Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste pendlerbil minst 10 mil om dagen - ca 250.000 ?

Startet av akselc, fredag 16. oktober 2015, klokken 22:31

« forrige - neste »

akselc

Hei alle!

Da regnestykket mitt ble slik at å pendle t/r jobb med en ikke så økonomisk bensinbil 2004 mod, ble nesten like "dyrt" som å betale på et billån på 250.000Kr, i mnd, så sitter jeg her å vurderer en elbil da driftskostnadene (bensin/bom/slitasje på deler/verskted) er mye mindre på en elbil, samt at jeg da kan sitte i en nesten ny (spørs hvilken bil) med garanti. Og mere forutsigbare utgifter. Bensinbilen har gått langt, og den nærmer seg nok endel reperasjoner og bytting av slitedeler. Så har jeg alltid tenkt at å bruke elbil minimum 10mil om dagen ble litt for langt.

Men så har det skjedd ting på den fronten også, og muligheten for å lade på jobb er det ikke idag, men vil komme
da flere har fått elbil. Dette skal avklares før et evnt kjøp.

Er det noen som har noen informasjon om typiske slitedeler slites "like" fort ut som på fossilbiler?
Bremseskiver slites kanskje mindre pga regenerering istedenfor nedbremsing?
Hva er typiske ved bytting av deler?
Det er jeg tenker på er å minimere verkstedsbesøk, og ha så smertefri kjøring som mulig, med litt mere forutsigbare utgifter.

Og så er det jo selvfølgelig valgets kval.
Leser masse på forumet, og det virker som de mest populære bilene, takler 10 mil om dagen vinter som sommer, med lading på jobb og/eller økonomisk kjøring.

Mitt kjøremønster vil bli 5-6 km småkjøring (barnehage/skole) og så ca 44km motorvei med 100/110 i fartsgrense. Hjem igjen samme mønster. Ruten er Sarpsborg-Son, høydemeter under 250m, og ingen særlig bratte oppoverbakker ala type oppover fjell osv.

Ser på, e-golf, i3, Soul, og Zoe.
e-golf og i3 ligger litt høyere enn 250k og har sine fordeler og ulemper ved direkte sammenligning.
Soul og Zoe har igjen andre fordeler som slår e-golf og i3. (Soul rekkevidde og garanti, i3 design og hestekrefter)
Er det noen biler som "egner" seg best for motorvei kjøring enn andre?


Dette blir første gang vi har mulighet til å velge ny eller nesten ny bil, og den kommer til å bli brukt mye, så jeg ønsker å være sikker i valget før vi går videre. De bilene på listen skal prøvekjøres også.


Den skal bli brukes som pendler bil til/fra jobb og barnehage og annen småkjøring, ved lengre turer så brukes fossilbil nr2. Må nevnes at jeg er ca 1.90cm også.

Håper noen har "bred" erfaring på pendling, og evnt slitasje, eller andre merknader/hensyn man bør ta i betraktning ved å bruke bilen nesten 25.000Km per.år.

Et spm til på tampen, oppvarming av bil på morgenen, innvendig kupè? Er det noen av bilene som har noe integrert der? Jeg har aldri hatt behov eller hatt bil som har hatt muligheten til å varme opp før start om morgenen, hvis man lader bilen om natten, finnes det noe automatikk/timer for å sette på varmen mens den lader? Og vil det dra strøm av kjørelengden selvom den fortsatt lader?

Takker på forhånd!

Akselc





tutti

#1
Det som gir det best rekkevidde til daglig er:

-Størst mulig batteri (innen rimelig pris)
-VP
-3-fas hjemmelader (eller 32A som er bedre enn 16A) + hurtiglader borte

I tillegg er det kjekt med kjøling/oppvarming av batteri + app for å oppvarme bilen på forhånd.

Så er det slik at noen elbiler ikke tåler IT nett (vanlig i Norge), bruker veldig mye strøm i forhold til andre, mangler app og har høye driftskostnader (dyre servicekostnader).

Tilslutt kan det være lang ventetid på enkelte elbiler (ok for noen, ikke ok for andre).

Min anbefaling er som følger:

1. Soul +(stort batteri, VP, 32A lader. hurtiglader, kjøling/varme batteri) minus (ventetid bestilling/vedlikeholdskostnader, ingen app)
2. Leaf 2016 med 30 Kwh batteri +(stort batteri, VP, 32A, hurtiglader, app) minus (ikke så mye)
3. egolf +(VP, hurtiglader, lave driftskostnader, raskere levering, app) minus (gjennomsnittlig batteri, kun 16A hjemmelader, ikke kjøling/varme batteri)

Andre elbiler er for spesielt interesserte uten å tilby så mye mer. Dog er det bra at vi har flere elbiler å velge mellom!

akselc

Sitat fra: tutti på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:41
Det som gir det best rekkevidde til daglig er:

-Størst mulig batteri (innen rimelig pris)
-VP
-3-fas hjemmelader (eller 32A som er bedre enn 16A) + hurtiglader borte

3 fas, er disse større "ladepluggene", og de må da kobles til en ny sikring på 32A i strømskapet inne?
Da må det taes med i regnstykket også? Elektriker, må bestilles osv?



Sitat fra: tutti på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:41
I tillegg er det kjekt med kjøling/oppvarming av batteri + app for å oppvarme bilen på forhånd.

Så er det slik at noen elbiler ikke tåler IT nett (vanlig i Norge), bruker veldig mye strøm i forhold til andre, mangler app og har høye driftskostnader (dyre servicekostnader).

Tilslutt kan det være lang ventetid på enkelte elbiler (ok for noen, ikke ok for andre).
Hvilken av bilene har ikke egen app? Og hvem av dem kan ikke oppvarme på forhånd?
Når du sier, bruker veldig mye strøm, tenker du da på at den trekker mye strøm ved lading?
Eller bruker mye strøm ved kjøring?

Sitat fra: tutti på fredag 16. oktober 2015, klokken 22:41
Min anbefaling er som følger:

1. Soul +(stort batteri, VP, 32A lader. hurtiglader, kjøling/varme batteri) minus (ventetid bestilling/vedlikeholdskostnader, ingen app)
2. Leaf 2016 med 30 Kwh batteri +(stort batteri, VP, 32A, hurtiglader, app) minus (ikke så mye)
3. egolf +(VP, hurtiglader, lave driftskostnader, raskere levering, app) minus (gjennomsnittlig batteri, kun 16A hjemmelader, ikke kjøling/varme batteri)

Andre elbiler er for spesielt interesserte uten å tilby så mye mer. Dog er det bra at vi har flere elbiler å velge mellom!
Takker for alle innspill!

PokerFjes

Soul har ikke app, og er den minst aerodynamiske av elbilene i klassen. Soul har til nå hatt en fordel med sitt store (30kWh) batteri, men mister denne fordelen når nye Leaf (som har ganske bra aero) kommer.

Jeg har aldri hatt ny bil, og har aldri tenkt jeg skulle ha en heller, men lav drifts-, kjøps- og vedlikeholdskost og et ønske om en sikrere moderne bil gjorde at jeg tok steget. Jeg er ikke en typisk elbillist som sparer tusener hver måned på å ha elbil. Jeg har ingen bommer eller kollektivfelt på arbeidsveien som gjør at jeg sparer masse.

Mitt regnestykke er veldig enkelt - lånet på bilen går over 8 år og jeg har regnet med restverdi kr0 etter denne perioden (ingen vet hva som skjer med verdien på disse bilene!). Dette er worst case.
Sammenlignet med å holde min gamle Caravelle i live med 25k kjørelengde årlig - så koster det meg litt mer å kjøre ny elbil. Helt til en eller annen større reparasjon må til på den gamle bilen - og da er plutselig elbilen mye billigere. 

Jeg synes alle de nyeste kompaktbilene har noe for seg, og du burde prøverkjøre de du liker best. Du kan få mang en aha-opplevelse i sekundet du setter deg inn.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

akselc

Sitat fra: PokerFjes på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:16
Soul har ikke app, og er den minst aerodynamiske av elbilene i klassen. Soul har til nå hatt en fordel med sitt store (30kWh) batteri, men mister denne fordelen når nye Leaf (som har ganske bra aero) kommer.

Jeg har aldri hatt ny bil, og har aldri tenkt jeg skulle ha en heller, men lav drifts-, kjøps- og vedlikeholdskost og et ønske om en sikrere moderne bil gjorde at jeg tok steget. Jeg er ikke en typisk elbillist som sparer tusener hver måned på å ha elbil. Jeg har ingen bommer eller kollektivfelt på arbeidsveien som gjør at jeg sparer masse.

Mitt regnestykke er veldig enkelt - lånet på bilen går over 8 år og jeg har regnet med restverdi kr0 etter denne perioden (ingen vet hva som skjer med verdien på disse bilene!). Dette er worst case.
Sammenlignet med å holde min gamle Caravelle i live med 25k kjørelengde årlig - så koster det meg litt mer å kjøre ny elbil. Helt til en eller annen større reparasjon må til på den gamle bilen - og da er plutselig elbilen mye billigere. 

Jeg synes alle de nyeste kompaktbilene har noe for seg, og du burde prøverkjøre de du liker best. Du kan få mang en aha-opplevelse i sekundet du setter deg inn.

Tenker litt i samme baner som deg også, at restverdi på bilen nesten er uintr, alle bilkjøp jeg gjør, har kun en verdi, og det er minst mulig driftskostnader! Har alltid hatt bilene våre i mange år, og aldri hatt ny bil.
Så valget mitt er fordi driftskostnadene jeg har idag på den ene av 2 fossilbilene vi har, er like mye som å bellåne en ny elbil. Samt at fordelen med pendlerfradrag går ned, og bom i østfold er på trappene, så det blir mere utgifter. Jeg renger med at kollektivkjøring og bompenger subsidiene faller bort etterhvert, greit nok. Men tror at nå er rette tidspunktet å kjøpe elbil pga lav kjøpskostnad, og lave driftskostnad (såvidt jeg vet).

At Soul ikke har en app, er dumt, men for min del ikke en grunn til at jeg ikke kunne tenkt meg den.
Kanskje det kommer i fremtiden, må vel også oppgradere selve bilen også muligens da.

Driftskostnader ble nevnt som et minus av tutti... Vil det si at servicens er dyre? Delene?
Noen som vet.
Hva er normal service lengde på en Soul?

Takk for svar!

TorC

Jeg synes ikke man skal helt avfeie Zoe. Den har sine fordeler såsom meget kraftig lader, selv om den på siste versjon kun er 22 kw.

Dernest ligger den langt under de andre i pris. Per d.d. er Zoe helt klart den billigste. Elbiler faller raskt i pris... Og følgelig bør innkjøpspris være en del av beregningen.

Det er stadig flere muligheter for å lade Zoe, og med mulighet for å bruke type2 lading opp til 22 kw gjør at den er relativt rimelig å lade raskt.

Jeg ville langt heller eksludert eGolf enn Zoe. eGolf tilbyr vel ikke noe annet enn "combo" som ikke de andre tilbyr. eGolf fremstår for meg som at man betaler ekstra for merket (noe som ikke er så mye verdt lenger) samt mulighet for Combo, som man sjeldent finner på steder som ikke har andre raske lademuligheter.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Carl Anton Stenling

Det er her snakk om en relativt lang pendlevei. 10 mil om dagen går nok stort sett greit for nye Leaf og Soul. Holder en knapp på Leaf pga. høy motorveihastighet som belønner lav luftmotstand. Du bør ha hurtiglademulighet når daglig kjørelengde er såpass lang. Dermed faller Zoe og MB A bort som alternativer siden de bare har semihurtiglading.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

PokerFjes

Soul har app, men den er ikke tilrettelagt for bruk i Norge. Den skal komme, men som med mange av bestillingene på Soul - ingen vet når ;). Jeg vet ikke hva driftskostnadene er, men hvis du ser her så har den landet en uheldig førsteplass i kostbare deler.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24326.0.html

Autolease har regnet på vedlikeholdskostnader for noen av de mest vanlige bilene. Her er det litt sammenligning med hybrid og vanlig fossile drivlinjer også.


VW e-Golf: 13.600kr
VW Golf diesel/gasoline: 17.600kr
VW Golf GTE: 27.200kr

Audi A3 e-tron: 27.200kr
Audi A3 diesel/gasoline: 20.800kr

Mercedes B electric: 22.560kr
Tesla Model S70D: 14.200kr


e-Golf==komfort, kjøreglede og normalbilutseende. Tross navnet er den ikke en elektrisk golfbil slik som en del andre elbiler er.
Vi har forskjellige preferanser, noen av oss ønsker å trives i førersetet de 5-600 timene vi tilbringer der årlig - andre ønsker bare å frakte seg selv fra a til b og kunne kjørt en golfbil bare den fungerte som ønsket.
Ønsker man å trives, da må man prøvekjøre og se hvilken bil som passer en best. Da blir plutselig app, lav luftmotstand, rask hjemmelading eller hurtiglading plutselig ikke så viktig selv om vi her på forumet messer side opp og side ned om disse temaene :).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Softblue

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 16. oktober 2015, klokken 23:55
Det er her snakk om en relativt lang pendlevei. 10 mil om dagen går nok stort sett greit for nye Leaf og Soul. Holder en knapp på Leaf pga. høy motorveihastighet som belønner lav luftmotstand. Du bør ha hurtiglademulighet når daglig kjørelengde er såpass lang. Dermed faller Zoe og MB A bort som alternativer siden de bare har semihurtiglading.
Hei. Jeg kjører 10 mil i på motorvei i 110 hver vei (20 mil om dagen) med Mercedes B og lader kun på stikkontakt på jobb (13A-16A?) Hvis du ikke kjører mer en 5 mil, bruker du ikke mer enn halv "tank", eller mest sannsynlig vil kunne kjøre frem og tilbake uten å lade.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

bromm

Forutsetningene i denne tråden tilsier at trådstarter ender opp med BMW i3. Den oppfyller alle kravene, er mest avansert (app/forvarming/eksakt serverbasert rekkevddeberegning), klart billigst i drift, holder seg best i bruktpris OG den gir nesten "ti tusen ganger" mer kjøreglede enn de andre  ;)

turfsurf

Sitat fra: bromm på lørdag 17. oktober 2015, klokken 07:03
Forutsetningene i denne tråden tilsier at trådstarter ender opp med BMW i3. Den oppfyller alle kravene, er mest avansert (app/forvarming/eksakt serverbasert rekkevddeberegning), klart billigst i drift, holder seg best i bruktpris OG den gir nesten "ti tusen ganger" mer kjøreglede enn de andre  ;)

Enig med bromm her :) I tillegg kan det nevnes at i3 har soleklart billigst service.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Tenk og litt lenger. Elbil kan bli en besettelse og du kan få lyst til å bruke den på lengre turer og - i3 er en slik bil med ekte kjøreglede. Da må du tenke hurtiglading. En del El biler, bl.a. eGolf har kun begrenset hurtiglading, så sjekk opp dette grundig før du handler.

Ellers, dekker de fleste du nevner ditt behov med grei margin. Selv kjører jeg en i3 5 mil på motorvei (E18) til og fra jobb om dagen, pluss litt i nærmiljø og jeg klarer meg å lade på jobb annen hver dag.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

TorC

Sitat fra: bromm på lørdag 17. oktober 2015, klokken 07:03
Forutsetningene i denne tråden tilsier at trådstarter ender opp med BMW i3. Den oppfyller alle kravene, er mest avansert (app/forvarming/eksakt serverbasert rekkevddeberegning), klart billigst i drift, holder seg best i bruktpris OG den gir nesten "ti tusen ganger" mer kjøreglede enn de andre  ;)

Rent bortsett fra forutsetningen som nevnes i overskriften da.... (selv om trådstarter selv nevner i3 i innlegget). Hvilke biler som holder bruktbilprisen best er kun (kvalifisert) gjetning, og en dyrere bil vil normalt ha høyere verditap uansett hvordan man snur og vender på det.

Også er det vel også litt smak og behag her, en annen i denne tråden likte eGolf best fordi den ser mer ut som en "normal bil". Leaf, i3 og Soul er vel de bilene som har et mest aparte utseende. i3 og MB er vel ute av vurderingen pga av høy pris.

Et moment som ikke er blitt nevnt er hvordan bilen ligger på motorveien, noe trådstarter innledningsvis spurte om. Jeg har kun kjørt Leaf på motorvei, og er ikke spesielt imponert. Vinden tar mye i bilen hvis det blåser kraftig fra siden. Det har vel noe med at den er designet til å være aerodynamisk forfra, og ikke fra siden.

Når det kommer til apper så bør også prisen for tjenesten tas med i vurderingen. Foreløpig har Nissan ikke turt å ta betalt, men VW har prisen ferdig og vil kreve betalt. Renault tar seg vel bare betalt for premiumversjonen hvor du kan laste ned diverse apper og tjafs til bilen. Man må uansett belage seg på å måtte betale, og det kan fort bli en tusenlapp eller to ekstra i året. 
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Trond.m

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 17. oktober 2015, klokken 09:11
En del El biler, bl.a. eGolf har kun begrenset hurtiglading, så sjekk opp dette grundig før du handler
Dette er vel ikke akkurat en korrekt framstilling av eGolf. Selv om ikke batteriet på eGolf har aktiv kjøling (noe VW hevder er unødvendig), så har den da støtte for inntil 50kw hurtiglading (i praksis max 40 kw). At den lader veldig sakte med vekselstrøm (max 16A) kan imidlertid være en ulempe.

v-i-c

Skal du kjøre 100 km hver dag på en ladning, bør du velge en bil som har minimum 200 km i EU kjørelengde for å sikre deg at du har litt å gå på om vinteren.

Av bilene som kjører på veien i dag i Norge er det vel kun
Mersedes
KIA
Renault
(og tesla men denne er for dyr for TS)

Leaf skal komme med bedre rekkevide, men er vel ikke på veien ennå.

Skal du kjøre mye på motor vei velg en med liten luftmotstand f.eks Renault ZOE
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA