Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste pendlerbil minst 10 mil om dagen - ca 250.000 ?

Startet av akselc, fredag 16. oktober 2015, klokken 22:31

« forrige - neste »

bromm

#75
Sitat fra: automat på onsdag 04. november 2015, klokken 14:02
Nå har du dratt frem den dyreste serviceprisen som var å finne i Kia-tråden. Det var flere langt hyggeligere servicepriser der. Og selv om BMW'en har lavere strømforbruk, så er trolig forskjellen i drivstoffkostnad marginell. Når det ikke er vesentlige forskjeller i kostnadene, så er det jo åpenbart at man velger det man liker best. Og der ser det ut som trådstarter har en annen mening enn deg.
Tja det er mulig det finnes billigere service på Soul, men jeg plukket det som så mest realistisk ut - ca. 2.500 + "frivillig" bremseservice til 2.400. Trådstarter her forventer årlig kjørelengde på 25.000km og i den samme tråden er det da en som forventer nesten 7.500,- siden man må ha to stk. 15k-servicer + bremseservice. Til sammenligning så har altså min egen BMW aldri vært på service etter 34.783 km og 20 måneder. Den signaliserer CBS (condition based service) på Februar 2016, hvor bremseklosser er det eneste sjekkpunktet som skal foretas. Nå sjekket jeg klossene nylig selv, da jeg byttet dekk for 3 uker siden - men de er altså som nye, så de blir nok trolig ikke byttet da heller  ;D

Når det gjelder "drivstoff-forbruk" så har jo EPA allerede funnet ut hvor "marginell" forskjellen er (se utklipp ovenfor). Den svært omfattende testprosedyren hos EPA har klassifisert i3 til 27 kWh/100mi, mens Soul oppgis til 32 kWh/100mi. Det betyr i klartekst at Soul sløser vekk 18,5% i forhold til i3. Jeg skal ikke gå innpå hva en femtedel betyr for de fleste av oss, men de fleste skjønner vel at dette er litt mer enn "marginalt"...

kodalse

I henhold til prislistene er det jo vesentlige forskjeller pr november 2015.
Startpris før vinterdekk og utstyr forøvrig:

BMW i3                   kr 249.900,-
Nissan Leaf 24Kw   kr 198.200,-
Nissan leaf 30Kw    kr 250.000,-
Mercedes Benz B   kr 277.500,-
Kia Soul                 kr 211.900,-
VW Golf                 kr 262.000,-

BMW er sikkert en utmerket bil, innovativ og alt det der.
Det er også de andre bilene - Altså alle modellene er faktisk innovative i dagens marked, men de har fokusert på ulike områder.

For min del er ingen helt i mål på det jeg trenger, men det ryktes at det skjer noe i 2017/2018 i et fornuftig prisleie.
Å bruke 800.000,- på en Tesla er så fantastisk langt vekk fra hva jeg er villig til at det er utenkelig.

Av de nevnt ovenfor virker det ihvertfall prismessig som om Leaf 24kW eller Soul er de to mest gunstige alternativene.
Så var det dette med ekstrautstyr da...
Vedlagt komplett prisliste fra alle nevnte leverandørene pr 4.11.2015.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

bromm

#77
Sitat fra: kodalse på onsdag 04. november 2015, klokken 14:50
I henhold til prislistene er det jo vesentlige forskjeller pr november 2015.
Startpris før vinterdekk og utstyr forøvrig:

BMW i3                   kr 249.900,-
Nissan Leaf 24Kw   kr 198.200,-
Nissan leaf 30Kw    kr 250.000,-
Mercedes Benz B   kr 277.500,-
Kia Soul                 kr 211.900,-
VW Golf                 kr 262.000,-
Prislister er fine, men BMW har kjørt kampanjer på i3 helt siden den var 1 år gammel. For tiden er det to kampanjetilbud:

BMW i3 Voltage Edition kr 259.900,-*
Inkluderer:
Hurtiglading
Gulvmatter i velour
DAB+ radio
Vinterhjul
Comfortpakke
- Multifunksjonsratt
- Automatisk avblendbare sidespeil
- Midtarmlene
- Oppbevaringspakke
- Regnsensor
- Klimaautomatikk
- Cruise Control                   
http://www.bmw.no/no/no/general/tilbud/i3/Voltage_Edition.html

...og:

BMW i3 High Voltage Edition kr 269.900,-*
Inkluderer:
- Alt innhold i Voltage Edition
- Navigasjonssystem business
- Ryggekamera
- Parkeringssensor foran og bak
- Lukeparkeringsassistent
http://www.bmw.no/no/no/general/tilbud/i3/High_Voltage_Edition.html

De har også svært gode tilbud på leasing:
http://kontakt.bmw.no/bmw-i/?_ga=1.172588455.587102124.1439905375

automat

Sitat fra: bromm på onsdag 04. november 2015, klokken 14:46

Tja det er mulig det finnes billigere service på Soul, men jeg plukket det som så mest realistisk ut - ca. 2.500 + "frivillig" bremseservice til 2.400. Trådstarter her forventer årlig kjørelengde på 25.000km og i den samme tråden er det da en som forventer nesten 7.500,- siden man må ha to stk. 15k-servicer + bremseservice. Til sammenligning så har altså min egen BMW aldri vært på service etter 34.783 km og 20 måneder. Den signaliserer CBS (condition based service) på Februar 2016, hvor bremseklosser er det eneste sjekkpunktet som skal foretas. Nå sjekket jeg klossene nylig selv, da jeg byttet dekk for 3 uker siden - men de er altså som nye, så de blir nok trolig ikke byttet da heller  ;D

Når det gjelder "drivstoff-forbruk" så har jo EPA allerede funnet ut hvor "marginell" forskjellen er (se utklipp ovenfor). Den svært omfattende testprosedyren hos EPA har klassifisert i3 til 27 kWh/100mi, mens Soul oppgis til 32 kWh/100mi. Det betyr i klartekst at Soul sløser vekk 18,5% i forhold til i3. Jeg skal ikke gå innpå hva en femtedel betyr for de fleste av oss, men de fleste skjønner vel at dette er litt mer enn "marginalt"...

Verkstedeiere er sikkert begeistret for servicetallene du presenter for KIA. Men tråden viser at man kan få det rimligere hvis man er interessert.

18,5% økning i drivstoffkostnader er mye i prosent. Men når den årlige kostnaden i utgangspunktet er 3500-4000kr, så snakker vi om rundt 700kr i året. Det velter neppe noe bilbudsjett.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

bromm

Sitat fra: automat på onsdag 04. november 2015, klokken 15:43
Verkstedeiere er sikkert begeistret for servicetallene du presenter for KIA. Men tråden viser at man kan få det rimligere hvis man er interessert.

18,5% økning i drivstoffkostnader er mye i prosent. Men når den årlige kostnaden i utgangspunktet er 3500-4000kr, så snakker vi om rundt 700kr i året. Det velter neppe noe bilbudsjett.
700 kr er vel ikke så mye, nei - men trådstarter antyder mye bruk (25.000km), så det blir jo penger det også over noen år. Hurtiglading prises mer og mer i tidsforbruk, og her er det enda mer å tjene pr. km med i3. Trådstarter sier også at han ønsker mere forutsette driftskostnader, og det er jo nettopp her at Soul faller stort igjennom - nettopp fordi "ingen vet" hva det koster for den enkelte. På i3 betaler man 5.200 kr for 5 år/100k - billigere og mer forutsett enn det blir det ikke  ;)

fiskeri

Sitat fra: bromm på onsdag 04. november 2015, klokken 14:18
Sitat fra: fiskeri på onsdag 04. november 2015, klokken 13:32
SitatHer er førstegangsregistreringer i Norge for oktober:
AntallRegistrerte   Merke   Modell
711   Volkswagen   Golf
621   Nissan   Nissan Leaf
500   Kia   Soul
308   Bmw   I3
198   Tesla Motors   Model S
Totalt 2838
Hvor har du disse tallene i fra, fiskeri ? Opplysningskontoret for Fisk ?

Utklippet jeg la ut ovenfor er hentet fra OVF (Opplysningsrådet for Veitrafikken), og de er det ledende organet for slik registreringsstatistikk i Norge. Beklager, men tallene du presenterer er nok ikke sammenfallende med disse...

Her er linken på nytt: http://www.ofvas.no/bilsalget-i-oktober/category673.html


Tallene dekker kanskje ikke hele oktober, så det mangler nok noen Kia Soul :). Jeg fant tallene på dette forumet under temaet "Elbilsalget måned for måned". Se siste innlegg på nedenforstående link. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5991.0.html
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

02jan

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

automat

Sitat fra: bromm på onsdag 04. november 2015, klokken 16:56

700 kr er vel ikke så mye, nei - men trådstarter antyder mye bruk (25.000km), så det blir jo penger det også over noen år. Hurtiglading prises mer og mer i tidsforbruk, og her er det enda mer å tjene pr. km med i3. Trådstarter sier også at han ønsker mere forutsette driftskostnader, og det er jo nettopp her at Soul faller stort igjennom - nettopp fordi "ingen vet" hva det koster for den enkelte. På i3 betaler man 5.200 kr for 5 år/100k - billigere og mer forutsett enn det blir det ikke  ;)

Lader man på jobb hver dag, så vil fort arbeidsgiver stå for over en tredjedel av drivstoffet. Da blir forskjellen enda mindre.

Ang. hurtiglading så har Suol større batteri en i3. Som normalt sett kan ta i mot strøm raskere. Så det kan godt hende at Soul faktisk er billigere å hurtiglade, selv om den bruker mer strøm. Man skal uansett hurtiglade ekstremt mye, før en eventuell forskjell utgjør annet enn lommerusk over et år.

Så i3 scorer på billigere vedlikehold, men har høyere innkjøpspris.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodalse

For å oppsumere hva jeg kan lese av denne tråden forholder det seg slik at for noen er BMW i3 det beste valget, for andre er det Kia Soul, noen heller nok mot både Zoe, Mercedes, Golf og Leaf.

Hvis nå bare V-I-C kan komme inn med noen gode 43kW AC synspunkt så burde vi være i mål  8)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

bromm

Sitat fra: automat på onsdag 04. november 2015, klokken 20:36
Ang. hurtiglading så har Suol større batteri en i3. Som normalt sett kan ta i mot strøm raskere. Så det kan godt hende at Soul faktisk er billigere å hurtiglade, selv om den bruker mer strøm. Man skal uansett hurtiglade ekstremt mye, før en eventuell forskjell utgjør annet enn lommerusk over et år.
Hva i ALL VERDEN bygger du dette på ?!?!? Du vet vel at i3 regenererer energi med en størrelse på 70 kWh/100km når man slipper pedalen..?! Hvis du tror total kapasitet har noe med ladehastiget å gjøre, så kan du vel heller sjekke om Kia har væskebasert kjøling av batteriet - hvis den ikke har det, så kan jeg LOVE deg at den kan ta imot mindre lading pr. tidsenhet ;)

Panduck

Sitat fra: bromm på onsdag 04. november 2015, klokken 23:59
hvis den ikke har det, så kan jeg LOVE deg at den kan ta imot mindre lading pr. tidsenhet ;)

Den tar imot veldig mye lading pr tidsenhet, jeg sto å hurtigladet ved siden av en SoulEV og ble veldig misunnelig på ladehastigheten den hadde selv ved 80% batteri :P Her hadde ikke min LEAF mye å stille opp med.

Er jo fint at det er konkurranse om hvem som er mest fornøyd med elbilen sin her nå. Det er slik det må være for at elbilen skal vinne frem.

moby666

Soul lader fortere enn i3 både på AC og DC. Selvfølgelig vil et større batteri ta imot strøm fortere. Alle vet at det er raskere å lade 0-80% enn 80-100%, så ved 0-80% har Soul kanskje fått inn 20 kWh, mens i3 har fått inn 12 kWh
Sitat fra: bromm på onsdag 04. november 2015, klokken 23:59
Sitat fra: automat på onsdag 04. november 2015, klokken 20:36
Ang. hurtiglading så har Suol større batteri en i3. Som normalt sett kan ta i mot strøm raskere. Så det kan godt hende at Soul faktisk er billigere å hurtiglade, selv om den bruker mer strøm. Man skal uansett hurtiglade ekstremt mye, før en eventuell forskjell utgjør annet enn lommerusk over et år.
Hva i ALL VERDEN bygger du dette på ?!?!? Du vet vel at i3 regenererer energi med en størrelse på 70 kWh/100km når man slipper pedalen..?! Hvis du tror total kapasitet har noe med ladehastiget å gjøre, så kan du vel heller sjekke om Kia har væskebasert kjøling av batteriet - hvis den ikke har det, så kan jeg LOVE deg at den kan ta imot mindre lading pr. tidsenhet ;)

jkirkebo

#87
Sitat fra: bromm på onsdag 04. november 2015, klokken 23:59
Sitat fra: automat på onsdag 04. november 2015, klokken 20:36
Ang. hurtiglading så har Suol større batteri en i3. Som normalt sett kan ta i mot strøm raskere. Så det kan godt hende at Soul faktisk er billigere å hurtiglade, selv om den bruker mer strøm. Man skal uansett hurtiglade ekstremt mye, før en eventuell forskjell utgjør annet enn lommerusk over et år.
Hva i ALL VERDEN bygger du dette på ?!?!? Du vet vel at i3 regenererer energi med en størrelse på 70 kWh/100km når man slipper pedalen..?! Hvis du tror total kapasitet har noe med ladehastiget å gjøre, så kan du vel heller sjekke om Kia har væskebasert kjøling av batteriet - hvis den ikke har det, så kan jeg LOVE deg at den kan ta imot mindre lading pr. tidsenhet ;)

Dette stemmer ikke bromm. En Leaf har ikke væskebasert avkjøling av batteriet men kan lade med 2C (48kW med 24kWh batteri). En Tesla har væskebasert avkjøling av batteriet, men kan bare lade med litt under 1,5C (litt over 120kW på 85kWh batteri). Det er andre ting enn bare avkjøling som spiller inn her.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

Sitat fra: bromm på onsdag 04. november 2015, klokken 23:59

Hva i ALL VERDEN bygger du dette på ?!?!? Du vet vel at i3 regenererer energi med en størrelse på 70 kWh/100km når man slipper pedalen..?! Hvis du tror total kapasitet har noe med ladehastiget å gjøre, så kan du vel heller sjekke om Kia har væskebasert kjøling av batteriet - hvis den ikke har det, så kan jeg LOVE deg at den kan ta imot mindre lading pr. tidsenhet ;)

Andre har svart deg her, men jeg kan også minne om at Soul kan lade på 100kW Chademo. Det tyder på at den kan ta i mot mye strøm.

Nå var det faktisk du som kom med påstanden: "Hurtiglading prises mer og mer i tidsforbruk, og her er det enda mer å tjene pr. km med i3."
Det tvilte jeg på riktigheten av. Men du har vel dokumentasjon for påstanden din?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

bromm

Nå er vi over på en merkelig Lade-debatt igjen ?! Kia kan lade med 100kW, javel - men det er ikke helt klart om dette er en "marketing jippo", eller ikke: http://insideevs.com/kia-rises-heights-marketing-incorrectness-25-minute-charging-100-kw/ Den kan altså lade med så høy effekt i så kort tid i ladeforløpet at det KUN gir en 25% raskere lading (33 min på 50 kW og 25 min på 100kW). Dette betyr i klartekst at man i praksis utnytter den ekstra tilførselen i så kort tid at man "bare" har en reell økning i fart som tilsvarer 62,5 kW !!! Dette ligner jo på resten av markedsføringen til Kia det - den har jo "offisiell" rekkevidde på 212 km også - men seriøse testere og EPA lander på 149 km (93 miles) !!! (BMW i3 er den eneste bilen med oppgitt rekkevidde som faktisk er innenfor det som er mulig: 130-160 km oppgis av BMW og de nevner NEDC på 190 km i bisetninger. Begge disse er faktisk riktig).

Og så kommer det mest interessante spørsmålet: Hvor er disse 100 kW-laderne ? Finnes de, slik at Kia-eierne kan lade med en fart tilsvarende 62,5 kW ? Vel, Arctic Roads har signalisert at de vil starte utrulling av kraftigere ladere snart - men vil dette gjelde for ChaDemo ? De kan neppe levere noe mer enn 100kW på ChaDemo, for den standarden er ikke designet for mer enn det. Men det gjelder ikke for CCS, for den er designet for opptil 170 kW - les gjerne mer om dette her: http://www.plugincars.com/why-chademo-death-row-europe-128001.html

BMW har ikke oppgitt noe max ladeeffekt på DC (de føler vel ikke behov for å markedsføre slikt for å kapre uvitende kunder), men det som er sikkert er at den forsyner seg med alt som kan leveres pr. i dag - selv har jeg ladet med 48,5 kW på AR's 50 kW Delta-ladere flere ganger - og over lang tid (20-85%). I whitepaper for ladekretsene til i3 så står det at den følger DIN-normen på CCS, noe som tilsier en max strøm på 200A - dette tilsvarer i såfall 80 kW kontinuerlig - noe som meget godt er mulig, siden batteripakken er veskekjølt. Vi vet jo allerede at den er i stand til å regenerere 70 kW i lange bratte unnabakker, så vi får se når disse større laderne kommer. Hva som enn skjer så har uansett i3'en et forsprang pga. effektiviteten på 18,5% (se over), så Kia Soul har ikke noe bedre ladefart i praksis selv om 100kW ChaDemo-laderne kommer (50kW + 18,5% (som Kia må ha ekstra fordi den bruker mer), er jo som kjent 60kW - og det er ikke langt unna ;) ).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA