Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering i soneparkering

Startet av Baltor, tirsdag 02. mars 2010, klokken 20:11

« forrige - neste »

Baltor

Jeg fikk i november gebyr for å parkere elbil i boligsone her i Stavanger. Etter å ha klaget på dette fikk jeg etter mer enn 3 måneder et kort og enkelt avslag på klagen.  >:(

Min påstand er at ettersom Stavanger har innført betaling for å parkere i boligsone må dette være å anse som all annen kommunal avgiftsparkering og det skal da være gratis for elbil.
Stavanger Parkering mener at betalt boligsoneparkering er noe helt annet enn avgiftsparkering, og at paragraf 8a (om elbil) ikke gjelder.

Her i Stavanger kan vi få tildelt oblat til å parkere i egen boligsone, har du elbil koster det ikke noe. I den sonen jeg bor har de likevel aldri krevd dette, jeg har alltid en elbil uten oblat ute i gata. Men vaktene i sonen hvor Elektrolux bor (Storhaug) har tydeligvis en mer aggressiv praksis, det var der dette skjedde.

Stavanger Parkering kjører en snodig jus i denne saken. De aksepterer på den ene siden at elbil gir rett til gratis oblat i sonen (da gjelder tydeligvis paragraf 8a), men de hevder at elbil uten oblat ikke kommer inn under 8a.

Har noen andre vært borte i dette? Hva er praksis i andre byer?
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

PLUTO

Jeg tror de sliter med lovligheten i den boten. Jeg vil anbefale deg å høre med styret i norstart. Her i Kristiansand har jeg forhørt meg flere ganger om elbil i soneparkering og de sier at jeg kan stå "hvor jeg vil" uten å trenge verken oblat eller noe annet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Hans Håvard Kvisle

God idé, Pluto. Dette er sak for Norstart sentralt. Vi jobber mye med parkering. Kan du ikke ringe meg, Baltor? Tlf 41 51 55 20.
St.Hanshaugen

Laban

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 03. mars 2010, klokken 08:39
God idé, Pluto. Dette er sak for Norstart sentralt. Vi jobber mye med parkering.

Flott om Norstart tar tak i dette sentralt. Soneparkering er vel noe som finnes i de fleste større byene, og det hadde vært greit med samme håndhevelsen av loven i hele landet.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Lynet

Er det noe nytt i denne saken?
Trondheim parkering deler også ut bøter til elbiler som har parkert i soneparkering uten sonebevis.
På deres nettsider står det at elbil må betale 100,- for bevis!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hans Håvard Kvisle

Om det er noe nytt. Nei. Dette er gammelt :)
Sjekk denne artikkelen:
http://elbil.no/politikk/125-elbilistene-i-stavanger-vant-fram
Mon tro om brevet som jeg i sin tid skreiv, og Stavanger Parkering måtte legge seg flate, kan hjelpe i Tr.heim? Hadde en henvendelse fra en elbilist om dette for et par uker siden. Hun skulle kjøre saken på bakgrunn av infoen fra meg. For et par dager siden fikk jeg lignende henvendelse fra Bergen. Bruker samme argumentasjon der også for å vinne fram.

Jeg har diskutert dette for et par år siden med Bymiljøetaten i forbindelse med innføring av beboerparkering i Oslo (og det strekker ut i tid med å få på plass). De var krystallklare på at de ikke kunne hente inn ei krone så lenge elektriske motorvogner i kommunal p-forskrift er fritatt avgift. Vi kan bare nektes å parkere på et areal, men så lenge forurensende biler kan parkere der mot avgift (eks avgift for å parkere i en annen sone du tilhører), kan elbiler parkere dere uten å betale avgift.

Livet er herlig (tror jeg)!
St.Hanshaugen

TorC

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på fredag 11. oktober 2013, klokken 00:39
Om det er noe nytt. Nei. Dette er gammelt :)
Sjekk denne artikkelen:
http://elbil.no/politikk/125-elbilistene-i-stavanger-vant-fram
Mon tro om brevet som jeg i sin tid skreiv, og Stavanger Parkering måtte legge seg flate, kan hjelpe i Tr.heim? Hadde en henvendelse fra en elbilist om dette for et par uker siden. Hun skulle kjøre saken på bakgrunn av infoen fra meg. For et par dager siden fikk jeg lignende henvendelse fra Bergen. Bruker samme argumentasjon der også for å vinne fram.

Jeg har diskutert dette for et par år siden med Bymiljøetaten i forbindelse med innføring av beboerparkering i Oslo (og det strekker ut i tid med å få på plass). De var krystallklare på at de ikke kunne hente inn ei krone så lenge elektriske motorvogner i kommunal p-forskrift er fritatt avgift. Vi kan bare nektes å parkere på et areal, men så lenge forurensende biler kan parkere der mot avgift (eks avgift for å parkere i en annen sone du tilhører), kan elbiler parkere dere uten å betale avgift.

Livet er herlig (tror jeg)!

Forstår jeg det rett at elbiler altså kan parkere i boligsoneparkering uten å selv bo der?

Her i Sandefjord har kommunen innført en merkelig ordning med beboerparkering OG to-timers-sone i samme området. I det området med høyest politikertetthet har man beboerparkering, mens man i andre enden av samme gate har 2-timers parkering. Beboerparkeringen koster nå noen kroner i året for syns skyld.

Det kunne vært veldig interessant hvis jeg har lov til å stå der uten beboerparkering.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ronny

Sånn er det i Bergen:

SitatHei

Med elbil kan du parkere avgiftsfritt på alle offentlige avgiftsparkeringsplasser, men du må forholde deg til avgiftsplassens maks tid.

De fleste offentlige avgiftsparkeringsplassene i område du nevner har en maks tid på 2 timer, du trenger vel sannsynligvis noe lenger tid. Anbefaler derfor avgiftsparkeringsplassene på Tollbodsallmenningen eller i C.Sundts gate 62-64. De to sistnevnte har pr.dd. 9 timers makstid, se skilting. Husk å stille urskive på parkeringstidspunkt.

Når det gjelder soneparkering er det riktig at vi krever sonekort også på elbiler. Har elbil eier adresse i boligsonen, har elbileier mulighet for å få sonekort kostnadsfritt.

Hilsen
Trond Søreide
Trafikketaten/P-avd.
55568850
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA