gul varsellampe "main electrical circut" ?

Har testa svakt 12V batteri ein gong, det gav og masse lys og div. pipelydar.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

PionerThink

Jeg opplevde noe av det samme i går med vår kjære I-Miev 2012 modell.
Kjørte som normalt hjem etter jobb og skulle parkere når jeg syntes det var en rar støy i fra fronten av bilen som jeg ikke hadde hørt før. Kjølesystemet bak hører man av og til, men her hørtes det ut som en blanding av vifte- og pumpestøy på en gang.
Tenkte ikke noe mer over det og stoppet bilen hvorpå jeg ønsket å sette den på lading. Da skjedde ingenting annet enn at det orange ladelyset lyste i 5 sek før det gikk av igjen. Prøve igjen da jeg har erfart at det hender den ikke starter, men samme resultat. Ingen lading startet.
Tenkte jo at lader kanskje hadde tatt kvelden og ville kjøre opp til noen bekjente som har tilsvarende bil for å prøve deres lader. Det viste seg at jeg ikke fikk start på bilen, og i stedet for "Ready" lyste bare batteriindikator. Jeg tenkte at nå har det forbruksbatteriet tatt kvelden, men ville måle det for å være sikker. Målte det til 12,72V som ikke er helt galt egentlig, men tenkte at jeg skruer det ut og sjekker polene, samt får ladet det opp i tillegg med min MC-lader "just in case".(i tillegg tenkte jeg at systemet blir kanskje litt "resatt" også som ikke gjorde noe ;D) Tok ikke mer enn 10 min så var det ladet, og polene ble pusset. Etter at batteri var satt inn fikk polene og klemmene en omgang med litt batteripolfett.
Var selvfølgelig spent når jeg skulle starte, og de første forsøkene var nedslående og negative. Bare rødt lys batterilys og den rare lyden fra fronten.
Satte bilen i nøytral og beveget litt på den før jeg satte den i P igjen, og jeg får vel prøve en tredje og siste gang før jeg gir meg.
Jaggu startet den og alt virket OK. Satte lading på og viften startet og alt var som normalt :)
Skal legge til at jeg har fått opp fastnøkkelsymbolet i displayet, så jeg skyndtet meg å bestille service i dag 8)
Jeg sa ikke noe når jeg bestilte service, for jeg tenkte jeg vill høre litt her med dere hva det kunne være og i stedet kanskje sende en mer beskrivende mail til dem om hva som skjedde.
Noen som har opplevd liknende med sin Trilling?
Hilsen en til nå fornøyd Trilling-eier som snart har kjørt 10 000 knirkefrie km siden november ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Mr.Zero

Støy fra trillingenes front kommer fra den elektriske AC-kompressoren. Feil med denne vil litt avhengig av type feil føre til at bilen ikke lar seg kjøre. Svindyr sak som det blir kjedelig å få havari på etter garantiens utløp.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

PionerThink

Okey, så feil ved AC-kompressor hindrer både lading og at bilen starter?
Det får man si. På vanlige fossile biler hadde vel bare AC sluttet å virke vil jeg tro?
Får ta en prat med verkstedet og forklare dem hva som hendte da før service, så kanskje de kan sjekke den ekstra? (Garantitiden varer til 2017, så håper den ryker før det;-)
Takk for info Mr.Zero!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

pwb

Sitat fra: PionerThink på torsdag 09. juli 2015, klokken 01:07
Okey, så feil ved AC-kompressor hindrer både lading og at bilen starter?

Siden AC brukes når man hurtiglader for å kjøle batteriet så kan vel det stemme at den vil hindre lading. Sikkert ikke noe dyrt fancy opplegg på bilen som bare kobler ut muligheten for å hurtiglade. Men starte burde den jo gjøre, hvis det ikke er slik at AC kan slå seg på ved stor belastning og varmt batteri under kjøring for å kjøle batteriet også?

PionerThink

Var ikke noe unormalt varmt den dagen jeg kjørte så AC var ikke på, og ikke hadde jeg kjørt hardt eller hurtigladet heller. Kan derfor ikke se behovet for at AC skulle slått seg på for kjøling av fremdriftsbatteriet. Hvis ikke det er noe galt med det da, og BMS gir beskjed at det trenger ekstra kjøling grunnet unormal høy temp pga ustabil batteripakke?
Dette blir jo bare spekulasjoner, men jeg har veldig lyst til å få utskrift av sjekken av batteripakka under service ;D
Hvis batteripakken er i ulage bør vel det vises under service når de tar kontrollen? Er vel en annen sak om det kommer fram at AC har forhindret bilen fra å starte samt å ta lading :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

shuatorp

Sitat fra: Maria S D på lørdag 30. mai 2015, klokken 22:54
Hei!

Har en 2012 i-Miev som i dag ikke ville starte. Etter å ha vridd om nøkkelen kommer det en kontinuerlig pipelyd og det lyser en gul varsellampe (bil med utropstegn). Er det noen som vet hva dette kan skyldes?

Batteri var ca halvveis fullt, og bilen ble sist kjørt i går uten problemer av noe slag.

På forhånd takk for innspill!

Maria


Fant du ut av dette?

Idag etter å ha hurtig-ladet skjedde dette meg:
Etter å ha vridd om nøkkelen lyser en gul varsellampe (bil med utropstegn) + batterisymbolet og bilen startet ikke.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

TB

Pipelyd kan vere feil på bremsekraftforsterkeren (vakuumpumpe)

Men, det er rapportert om at det er mulig å kjøyre bilen med defekt vakuumpumpe. Høyrselsvern er nok anbefalt.  Defekt vakuumpumpe skal derved ikkje føre til at bil ikkje "starter"
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA