Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aerodynamikk

Startet av Trond.Strom, fredag 09. oktober 2015, klokken 10:49

« forrige - neste »

Trond.Strom


PokerFjes

Tja... litt google gjør susen... men om alle verdiene er helt eksakte vet jeg ikke. Drag coefficient "Cd" forteller ikke hele historien. Det må ganges med bilens frontale areale for å gi et riktig bilde på luftmotstand.

SCx-verdiene er hentet fra Greenrace. Renault prøver tydeligvis å hemmeligholde drag coefficient for Zoe :), men den er sikkert i nærheten av Leaf m.fl. Listen sortert på SCx


Tesla S: 0.24 Cd 0.500 SCx
Zoe: ?.?? Cd 0.550 SCx
Leaf: 0.29 Cd 0.600 SCx
e-Golf: 0.28 Cd 0.600 SCx
MB B-electric: 0.26 Cd 0.600 SCx
Focus E: 0.295 Cd 0.642 SCx
Soul: 0.35 Cd 0.660 SCx
i3: 0.29 Cd 0.690 SCx
e-UP!: 0.31 Cd 0.700 SCx
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Strøm Tycoon

#2
Spørsmålet er hvordan disse tallene kan relateres til real-world motor- og landeveisforbruk for de respektive modellene.

Min erfaring fra prøvekjøring av i3 mot vår Soul er at i3 i regionen 95-105km/t bruker noe mindre enn Soul.

tomrh

#3
Interessant at Leaf ble målt til 0,32. Det offisielle tallet er faktisk 0,28 (0,29 er gammel-Leafen). Tydelig at man må ta produsentenes egne tall med en klype salt.  ::)

Her er mer om det samme: http://www.greencarreports.com/news/1092373_aerodynamic-tesla-model-s-electric-car-wins-the-wind-tunnel-wars
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Trond.Strom

Sitat fra: PokerFjes på søndag 11. oktober 2015, klokken 01:05
Tja... litt google gjør susen... men om alle verdiene er helt eksakte vet jeg ikke. Drag coefficient "Cd" forteller ikke hele historien. Det må ganges med bilens frontale areale for å gi et riktig bilde på luftmotstand.

SCx-verdiene er hentet fra Greenrace. Renault prøver tydeligvis å hemmeligholde drag coefficient for Zoe :), men den er sikkert i nærheten av Leaf m.fl. Listen sortert på SCx


Tesla S: 0.24 Cd 0.500 SCx
Zoe: ?.?? Cd 0.550 SCx
Leaf: 0.29 Cd 0.600 SCx
e-Golf: 0.28 Cd 0.600 SCx
MB B-electric: 0.26 Cd 0.600 SCx
Focus E: 0.295 Cd 0.642 SCx
Soul: 0.35 Cd 0.660 SCx
i3: 0.29 Cd 0.690 SCx
e-UP!: 0.31 Cd 0.700 SCx


Car and driver hadde SCx på 6,2 Square feet som er 0,576 m2 for Model S
dette matcher ikke helt med SCx verdiene fra greenrace.

At en Soul har lavere SCx enn en i3 synes jeg også ser underlig ut når man ser på bilene. i3 er vel en del smalere og noe lavere noe som burde tilsi mindre front areal og med en mindre Cd burde den jo ha lavere SCx


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA