Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gåen påfyllingsnippel - vann i batterikassa

Startet av cra, lørdag 06. mars 2010, klokken 23:44

« forrige - neste »

cra

Under batterifylling i dag oppdaget jeg plutselig (i det vi var ferdige, selvsagt) at nippelen på bakerste rekka har fått seg en knekk, slik at det har lekket vann ut i batterikassa. Det ble oppdaget ved at hjelpemannen oppdaget at vannet kom ut "på min side av bilen" i stedet for ut av overløpet der han holdt vakt.

Jeg vet ikke hvor mye vann som har rent ut, men i følge forbruket på de andre to rekkene sammenlignet med denne kan det ha vært så mye som halvannen til to liter vann. På bakerste rekka ble det fylt til sammen 5,1 liter vann, inklusive lekasjen. De andre to rekkene tok ca 2 og 3 liter vann, så "desverre" ligger det an til at det ikke har gått all verden med vann på siste rekka heller, og da ligger det vannet i batterikassa.  :'(

Noe av det har rent ut gjennom bunnen av kassa, men det er nok fortsatt en del igjen.

Blr jeg nå vente til det har tørket opp før jeg starter bilen, eller kan jeg evt. prøve å kjøre den opp på et par planger slik at jeg får samlet vannet i ene enden av kassa så det renner lettere ut?

Antar at jeg også kan belage meg på jordfeil framover?  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PLUTO

Sitat fra: cra på lørdag 06. mars 2010, klokken 23:44
Under batterifylling i dag oppdaget jeg plutselig (i det vi var ferdige, selvsagt) at nippelen på bakerste rekka har fått seg en knekk, slik at det har lekket vann ut i batterikassa....
Antar at jeg også kan belage meg på jordfeil framover?  :-\
Hva mener du med at nippelen har fått seg en knekk? er selve plastikken sprukket slik at det lekker ut vann i kassen i tillkegg til at det renner vann inn i blokkene? Eller kommer det ikke noe vann til blokkene?

Kassen har dreneringshull og om jeg ikke husker feil er dei midten, så ikke få bilen til å helle i en eller annen retning, da vil det bare samle seg. Batteriene sitter i en kasse med vegger! og jorfeil er nok så sannsynlig ja. Jeg håper virkelig ikke at vannet har rent inn i HV boksen eller BMS. Begge skal være tette, men  man vet jo aldri og de er jo rett under påfyllingsnipplene. En lite klok plassering spør du meg..
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

cra

Sitat fra: PLUTO på søndag 07. mars 2010, klokken 13:13
Hva mener du med at nippelen har fått seg en knekk? er selve plastikken sprukket slik at det lekker ut vann i kassen i tillkegg til at det renner vann inn i blokkene? Eller kommer det ikke noe vann til blokkene?

Joda, det kommer vann i batteriene også; det kom ut av overløpet til slutt. Det virker som den øverste halvdelen av nippelen er litt "løs", mens den biten som er nærmes braketten sitter godt fast. Vannet har rent langs braketten og "fremover" i bilen, og rent ned i kassa derifra. Vannet kom ut omtrent rett under der det kom inn, men det er mulig det kom gjennom et skruehull e.l. Jeg skal se om jeg får tatt en tur under bilen i kveld; jeg har vært bortreist i hele dag.

Sitat fra: PLUTO på søndag 07. mars 2010, klokken 13:13
Kassen har dreneringshull og om jeg ikke husker feil er dei midten, så ikke få bilen til å helle i en eller annen retning, da vil det bare samle seg. Batteriene sitter i en kasse med vegger! og jorfeil er nok så sannsynlig ja. Jeg håper virkelig ikke at vannet har rent inn i HV boksen eller BMS. Begge skal være tette, men  man vet jo aldri og de er jo rett under påfyllingsnipplene. En lite klok plassering spør du meg..

Ja, kanskje ikke verdens smarteste plassering akkurat. JEg bruker alltid å legge ei fille eller noe papir under niplene for å ta opp de dråpene som uungåelig søles, men denne gangen var det altså ikke nok. Etter at problemet ble oppdaget fuylte jeg ferdig (det var siste nippelen uansett), og skiftet papir et par-tre ganger underveis.

Har ikke startet bil eller lading noe siden, bortsett fra å skru på tenninga etter en time for å sjekke spenninga på batteriene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Tror du kan ta det helt med ro, kassen er full av dreneringshuller under batteriblokkene, og rent vann skader ikke så lenge det renner ut i bunnen.
Hvis du har en lekkasje i en fyllenippel vil det kunne forårsake knallgasslekasje inn i kassen. Det er derfor best å skifte nippelen snarest, eller plugge hullet midlertidig.
Grunn til bekymring er det derimot hvis det renner via batteriene, da kan det være en sprekk eller dårlig sveis i lokket.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

I dette tilfellet er jeg 100% sikker på at det kom fra nippelen, da jeg kunne se og kjenne at det piplet ut der. Det kan jo ha kommet fra batteriene også, men da vil jeg tro at jeg skulle har sett vannlekasje og drypp fra kassa også ved tidligere vannfyllinger.

Jeg har nå kjørt to turer på 2 km først, og så en tur på 2 mil uten tegn til problemer av noe slag. Jeg trur nippelen må ha vært knekt en stund, uten at jeg kan være helt sikker.

Det har antakelig skjedd ved en eller annen fylling, da jeg synes niplene står litt for nærme kanten på åpninga, slik at man må bøye dem litt for å få koblet til. Da blir det gjerne til at man skyver litt i de andre niplene for å nå den som står for tur. Får se om det er mulig å bøye braketten aldri så lite slik at de heller står litt skrått og blir lettere å nå.

Takker så mye for all hjelp så langt. Nok et bevis på at forumet her er liv laga! :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Du kan sikkert dra opp nippelen siden mange av mine har mothakker som har knekt av. Koble av slangen og undersøk nippelen. Sørg for at slangen ikke detter ned i tilfelle man ikke får den opp igjen. En trykk test kan utføres hvis man tetter overløpet.

Si ifra his du klare å få bøyd braketten.



Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA