Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jekkeskade på kanal

Startet av Mumitrollet, søndag 18. oktober 2015, klokken 18:25

« forrige - neste »

Mumitrollet

Skadet kanalen da jeg skulle legge om til vinterdekk. Jekken glapp og resultatet var skade ned til bart metall. Hva anbefaler dere å ha på dette?
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

leafnor

Min anbefaling er å starte sinkspraybehanding. Dvs, spray kaldgalvanisering en gang per uke nå fremover de neste 4 uker, og så en gang i måneden frem til sommeren. Da lakkerer du med spraylakk som blir som et lokk på det hele.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Mumitrollet

Sitat fra: leafnor på søndag 18. oktober 2015, klokken 18:40
Min anbefaling er å starte sinkspraybehanding. Dvs, spray kaldgalvanisering en gang per uke nå fremover de neste 4 uker, og så en gang i måneden frem til sommeren. Da lakkerer du med spraylakk som blir som et lokk på det hele.


Æsj da,  da har jeg kanskje gjort noe dumt.  Det første jeg tenkte var at jeg måtte tette dette,  så jeg penslet på noen lag med lakk. Tenkte at jeg skulle ha på noe form for understellsmasse ala tectyl ,  etc oppå.  Dette skulle jeg altså ikke gjort.  Hjelper vel lite å kaldgalvsnisere når jeg har hatt på lakk
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

nr1rayner

Alt som er lagt på kan pusses vekk  ;)
Rengjør, rengjør og rengjør først.
Lakk utenpå skit og vann gir god grobunn for rust..
Jeg ville normalt hatt på primer og siden lakk.
Men zink er nok ikke dumt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: Mumitrollet på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:03
Sitat fra: leafnor på søndag 18. oktober 2015, klokken 18:40
Min anbefaling er å starte sinkspraybehanding. Dvs, spray kaldgalvanisering en gang per uke nå fremover de neste 4 uker, og så en gang i måneden frem til sommeren. Da lakkerer du med spraylakk som blir som et lokk på det hele.
Æsj da,  da har jeg kanskje gjort noe dumt.  Det første jeg tenkte var at jeg måtte tette dette,  så jeg penslet på noen lag med lakk. Tenkte at jeg skulle ha på noe form for understellsmasse ala tectyl ,  etc oppå.  Dette skulle jeg altså ikke gjort.  Hjelper vel lite å kaldgalvsnisere når jeg har hatt på lakk

Ta å spray på kaldgalv likevell. For det som skjer er at den lakken din nok "puster", og der den "puster" vil det etter hvert kunne skje at det blir oksydasjon, altså rust. Men med kaldgalvanisering utenpå så vil det i stedet bli til at det blir en galvanisk prosess og i stedet for rust blir det galvanisert stål!!
Men du kan strekke deg til å spraye en dusj i måneden det neste året, og så lakke over til våren som som kommer.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA