Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endelig var pendlerbilen på plass

Startet av abrischristian, onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:06

« forrige - neste »

abrischristian

Utrolig godt fornøyd etter de første dagene med pendling i denne herligheten!
Blir 70 km landevei hver vei med lading på kontoret, noen som har erfaring med å pendle
med den på vinterstider?

Har litt rekkeviddeangst nå for vintersesongen men har håp for at det skal gå fint!

gamer73

70km er vel rimelig nær grensen på vinter.....men kjører du uten varme på går det nok fint....ville lagt inn dieselvarmer som noen har gjort på forumet. Varmeanlegget spiser nok masse energi...

tutti

Hvis du tømmer batteriet om morgenen er det ikke sikkert du får fyllt på nok strøm i løpet av arbeidsdagen med den medfølgende ladeklatten fra Møller. Du bør ha en 16A ladeklatt eller type 2 kontakt på jobben.

PokerFjes

Gratulerer med flott Golf! Hvordan er ruta du skal kjøre? Det har mye å si om det er hastigheter over 70-80km/t eller om det er veldig kupert.
Ellers enig med tutti - 16A lademuligheter på jobb kan bli nødvendig.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

abrischristian

I dag var det jo litt småkjølig (-3 hele veien) på morgenkvisten inn til Oslo, og med uerfaren/små trøtt elbilist så ble det ikke så veldig økonomisk kjøring. Overrasket over at jeg hadde over "halv tank" igjen på Golfen når jeg den seg kom på kontoret!
Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:24
70km er vel rimelig nær grensen på vinter.....men kjører du uten varme på går det nok fint....ville lagt inn dieselvarmer som noen har gjort på forumet. Varmeanlegget spiser nok masse energi...
På de kaldeste dagene så skal nok Passaten få ut og lufte seg isteden for Golfen, selger mente at 100 km skulle gå fint på vinterstid med VP, blir intressant å se hvordan det utarter seg! Tror dieselvarmeren blir litt drastisk å sette inn for min del!
Selv om jeg skulle kjørt Passat hele vinteren så vil komisk nok Golfen betale seg selv i diesel besparelsen resten av året!

Sitat fra: tutti på onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:35
Hvis du tømmer batteriet om morgenen er det ikke sikkert du får fyllt på nok strøm i løpet av arbeidsdagen med den medfølgende ladeklatten fra Møller. Du bør ha en 16A ladeklatt eller type 2 kontakt på jobben.
Vi har en type 2 "på deling" her på kontoret som jeg kan hive meg på noen timer i løpet av dagen, ellers så er jeg fort låst til ladeklatten fra Møller! Vet du hva ladetiden fra 0-100% vil være på kun den?

abrischristian

Sitat fra: PokerFjes på onsdag 14. oktober 2015, klokken 09:44
Gratulerer med flott Golf! Hvordan er ruta du skal kjøre? Det har mye å si om det er hastigheter over 70-80km/t eller om det er veldig kupert.
Ellers enig med tutti - 16A lademuligheter på jobb kan bli nødvendig.

Takk for det!
Det blir Mysen-Kalbakken via Lillestrøm, la inn ruten på GreenRace (legger den ved her)
Det er en god variasjon av 60/80 km/t grense og en fin slump kø fra Fetsund til Lillestrøm, så snittet i dag endte på 57 km/t.

gamer73

husk også på at slaps og regn på vintervei kan ha drastiske utslag på strømforbruk....

Jeg ville IKKE turd en 7mils tur om det er dårlig vintervær...vind, regn og slaps f.eks...med golfen. UTEN å ha lademuligheter på veien!

Vi har ca 6 mil til vår hytte....men ca halveis ligger det en hurtigladestasjon som gjør at jeg sannsynligvis kommer til å tørre å legge ut på hyttetur med golfen i vinter..UTEN den ladestasjonene tror jeg ikke jeg ville turd...

abrischristian

Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:02
husk også på at slaps og regn på vintervei kan ha drastiske utslag på strømforbruk....

Jeg ville IKKE turd en 7mils tur om det er dårlig vintervær...vind, regn og slaps f.eks...med golfen. UTEN å ha lademuligheter på veien!

Vi har ca 6 mil til vår hytte....men ca halveis ligger det en hurtigladestasjon som gjør at jeg sannsynligvis kommer til å tørre å legge ut på hyttetur med golfen i vinter..UTEN den ladestasjonene tror jeg ikke jeg ville turd...

Nei på slikt føre så får jeg brette Passaten ut av garasjen, nærmeste hurtiglader for meg på den veien inn er ikke før Lillestrøm (55 km). Jeg kan kjøre via Ski/Ring3 inn til Oslo hvor det er en hurtiglader i på vinterbro men det er mer motorvei og noen km lenger totalt.

gamer73

oki men så lenge du kan bruke passaten dem værste dagene skal det vel gå greit:) Det blir bare litt stress å stadig følge med på vær og føremeldinger;)

abrischristian

Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:12
oki men så lenge du kan bruke passaten dem værste dagene skal det vel gå greit:) Det blir bare litt stress å stadig følge med på vær og føremeldinger;)

Sant nok, særlig når man starter kjøringen 05:15 ;)
Uansett så tror jeg den blir en toppers pendlebil 90% av året!

gamer73

ja også billig....jeg har faktisk ikke fylt bensin siden engang i august hehe...bruker omtrent ikke bensinbilen lenger...og spart tusenvis i bompenger

abrischristian

Sitat fra: gamer73 på onsdag 14. oktober 2015, klokken 10:32
ja også billig....jeg har faktisk ikke fylt bensin siden engang i august hehe...bruker omtrent ikke bensinbilen lenger...og spart tusenvis i bompenger

Ja med Passaten til pendling og hverdagsbruk brukte vi 5-6000 mnd. i Diesel, så kan man legge på rundt 2000 i bompenger hver mnd. golfen betaler seg selv når det forbuktet der reduseres til at fruen bruker den 5 minuttene det tar til/fra matbutikken!

sroyland


gamer73

Sitat fra: sroyland på onsdag 14. oktober 2015, klokken 12:27
Klarer man ikke 7 mil vinterstid?

Ikke nødvendigvis nei, men under ikke-ekstreme vinterforhold vil jeg tro det går fint.

sroyland

Di oppgir jo 10mil som minimum rekkevidde. Er det noen som faktisk har gått helt tom på mindre enn 10mil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA