Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste pendlerbil minst 10 mil om dagen - ca 250.000 ?

Startet av akselc, fredag 16. oktober 2015, klokken 22:31

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: moby666 på mandag 07. desember 2015, klokken 08:53
i3 er "morsom" i byen, men som pendlerbil på motorvei opplever jeg ikke denne bilen som morsom. Så sant man ikke har sansen for vingling i hastigheter over 80 kmt og mye veistøy fra dekkene som egentlig er pizzakuttere :)
BMW har alltid hatt veldig presist styreutslag, også i høye hastigheter - så i3 er ikke alene om å oppfattes som "vinglete" av de som ikke er vant til å kjøre BMW (hvis man er vant med at rattet har en "traktor-frigange" på 10-15 grader, så vil jo presis styring selvfølgelig føles "vinglete"). Jeg har kjørt i3 over 37.000 km og den føles ikke mer "vinglete" enn alle andre BMWene jeg har hatt eller prøvekjørt (og det dreier seg om nyere biler, bl.a 118 og 320 fra 2012/13). Det skal nemlig være sånn, og det tilvennes iløpet av få dager.

Det er derfor tullprat å påstå at den vingler på motorvei - i3'en er MORSOM i absolutt alle lovlige hastigheter i norge - punktum. Og pizza-kutterne gjør at man kan frese forbi det meste på vått underlag uten å få vannplaning, samt at de sikrer en uovertruffen fremkommelighet på vinterføre. Om de oppfattes som bråkete så har de uansett så mange fordeler og liten rullemotstand at det gjør ingen verdens ting. Man hører ikke hjulstøy når man spiller musikk i 24-bit FLAC allikevel ;)

1000kwh

Sitat fra: bromm på mandag 07. desember 2015, klokken 17:25
Sitat fra: moby666 på mandag 07. desember 2015, klokken 08:53
i3 er "morsom" i byen, men som pendlerbil på motorvei opplever jeg ikke denne bilen som morsom. Så sant man ikke har sansen for vingling i hastigheter over 80 kmt og mye veistøy fra dekkene som egentlig er pizzakuttere :)
BMW har alltid hatt veldig presist styreutslag, også i høye hastigheter - så i3 er ikke alene om å oppfattes som "vinglete" av de som ikke er vant til å kjøre BMW (hvis man er vant med at rattet har en "traktor-frigange" på 10-15 grader, så vil jo presis styring selvfølgelig føles "vinglete"). Jeg har kjørt i3 over 37.000 km og den føles ikke mer "vinglete" enn alle andre BMWene jeg har hatt eller prøvekjørt (og det dreier seg om nyere biler, bl.a 118 og 320 fra 2012/13). Det skal nemlig være sånn, og det tilvennes iløpet av få dager.

Det er derfor tullprat å påstå at den vingler på motorvei - i3'en er MORSOM i absolutt alle lovlige hastigheter i norge - punktum. Og pizza-kutterne gjør at man kan frese forbi det meste på vått underlag uten å få vannplaning, samt at de sikrer en uovertruffen fremkommelighet på vinterføre. Om de oppfattes som bråkete så har de uansett så mange fordeler og liten rullemotstand at det gjør ingen verdens ting. Man hører ikke hjulstøy når man spiller musikk i 24-bit FLAC allikevel ;)

Jeg digger i3, men den vinger på motorveien. Særlig merkbart med sidevind. Ikke noe som hadde plaget meg, men jeg var overrasket da jeg prøvde den første gangen.

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på mandag 07. desember 2015, klokken 19:00
Jeg digger i3, men den vinger på motorveien. Særlig merkbart med sidevind. Ikke noe som hadde plaget meg, men jeg var overrasket da jeg prøvde den første gangen.

Lett og høyreist bil med tvilsom aerodynamikk, klart den vingler i sidevind. 
Synes ikke den vingler noe mere enn andre biler i samme størrelsesklasse ellers. Tvert i mot hjelper pizzakutterne når det gjelder sporing.

Krenging i svinger derimot, er som forventet av denne typen bil. Plenty...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AppleKnocker

Å nominere I3 som beste pendlerbil, blir som å sende en ku på travbanen.

Forstår godt at mange liker I3, men som pendlerbil hvis oppgave er å tilbakelegge 10 mil om dagen (halvparten i 100/110 sone i følge TS), duger den ikke. Trolig den siste elbilen jeg ville valgt til formålet. Mulig Nissan e-NV200 er mindre egnet når jeg tenker meg om.

I3 er en hipsterbil som vingler verre enn en I-miev med tre hjul i 110 sonen.
Oppsummert: Den kuleste elbilen so far. Men ikke kjøp den hvis du vil ha en pendlerbil for motorvei.

Mvh
Elbilpendler og mangeårig BMW eier.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Luftventil

i3 er den eneste elbilen i klassen man faktisk kan kose seg med på morsomme veier.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

tutti

Jeg stusset over kjøreegenskapene til en i3 som lå foran meg i går. I 100 sonen så den ikke ut til å ligge stabilt, men pendlet rykkvis mellom midtlinjen og høyrekanten. I min egolf hadde jeg ikke behov for å korrigere for verken sidevind eller sporing da begge deler var minimale da.

t4.ravenbird

Neida, den kjørte presis og morsomt - punktum. Det er bare BMW som kan det, alle andre er dumme.

Panduck

Sitat fra: t4.ravenbird på tirsdag 08. desember 2015, klokken 10:31
Neida, den kjørte presis og morsomt - punktum. Det er bare BMW som kan det, alle andre er dumme.

Jeg får lyst til å prøvekjøre i3 nå. Min mors BMW er det mest komfortable jeg noen sinne har kjørt. Men den er jo også praktisk. i3 er jo alt annet enn praktisk. Men jeg sitter ikke godt i LEAFen min. Om i3 kommer med litt større batteri som tilsvar på LEAF sitt 30kW, kan det fort bli BMW ved neste bilkjøp.

arthur

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 07. desember 2015, klokken 22:44
I3 er en hipsterbil som vingler verre enn en I-miev med tre hjul i 110 sonen.

Sist jeg sjekket så hadde min miev fire hjul,men kanskje jeg har fått en feilvare? Skal innrømme at jeg skvatt litt første gang jeg kjørte med den på E-18, men egentlig bare en vanesak og nå tenker jeg ikke mer over det selv om farten er opp mot de 100 km/t og opplever den ikke som vinglete.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

AppleKnocker

Sitat fra: arthur på tirsdag 08. desember 2015, klokken 17:17
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 07. desember 2015, klokken 22:44
I3 er en hipsterbil som vingler verre enn en I-miev med tre hjul i 110 sonen.

Sist jeg sjekket så hadde min miev fire hjul,men kanskje jeg har fått en feilvare? Skal innrømme at jeg skvatt litt første gang jeg kjørte med den på E-18, men egentlig bare en vanesak og nå tenker jeg ikke mer over det selv om farten er opp mot de 100 km/t og opplever den ikke som vinglete.

Din er riktig satt opp. Ta av ett hjul og kjør deg en tur, så får du en forsmak på hvordan I3 oppfører seg.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bjoris

#145
Sitat fra: Finnøy på søndag 06. desember 2015, klokken 01:29
Sitat fra: bjoris på lørdag 05. desember 2015, klokken 17:48
Jeg tok en test sv rekkevidde på Soul forrige uke. Det var 2 grader, regn og hagl, snittfart litt over 60 km/t så gunstig fart, men utrolig dårlig føre og temperatur.

Bilen var ladet og forvarmet rett før start, kjørte meget økonomisk, var alene i bilen og hadde det litt for kaldt i bilen og med "kun fører" varme som forøvrig er en smart løsning. Jeg er meget god på økokjøring og litt arrogant vil jeg hevde at få vil få noe mer ut av en Soul under samme forhold!

Klarte å få ut 159 km og med angitt forbruk hadde jeg brukt rett over 25 kWh. Da hadde jeg fått en masse advarsler, rekkevidden de siste km var --- og melding om lade umiddelbart kom i det jeg stoppet på laderen. 4% igjen, om den kjører helt ned til null så var det va 1 kWh igjen, dvs utnyttbart 26 kWh, så på en sommerdag er nok 27 mulig og det er iallefall klart at 27 ikke er netto, men der er vanskelig å få ut så mye i praksis som på alle andre. Du kan ikke regne med 27 i praksis da sjansen for å bli stående er stor.

Men alt i alt ble jeg imponert over Soulen og var veldig fristet, men pga størrelse på bagasjerom og app valgt vi Leaf 30 kWh Tekna, den var faktisk noen kroner billigere enn Soul og jeg venter st den går ett hakk lengre om turen går i 80 km/t.

......

Jeg har samme gode erfaring etter å ha testet Soul og alle andre elbiler (unntatt Focus). Uten tvil er Soul det beste valget i dag for de som ønsker mest mulig rekkevidde i dag. Fullstendig enig i konklusjon på de andre alternativene.


Når det gjelder Leaf med 30kWh vil jeg ikke uttale meg for mye før jeg har testet den. EuroLeaf skuffet stort i utfordrende topografi som jeg kjører i til daglig. Først lang tid etterpå oppdaget jeg at jeg hadde med urette påpekt at lavt energiforbruk ikke var mulig på EuroLeaf; riktig svar er at EuroLeaf utgaven hadde en motor som er betydelig mer effektiv på flat vei, men lavere dreiemoment og kraft gjorde at den brukte mer energi i krevende topografi som bratte lange oppoverbakker kan gi. Selv med større batteripakke er det ikke sikkert at denne Leafen klarer lengre rekkevidde enn Soul i krevende topografi (men på flat vei tror jeg den helt sikkert klarer det bedre). Personlig har jeg slitt med Carwings i lang tid på Leaf'en vår; hadde jeg valgt elbil nr 2 i dag i tillegg til Tesla'en hadde det garantert blitt en Soul og ingen ny Leaf. Eneste alternativ jeg ville vurdert (som ikke finnes) er en e-NV200 med 30kWh batteri.

PS!: Ser at @Bjoris ikke har oppdaget bagasjeromtrikset på Soul som gir omtrent like stort bagasjerom som i Leaf.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14821.msg325876.html#msg325876

Jo, jeg studerte dette bagasjerommet og funderte på samme løsning som nevnes, men jeg nekter å tro at dette bagasjerommet blir på størrelse med Leafen sitt uansett.

Når det gjelder forbrukt i motbakker så er jeg usikker på om jeg skjønner deg helt, den har rimelig lik motor som Soul og ikke er det stor forskjell på dreiemoment heller så litt rart, men Leafen er litt tyngre så det vil jo merkes i motbakker. Bilen er også mye lengre, 443 mot 414 så det blir på en måte litt feil å sammenligne disse direkte selv om nok mange velger mellom disse og ikke ser noe poeng med størrelsen. Hadde dette vært tenkt som ren bil nr 2 for oss ville jeg ikke vektlagt bagasjerommet så noe vesentlig.

Jeg syns ikke Soulen virket som noe raskere heller, men det hjalp litt når jeg fant ut at det var ett hakk til på gasspedalen helt innerst, men det kan ikke være vesentlig forskjell?

En ting til med Soulen som jeg nok ikke merket som jeg syns var litt utrolig på en Koreansk bil var at seteputen var for lang for fruen, den nådde i knehasene hennes og det ble også på minussiden, men jeg syns setene var bra.

Når det gjelder forbruk har jeg en interessant obeservasjon med min US Leaf med ca 85% batteri. Jeg lastet bilen til randen på Ikea på lørdag for å kjøre til fjells på søndagen så ganske likt som på Soul rekkevidde testen, men med 150-200 kg last, (Soulen var tom) la jeg avgårde i møkkaværet med destinasjon Solfonn på Seljestad mellom Odda og Røldal, været var rimelig likt som når jeg kjørte Soul, det pøsregnet og haglet. Bilen var full-ladet og forvarmet før start, klima måtte være på pga været, prøvde først på 18 graders om er uten varme i US Leaf, men det gikk ikke måtte opp på 18.5 og da smeller det elendige varmeanlegget inn med oppvarming av varmekolbene. Dette til tross, jeg kjørte 93 km til hurtiglader i Etne med 24% SOC igjen, regnet om til 0% SOC gir dette en rekkevidde på 122 km og det er ikke ille under slike forhold med 1. generasjon Leaf og svekket batteri. Veiene og snittfarten var også rimelig lik, inn til Etne er det høyere snittfart en ruten jeg tok med Soulen, men med lite trafikk søndag morgen kjørte jeg i ca 70-75 og fikk snitt like over 60 km/t også på Leafen, høydemetre var nok litt mer inn til Etne, jeg tapte f.eks en del på Bømlafjord tunnelen som kom så tidlig at Leafen ikke kunne ta så mye lading nedover... Kjørte ikke der med Soulen på rekkeviddetesten, men før og etter (syns Solen bremset bedre, dvs kanskje den har mer regenerering, men vet det er noe forskjell på dette på 2. gen Leaf)

Regnet om på Soulen ville den gått 125 km før SOC var 24% (159/0,96*,76), jeg klarte da 93 på min så forskjellen er 32 km og bare en 2. generasjon Leaf med 100% batteri og varmepumpe ville nok klart den forskjellen... Litt overrasket over dette og jeg føler at den største forskjellen mellom disse bilene er at det virker som at Leafen ruller bedre, men det blir bare følelsen selvsagt.

Nå skal jeg ikke disse Soulen, men dette gir meg jo forventninger til at den nye 30 kwh Leafen vår skal strekke seg litt lengre på den type kjøring jeg har der rekkevidden teller, til daglig betyr det jo nada da jeg kan lade både på jobb og hjemme og kjører kun 6 mil. Time will show, jeg skal rapportere tilbake mine erfaringer så snar jeg får den (levering 20.1)

Sitter egentlig igjen med spørsmålet om vi kommer til å bli fornøyd med opplevde kvalitet, det er rimelig stor forskjell mellom vår 11 US Leaf og den nye Soulen vi prøvde, men det er jo 5 år i mellom og noe bedre må jo Leafen ha blitt.

En ting som fruen sa når vi var tilbake i Leafen var at den oppleves mye luftigere, det var egentlig små vinduer på Soulen, i Leafen er det litt drivhusfølelse, ikke alle liker det og du sitter lavere og jeg syns Solen har et lite fortrinn på at du sitter høyere, viktig i en bil som småkjøres, liker det ikke på langkjøring, da er Tesla posisjonen digg:)




02jan

Her var det mange eksperter på i3.

Sporvidden til i3 er noe bredere en f.eks 2006 modell mercedes E500 4matic(w211).  Med sine 399 lende, så er akselavstand på 257 en del mer en "vanlig".

De smale dekken er ikke for posering eller hastigheter 200--240km/t , slik som de fleste norske familiebiler i dag er satt opp med. Men i3 har noe av den korteste bremselengde med de smale hjulene , i tilegg til lav rullemotstand, framkommelighet på snøføre , redusert mulighet for vannplaning.

At det merkes sidevind med sine 157 cm høyde , kan bekreftes. Tror bilen måtte være lavere og ha høyere vekt for å motvirke det.

Vingling har jeg ikke merket, styringen er meget presis. Men i hastigheter over 100 km t, så er det mer optimalt med et lengere og lavere kjøretøy , type minimum 470cm lengde og maks 145cm høyde med kraftig motor.

Kjører med cruisecontroll i hastigheter over 100( motorvei), får dessverre ikke sjekket om bilen kjører på 3 hjul. Det er sikkert for å begrense dekkslitasje.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

OlavEmil

Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. desember 2015, klokken 21:20Jo, jeg studerte dette bagasjerommet og funderte på samme løsning som nevnes, men jeg nekter å tro at dette bagasjerommet blir på størrelse med Leafen sitt uansett.

(...)

Jeg syns ikke Soulen virket som noe raskere heller, men det hjalp litt når jeg fant ut at det var ett hakk til på gasspedalen helt innerst, men det kan ikke være vesentlig forskjell?

Som du sjølv skriv, Leafen er vesentleg lengre enn Kiaen, og bagasjerommet på Kiaen kan aldri måle seg med Leaf, same kor mykje du måtte fikse og justere.

Leafen er òg raskare enn Kiaen, med 0 - 100 på 11 sekund mot 12 sekund på Kiaen. Kiaen er rettnok oppgitt med 1km/t høgare toppfart, men det er fint lite interessant.

Leaf 30kW blir spennande. Det blir nok uansett mykje betre enn gamlebilen, og om de er nøgde med den (utanom rekkjevidda) er det eit trygt val.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

AppleKnocker

Sitat fra: bjoris på tirsdag 08. desember 2015, klokken 21:20
Når det gjelder forbruk har jeg en interessant obeservasjon med min US Leaf med ca 85% batteri. Jeg lastet bilen til randen på Ikea på lørdag for å kjøre til fjells på søndagen så ganske likt som på Soul rekkevidde testen, men med 150-200 kg last, (Soulen var tom) la jeg avgårde i møkkaværet med destinasjon Solfonn på Seljestad mellom Odda og Røldal, været var rimelig likt som når jeg kjørte Soul, det pøsregnet og haglet. Bilen var full-ladet og forvarmet før start, klima måtte være på pga været, prøvde først på 18 graders om er uten varme i US Leaf, men det gikk ikke måtte opp på 18.5 og da smeller det elendige varmeanlegget inn med oppvarming av varmekolbene. Dette til tross, jeg kjørte 93 km til hurtiglader i Etne med 24% SOC igjen, regnet om til 0% SOC gir dette en rekkevidde på 122 km og det er ikke ille under slike forhold med 1. generasjon Leaf og svekket batteri. Veiene og snittfarten var også rimelig lik, inn til Etne er det høyere snittfart en ruten jeg tok med Soulen, men med lite trafikk søndag morgen kjørte jeg i ca 70-75 og fikk snitt like over 60 km/t også på Leafen, høydemetre var nok litt mer inn til Etne, jeg tapte f.eks en del på Bømlafjord tunnelen som kom så tidlig at Leafen ikke kunne ta så mye lading nedover... Kjørte ikke der med Soulen på rekkeviddetesten, men før og etter (syns Solen bremset bedre, dvs kanskje den har mer regenerering, men vet det er noe forskjell på dette på 2. gen Leaf)

Regnet om på Soulen ville den gått 125 km før SOC var 24% (159/0,96*,76), jeg klarte da 93 på min så forskjellen er 32 km og bare en 2. generasjon Leaf med 100% batteri og varmepumpe ville nok klart den forskjellen... Litt overrasket over dette og jeg føler at den største forskjellen mellom disse bilene er at det virker som at Leafen ruller bedre, men det blir bare følelsen selvsagt.

Nå skal jeg ikke disse Soulen, men dette gir meg jo forventninger til at den nye 30 kwh Leafen vår skal strekke seg litt lengre på den type kjøring jeg har der rekkevidden teller, til daglig betyr det jo nada da jeg kan lade både på jobb og hjemme og kjører kun 6 mil. Time will show, jeg skal rapportere tilbake mine erfaringer så snar jeg får den (levering 20.1)

Her setter du fingeren på noe vesentlig; nemlig at dagens Leaf (24kwh) har omtrent samme rekkevidde som Soul. En liten klikk på forumet her skal ha oss til å tro noe annet, men det finnes ikke belegg for å påstå at Soul har vesentlig bedre rekkevidde enn Leaf, eGolf eller I3.

Seriøse norske tester viser at rekkevidden er omtrent lik for elbilene i denne klassen (f.eks dinside.no)
EPA tallene viser det samme, selv om Soul har en marginal fordel i lave hastigheter
NEDC tallene understøtter også det samme. Selv om rekkevidde som oppgis fra denne labtesten er urealistisk å oppnå for oss, så er testen faktisk helt lik for alle bilene.
Jeg har for øvrig kjørt Leaf og Soul på samme strekning på samme dag med så liten forskjell i rekkevidde at trafikken og musikken på radioen kan forklare differansen.

Så det at noen påstår at Soul kan gå vesentlig lenger enn konkurrentene på en ladning, er oppspinn som ikke bør stå uimotsagt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bjoris

Bra fornøyd med Leafen, og når fruen ikke falt helt for Soulen pga setene og bagasjeplassen og vi fant EGolf altfor dyr så satt vi bare tilbake med Leafen som stor nok til oss og samtiditg ok pris.

Det hadde nok uansett blitt en brukt Leaf om ikke dette bondetilbudet dukket opp, var egentlig innstilt på å kjøpe en nyere Tekna/Nordic til ca 200.000, men 50.000 for å få 30 kw, 2016 Nissan Connect og da 5 år og 8 år på batteri vs en brukt følte jeg var verdt pengene... Det er jo da også 8 nye dekk og det er jo ting en ofte ikke tenker på, men det koster å bytte dekk også så er de halvslitt på den brukte så har du fort 5-8.000 der også...

Jeg kikker jo på brukte enda for å se og syns jo det er dyrt med brukt ifht nye til bondepris, du får jo en ny Acenta 2016 24 kw for rett over 200, dog uten vinterdekk, men hvorfor da kjøpe en bruk, ofte importert med 3 års garanti til mellom 180-200?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA