Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbilsalget sept. 2015

Startet av Kjell Leaf, mandag 05. oktober 2015, klokken 17:54

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Jeg må bare poste denne her på dette forumet.
Grunnen er at mange på dette forumet dømte Nissan Leaf til døden når de måtte konkurrere med BMW i3, og ikke minst Golf som kom til å knuse Leaf fullstendig ;-)

Tallene er for september 2015 :

680   Nissan   Nissan Leaf
591   Volkswagen   Golf
416   Kia   Soul
267   Bmw   I3
142   Volkswagen   Up!
127   Tesla Motors   Model S
124   Mercedes-benz   Electric Drive
112   Renault   Zoe
75   Mitsubishi   Mitsubishi I-miev
56   Citroen   C-zero
54   Peugeot   Ion
39   Nissan   Nissan E-nv200
19   Ford-cng-technik   Focus Electric
16   Smart   Electric Drive
15   Peugeot   Partner
2   Citroen   Berlingo
1   Renault   Kangoo Express Z.e
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Trond.m

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 05. oktober 2015, klokken 17:54
Jeg må bare poste denne her på dette forumet.
Grunnen er at mange på dette forumet dømte Nissan Leaf til døden når de måtte konkurrere med BMW i3, og ikke minst Golf som kom til å knuse Leaf fullstendig ;-)

Tallene er for september 2015 :

680   Nissan   Nissan Leaf
591   Volkswagen   Golf
416   Kia   Soul
267   Bmw   I3
142   Volkswagen   Up!
127   Tesla Motors   Model S
124   Mercedes-benz   Electric Drive
112   Renault   Zoe
75   Mitsubishi   Mitsubishi I-miev
56   Citroen   C-zero
54   Peugeot   Ion
39   Nissan   Nissan E-nv200
19   Ford-cng-technik   Focus Electric
16   Smart   Electric Drive
15   Peugeot   Partner
2   Citroen   Berlingo
1   Renault   Kangoo Express Z.e
Er det "Emil" som har kommet tilbake ?  ;)
Enig at salgstallene er imponerende, men det viser vel bare at den vanlige kjøper ikke ser de kvalitetene i3 har. Den er ikke bygget for være størst, ha lengst rekkevidde og romme mest bagasje, barnevogner etc.
Leaf gir uten tvil flere kilo stål (senere rust) enn BMW kan tilby med i3  ;D

Kjell Leaf

Jeg sier ikke noe negativt om I3, selv om jeg personlig ikke liker den,bare at Leaf ble dødsdømt her på forumet.
Mange her trodde at alle ville kjøpe Golf eller I3, mens jeg mente at fossilbilverden viser at man får ikke alle i Norge til å kjøpe bare tyske biler eller bare japanske.
Imponerende av Nissan med en 5 år gammel modell, men mange vil ha en utprøvd  problemfri bil.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

JorgenM

Hvor har du tallene fra?
Min kilde sier 492 Leaf og 266 i3 :)

Bra at elbiler generelt selger bra, uansett merke.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kjell Leaf

#4
Sitat fra: JorgenM på mandag 05. oktober 2015, klokken 18:20
Hvor har du tallene fra?
Min kilde sier 492 Leaf og 266 i3 :)

Bra at elbiler generelt selger bra, uansett merke.
Fant tallene her på elbil-forumet under kategorien "elbilen i samfunnet"
Det kan være at jeg har reistrerte biler mens du har solgte nye biler ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LMOR

#5
Du overdriver vel litt nå Kjell Leaf:

Spådommen var vel at eGolf kom til å gå forbi Leaf hvis ikke Nissan satte ned prisen?

Ingen sa at Leaf kom til å dø ut. Nå har Nissan senket prisene med 50 000.- siden spådommen, så da er den konkurransedyktig slik tallene viser, men totalt i 2015 (utenom september) er dette tallene:

1. Volkswagen: 7.306 stk. (ca 6300 eGolf)
2. Tesla: 3.116 stk.
3. Nissan: 2.373 stk.
4. BMW: 1.103 stk.
5. Renault: 1.095 stk.

Nissan hadde er markedsandel på over 80%, og de ville ikke hatt de %ene de har i dag, uten at de hadde satt ned prisen.

Et annen spådom jeg hadde var at etter hvert som alle merker hadde OK elbiler, så vil markedsandelene stabilisere seg mer rundt "normal" fordeling mellom merkene:
Nå ligger Nissan i totalt salg på 30% av VW, og på 32% når det gjelder elbil...

Jeg kan godt spå at Leaf på nytt vil bli markedsleder hvis de halverer prisen nå.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kjell Leaf

#6
Sitat fra: LMOR på mandag 05. oktober 2015, klokken 18:42
Du overdriver vel litt nå Kjell Leaf:

Spådommen var vel at eGolf kom til å gå forbi Leaf hvis ikke Nissan satte ned prisen?

Ingen sa at Leaf kom til å dø ut. Nå har Nissan senket prisene med 50 000.- siden spådommen, så da er den konkurransedyktig slik tallene viser, men totalt i 2015 (utenom september) er dette tallene:

1. Volkswagen: 7.306 stk. (ca 6300 eGolf)
2. Tesla: 3.116 stk.
3. Nissan: 2.373 stk.
4. BMW: 1.103 stk.
5. Renault: 1.095 stk.

Nissan hadde er markedsandel på over 80%, og de ville ikke hatt de %ene de har i dag, uten at de hadde satt ned prisen.

Et annen spådom jeg hadde var at etter hvert som alle merker hadde OK elbiler, så vil markedsandelene stabilisere seg mer rundt "normal" fordeling mellom merkene:
Nå ligger Nissan i totalt salg på 30% av VW, og på 32% når det gjelder elbil...

Jeg kan godt spå at Leaf på nytt vil bli markedsleder hvis de halverer prisen nå.
Joda, litt overdriver jeg kanskje, men den ble dømt nesten død fordi ingen ville ha en slik bil når Golf kom.
Men du tar litt feil angående priser på Leaf.
Da jeg bestilte min Tekna i oktober 2013 kostet den 273,000,-, det var inkl. vinterdekk på felg som hos Nissan kostet 11.000,.. Pris for bilen var altså da 261,000 ,-. (man kunne kjøpe vinterdekkene et annet sted)
Nå får man Tekna for 230.900,- + vegavgift = 231.350,- ? i tillegg har man vinterdekkene som man ikke får med : 11.000 = 242.350,- + crome pakke som før var standard 4990,- =247.250,-.
Prisforskjellen fra jeg kjøpte min og for tilsvarende i dag er altså bare 25.750,-
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LMOR

#7
Og jeg som ikke har peiling på Leaf pris sjekket bare veil.pris på Tekna som den dagen jeg skrev spådommen var 290 000.-, uten at jeg fant noe rabatt på nettet, med alle mulig forbehold.
Veldig dumt av Nissan å ha feil priser ute fordi mange bare gjør som jeg. Prisen samme dagen på eGolf med omtrent samme utstyr var også 290 000.-
Det var bakgrunnen til at jeg skrev det jeg gjorde.
Nå ser altså kundene ca 240 000.- for Tekna Leaf og ca 310 000.- for en fullspekket eGolf.

Men tilbake til i3?
i3 er et nisjeprodukt for BMW, og de et ikke i stand til å levere så mange biler som VW og Nissan kan, noe som også ble nevnt den gangen  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#8
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 05. oktober 2015, klokken 18:19
Jeg sier ikke noe negativt om I3, selv om jeg personlig ikke liker den,bare at Leaf ble dødsdømt her på forumet.
200.000 sogte eksemplarer av Leaf må jo bety at de har gjort mye riktig. Dårlig batterigaranti og fravær av fabrikkmontert DAB har vært vesentlige innvendinger for min del. Nå som det er endret, samtidig som rekkevidden har økt med 25 %, så kan de kanskje klare et høyt volum et år til eller to. Men alt er avhengig av prisen på Leaf og hvordan konkurrentene kommer av svare på økt rekkevidde. Min umiddelbare oppfatning er at 277.500 for en Tekna med 6,6 kw kanskje er litt før høyt til å opprettholde salgstakten. Selv med høyt utstyrsnivå er det ikke akkurat premium-kvalitet. Men den diskusjonen hører vel mer til i Nissan seksjonen av elbilforum.

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 05. oktober 2015, klokken 17:54
Jeg må bare poste denne her på dette forumet.
Grunnen er at mange på dette forumet dømte Nissan Leaf til døden når de måtte konkurrere med BMW i3, og ikke minst Golf som kom til å knuse Leaf fullstendig ;-)

Tallene er for september 2015 :

680   Nissan   Nissan Leaf
591   Volkswagen   Golf

En god del av Leafene er bruktimporterte, mot ca. null eGolf (siden det er en ganske ny modell). Om vi regner nysalg er Golf større enn Leaf også i september. Men bra at Nissan holder koken, og 30kWh-utgaven vil garantert løfte salget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: TM på mandag 05. oktober 2015, klokken 18:14
Enig at salgstallene er imponerende, men det viser vel bare at den vanlige kjøper ikke ser de kvalitetene i3 har. Den er ikke bygget for være størst, ha lengst rekkevidde og romme mest bagasje, barnevogner etc.

De kvalitetene du nevner her gjør jo at i3 har ett mye smalere nedslagsfelt. 4 seter, lite bagasjerom, og i den øvre enden av prisskalaen gjør jo sitt for at det hovedsaklig blir en by / nr 2 bil for familier med små barn.

Har snakket med mange som har kjøpt Leaf i det siste. Omtrent samtlige ville egentlig ha Golf, men prisforskjellen avgjorde i Leaf sitt favør. Bonus med relativt god plass.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Fåtallet som handler etter lyst og følelser for tiden? Alt skal liksom være fornuft, virker det som.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

Denne tråden er litt skivebom her inne, har ikke vært noe utpreget diskusjon her på dette forum i3 vs evt. Negativt for hverke leaf eller andre elbilmodeller.

Uansett ,så er det for min del få likheter mellom i3 og leaf ( 4hjul, ikke eksospotte, 2 vindusviskere...
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

EinarV

#13
Sitat fra: Klykken på mandag 05. oktober 2015, klokken 21:43
Fåtallet som handler etter lyst og følelser for tiden? Alt skal liksom være fornuft, virker det som.

Det var sammenfallende for meg, så det ble i3  :) har en fem serie stasjonsvogn som jeg tror jeg aldri har hatt fem personer i, så hvorfor kjøpe en bil nummer to med fem seter? Vi får også en Emaljunga City Cross vogn bak i i3en bare ved å legge håndtaket over og hive rett inn (det var et av de viktigste kriteriene når vi skulle bytte ut Citroen Saxo Electriquen). Bruker den bl.a. til helgeturer fra Stavanger til Øygarden og det funker den ypperlig til forvår lille familie. Jeg er ikke noe typisk Golf kjøper tror jeg, selv om det er en bra bil så vil jeg ikke absolutt ha det alle andre kjører. Leaf har jeg desverre ikke prøvd enda, men skulle gjerne gjort det, 200.000 mennesker kan da ikke ta SÅ feil  ;)
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

turfsurf

Sitat fra: Klykken på mandag 05. oktober 2015, klokken 21:43
Fåtallet som handler etter lyst og følelser for tiden? Alt skal liksom være fornuft, virker det som.
Det er nok det. For mange handler ikke bil om følelser, men om behov og økonomi. Som bil nr 2 er i3 ganske dyr. Som eneste bil er det lettere å bla opp noen tusen ekstra for en i3, men for mange er elbilen (ihvertfall til å begynne med) bil nr 2, og da er det vanskelig å forsvare høyere pris og mindre fraktkapasitet. Vi kunne fint greid oss med en bil til halve prisen som bil nr 2, men kjører mye og setter pris på det ekstra i3 gi oss. Men jeg skjønner at mange ikke ser verdien i det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA