Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

omlegging av dekk

Startet av Soulbolle, lørdag 03. oktober 2015, klokken 13:40

« forrige - neste »

Jørn_80

Må plutselig på jobbreise og kona treng vintersko på Soulen. Har prøvd å få time for skifte av dekk hos Kia forhandlar - uten hell.
Ser difor ut til at Biltemas saksejekk vert løysninga. Har frå før hydraulisk jekk - men litt skeptisk til å bruke denne då eg ikkje har kikka under bilen enda.

Spørsmålet er då om saksejekken frå Biltema fungerer fint - eller om det er fare for deformering av kanal/jekkepunkt.
Er det gode jekkepunkter under bilen for vanlig hydraulisk jekk?
Kan alle dekkforhandlerar bytte dekk på Soul EV - eller er det fare for manglande kunnskap der? Sikkert eit dumt spørsmål - men har ikkje lyst å skade/lage merker på nyebilen.

Soulbolle

Gikk helt fint med saksejekken fra Biltema. Den har en gummiknott med spor og passer perfekt.

Kristian O

Gammal tråd, men høgaktuellt tema...

Noen som har bytta dekk med "vanlig" jekk på Kia, eller er saksejekk med spor som nevnt tidligere i tråden det beste?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

torle

Jeg byttet i helgen, brukte "vanlig" godt stor garasje jekk, ved å jekke fremme fikk jeg enkelt opp både fremme og bak i en operasjon. Min jekk er på størrelse med denne https://www.nordic-lift.no/jekk-ac-dk20hlq
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. oktober 2015, klokken 15:54
Sitat fra: madsskon på søndag 04. oktober 2015, klokken 14:27
Skifte hjul selv er sååå 1997:)

Javel? ;)

For min del er det praktiske grunner til å skifte selv, i tillegg til de økonomiske. Å skifte selv tar meg ca. 40 minutter, å kjøre til/fra dekkhotell og vente på omlegging tar minst det dobbelte. I tillegg kan jeg skifte selv når det passer meg (f.eks en søndag morgen) mens dekkhotellet kun kan fikse det i åpningstiden.

Og da er ikke tilfredstillelsen av å ha fikset noe selv nevnt, og muligheten til å ta en kjapp smøring av bremsene.

Men lev gjerne i tråd med tiden der folk går i luksusfella, og knapt vet hvordan en skifter filter på egen støvsuger. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Strøm Tycoon

Sitat fra: Ona IX på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:41
Sitat fra: Soulbolle på søndag 11. oktober 2015, klokken 18:35
Ja, jeg fant heller ikke noe i brukermanualen. Men jeg fant sporene under bilen og hørte også med bilverkstedet - de bekreftet at man skal bruke disse. Kjøpte en saksejekk med spor på Biltema og skal prøve legge om selv nå en av de neste dagene.  ::)

Jeg kjøpte også en saksejekk på biltema, hvis det er samme modell anbefaler jeg å slå den ut og inn en god del ganger før du bruker den under bilen, første gangene var min utrolig stiv, så jeg måtte bruke all makt på hver eneste omdreining, løfte første hjulet tok meg 15 minutter nesten! Ble jo helt utslitt

Det fine med den blå saksejekken til biltema er at den har gummiblokk som passer godt over falsen der hvor jekkfestet er.

Til de som ikke vet, så er jekkfestet foran bakhjulet og bak forhjulet på den falsen som løper langs bilen. Det forsterkede punktet er innlemmet mellom to små hakk i falsen. Jekk ikke opp bilen utenfor disse forsterkede områdene.

Alternativt går det ann å bruke innfestningspunkter til understell, men for biler som er understellsbehandlet kan dette føre til at man lager hull i behandlingen.

Karbad

Hvis man kapper av veiva på den jekken så man sitter igjen med en 15 cm  lang pinne med tverrtappen i enden. Da kan man bruke batteridrillen til å sveive jekken, fremfor muskelkraft.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


paaland

Kia Soul EV (2016)

stromifokus

Hvordan fjerner man pluggene foran mutterne?

Nelz22

Noen som kan legge ut noe bilder så folk gjør ting riktig?  :)
Er det kanskje lurt å kjøpe sånt gummi klos man setter mellom bil og jekk.
Ionic 2017 Model (Platinum Silver Metalikk)
Kia Soul 2016 (Grå Metalikk) - SOLGT-

Usikker

Jeg brukte vanlig garasjejekk med sånn tjukk gummikloss mellom, funka greit
Biltema har en sveivejekk med spor som passer men den jekken har feil utveksling på en såpass tung bil så jeg gikk tilbake til garasjejekken
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

JFa

Sitat fra: stromifokus på tirsdag 22. august 2017, klokken 18:59
Hvordan fjerner man pluggene foran mutterne?
Kjøpte en plastklype på Tesla Servicesenter til å dra de av med.

Nelz22

Da holder det med jekk som tåler 1.5 tonn? Eller veier Soulen mer?
Ionic 2017 Model (Platinum Silver Metalikk)
Kia Soul 2016 (Grå Metalikk) - SOLGT-

_OE_

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36463.0      her var min erfaring med Biltema jekk

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA