Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblem grunnet temp sensor feil

Startet av bungy, lørdag 20. februar 2010, klokken 19:14

« forrige - neste »

bungy

Har nylig fått installert siste versjon av Robometeret med ny spennings sensor, er nå på den tredje sensoren, de to første tok kvelden, og det har den siste gjort også nå. Dumt, men i utgangspunktet ikke kritisk. Det rare (og sikkert tilfeldige) er at thinken plutselig ikke ville lade mer, etter feilsøking jfr verkstedmanual så det ut til at laderen var defekt (har vært borti dette på en annen think, men da etter en veldig fuktig periode, nå har det vært kaldt og tørt her ved Stavanger).

I et siste forsøk koplet jeg til instrument kjøpt hos Euromatic for å se om jeg kunne forstå noe ut i fra det, og da viser det seg at temp. sensorene i batteripakken viser 0 og 248 grader (!). Det var fremdeles kaldt i bilen, så jeg antok at det dreier seg om en sensor feil... For å teste videre koblet jeg fra pluggen til temp sensorene og leste av temp igjen, nå viste instrumentet 55 og 55, fremdeles ikke mulig å starte lading.

Så la jeg tilfeldigvis merke til at instrumentet viste 38 og 19 grader idet jeg koblet til temp sensorene igjen, fant så ut at med pluggen delvis satt i så ble denne tempen stående OG jeg kunne starte lading!

Noen som har vært borti noe lignende? Rart at begge sensorene plutselig tuller...
Noen som vet om gode reserve sensorer?

hens

Tempsensoren er en NTC med ca 3k ohm ved 20grader.
Ved mistanke om feil med tempsensorene kan en derfor sette inn to motstander på 3kohm i stedet for tempsensorene,og se om temperaturen viser ca 20 grader, og om laderen starter.

Kontakten for tempsensorene er festet med små strips til batteriet i bakkant av inspeksjonsluken. Klipp av stripsene og trekk forsiktig frem kontakten.
Frakoble kontakten og sett inn en motstand mellom 1 og 2, og en motstand mellom 3 og 4 i den delen som går mot bilens ledningsnett.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

#2
Sensorene bor i en utsparing midt i kortsiden av to blokker. Det er bare mulig å få dem ut ved senking av batteripakken.
Du kunne prøve å få renset opp kontaktene og måle motstand på nytt. En ad hoc tabell av motstand mot temperatur finnes i ElbilWiki under "Temperatur styring av lader" I Teknikk delen. Ved 0 grader er mostand rundt 10 Kohm.

Det er ikke så uvanlig med feil på temp. sensorer. Dårlige kontakter er mest sannsynlig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

Og dersom de skal skiftes er de billige på Elfa. Kun noen kroner pr st, men da må de loddes på ledningen og festes i blokkene med smeltelim eller lignende.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

hma

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 23. februar 2010, klokken 09:08
men da må de loddes på ledningen og festes i blokkene med smeltelim eller lignende.
Trykk inn en dose varmeledende silikonpasta (f.eks Elfa art: 80-857-97) i utsparingen på batteriet og dytt motstanden inn.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

El rayo

#5
Sitat fra: PLUTO på tirsdag 23. februar 2010, klokken 09:08
Og dersom de skal skiftes er de billige på Elfa. Kun noen kroner pr st, men da må de loddes på ledningen og festes i blokkene med smeltelim eller lignende.
Tror ikke smeltelim har de nødvendige varmeledende egenskaper. Jeg kan hjelpe med lodding hvis du bor i Oslo, Bungy.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Skal en skifte ut originalsensorene med en tilsvarende fra Elfa, bør en sammenligne med temperatur/motstandskurven til de originale.
Som flere har nevnt, ofte sitter feilen i kontakten, og denne kommer en til uten å ta ned kassen.
Jeg oppdaget at det var feil på ene sensoren min etter at kassen var montert og lot den nye sensoren ligge oppå batteriet. Avviket er ubetydelig, men den er nok litt tregere til å melde fra om temperaturendringer.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bungy

Hei dere.
Takk for mange gode svar. Det ser ut til at bilen oppfører seg normalt med tanke på lading igjen nå. Kan ha vært dårlig kontakt i temp. pluggen. Skal undersøke nærmere etterhvert, foreløpig har jeg koblet til temp. pluggen ordentlig uten å få problem med lading. Nå må jeg bare avtale med Electrolux slik at Robometeret blir skikkelig operativt :)

elektrolux

Den nye dobbelsensoren har desverre vist et par uheldige egenskaper, som forhaapentligvis snart er rettet.

En er at de svikter helt og uten grunn, og da spesielt paa din bil. og en annen er at forste versjon sendte spenningsinfo i 2 bulker noe som medforte alarm ved rask endring av strommen.

v2 av dobbelsensor er allerede i produksjon, og de faa v1 av dobbelsensorene som er ute vil bli byttet ut. Du faar din paa tirsdag.

Problemet med tilfeldig svikt maa undersokes naermere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. februar 2010, klokken 19:30
Problemet med tilfeldig svikt maa undersokes naermere.
Det kan være så enkelt (for oss) som produksjonsfeil på et helt parti. Har opplevd det et par ganger i min tid som TV-reparatør.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA