Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste pendlerbil minst 10 mil om dagen - ca 250.000 ?

Startet av akselc, fredag 16. oktober 2015, klokken 22:31

« forrige - neste »

akselc

Hei dere


Valget faller nok på en Soul denne uken.
Takk for alle innspill!

Mvh
Aksel

bromm

...synd at denne tråden ble ødelagt av en fjollete lade-diskusjon, og ikke om det det burde handle om: den beste pendlerbilen med rundt 10 mil rekkevidde pr. dag. Akkurat den bilen er nemlig BMW i3, selv om man kanskje bør strekke seg bittelitt over 250k for å få med litt ekstra premium (men momsfritt) ekstrautstyr  ;)

Panduck

Sitat fra: bromm på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 23:50
...synd at denne tråden ble ødelagt av en fjollete lade-diskusjon, og ikke om det det burde handle om: den beste pendlerbilen med rundt 10 mil rekkevidde pr. dag. Akkurat den bilen er nemlig BMW i3, selv om man kanskje bør strekke seg bittelitt over 250k for å få med litt ekstra premium (men momsfritt) ekstrautstyr  ;)

Som LEAF eier må jeg nok desverre innrømme at du har rett. i3 har noen ulemper, men ser man på 10 mil pendling hver dag som eneste utgangspunkt, betyr ikke de ulempene noe som helst.

Strøm Tycoon

Sitat fra: bromm på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 23:50
...synd at denne tråden ble ødelagt av en fjollete lade-diskusjon, og ikke om det det burde handle om: den beste pendlerbilen med rundt 10 mil rekkevidde pr. dag. Akkurat den bilen er nemlig BMW i3, selv om man kanskje bør strekke seg bittelitt over 250k for å få med litt ekstra premium (men momsfritt) ekstrautstyr  ;)

Ikke uten grunn at jeg byttet fra Soul Ev til i3 selv. Pendler 86km hver vei, hver dag. Bilene kan ikke sammenlignes engang, og hadde glatt kutta ned på gadgets for å få en i3 før en Soul Ev.

Powerflux

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på mandag 02. november 2015, klokken 12:37
Sitat fra: bromm på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 23:50
...synd at denne tråden ble ødelagt av en fjollete lade-diskusjon, og ikke om det det burde handle om: den beste pendlerbilen med rundt 10 mil rekkevidde pr. dag. Akkurat den bilen er nemlig BMW i3, selv om man kanskje bør strekke seg bittelitt over 250k for å få med litt ekstra premium (men momsfritt) ekstrautstyr  ;)

Ikke uten grunn at jeg byttet fra Soul Ev til i3 selv. Pendler 86km hver vei, hver dag. Bilene kan ikke sammenlignes engang, og hadde glatt kutta ned på gadgets for å få en i3 før en Soul Ev.
Hva er det i3 gjør såpass mye bedre enn Soul at du valgte å bytte?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Powerflux på mandag 02. november 2015, klokken 21:47
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på mandag 02. november 2015, klokken 12:37
Sitat fra: bromm på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 23:50
...synd at denne tråden ble ødelagt av en fjollete lade-diskusjon, og ikke om det det burde handle om: den beste pendlerbilen med rundt 10 mil rekkevidde pr. dag. Akkurat den bilen er nemlig BMW i3, selv om man kanskje bør strekke seg bittelitt over 250k for å få med litt ekstra premium (men momsfritt) ekstrautstyr  ;)

Ikke uten grunn at jeg byttet fra Soul Ev til i3 selv. Pendler 86km hver vei, hver dag. Bilene kan ikke sammenlignes engang, og hadde glatt kutta ned på gadgets for å få en i3 før en Soul Ev.
Hva er det i3 gjør såpass mye bedre enn Soul at du valgte å bytte?

Nesten vanskelig å vite hvor jeg skal starte. Bilene er som jeg sier, så forskjellige at de egentlig ikke kan sammenlignes utover å være elbiler begge to. Den ene er en spesialkonstruksjon av carbonforsterket plast på et rullende chassis av aluminium med bakhjulsdrift og kjøreegenskaper som ikke står tilbake for BMWer flest. Den andre er en koreansk "brød og smør"-bil som er veldig godt ustyrt og som fungerer godt, men som slett ikke er like gjennomført om man går etter i detaljene.

Rett nok betalte jeg litt mer for en demobil med 3300km på telleren, men utstyrsnivået er også høyere med unntak av at muligheten for å kjøle ned setene mangler.

Men konkret kan man jo si at jeg ofrer 10-30km restdistanse for å få følgende:

En bil som ingen annen
Klasseledende kjøreegenskaper
Klasseledende støyegenskaper
Unikt førermiljø av meget høy standard (Suite i mitt tilfelle)
Overvåking med app
LED hovedlys
Soltak
Noe høyere energieffektivitet på motorvei
Litt raskere standardlader (12A)
Raskere ladetid til nivå nok til å komme meg hjem fra jobben (12A + mindre batteri + høyere effektivitet)

I det hele tatt.

Mazzbot

Leaf - sikkert kjøp men kjedelig bil
Zoe - irriterende og uoversiktlig kupé
Kia soul ser ut som en container
Bmw ser meget kul ut og man kan bytte batteri senere :)
Egolf er dog enda mer kjedelig enn leaf

Hadde jeg skulle bytta ut leafen idag ville jeg hatt bmw i3 selv om jeg ikke har prøvd .

Eller så går det ann å lease en elbil nå og kjøpe en bil med større batteripakke om 3 år .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

tutti

#52
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 03. november 2015, klokken 11:17
Rett nok betalte jeg litt mer for en demobil med 3300km på telleren, men utstyrsnivået er også høyere med unntak av at muligheten for å kjøle ned setene mangler.

Men konkret kan man jo si at jeg ofrer 10-30km restdistanse for å få følgende:

Litt raskere standardlader (12A)
Raskere ladetid til nivå nok til å komme meg hjem fra jobben (12A + mindre batteri + høyere effektivitet)

I det hele tatt.
Så kortversjonen er at du valgte å bytte til en dyrere i3 pga. bl.a 12A ladekabel istedenfor en 16A kabler som man kan kjøpe overalt for noen tusen? Evt. så kan man kjøpe 32A portable ladebokser som gir enda raskere lading? Og dette enda du selv sier at du må lade oftere fordi batteriet i i3 er mye mindre enn din gamle elbil?

Det blir som å bytte til et annet hus fordi veggfargen er penere istedenfor å male det gamle huset.

PokerFjes

Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 03. november 2015, klokken 11:54
Leaf - sikkert kjøp men kjedelig bil
Zoe - irriterende og uoversiktlig kupé
Kia soul ser ut som en container
Bmw ser meget kul ut og man kan bytte batteri senere :)
Egolf er dog enda mer kjedelig enn leaf

Hadde jeg skulle bytta ut leafen idag ville jeg hatt bmw i3 selv om jeg ikke har prøvd .

Eller så går det ann å lease en elbil nå og kjøpe en bil med større batteripakke om 3 år .
Og av alle bilene du lister opp, så er det kun den kjedelige e-Golfen det finnes noe som helst utvalg av styling å snakke om. For de av oss som har bil som hobby og liker å gjøre bilen litt mer personlig.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

OlavEmil

#54
Eg har full forståing for at folk vel BMW eller andre kortrekkjeviddeelbilar som ikkje er Kia.

Slik eg ser det, er Kia det mest fornuftige kjøpet. Her får du mest (el)bil for pengane. Kiaen har best rekkjevidde, best totalgaranti og best ladesystem, og er samtidig billigare enn mange av konkurrentane.

Derimot manglar Kia litt på teknologisida, for dei som kjem frå nye / moderne bilar tidlegare kan dette fort bli eit savn.

I tillegg er det med elbil som med andre bilar, det mest fornuftige kjøpet er ikkje alltid det mest interessante valet ein kan ta. Når det gjeld BMW er det ingen tvil om at dette er ein utruleg mykje meir morosam bil å køyre enn Kiaen, heilt uavhengig av smak og behag.

Når ein så kjem inn på nettopp smak og behag, er det mange ting som kan avgjere. Utsjånaden, utforming av kupe og førarmiljø, ønska ladestandard osv osv.

For vår del skal vi ha ein enkel og grei bil som er billig å kjøpe, eige og drifte. Vi må ha forutsigbarheit i lang tid, ettersom eg nettopp har starta eit langt studieløp, og vi er veldig avhengige av god rekkjevidde og moglegheita til rask lading heime av og til, og enkel lading borte. Vi er ikkje opptekne av "moro køyring" i det daglege (skjønt, elbil er alltid moro), og er ikkje van med (og ser dermed heller ikkje den store gleda i) allskens elektroniske hjelpemiddel (automatiske vindusviskarar, som mange ser på som det ultimate minus med Kiaen).

For oss er Kiaen eit godt val. Når vi begge i tillegg likar utsjånaden godt, og fann oss veldig godt til rette i kupeen til Kiaen, passa det perfekt.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Strøm Tycoon

Sitat fra: tutti på tirsdag 03. november 2015, klokken 12:18
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 03. november 2015, klokken 11:17
Rett nok betalte jeg litt mer for en demobil med 3300km på telleren, men utstyrsnivået er også høyere med unntak av at muligheten for å kjøle ned setene mangler.

Men konkret kan man jo si at jeg ofrer 10-30km restdistanse for å få følgende:

Litt raskere standardlader (12A)
Raskere ladetid til nivå nok til å komme meg hjem fra jobben (12A + mindre batteri + høyere effektivitet)

I det hele tatt.
Så kortversjonen er at du valgte å bytte til en dyrere i3 pga. bl.a 12A ladekabel istedenfor en 16A kabler som man kan kjøpe overalt for noen tusen? Evt. så kan man kjøpe 32A portable ladebokser som gir enda raskere lading? Og dette enda du selv sier at du må lade oftere fordi batteriet i i3 er mye mindre enn din gamle elbil?

Det blir som å bytte til et annet hus fordi veggfargen er penere istedenfor å male det gamle huset.

Nei, det er ikke kortversjonen. Jeg vet ikke engang hvordan du klarer å misrepresentere innlegget mitt så til de grader. Heldigvis står det rett ovenfor.

AppleKnocker

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 03. november 2015, klokken 11:17

Men konkret kan man jo si at jeg ofrer 10-30km restdistanse for å få følgende:

En bil som ingen annen
Klasseledende kjøreegenskaper
Klasseledende støyegenskaper
Unikt førermiljø av meget høy standard (Suite i mitt tilfelle)
Overvåking med app
LED hovedlys
Soltak
Noe høyere energieffektivitet på motorvei
Litt raskere standardlader (12A)
Raskere ladetid til nivå nok til å komme meg hjem fra jobben (12A + mindre batteri + høyere effektivitet)

I det hele tatt.

Der jeg faller av lasset, er hva dette har med pendlerbil å gjøre.

I3 er den kuleste hipsterbilen. Bare folk med synlig hår som vokser ut av ørene vil bestride det. Som pendlerbil er jeg ikke så overbevist.

I mine øyne er en pendlerbil et kjøretøy hvis hovedformål er daglig transport til/fra jobb gjerne over en vesentlig distanse. For mange vil en slik bil komme i tillegg til en annen bil, som kanskje dekker andre behov eller øker pulsen noe mer enn pendlerbilen.

Mine kriterier til en pendlerbil, er at den skal være sikker, komfortabel og økonomisk i sin levetid.I tillegg må den selvfølgelig ha tilstrekkelig rekkevidde hele året. Utseende, kjøreegenskaper, soltak og moderne tekstiler innvendig og carbon her og der er ikke på min liste.

I3 er ikke den sikreste i sin klasse, den er ikke den mest komfortable og ikke den mest økonomiske.

La oss kalle en spade for en spade. Hipsterbil.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Strøm Tycoon

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 03. november 2015, klokken 14:42
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 03. november 2015, klokken 11:17

Men konkret kan man jo si at jeg ofrer 10-30km restdistanse for å få følgende:

En bil som ingen annen
Klasseledende kjøreegenskaper
Klasseledende støyegenskaper
Unikt førermiljø av meget høy standard (Suite i mitt tilfelle)
Overvåking med app
LED hovedlys
Soltak
Noe høyere energieffektivitet på motorvei
Litt raskere standardlader (12A)
Raskere ladetid til nivå nok til å komme meg hjem fra jobben (12A + mindre batteri + høyere effektivitet)

I det hele tatt.

Der jeg faller av lasset, er hva dette har med pendlerbil å gjøre.

I3 er den kuleste hipsterbilen. Bare folk med synlig hår som vokser ut av ørene vil bestride det. Som pendlerbil er jeg ikke så overbevist.

I mine øyne er en pendlerbil et kjøretøy hvis hovedformål er daglig transport til/fra jobb gjerne over en vesentlig distanse. For mange vil en slik bil komme i tillegg til en annen bil, som kanskje dekker andre behov eller øker pulsen noe mer enn pendlerbilen.

Mine kriterier til en pendlerbil, er at den skal være sikker, komfortabel og økonomisk i sin levetid.I tillegg må den selvfølgelig ha tilstrekkelig rekkevidde hele året. Utseende, kjøreegenskaper, soltak og moderne tekstiler innvendig og carbon her og der er ikke på min liste.

I3 er ikke den sikreste i sin klasse, den er ikke den mest komfortable og ikke den mest økonomiske.

La oss kalle en spade for en spade. Hipsterbil.

Siden du nevnte det, jeg glemte jo å skrive at den har:

Adaptiv Cruise Control og Køkjøringsassistent

Særlig den første er veldig nyttig til pendling.

Men kall den hva du vil, bare ikke gå rundt og tro at jeg gjør det samme.

Carl Anton Stenling

For mange vil nok rekkevidde være et hovedkriterium ved langpendling (10+ mil). Det hjelper lite med teknologisk avansert bil hvis man plages med rekkevidden og dette tiltar etterhvert som batteriene eldes.

Jeg kjører Leaf til daglig og har prøvd i3. Mitt inntrykk er at i3 er optimalisert for bykjøring/kortdistanse og slett ikke spesielt behagelig på langkjøring. Men jeg har respekt for at noen vurderer dette annerledes og vektlegger andre momenter enn jeg gjør.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

De fleste biler i klassen gjør jobben og folk får velge bil etter behov og hjerte. For meg var valget lett - i3  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA