Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste pendlerbil minst 10 mil om dagen - ca 250.000 ?

Startet av akselc, fredag 16. oktober 2015, klokken 22:31

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

#60
Hvorvidt man kan velge fritt ved pendling 10+ mil uten lading på jobben er det altså delte meninger om.
Jeg tenker at ved såpass lang pendlelengde er det tryggeste å velge blant bilene som ikke er helt marginale i forhold til denne rekkevidden. F.eks. vil jeg ikke anbefale dagens Leaf (som jeg selv kjører) eller i3 til et slikt behov.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

fiskeri

Sitat fra: akselc på mandag 26. oktober 2015, klokken 22:43
Hei dere


Valget faller nok på en Soul denne uken.
Takk for alle innspill!

Mvh
Aksel
Gratulerer med valget. Et hyggelig dilemma at vi nå har mange modeller å velge mellom. Tror og håper du blir kjempefornøyd med Soulen (det er i alle fall jeg/vi).
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Hansi

Enig, gratulerer med valget, jeg tror også dere kommer til å bli fornøyd :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

THE

Jeg har 10 mil pendlervei hver dag, uten lademulighet på jobb.

Da jeg kjøpte bil i vinter var det egentlig kun to alternativer som jeg følte hadde tilstrekkelig rekkevidde vinterstid, Kia Soul og Renault Zoe. Jeg endte opp med Zoe blant annet pga. kortere leveringstid enn Soul.

Leaf og eGolf vurderte jeg også seriøst, men Leaf falt ut av vurderingene pga erfaringer andre i distriktet hadde med Leaf-rekkevidde på vinteren. eGolf hadde jeg på hjemmelån, men ble ikke overbevist av bilen (satt ikke godt bl.a.), og i alle fall ikke av lademuligheten hjemme.

Kombinasjonen 10 mil pendling på dagen, mye kjøring på kveldstid, ingen hurtiglader i nærheten av jobb, hjem eller daglige reisemål gjorde at jeg prioriterte raskest mulig hjemmelading. Nå har jeg mulighet til å spise middag mens bilen lader, og deretter er jeg klar for nye 10 mil kjøring på kvelden.

Ved bestilling av bil i dag ville jeg nok vurdert Leaf med 30kWh batteri og Soul igjen. i3 er ikke aktuell pga blir akkurat på grensen med rekkevidde føler jeg, og jeg har av og til behov for 5 seter. eGolf er fremdeles diskvalifisert pga treeeg AC lading og knapp rekkevidde. "Nye" Zoe er høyaktuell for 10 mil pendling, men føler den ikke er en så komplett bil som den gamle pga max 22kW lading. Jeg bor på Vestlandet, og de langturene jeg velger å kjøre med elbil har 43kW AC ladere. Mangel på hurtiglademulighet på Zoe gjør at den nok ville bli rangert under Soul og Leaf 30kWh m/6,6kW lader på lista over aktuelle elbiler.

Dette er mine personlige vurderinger basert på egne behov og erfaringer. Jeg har full forståelse for at andre har andre behov og øsnker. Hvis jeg ikke hadde hatt familie, og litt kortere reisevei til jobb, evt lademulighet på jobb, hadde nok valget falt på en BMW i3 selv om jeg personlig synes bilen er mindre pen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bromm

#64
Det er nesten litt rart at disse kjøpetrådene utvikler seg som de gjør. Her startet altså "akselc" med følgende startinnlegg (dette er noen deler av det):

Sitat fra: akselc på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:31
Hei alle!

Da regnestykket mitt ble slik at å pendle t/r jobb med en ikke så økonomisk bensinbil 2004 mod, ble nesten like "dyrt" som å betale på et billån på 250.000Kr, i mnd, så sitter jeg her å vurderer en elbil da driftskostnadene (bensin/bom/slitasje på deler/verskted) er mye mindre på en elbil, samt at jeg da kan sitte i en nesten ny (spørs hvilken bil) med garanti. Og mere forutsigbare utgifter.

.....muligheten for å lade på jobb er det ikke idag, men vil komme
da flere har fått elbil. Dette skal avklares før et evnt kjøp.

Og så er det jo selvfølgelig valgets kval.
Leser masse på forumet, og det virker som de mest populære bilene, takler 10 mil om dagen vinter som sommer, med lading på jobb og/eller økonomisk kjøring.

Mitt kjøremønster vil bli 5-6 km småkjøring (barnehage/skole) og så ca 44km motorvei med 100/110 i fartsgrense. Hjem igjen samme mønster. Ruten er Sarpsborg-Son, høydemeter under 250m, og ingen særlig bratte oppoverbakker ala type oppover fjell osv.

Er det noen biler som "egner" seg best for motorvei kjøring enn andre?

Dette blir første gang vi har mulighet til å velge ny eller nesten ny bil, og den kommer til å bli brukt mye, så jeg ønsker å være sikker i valget før vi går videre. De bilene på listen skal prøvekjøres også.

Den skal bli brukes som pendler bil til/fra jobb og barnehage og annen småkjøring, ved lengre turer så brukes fossilbil nr2. Må nevnes at jeg er ca 1.90cm også.

Håper noen har "bred" erfaring på pendling, og evnt slitasje, eller andre merknader/hensyn man bør ta i betraktning ved å bruke bilen nesten 25.000Km per.år.

Et spm til på tampen, oppvarming av bil på morgenen, innvendig kupè? Er det noen av bilene som har noe integrert der? Jeg har aldri hatt behov eller hatt bil som har hatt muligheten til å varme opp før start om morgenen, hvis man lader bilen om natten, finnes det noe automatikk/timer for å sette på varmen mens den lader? Og vil det dra strøm av kjørelengden selvom den fortsatt lader?

Takker på forhånd!

Akselc

Hovedessensen i alt dette tilsier at BMW i3 er den absolutt riktigste bilen for trådstarter. Her er noen av forklaringene på det:

  • Driftsøkonomi er selve hovedårsaken til å bytte til Elbil for trådstarter. Da er BMW i3 det desidert beste valget siden den har de laveste prisene på service av alle: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16877.msg265538.html#msg265538 Med serviceavtale på i3 så koster det altså ikke mer enn en snau tusing pr. år de første 5 årene, og denne avtalen trengs ikke engang betales før første besøk (som er ca. 2 år etter den er ny). I tillegg kommer i3 veldig godt ut på delepriser: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16877.msg343336.html#msg343336, så det er jo betryggende i tilfelle man klarer å kollidere (det er forøvrig vanskelig med antikollisjonssystemene, ref. egen erfaring ;) ). Sist men ikke minst, så bruker BMW i3 desidert minst energi av alle biler (uansett type drivstoff), med en miles per gallon equivalent (MPGe) på 124. Dette betyr også at den blir billigst på "drivstoff" (ja, strøm koster litt penger det også), og i de aller fleste tilfeller så har den høyest "ladefart" av alle Elbiler (dvs. minst tidsforbruk for å lade på samme antall kilometer).
  • Det forutsettes at lading på jobb er klart før han går til innkjøp, noe som tilsvarer en udekket strekning på bare 50 km. Dette kan man tilbakelegge med i3, selv med fullt pådrag (noe som vil bety svært ulovlig råkjøring). Det er verdt å legge merke til at Enova går inn for å sette opp hurtigladere i samme intervall (50 km), og der er også selvfølgelig i3 raskest i klassen til å lade på antall km pr. tidsenhet.
  • Egenskaper for motorveikjøring etterlyses - vel, her er i3 fullt på høyden (om ikke en god del bedre), enn alle de andre. Med ACC og Traffic Jam Assistant er det ingen av de andre som når opp - bilen kjører da så godt som helt på egen hånd (både på motorvei og i traffikert bymiljø)
  • Det nevnes at bilen vil bli brukt mye - 25k pr. år. Som erfaren i3-eier så kan jeg betegne driftsikkerheten med bare et ord etter 34.783 km og 20 mnd: USLÅELIG
  • Akselc nevner at han er 190 cm høy - ja, hvilken bil passer bedre enn i3 da ? Den har enorm innvendig takhøyde og den desidert lengste justeringsmuligheten på forsetene i lengderetningen (ca. 45 cm) - det er nevnt i utenlandske forum at personer på 220 cm har funnet seg tilrette i i3
  • På slutten spørres det om oppvarming av bil på morgenen. Ja, hvem er bedre enn i3 her da ? For å si det slik så er det ikke noe problem om man glemmer å sette avreisetidspunkt via telefon-app eller web-portal på forhånd - for det rekker med 3-4 minutter etter et klikk på telefonen når man tar på seg ytterskoene på vei ut. Når man så kommer ut i bilen, så er den altså 23 grader - uansett om den står til lading eller ikke. Det finnes ingen bil i verden som blir like fort varm, takket være den svært effektive varmepumpa

Kunne sikkert vært nevnt en hel del mere her. Men med de forutsetningene som det ble åpnet med, så er det nesten som at det svir litt i øynene å se at vedkommende har endt opp med en annen bil enn BMW i3. Den ville ha passet perfekt, slik som jeg kan se det  ::)

fiskeri

SitatHovedessensen i alt dette tilsier at BMW i3 er den absolutt riktigste bilen for trådstarter. Her er noen av forklaringene på det:

Nå er det jo også slik at trådstarter selv har vurdert alternativene og dernest selv velger hvilken bil han vil kjøpe.
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

tutti

i3 er liten, dyr og har et lite batteri. Salget utgjør en beskjeden andel av totalsalget av elbiler. Kanskje man kan kalle dette et nisjeprodukt?

bromm

Sitat fra: fiskeri på onsdag 04. november 2015, klokken 12:30
SitatHovedessensen i alt dette tilsier at BMW i3 er den absolutt riktigste bilen for trådstarter. Her er noen av forklaringene på det:

Nå er det jo også slik at trådstarter selv har vurdert alternativene og dernest selv velger hvilken bil han vil kjøpe.
Ja, nettopp - og det ble jo en Kia Soul såvidt jeg kunne lese. Den garantert dyreste bilen i drift, siden både service (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16875.msg265381.html#msg265381), deler og forbruk er forholdsvis høyt (service kommer årlig fort på 2.500 + 2.400 i frivillig bremseservice siden den ikke har "brake washing" som f.eks BMW, og på deler ser den ut til å være absolutt verst). Soul er kanskje den dårligste av alle på motorvei (frontal area som ei låvedør). Har ikke app/fjernstyring (!?!?)... Så det kan kun være "utsalgsprisen" på noen få tusen som kan ha vært utslagsgivende for trådstarter, slik jeg ser det. Den ekstra rekkevidden på 19 km (12 miles - se bilde fra EPA) har han jo ikke behov for, så alt i alt er det litt rart valg sett fra innholdet i åpningsinnlegget. Man kan vel fort spare 20-30.000 på dag én - men hva hjelper det når service/bremseservice spiser opp forskjellen etter 4-5 år ?

bromm

Sitat fra: tutti på onsdag 04. november 2015, klokken 12:43
i3 er liten, dyr og har et lite batteri. Salget utgjør en beskjeden andel av totalsalget av elbiler. Kanskje man kan kalle dette et nisjeprodukt?
i3 er liten, ja - OG LETT - Det er derfor den bare trenger et LITE batteri  ;) På mange vis så kan det se ut som det bare er BMW som har skjønt denne sammenhengen, for resten spiser jo opp det større batteriet pga. vekt/forbruk. Bonus er at bilen blir mange ganger morsommere å kjøre, så hva har man tapt ? Vel, det må isåfall være den bakseteplassen som har plass til en "halv person".

Men salget er så ALLDELES ikke beskjedent på salgsstatistikkene - tallene for Oktober 2015 er nettopp klare, og her ser man at BMW i3 er den mest fremgangsrike av alle Elbilene. Bare Leaf var større enn i3 på Oktober (355 vs 326). BMW er landets 4de største bilmerke, og av alle BMW'er er i3 den garantert mest solgte modellen !!!

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-oktober/category673.html

fiskeri

SitatHer er førstegangsregistreringer i Norge for oktober:

AntallRegistrerte   Merke   Modell
711   Volkswagen   Golf
621   Nissan   Nissan Leaf
500   Kia   Soul
308   Bmw   I3
198   Tesla Motors   Model S
105   Volkswagen   Up!
92   Mercedes-benz   Electric Drive
80   Renault   Zoe
67   Citroen   C-zero
56   Nissan   Nissan E-nv200
35   Mitsubishi   Mitsubishi I-miev
31   Peugeot   Ion
16   Peugeot   Partner
8   Smart   Electric Drive
5   Citroen   Berlingo
3   Renault   Kangoo Z.e.
1   Renault   Fluence Z.e
1   Ford   Focus Electric

Totalt 2838
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Villmink

Vi har både i3 og Soul, kjørt hhv 7 og 13 tusen km siden kjøp. Begge kjøpt nye. Til daglig kjører kona Soul og jeg i3.

Registrerer at enkelte i3-eiere skryter bilen sin høyt opp i skyene og mener den er bedre enn det meste. Det er jo bra å være fornøyd med bilen sin, men etter min oppfatning skaper det et skjevt bilde av i3 vs Soul.

Fordel i3:
- Aksellerasjon
- Lyd i HK-anlegget
- Bildekvalitet på ryggekamera
- App (dog med elendig funksjonalitet)
- Plastkarosseri som forhåpentlig holder seg bra

Fordel Soul:
- Sittekomfort (jeg er 185 høy og har god plass i begge biler, men i i3 kommer ikke rattet langt nok  ned for min smak)
- Bagasje- og bakseteplass
- Rekkevidde. Overlegen seier til Soul, selv i hastigheter rundt 100. Ja, i3 bruker litt mindre pr km, men burde brukt mye mindre i og med at BMW visstnok har gjort så mye for å få bilen til å kjøre energiøkonomisk. Jeg mener grepene de har gjort har kastet overraskende lite av seg.
- Varmeapparat. Virker både å bruke mindre energi og å gi bedre varme enn i3.
- Stabilitet i høy hastighet. i3 liker seg ikke over 100.
- Mulighet til å begrense lading til 80%.
- Bremser. Skivene framme og bak er blanke og fine, noe som skal mer til på (min) i3.
- Garantiordning

Videre har jeg hatt følgende feil på i3 så langt: Fuktighet i ett ryggelys, ryggekamera med manglende kontakt i varmt vær, ruter som ruller seg ned ved parkert bil (forhåpentlig brukerfeil, altså lommestyrt)

Kiaen har ikke hatt noen feil så langt.

Kjøring med i3 fra Nittedal til Østfold i temperatur ca 8 grader, ingen vind, ingen regn, ingen stopp, eco-pro, cruisekontroll på 93, siden 83 og eco-pro + for å komme fram, ga rekkevidde på 135 km. Soul kjører mye lenger under like forhold.

Skulle vi klart oss med en av disse to elbilene ville det utvilsomt blitt Soul. Jeg har ingen tro på at i3 kan ta meg komfortabelt t/r 10 mil i motorveihastighet vinterstid. Soul kan det.

Når det er sagt så liker jeg min i3 og bruker den normalt til turer som er 3-5 mil mellom hver lading. Det lengste jeg har kjørt den var i eco-pro + en mild sommerdag, 180 km, 60 km/t i snitt, t/r Nittedal-Lena, snittforbruk 10,8 kwh/100 km.

Vegard

automat

Sitat fra: bromm på onsdag 04. november 2015, klokken 12:56

Ja, nettopp - og det ble jo en Kia Soul såvidt jeg kunne lese. Den garantert dyreste bilen i drift, siden både service (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16875.msg265381.html#msg265381), deler og forbruk er forholdsvis høyt (service kommer årlig fort på 2.500 + 2.400 i frivillig bremseservice siden den ikke har "brake washing" som f.eks BMW, og på deler ser den ut til å være absolutt verst). Soul er kanskje den dårligste av alle på motorvei (frontal area som ei låvedør). Har ikke app/fjernstyring (!?!?)... Så det kan kun være "utsalgsprisen" på noen få tusen som kan ha vært utslagsgivende for trådstarter, slik jeg ser det. Den ekstra rekkevidden på 19 km (12 miles - se bilde fra EPA) har han jo ikke behov for, så alt i alt er det litt rart valg sett fra innholdet i åpningsinnlegget. Man kan vel fort spare 20-30.000 på dag én - men hva hjelper det når service/bremseservice spiser opp forskjellen etter 4-5 år ?

Nå har du dratt frem den dyreste serviceprisen som var å finne i Kia-tråden. Det var flere langt hyggeligere servicepriser der. Og selv om BMW'en har lavere strømforbruk, så er trolig forskjellen i drivstoffkostnad marginell. Når det ikke er vesentlige forskjeller i kostnadene, så er det jo åpenbart at man velger det man liker best. Og der ser det ut som trådstarter har en annen mening enn deg.

Og hvis det kun er økonomiske hensyn som gjelder, så er jo det ett uslåelig valg: Trilling, pga. ekstremt lav innkjøpspris. Den vil jo strengt tatt klare oppgaven, så lenge man har lademulighet på jobb. Men man må kaste alle komfortkrav overbord.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

bromm

Sitat fra: fiskeri på onsdag 04. november 2015, klokken 13:32
SitatHer er førstegangsregistreringer i Norge for oktober:
AntallRegistrerte   Merke   Modell
711   Volkswagen   Golf
621   Nissan   Nissan Leaf
500   Kia   Soul
308   Bmw   I3
198   Tesla Motors   Model S
Totalt 2838
Hvor har du disse tallene i fra, fiskeri ? Opplysningskontoret for Fisk ?

Utklippet jeg la ut ovenfor er hentet fra OVF (Opplysningsrådet for Veitrafikken), og de er det ledende organet for slik registreringsstatistikk i Norge. Beklager, men tallene du presenterer er nok ikke sammenfallende med disse...

Her er linken på nytt: http://www.ofvas.no/bilsalget-i-oktober/category673.html

AppleKnocker

Artige diskusjoner dette  ;D
Alle argumenterer for det selv har valgt og kan ikke fatte at andre velger annerledes.

Hva ville du valgt hvis du skulle kjøpe en elbil i dag som er en annen enn den du har i dag?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

OlavEmil

Hehe, ja, dette tok jo av :) .

Om Kia ikkje hadde elbil, ville valet stått mellom Leaf 30kWh eller BMW. Argumentet for BMW ville vore at det er den eg hadde hatt lyst på. Argumentet for Leaf ville vore rekkjevidde, pris og innvendig plass (generell fornuft).

Men det at vi har vald Kia to gongar, seier vel ganske klart at begge står bak den i køen :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA