Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brakecheck?

Startet av emagic, fredag 09. oktober 2015, klokken 23:41

« forrige - neste »

emagic

Er det bare jeg som har vært uheldig eller er det i ferd med å utvikle seg en uvane blant enkelte litt for ivrige sjeler med Model S at "brakecheck" er en akseptabel handling i trafikken?

Nå kan det jo være at jeg det siste halvåret har vært uheldig og har blunket med lyshornet på den samme enkeltpersonen flere ganger, og at det bare finnes EN teslaeier som oppfører seg slik, men likevel... dersom noen blinker på deg med lyshornet, så tenk over følgende scenario først...

1. Kan det være at jeg er i en mørk tunnel og jeg har glemt at det ikke står på noe som helt lys bak på bilen?

2. Kan det være at det henger noe ned på veien fra bilen min, for eksempel et sikkerhetsbelte ut gjennom døren?

3. Kan det være at det ryker av et av dekkene mine?

4. Kan det være at lastebilen/bussen/bilen jeg kastet meg inn foran, uten blinklys, mens jeg krysset sperrefelt skvatt noe jævlig og instiktivt tråkker på bremsen med 50 stående passasjerer i bussen, og derfor markerer "flytt deg" med lyshorn?

5. Kan det være at han som blinker på meg er dritmisunnelig på at jeg har Tesla og han bare har en gammel Renault?

Uansett hva svaret blir på disse spørsmålene, så tenk gjennom dette:

-Dersom jeg brakechecker bilen bak, og han tilfeldigvis har 50 tonn på lasteplanet og ikke tom bil, hvordan ser dashcam videoen hans ut når han dundrer inn i meg?  Hvordan vil mitt forsikringsselskap vurdere skadeansvaret når de ser videoen?

Når du kjører uten baklys i en tunnel,  og noen tenner fjernlyset bak deg, så kan det rett og slett være for å gi deg en heads up på at du ikke synes.  Å brakechecke vedkommende som "takk" er en fullstendig uansvarlig handling, uansett om man kjører Tesla eller 2CV.

Snodig nok har jeg bare opplevd dette kun med Teslaer i Oslo det siste halvåret.  Som sagt over, det kan selvfølgelig være at det er kun en enkelt som gjør dette, og at jeg av en eller annen grunn stadig støter på denne personen.

Youtube er full av eksempler på "brakecheck gone wrong".  Se og lær... Husk at dashcam begynner å bli temmelig vanlig blant alle med tungbil.


emagic





Thor2014

Jeg har aldri opplevd noen av de

cirys1

Sitat fra: emagic på fredag 09. oktober 2015, klokken 23:41
Er det bare jeg som har vært uheldig eller er det i ferd med å utvikle seg en uvane blant enkelte litt for ivrige sjeler med Model S at "brakecheck" er en akseptabel handling i trafikken?

Nå kan det jo være at jeg det siste halvåret har vært uheldig og har blunket med lyshornet på den samme enkeltpersonen flere ganger, og at det bare finnes EN teslaeier som oppfører seg slik, men likevel... dersom noen blinker på deg med lyshornet, så tenk over følgende scenario først...

1. Kan det være at jeg er i en mørk tunnel og jeg har glemt at det ikke står på noe som helt lys bak på bilen?

2. Kan det være at det henger noe ned på veien fra bilen min, for eksempel et sikkerhetsbelte ut gjennom døren?

3. Kan det være at det ryker av et av dekkene mine?

4. Kan det være at lastebilen/bussen/bilen jeg kastet meg inn foran, uten blinklys, mens jeg krysset sperrefelt skvatt noe jævlig og instiktivt tråkker på bremsen med 50 stående passasjerer i bussen, og derfor markerer "flytt deg" med lyshorn?

5. Kan det være at han som blinker på meg er dritmisunnelig på at jeg har Tesla og han bare har en gammel Renault?

Uansett hva svaret blir på disse spørsmålene, så tenk gjennom dette:

-Dersom jeg brakechecker bilen bak, og han tilfeldigvis har 50 tonn på lasteplanet og ikke tom bil, hvordan ser dashcam videoen hans ut når han dundrer inn i meg?  Hvordan vil mitt forsikringsselskap vurdere skadeansvaret når de ser videoen?

Når du kjører uten baklys i en tunnel,  og noen tenner fjernlyset bak deg, så kan det rett og slett være for å gi deg en heads up på at du ikke synes.  Å brakechecke vedkommende som "takk" er en fullstendig uansvarlig handling, uansett om man kjører Tesla eller 2CV.

Snodig nok har jeg bare opplevd dette kun med Teslaer i Oslo det siste halvåret.  Som sagt over, det kan selvfølgelig være at det er kun en enkelt som gjør dette, og at jeg av en eller annen grunn stadig støter på denne personen.

Youtube er full av eksempler på "brakecheck gone wrong".  Se og lær... Husk at dashcam begynner å bli temmelig vanlig blant alle med tungbil.


emagic
Det du opplever er neppe en "brakecheck" men bare normal regen , den er ganske kraftig og utløser bremselys. Men jeg har sett mange TMS eiere som ikke klarer og evner og bruke den "riktig", men sorry for og være sjåvinist så er jeg ganske sikker på det dreier seg om damene til TMS einerne og ikke mennene de har som regel satt seg grundig inn i tingene som de prøver (desperat) og videreføre.. :)

Spinner

Sitat fra: emagic på fredag 09. oktober 2015, klokken 23:411. Kan det være at jeg er i en mørk tunnel og jeg har glemt at det ikke står på noe som helt lys bak på bilen?
Da må man bevisst skru lysene av hver gang man starter bilen, har ennå tilgode å se en Tesla uten baklys i en tunnel. Leafer derimot...

ducktolate

Tror nok også det kan være nye eller uvitende Tesla sjåfører. Slipper man fartspedalen raskt lyser bremselyset allerede på 15 kW regenerering, sakte så lyser bremselyset ved 30.
Fartspedal er vel et OK ord iom at det er både økning og reduksjon av farten som styres med denne. Dette kan nok være uvant for nye sjåfører.
Så tenk heller at det er en "rookie" elbilsjåfør som sikkert blir bedre med tiden og at sjåføren helt sikkert slipper fartspedalen om han/hun får fire 1000metringer inn i kupeen med påfølgende resultat i kraftig fartsteduksjon.

GOS

Sitat fra: cirys1 på fredag 09. oktober 2015, klokken 23:49
men sorry for og være sjåvinist så er jeg ganske sikker på det dreier seg om damene til TMS einerne og ikke mennene de har som regel satt seg grundig inn i tingene som de prøver (desperat) og videreføre.. :)

Tror neppe det er riktig. I Stavanger området er det utrolig stor andel av Teslakjørerne som er damer (og jeg tror ikke det er "mannen sin bil"), og mitt inntrykk er at de behandler og kjenner bilen på samme måten som menn. Jeg opplever ikke noe problem med hyppige og unødvendige bremselys fra Teslaeiere.

Min sjekk på S85 RWD viser at bremselysene først kommer på ved regenerering av ca halve hastighet. Altså i 60 km/t så må du regenerere 30 kw for at bremselysene skal slås på. De få som da får bremselysene på i tide og utide må være de som slipper wattpedalen mer eller mindre helt hver gang de går av pedalene. Blant disse menneskene finnes både menn og kvinner.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Amoss

Sitat fra: Sbr på lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:01
... har ennå tilgode å se en Tesla uten baklys i en tunnel.

Men det har jeg. Mange ganger. Var faktisk det at Teslaer *oftest* var uten baklys i tunneler som gjorde meg oppmerksom på dette at baklys ikke var påkrevd sammen med DRL. Har i etterkant også sett andre nyere biler med samme "uvane".
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på lørdag 10. oktober 2015, klokken 15:05
Sitat fra: Sbr på lørdag 10. oktober 2015, klokken 00:01
... har ennå tilgode å se en Tesla uten baklys i en tunnel.

Men det har jeg. Mange ganger. Var faktisk det at Teslaer *oftest* var uten baklys i tunneler som gjorde meg oppmerksom på dette at baklys ikke var påkrevd sammen med DRL. Har i etterkant også sett andre nyere biler med samme "uvane".
Teslaen tenner baklysene likt eller tidligere enn tyske biler. Det er min erfaring når jeg har fulgt med i tunneler.

Trillinger derimot ser jeg skremmende ofte uten baklys i mørket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: GOS på lørdag 10. oktober 2015, klokken 09:51
Min sjekk på S85 RWD viser at bremselysene først kommer på ved regenerering av ca halve hastighet. Altså i 60 km/t så må du regenerere 30 kw for at bremselysene skal slås på.
Tror nok det er et akselerometer inne i bildet her. Ved veldig bratt unnabakke kan jeg fint regenerere nærmere 60kW så lenge hastigheten ikke minker vesentlig. Har også testet dette en del i en undersjøisk tunnel i nærheten med 10% helling, og det virker helt klart å være hastighetsreduksjon som trigger bremselyset.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. oktober 2015, klokken 15:08
Teslaen tenner baklysene likt eller tidligere enn tyske biler. Det er min erfaring når jeg har fulgt med i tunneler.

Fullt mulig, men var altså på Tesla at jeg registrerte dette fenomenet først, nettopp fordi jeg reagerte på manglede lys bak ved kjøring i tunnel.
Model S 85D

Spinner

Sitat fra: Amoss på lørdag 10. oktober 2015, klokken 15:05Men det har jeg. Mange ganger. Var faktisk det at Teslaer *oftest* var uten baklys i tunneler som gjorde meg oppmerksom på dette at baklys ikke var påkrevd sammen med DRL. Har i etterkant også sett andre nyere biler med samme "uvane".
Hvis man får en norsk Tesla til å kjøre med DRL uten baklys i en tunnel er det noe galt med bilen. Man kan velge mellom:

  • AV: Alt lys av
  • Park: Parklys (DRL) foran og lys bak
  • PÅ: Kjørelys foran og lys bak
  • Auto: DRL foran, baklys av i lyse forhold, kjørelys foran og baklys på ved mørke forhold
Ingen av disse innstillingene lar deg kjøre med DRL foran og baklys av i mørke forhold (som en tunnel) med mindre noe er galt med en sensor og man har den i auto. Og jeg har ikke tro på at dette skjer *ofte*. Det er mulig USA importerte biler oppfører seg annerledes, men det er da ikke så mange av dem at du eventuelt ser dette *ofte*.

Amoss

Sitat fra: Sbr på lørdag 10. oktober 2015, klokken 15:39
Hvis man får en norsk Tesla til å kjøre med DRL uten baklys i en tunnel er det noe galt med bilen. Man kan velge mellom:

  • AV: Alt lys av
  • Park: Parklys (DRL) foran og lys bak
  • PÅ: Kjørelys foran og lys bak
  • Auto: DRL foran, baklys av i lyse forhold, kjørelys foran og baklys på ved mørke forhold
Ingen av disse innstillingene lar deg kjøre med DRL foran og baklys av i mørke forhold (som en tunnel) med mindre noe er galt med en sensor og man har den i auto. Og jeg har ikke tro på at dette skjer *ofte*. Det er mulig USA importerte biler oppfører seg annerledes, men det er da ikke så mange av dem at du eventuelt ser dette *ofte*.

Ja, jeg har sett det ofte, og helt klart forskjellige biler, og neppe USA importerte. Tror nok dette heller har med definisjonen av "mørke forhold". Er en del tunneler som er relativt godt opplyst, og kan derfor godt være at sensoren ikke har ment det har vært "mørkt nok". Men det har likevel vært mørkt nok til at jeg som sjåfør har reagert på "mørklagte biler". Og ja, har også observert Teslaer som *har slått på* baklysene i tunneler, men kan ikke med sikkerhet si om dette har vært i de samme tunnelene/under tilsvarende forhold.

En tunnel der jeg jevnlig observerer Tesla uten lys bak er i tunnelen mellom Økern og Sinsen i Oslo på  ettermiddagen. Har også observert dette i andre tunneler, uten at jeg har noen komplett logg på hvor og når.

Om det teknisk sett er noe feil eller ei med de bilene jeg har sett skal jeg overhode ikke uttale meg om, men det er i mine øyne er en feil at baklys ikke blir slått på sammen med DRL foran - tunnel eller ei. Men ja, det er forsåvidt ikke Tesla spesifikt...
Model S 85D

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på lørdag 10. oktober 2015, klokken 15:15
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. oktober 2015, klokken 15:08
Teslaen tenner baklysene likt eller tidligere enn tyske biler. Det er min erfaring når jeg har fulgt med i tunneler.

Fullt mulig, men var altså på Tesla at jeg registrerte dette fenomenet først, nettopp fordi jeg reagerte på manglede lys bak ved kjøring i tunnel.
I enkelte tunneler skrur ikke baklys seg på. Antakelig fordi de er korte, bra opplyste eller annet.  Der ser jeg at tyske biler utviser samme mønster.

I noen tunneler skrur lyset seg på med en gang. Andre titalls meter inn. Alt avhenger av lysforhold.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 10. oktober 2015, klokken 16:37
I enkelte tunneler skrur ikke baklys seg på. Antakelig fordi de er korte, bra opplyste eller annet.  Der ser jeg at tyske biler utviser samme mønster.

I noen tunneler skrur lyset seg på med en gang. Andre titalls meter inn. Alt avhenger av lysforhold.

Det ikke er snakk om korte tunneler i disse tilfelle jeg har observert, så holder nok en knapp på "bra opplyste" som årsak. Har som nevnt også observert andre biler med samme symptom uten at jeg har merket meg så nøye hvilke merker/nasjonaliteter dette har vært. Kan sikkert ha vært tyske biler...
Model S 85D

GeirHM

Jeg ba Tesla om å endre på lysene slik at jeg har på baklys 24/7 på min bil i autoinnstillingen. Men det går ikke å gjøre dette på en enkelt bil. Skal de gjøre det, må de sette det som en ny standard.  Det synes jeg de bør gjøre. Slik at vi blir sett hele tiden og ikke bare når vi slipper opp på wattpedalen. Det er (noe) dritt (mørkt) å bo i Norge. Det bør amerikanere forstå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA