Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste pendlerbil minst 10 mil om dagen - ca 250.000 ?

Startet av akselc, fredag 16. oktober 2015, klokken 22:31

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: overter på søndag 18. oktober 2015, klokken 16:56
Har man for stort fokus på hurtiglading når man velger bil? Vil mye heller prioritere rask hjemmelading.
Min erfaring etter 2-3mnd og 7500km med elbil er at jeg ikke har hatt behov for hurtiglading. Vi kjører totalt 40000km i husstanden og elbilen ligger an til å ta ca 30´km av de, minimum.
Tipper de som har mest behov for hurtiglading er de som har trege hjemmeladere.

Dessuten 32A 1 fase hjemmelading et blindspor. Etterhvert vil man se at mange netteiere ikke vil godta slike ladere på sitt nett på grunn av skjevbelastning. Allerede er det netteiere som ikke tillater dette og det vil vi se mer av fremover. 3 fase ladere på bør bli standard.

Dette kommer jo helt ann på bruk og hva man har av andre biler, og hva man vil. Min hjemmelader er 1.9kW, altså nær halvparten av det bilen min kan ta. Alikevel har tregheten på laderen stort sett aldri gjort at jeg trenger hurtiglading. Tur til Hønefoss, Bjørneparken, Kristiansand, Lillehammer, handleturer til Sverige, tur til Gjøreborg osv. DETTE er grunnen til at jeg har bil med hurtiglading. Når man kun har en bil, blir hurtiglading avgjørende.

Jeg tror faktisk veldig mange overdriver behovet for rask hjemmelading (selv om jeg ser at det er nyttig for en del). Større batteri vil ikke nødvendigvis bety økt behov for "mer kraft hjemme", faktisk vil det kunne bety det motsatte. Teslafolk jeg kjenner er mer enn godt nok fornøyd med enkel 3.3kW hjemme. Større batteri vil igjen gjøre mulighet for langtur enda mer innbydende, og da vil hurtiglading bli enda mer viktig.

Igjen, det handler om behov. Men for oss er hurtiglading totalt avgjørende. 8A hjemme holder lenge for meg.

jkirkebo

Sitat fra: overter på søndag 18. oktober 2015, klokken 16:56
Dessuten 32A 1 fase hjemmelading et blindspor. Etterhvert vil man se at mange netteiere ikke vil godta slike ladere på sitt nett på grunn av skjevbelastning. Allerede er det netteiere som ikke tillater dette og det vil vi se mer av fremover. 3 fase ladere på bør bli standard.

3-fase lading krever 400V, som bare ca. 25% av landet har. Av de 25% er det også en del som bare har 1-fase tilførsel. I resten av landet er det 230V 3-fase og da kreves en trafo på 100+ kg eller en dyr og foreløpig ikke-eksiterende Zaptec-boks. Jeg tror det blir for upraktisk for de fleste, og at 16A 1-fase nok vil bli den vanligste ladehastigheten hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gliderman

Hei overter. Kan godt hente netteier ville vært happy med 3 fase lading, men for meg er det helt uinteressant da det ikke finnes aktuelle biler som kan nyttegjøre seg 3 fase lading pr idag.

Mvh
Svein Erik

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

v-i-c

Sitat fra: Gliderman på søndag 18. oktober 2015, klokken 19:05
Hei overter. Kan godt hente netteier ville vært happy med 3 fase lading, men for meg er det helt uinteressant da det ikke finnes aktuelle biler som kan nyttegjøre seg 3 fase lading pr idag.

Mvh
Svein Erik

>> men for meg er det helt uinteressant da det ikke finnes aktuelle biler som kan nyttegjøre seg 3 fase lading pr idag.

Ja smaken er som baken, nemlig delt ...

Det finnes biler som  kan nyttegjøre seg 3 fase lading pr idag i ulike størrelser og fasonger og med ulike egenskaper.

-- Smartfortwo
-- Smartforfour
-- Renault Zoe
-- Mersedes B klasse
-- Tesla

Og sikkert noen flere som jeg ikke kommer på nå.
Jeg oppfater Gliderman slik at ingen av disse bilene/modelene vil dekke behovet hans.

Man skal respektere at det er forskjellige behov og ulike måter å dekke dette på.
Personlig finner jeg det merkelig at Gliderman har behov som ikke dekkes av listen

Det er dessverre mange som henger igjen i tankegang fra "think" tiden.

Hvilke behov er det som ikke dekkes av listen undrer jeg.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 18. oktober 2015, klokken 21:07
Hvilke behov er det som ikke dekkes av listen undrer jeg.

Jeg kan gjette.

For alle andre enn Tesla: Tilgang på hurtiglading
For Tesla: Må ha en overkommelig pris.

mercedes'en er jo sikkert en knallbil men med max 11kW lading blir den totalt uaktuell for mange.

Gliderman

Bingo, Panduck
Ikke vanskeligere enn det. Hurtiglading er essensielt.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

moby666

Hvis du har 220 volt IT nett hjemme (som ca 85% har) er det bedre med 32 ampere "1 fase" enn å investere i en trafo for å få 3 fase 400 Volt. Er ikke så stor forskjell mellom 7.2 kwh og 11, så jeg personlig ville aldri gitt fra meg mulighet for hurtiglading for dette.

Sitat fra: overter på søndag 18. oktober 2015, klokken 16:56
Har man for stort fokus på hurtiglading når man velger bil? Vil mye heller prioritere rask hjemmelading.
Min erfaring etter 2-3mnd og 7500km med elbil er at jeg ikke har hatt behov for hurtiglading. Vi kjører totalt 40000km i husstanden og elbilen ligger an til å ta ca 30´km av de, minimum.
Tipper de som har mest behov for hurtiglading er de som har trege hjemmeladere.

Dessuten 32A 1 fase hjemmelading et blindspor. Etterhvert vil man se at mange netteiere ikke vil godta slike ladere på sitt nett på grunn av skjevbelastning. Allerede er det netteiere som ikke tillater dette og det vil vi se mer av fremover. 3 fase ladere på bør bli standard.

tutti

For meg er pålitelig (og semi hurtig) 3-fase lading viktigere enn dagens upålitelig hurtigladenett. I løpet av siste året har jeg omtrent 50% av gangene jeg opplevd følgende problemer:

- Ladekø (10-60 min)
- Ladetrøbbel (tung å få i gang av diverse grunner - +10-30 min venting)
- Havarert hurtiglader (det skjer alt for ofte)
- Havarerte elbiler eller feilparkerte fossilbiler foran hurtigladere (skjer altfor ofte)
- Mange ulike betalingsløsninger og feil på disse.

I tillegg går ladingen treg om vinteren og er svinndyr å bruke (tilsvarer diesel)

I motsetning til dette så er det endel brukbare og gratis 3-fase steder man kan lade. De pleier å være tilgjengelige og har generelt svært lite feil. Å da kunne lade med 11 til 22 kwh tar ikke lenger tid og koster nesten ingenting i forhold til upålitelige hurtigladere.

overter

Jeg er sikker på at de som har 32A 1 fase lademulighet er meget fornøyde. Det jeg mener med at 32A 1 fase ikke er  spesielt egnet er fordi allerede har enkelte netteiere allerede har sagt de ikke tillater etablering av slike ladepunkt  i sitt nett på enkelte steder.
Og hvis utbredelsen av slike ladere øker så er det flere netteiere som vil si det samme, dessverre vi tillater ikke installasjon av 32A 1 fase til lading av elbil...

Mitt poeng er at hvis alle skal få kjøre den bilen de aller helst vil ha og ha rask hjemmelading på den så bør fabrikantene tilpasse seg og være flinkere tilby 3 fase lading i sine biler. Det er ikke noe argument at man må ha en svær trafo installert. Tesla har løst utfordringen med 3 fase lading uavhengig om det er IT eller TN system.
Jeg ser at Norge også er annerledes her og i og med at andre land sjelden installerer 3 fase i hus. Typisk har husholdninger i UK 63A eller 80A 1 fase inn i hus.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

Øyvind.h

Det finnes vel ikke noen elbiler som støtter 3-fas på 230v IT nett uten trafo?
Model s støtter trefas på 400v tn.

Med utgangspunkt i påstand lenger opp om at 85% ikke har tn så kan altså kun 15% av befolkningen lade med trefas hjemme uten å sette opp trafo.
Kort fortalt får svært få utnyttet trefas.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Softblue

#40
Jeg tror de fleste begynner i feil ende når de skal velge el-bil. De kjøper bilen og lurer etterpå hvor de skal få koblet den til. Man bør ta utgangspunkt i hjemmet som vil være el-bilens viktigste ladestasjon. Så, egentlig burde man begynne med huset/garasjen og se hvor mye strøm man har tilgjengelig. Man må og huske på at el-bilen helst bør ha en egen dedikert kurs i sikringsskapet.

Man burde kanske spørre:

Kan du lade hjemme?
Hvis Ja, les videre,
hvis NEI, kan du lade på jobben?
Hvis du ikke kan lade hjemme eller på jobben? Er du entusiastisk nok?
En ladestolpe i nærheten, er fint, men mest sannsynlig opptatt når du trenger den.

16A 1-fase hjemme, velg en bil med 3,3-3,7 Kw lader

32A 1-fase hjemme, velg en bil med 6,6-7,4 Kw lader

400v TN (3-fase) hjemme, velg en bil med 11-22-43 Kw lader.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

overter

Sitat fra: Softblue på mandag 19. oktober 2015, klokken 22:00
Jeg tror de fleste begynner i feil ende når de skal velge el-bil. De kjøper bilen og lurer etterpå hvor de skal få koblet den til. Man bør ta utgangspunkt i hjemmet som vil være el-bilens viktigste ladestasjon. Så, egentlig burde man begynne med huset/garasjen og se hvor mye strøm man har tilgjengelig. Man må og huske på at el-bilen helst bør ha en egen dedikert kurs i sikringsskapet.

Man burde kanske spørre:

Kan du lade hjemme?
Hvis Ja, les videre,
hvis NEI, kan du lade på jobben?
Hvis du ikke kan lade hjemme eller på jobben? Er du entusiastisk nok?
En ladestolpe i nærheten, er fint, men mest sannsynlig opptatt når du trenger den.

16A 1-fase hjemme, velg en bil med 3,3-3,7 Kw lader

32A 1-fase hjemme, velg en bil med 6,6-7,4 Kw lader

400v TN (3-fase) hjemme, velg en bil med 11-22-43 Kw lader.
Veldig bra oppsummert og stemmer veldig bra med min erfaring, Softblue. Selv om lademulighetene ikke var avgjørende for min del var det medvirkende.
Etter å ha oppgradert til 11 kw har vi, om mulig, enda større bruksområde til Zoe'n enn med 3,6kw. Hurtiglader/ekstern lading i normal daglig bruk var for min del var i bruk 3-4 ganger i mnd, er den nå kun i bruk ved lengre turer.
Jeg hadde godt klart meg med 8-10A 1 fase, men da hadde jeg vært totalt avhengig av hurtiglader.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

AppleKnocker

God og ryddig ladeguide, men det første man bør spørre seg er "Hva er behovet mitt".

Hvis man er pensjonist og bruker bilen til å putre til å fra butikken, gir det neppe mening å investere i rask lading hjemme. Hvis man skal bruke bilen til/fra jobb og så om kvelden igjen, blir saken en annen.
Det er mange som har kastet penger ut av vinduet for overdimensjonert hjemmelading.

Mulighet for hurtiglading er også noe man må ta stilling til. Mangel på dette gir store begrensninger, men enkelte klarer seg jo fint uten.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Panduck

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 15:01
God og ryddig ladeguide, men det første man bør spørre seg er "Hva er behovet mitt".

Helt enig. Spiller ingen rolle om man har mulighet til å lade med 11kW hjemme dersom man aldri trenger å lade mer enn 3.3kW, og hvor rask "hjemmelading" man kan få betyr lite dersom det er 250km til hytta og man vil bruke elbilen dit og er avhengi av rask strøm på veien.

turfsurf

Sitat fra: Panduck på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 15:10
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 20. oktober 2015, klokken 15:01
God og ryddig ladeguide, men det første man bør spørre seg er "Hva er behovet mitt".

Helt enig. Spiller ingen rolle om man har mulighet til å lade med 11kW hjemme dersom man aldri trenger å lade mer enn 3.3kW, og hvor rask "hjemmelading" man kan få betyr lite dersom det er 250km til hytta og man vil bruke elbilen dit og er avhengi av rask strøm på veien.

Det morsomme her er jo at begge deler er riktig. Man får vurdere hvilke behov bilen skal dekke, hvilke lademuligheter man har eller kan få hjemme, og så om disse rammebetingelsene går opp innenfor gitte kostnadsrammer og eksisterende tilbud. Som en bonus bør det jo da og være en bil man faktisk har kan tenke seg å eie.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA