Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Holdbarhet vinterdekk

Startet av tkjoerlaug, mandag 05. oktober 2015, klokken 14:59

« forrige - neste »

tkjoerlaug

Jeg la om til vinterdekk på bilen min i dag, da jeg skal kjøre over fjelloverganger i høstferien (er meldt minusgrader). Dekkene er Nokian R2 på 19" felger og jeg har en 85D. Førsteinntrykket er at dette føles en hel del mykere enn Michelin PS3 som stod på i sommer. 

Tåler vinterdekkene kreftene som bor i en tesla (flat pedal fra stillestående på tørr asfalt?), eller er slik "lek" forbeholdt sommerdekk? Det hender at jeg har førstereis-passasjerer ombord, og alle vil selvsagt kjenne på tesla-suget fra 0-100.

petersv

Ja og ja, ligger mye om dette i alle dekktrådene hvis du søker litt ;) Øk dekktrykk til 50psi.

frosken

Vinterdekkene tåler 0-100-lek, men de slites vanvittig mye fortere enn sommerdekk på det føret vi har nå. Vil anbefale deg å begrense deg til det mest nødvendige (i den grad man kan kalle 0-100 «nødvendig» ;)), spesielt i varmt vær.

Det er ikke noe problem å kjøre i stykker et sett R2 på én sesong om man legger om litt tidlig på høsten og/eller litt sent på våren.

andvib

R2 slites fort - kjørt to vintre pen Oslokjøring ca 18000 tilsammen, bakhjul nå utslitt, fordekk holder en sesong til. 48psi.
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

cairnz

Bakdekk holder med fin kjøring på asfalt noe i området 30.000km +- noen tusen. Dette uten bruk av flat pedal.
Elbilist

Dag A.

Har selv 19" Nokian R2 på mine vinterdekk og er veldig spent på hvordan de slites på D bilene i forhold til RW modellene. Er vel egentlig ingen som har noen erfaring med dette enda.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Sjøhyene

Med R2 har kjørestil ekstremt mye å si. På den første måneden etter jeg fikk bilen klarte jeg å slite ca halve mønsterdybden på bakdekka.  :o Men har roet meg ned nå, så skal få de til å vare ut denne vinteren også. Altså litt over to sesonger totalt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Smell i 10% mer lufttrykk enn anbefalt fra Tesla, dette anbefales av Nokian. Det hjelper mye på svampefølelsen, og da merker du lite til at dekke er svært mykt ved normal kjøring. Inspirert kjøring styrer du unna med disse dekkene, det er i beste fall ekstremt ubehagelig og i verste fall risikabelt. De er det beste du får kjøpt til krevende vinterføre aka blankis med vann oppå med mindre du går for piggdekk. Samtidig er det elendig på våt/tørr asfalt.

Bruk det som et vinterdekk, ikke et sportsdekk. Da blir du fornøyd med disse. Har selv kjørt nærmere 50.000km på R2 under de fleste forhold. Mine holder ca. 20-25000 bak med fin kjøring ispedd en og annen sjeldne akselerasjonen. Forutsatt ok hjulvinkler, naturligvis.

tkjoerlaug

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:15Bruk det som et vinterdekk, ikke et sportsdekk. Da blir du fornøyd med disse. Har selv kjørt nærmere 50.000km på R2 under de fleste forhold. Mine holder ca. 20-25000 bak med fin kjøring ispedd en og annen sjeldne akselerasjonen. Forutsatt ok hjulvinkler, naturligvis.

Ja, jeg kommer selvsagt til å bruke dette som et vinterdekk og bruke det 99% til rolig normal hverdagskjøring. På vinteren er jeg også nettop ute etter best mulig grep på is og snø. Spørsmålet mitt var vel om det tåler 3-5 drag fra 0-100 på tørr asfalt i løpet av en vinter uten å rives i stykker, og det virker som dette går greit?

petersv

Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:45
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:15Bruk det som et vinterdekk, ikke et sportsdekk. Da blir du fornøyd med disse. Har selv kjørt nærmere 50.000km på R2 under de fleste forhold. Mine holder ca. 20-25000 bak med fin kjøring ispedd en og annen sjeldne akselerasjonen. Forutsatt ok hjulvinkler, naturligvis.

Ja, jeg kommer selvsagt til å bruke dette som et vinterdekk og bruke det 99% til rolig normal hverdagskjøring. På vinteren er jeg også nettop ute etter best mulig grep på is og snø. Spørsmålet mitt var vel om det tåler 3-5 drag fra 0-100 på tørr asfalt i løpet av en vinter uten å rives i stykker, og det virker som dette går greit?

Ingen problem overhodet.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:46
Sitat fra: tkjoerlaug på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:45
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 12:15Bruk det som et vinterdekk, ikke et sportsdekk. Da blir du fornøyd med disse. Har selv kjørt nærmere 50.000km på R2 under de fleste forhold. Mine holder ca. 20-25000 bak med fin kjøring ispedd en og annen sjeldne akselerasjonen. Forutsatt ok hjulvinkler, naturligvis.

Ja, jeg kommer selvsagt til å bruke dette som et vinterdekk og bruke det 99% til rolig normal hverdagskjøring. På vinteren er jeg også nettop ute etter best mulig grep på is og snø. Spørsmålet mitt var vel om det tåler 3-5 drag fra 0-100 på tørr asfalt i løpet av en vinter uten å rives i stykker, og det virker som dette går greit?

Ingen problem overhodet.

Istemmer. Jeg har R2 på en P85+, disse har gått 2 sesonger nå (bilen har passert 56.000km hvorav jeg tipper ca. 25.000km på vinterdekk) og dekkene holder (minst) en sesong til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA