Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny hurtiglader Kiwi/Bogstad

Startet av ellen, onsdag 14. oktober 2015, klokken 12:47

« forrige - neste »

ellen

Ny hurtiglader ved Kiwi Bogstad / Ankerveien

CHAdeMO , Type 2, CCS/Combo  :)
E-up    2014
E-golf  2014

Panduck

Håper de nå har markert "reservert for elbil" foran laderen. Jeg fikk ikke ladet der p.g.a bensinbiler som (helt lovelig) blokkerte laderen.

ellen

Ja har opplevd det samme, har sendt mail til Fotum at plassen må merkes ellers blir det dårlig lønnsomheten for denne laderen.
E-up    2014
E-golf  2014

v-i-c

Sitat fra: Panduck på onsdag 14. oktober 2015, klokken 15:21
Håper de nå har markert "reservert for elbil" foran laderen. Jeg fikk ikke ladet der p.g.a bensinbiler som (helt lovelig) blokkerte laderen.

Hurtigladerene er ikke på plass ennå. Det skal kommer to stykker etter hvert

Også Sakteladning på 22kw er satt opp med to punkter men virker ikke ennå.

Det er ikke mulig å lade her ennå instalasjonen er ikke ferdig.

Det er ikke skiltet ferdig ennå. Bensin og diselbiler blokkerer laderen slik det er i dag.

Regner med at arbeidet gjøres ferdig etterhvert slik at en kan få ladet der etter hvert.

Blir vel mulig å lade 4 biler samtidig.
2 stykker hurtigladining (DC og AC) og to stykker sakteladning på AC22KW.

Vet ikke hvor mye strøm som føres frem og hvor stor efekt som kan tas ut samtidig.

Noen av hurtigladeren på kiwi'er rundt om har ikke nok strøm til å lade i hurtigladefart
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

1) Hvor ligger infoen om at det skal komme to hurtigladere der? Det er jo en hurtiglader på plass allerede
2) Sakteladingspunktene er da operative?
3) Folk har da ladet allerede?
4) Det tyder ikke på at det skal bli AC hurtilading her, den laderen som står der er jo en ren DC lader?
5) Har du noe dokumentasjon på dette? Det er jo en ganske alvorlig påstand å si at Fortum påstår de selger hurtiglading, mens de faktisk ikke har hurtigladefart. Hvor har du dette fra?

Sitat fra: v-i-c på fredag 16. oktober 2015, klokken 07:26
Hurtigladerene er ikke på plass ennå. Det skal kommer to stykker etter hvert

Også Sakteladning på 22kw er satt opp med to punkter men virker ikke ennå.

Det er ikke mulig å lade her ennå instalasjonen er ikke ferdig.

Det er ikke skiltet ferdig ennå. Bensin og diselbiler blokkerer laderen slik det er i dag.

Regner med at arbeidet gjøres ferdig etterhvert slik at en kan få ladet der etter hvert.

Blir vel mulig å lade 4 biler samtidig.
2 stykker hurtigladining (DC og AC) og to stykker sakteladning på AC22KW.

Vet ikke hvor mye strøm som føres frem og hvor stor efekt som kan tas ut samtidig.

Noen av hurtigladeren på kiwi'er rundt om har ikke nok strøm til å lade i hurtigladefart

svingen

Vic sier det  er sein lading pga han ikke får 43kw som bilen hans klarer.....søkt på postene hans så er det nesten alltid noe klaging over att hurtiglading leverandører ikke levere 43kw enda ingen biler blir solgt med 43kw I dag og ikke mange gamle som støtter det men det er en annen sak.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rav4_EV

SitatHåper de nå har markert "reservert for elbil" foran laderen. Jeg fikk ikke ladet der p.g.a bensinbiler som (helt lovelig) blokkerte laderen.

Står ikke "reservert bensin/dieselbil" foran bensinpumpene heller  ;)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

v-i-c

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 17. oktober 2015, klokken 07:50
Står ikke "reservert bensin/dieselbil" foran bensinpumpene heller  ;)

Jeg vil ikke anbefale deg å parkere forand bensinpumpa på  en bensinstasjon for så og gå inn på stasjonen for et toalettbesøk/kjøp av ......

Vi som har elbil må bare innse at mange som ikke har elbil ikke klarer å gjenkjenne et ladepunkt og dermed faktisk ikke er klar over at de parkerer forand bensinpumpa.

Det er derfor nødvendig å få frem et stort og klart skilt som tydelig forklarer at dette er en ladeplass og her kan det kun hensettes biler som faktisk er tilkoblet ladestasjonen. Det må samtidig angis en maksimaltid for opphold på denne ladeplassen.

Det må innføres et klart skille mellom parkeringsplass med lademulighet og reservert ladeplass.

Så må enklete elbilister som ikke har adekvat AC-ladesystenmer (less alle som kun kan lade med maksimalt 16A enfase)
lære seg at de ikke skal benytte trefase type2 ladepunkter, da disse er tiltenkt biler som kan lade fra trefase. Det er meget viktig at "disse sakte AC-ladere" ikke opptar ladepunkter som er tiltenkt rask ladning med AC.

Spesielt blandt eiere av LEAF er det et betydelig opplæringsarbeid som må utføres.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Gliderman

Så det du mener er at en elbililist som er tom for strøm ikke kan plugge bilen inn i en 3 fas ladestolpe???

Er den ledig så plugg inn og få litt strøm så du kommer deg en universell hurtiglader.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Panduck

v-i-c, du kom med en del påstander om kiwi bogstad og kiwiladere generelt, sier ikke at det du sier er galt, men jeg stilte noen spørsmål om du kunne komme med litt dokumentasjon på det du faktisk sa. Å si at Kiwiladere ikke leverer strømmen de påstår de skal er f.eks en ganske alvorlig påstand som bør doumenteres. Og om du har noe som kan vise til at det kommer flere ladere på Bostad, ville det vært fint å se  :)

Men

Sitat fra: v-i-c på lørdag 17. oktober 2015, klokken 08:03
Så må enklete elbilister som ikke har adekvat AC-ladesystenmer (less alle som kun kan lade med maksimalt 16A enfase) lære seg at de ikke skal benytte trefase type2 ladepunkter, da disse er tiltenkt biler som kan lade fra trefase. Det er meget viktig at "disse sakte AC-ladere" ikke opptar ladepunkter som er tiltenkt rask ladning med AC.

Spesielt blandt eiere av LEAF er det et betydelig opplæringsarbeid som må utføres.

Hvor har du det fra at disse er "tiltenkt biler med trefase type2"? Det du sier her er at Zoefolk med 22kW ladere aldri burde bruke 43kW punktene, det blir jo mye det samme.  Mange LEAF har 6.6kW ladere, har de lov til å bruke 22kW laderene, eller gjelder det samme for de? Om fortum tar 1kr pr minutt for å lade, så kan vel en 3.3kW LEAF like gjerne betale dette som en 22kW Zoe. Du har jo brukt dette som argument for AC punkter flere ganger at "her kan jo alle lader!", gjelder ikke det argumentet lengre? Tror du en LEAF eier synes det er gøy å lade 3.3kW for 1kr pr min fremfor 50kW for 2.50 pr minutt?

Greit at folk bør kunne bruke 3.3kW ladere dersom det finnes fremfor 22kW ladere, men når det er type2 22kW eller "stikkontakt" som man får 10a fra, så er det ikke rart at man velger 22kW stolpen. Jeg ser jo eGolfer på Råholt som står på 22kW laderen når 3.6kW laderen er ledig, det er jo litt dumt, men skiltingen er elendig der, så det er ikke sikkert de vet, samtidig som jeg har sett flere, inkludert Tesla og Zoe eiere som står på 22kW laderen UTEN Å LADE. Så dette "opplæringsarbeidet" du snakker om er neppe begrenset til LEAF eiere.

Panduck

Sitat fra: svingen på lørdag 17. oktober 2015, klokken 00:11
Vic sier det  er sein lading pga han ikke får 43kw som bilen hans klarer.....søkt på postene hans så er det nesten alltid noe klaging over att hurtiglading leverandører ikke levere 43kw enda ingen biler blir solgt med 43kw I dag og ikke mange gamle som støtter det men det er en annen sak.

Jeg er klar over hvordan vic har oversvømmet forumet med dette, men det er ikke det han sier her. Han sier at de ikke leverer den strømmen det står at de skal levere. Det er en påstand som er såpass alvorlig at det bør underbygges med noe mer håndfast.

v-i-c

Vi venter fremdeles på "Ny hurtiglader Kiwi/Bogstad"

Det ser ut til at det er montert en "ny hurtiglader" med kun DC (gammel japansk og ny EU standard)
Denne er i følge Fortum sine telefondamer nede (har selv ikke testet denne da den kun leverer DC strøm og ikke AC43kw)

Så er det laget et fundament til for nok en hurtiglader her vil det antagelig komme opp AC43kw og gammel japansk DC standard. Her er det kun støpt fundament og ført frem en strømkabel.

Så er det i tillegg satt opp en stolpe med "handle-ladning" AC22kw. Her er det en feil kobling på kontakt A mens kontakt B virker Stolpen har stolpenummer 193. Installasjonen er ikke ferdig og stolpen er ikke merket riktig ennå med stolpenummer. Stolpen klarer ikke å lese av Fortum sin ladebrikke.

Så pr i dag er det ingen fungerende hurtigladning på Kiwi/Bogstad.
Ringer du til 22555424 kan du få de hyggelige svensk-talende damene til Fortum til å sette på strømmen til "sakte/handle ladningen på AC22kw". Husk å bruke 193B ikke 193A.

Vet noen hvor lang tid det vil ta før installasjonene på Kiwi/Bogstad er fullført?
Kan noen bekrefte at det vil bli satt opp en universiell hurtiglader fra ABB som også støtter AV43kw på Kiwi/Bogstad?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Leon

Sitat fra: v-i-c på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 17:36
Vi venter fremdeles på "Ny hurtiglader Kiwi/Bogstad"

Det ser ut til at det er montert en "ny hurtiglader" med kun DC (gammel japansk og ny EU standard)
Denne er i følge Fortum sine telefondamer nede (har selv ikke testet denne da den kun leverer DC strøm og ikke AC43kw)

Så er det laget et fundament til for nok en hurtiglader her vil det antagelig komme opp AC43kw og gammel japansk DC standard. Her er det kun støpt fundament og ført frem en strømkabel.

I følge http://map.chargedrive.com/ er alle laderne operative, så her burde Fortum oppdatere hvis dette ikke stemmer!

Flott hvis det kommer enda en lader, og hyggelig for de få hundre i Norge som kan utnytte det hvis de får enda en AC43kW lader. Jeg kan unne dem det, selv om det åpenbart er en utdatert standard. Den blir vel neppe så mye brukt, så da blir laderen ledig for oss som lader med CHAdeMO, eller den gamle japanske standarden som du kaller det. Dette er tilfeldigvis den standarden som over halvparten av dagens norske elbiler bruker, og salget av biler med CHAdeMO er fortsatt høyt.

Sorry, men kunne ikke dy meg... ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

ellen

Ja den er operativ, sjekket nå via ladestasjoner.no
CHAdeMO 5o KW DC : In service
CCS/Combo 50 KW   : In service
Type 2  22 KW  AC   :  In service

Updated 28 oct. 2015, 15:25
E-up    2014
E-golf  2014

v-i-c

Sitat fra: ellen på onsdag 28. oktober 2015, klokken 16:11
Ja den er operativ, sjekket nå via ladestasjoner.no
CHAdeMO 5o KW DC : In service
CCS/Combo 50 KW   : In service
Type 2  22 KW  AC   :  In service

Updated 28 oct. 2015, 15:25

Har noen prøv om Type2 laderen nå kan lese brikken til fortum?
Har Noen klart å lade fra A kontakten på AC22kw?

Fortum har dessverre ofte hatt problemer med å lese brikken på enklete ladere ....
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA