Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installere lading i felles garasjeanlegg

Startet av xref, lørdag 10. oktober 2015, klokken 14:29

« forrige - neste »

xref

Hei.

Jeg har i dag en parkeringsplass i et garasjeannlegg tilknyttet sameiet jeg bor i. Foreløpig er det utbygger som har ansvaret for garasjeanlegget men det skal på sikt overføres til et eget garasjesameie.

Jeg har sendt forespørsel om å få installert strømuttak for elbil i garasjesameiet men har fått lite i form av tilbakemelding. Det de dog skrev var blant annet følgende:

Sitat"Strømnettet er ikke dimensjonert for at alle som ønsker det kan lade elbilene sine. Det er både begrensning i kapasiteten som Hafslund har installert i sin nettstasjon, og begrensning i kapasiteten som er installert i garasjen. Begge deler må oppgraderes for at kapasiteten skal kunne økes. [...] Når Grefsen Utvikling overleverer garasjeanlegget til garasjesameiet (i august/september) kan styret i garasjesameiet velge å installere flere ladere, men da på eget ansvar. Vår elektriker har beregnet kapasiteten under forutsetning at samtlige installerte ladere er i bruk samtidig. I realiteten er det sannsynlig at ikke samtlige ladere er i bruk samtidig, og i så fall er det kapasitet til noen flere ladere"

Det er jo litt teit at i et helt nytt garasjeanlegg bygget i 2014 ikke dimensjonerer el-anlegget sitt for mer enn et par elbiler.

Er det noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre i denne saken?
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

TB

Dette gjeld alle garasjeanlegg av ein viss størrelse. Det er ikkje realistisk med tanke på kostnader at alle skal kunne lade med 3,5 - 6,5  kWh samtidig. Men, det er heller ikkje nødvendig i praksis. Ved installasjon av "smarte" lade stasjonar  (type 2) kan tilgjengelig effekt bli fordelt mellom dei bilar som er kobla til. Dermed kan det lades raskt om det er få bilar, og seinare eller etter tur når  det er mange kobla til.

Sjå eigne tråder om type 2 lade stasjon med lastbalansering.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

MEM76

#2
SitatI realiteten er det sannsynlig at ikke samtlige ladere er i bruk samtidig, og i så fall er det kapasitet til noen flere ladere

I realiteten kan 15 biler lade samtidig fra en 32A 400V kurs. (6A 230V per bil)Noe du ser  her i forumet er at enkelte mener at du trenger kraftig ladepunkt når du har stort batteri, men det er faktisk motsatt.

Hvis du har "smarte ladere" som TB henviser til, så kan effekten økes når du er alene eller de andre er ferdig, men det er dyrere å installere i forhold til 15 type 2 kontakter som står permanent på 6A...
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

Softblue

Sitat fra: MEM76 på lørdag 10. oktober 2015, klokken 17:49
SitatI realiteten er det sannsynlig at ikke samtlige ladere er i bruk samtidig, og i så fall er det kapasitet til noen flere ladere

I realiteten kan 15 biler lade samtidig fra en 32A 400V kurs. (6A 230V per bil)Noe du ser  her i forumet er at enkelte mener at du trenger kraftig ladepunkt når du har stort batteri, men det er faktisk motsatt.

Hvis du har "smarte ladere" som TB henviser til, så kan effekten økes når du er alene eller de andre er ferdig, men det er dyrere å installere i forhold til 15 type 2 kontakter som står permanent på 6A...

Dette er interresant, men styret i mitt borettslag krevde at min 22Kw ladestasjon skulle kobles til min strømmåler, og da er ikke en slik felles løsning mulig. Dersom 5-6 leiligheter til monterer 22Kw ladere så vil kapasiteten på inntaket til borettslaget sprenges. En slik felles løsning vil således være bedre for alle. Men nå kan jeg lade med full kapasitet på 22Kw når jeg har behov for det, og ikke bare ha 6A til rådighet om jeg må få ladet raskt. (Til daglig bruker jeg bare 11Kw siden jeg har Mercedes B, men ville være forberedt på fremtiden og monterte 22Kw når jeg fikk tillatelse til det).
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

MEM76

Sitat fra: Softblue på lørdag 10. oktober 2015, klokken 18:03

Dette er interresant, men styret i mitt borettslag krevde at min 22Kw ladestasjon skulle kobles til min strømmåler, og da er ikke en slik felles løsning mulig.

Jo, det er fremdeles mulig å ha separate strømmålere på hver kontakt, kontaktene kontakter da en datamaskin og forhører seg hvor mye bilen kan lade.. Sender så signal til bilen hvor mange amper den får lov å trekke (og eventuelt reduserer de som allerede lader).

Et annet alternativ er at det er en strømmåler i kontakten, og du identifiserer deg med et kort (og får etter-fakturert strømbruken). Disse systemene er beregnet på borettslag ol. Men tror nok de fremdeles er dyre.

Sitat fra: Softblue på lørdag 10. oktober 2015, klokken 18:03
Dersom 5-6 leiligheter til monterer 22Kw ladere så vil kapasiteten på inntaket til borettslaget sprenges. En slik felles løsning vil således være bedre for alle. Men nå kan jeg lade med full kapasitet på 22Kw når jeg har behov for det, og ikke bare ha 6A til rådighet om jeg må få ladet raskt.

Dersom alle tenker slik, så blir det ikke plass til mange ladepunkter. Man kan stikke innom en hurtig-ladestasjon dersom man har det travelt.
C-zero 2015
Batterihelse: 2017-09:  32k km | 44.3Ah (93.5%)
http://folk.uib.no/mme045/elbil/ (Pris-sammenlikninger m.m.)

Meninger:
Maks 6A lading på schuko
Effektsplitting av hurtig-lading (ned til 25kW).

elektrolux

Ta kontakt med Zaptec.

De lanserer i 2016 Zapcharger SMART konseptet som er utviklet nettopp for å adressere alle disse problemstillingene.

Prisene er nå klare, 12000 kr + moms, og instalasjonen kan ikke være enklere. ( Eller rimeligere ) Kun en stk kurs på opp til 125A for uendelig antall ladestasjoner. (typisk 30+ på en 400V 63A kurs )

Det betyr at alle som ønsker det får en 22 kW ladestasjon med B vern, AMS måler, Wifi og et SMART og hemmelig lastfordeling som utnytter kursens kapasitet bedre enn det som har vært mulig med dagens teknikk.

Vel verd å ta med i planene. På mange anlegg kan besparelsene på montering betale hele prisen av selve ladestasjonene.

Mer om SMART her: http://zaptec.com/zapcharger-smart/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ludo

F.eks 12000 * 30 = 360000

Er det muligheter for rabatt da?

Veldig spent på prisutvikling på slikt utstyr. Et relee, sikring og et lite kretskort koster ikke så mye.

Men jeg har full forståelse at de må dekke inn utviklingskostnad, og at det er der prisen ligger. Er jo faktisk ikke så dyrt når du sammenligner med mer dumme bokser.

Hvis salget av elbiler øker, og prisen på slike bokser ikke går ned, skal jeg lage og selge slike selv :-)

ludo

For.en pris på 360.000kr kan det i noen tilfeller være billigere å oppgradere trafo ute i gata og instalere en kurs til alle?

Men uansett, veldi smart med zaptec smart :-)

Olatho

Forskjellen er at du trenger neppe 30 ladebokser i dag.  Du trenger kanskje én eller to.  Men så trenger du én eller to til om et år, og så tre til året etter, og så ti til...
Har man 300 000 på bok man ikke vet hva man skal gjøre med, så er det jo en nobrainer å oppgradere trafo og inntak, men de færreste borettslag har det.

elektrolux

Og fordelen med Zapcharger og som de er unike om er at en begynner med en eller 4 SMART stasjoner og bygger bare på etterhvert som behovet melder seg.

Det betyr at felleskostnaden i mange tilfeller er så lav at førstemann kan ta denne selv. Neste ladestasjon kobles så bare inn på samme kurs. Enklere kan det ikke bli. Ingen fordelingskap, ingen datakabler, kun en kurs til første Smart, og med opsjon på kobling videre til neste.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: ludo på lørdag 10. oktober 2015, klokken 20:56
For.en pris på 360.000kr kan det i noen tilfeller være billigere å oppgradere trafo ute i gata og instalere en kurs til alle?
I tillegg vil jo hver enkelt måtte investere i kurs og ladestasjon.

Dessuten er det jo mange steder upraktisk, eller tilnermet umulig å trekke kabel fra hver enkelt leilighet til fellesgarasje. Zaptec løser jo også problemet med individuel målig forbruk som del av systemet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

xref

Som et alternativ til å koble seg på kursen i garasjen, kan jeg ikke få koblet meg på kursen til leiligheten? Det virker som at alt termineres i kjelleren. Det er ihvertfall der målerne for alle leilighetene sitter.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Griffel

#12
Sitat fra: xref på mandag 12. oktober 2015, klokken 10:23
Som et alternativ til å koble seg på kursen i garasjen, kan jeg ikke få koblet meg på kursen til leiligheten? Det virker som at alt termineres i kjelleren. Det er ihvertfall der målerne for alle leilighetene sitter.
Trolig, men det må nok elektrikker som kjenner instalasjonen svare på.

Du skrev tidligere:
" Vår elektriker har beregnet kapasiteten under forutsetning at samtlige installerte ladere er i bruk samtidig. I realiteten er det sannsynlig at ikke samtlige ladere er i bruk samtidig, og i så fall er det kapasitet til noen flere ladere"
For anlegg uten system for lastdeling skal en benytte samtidighets faktor 1. M.a.o elektrikker har beregnet kapasiteten slik regelverket krever. Siden de fleste lader om natten er realiteten at samtlige ladere er i bruk samtidig av og til. I den sammenhengen hjelper det lite om en benytter en felles kurs eller kobler seg til den enkelte leilighet, fordelen med tilkobling til leilighet er måleravlesning.

Det finnes flere leverandører av systemer for lastdeling, blant annet den elektrolux anbefaler som har fordeler om en benytter en felles kurs til et antall ladestasjoner. Det finnes også systemer for lastdeling om stasjonene er koblet til individuelle kurser.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA