Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf, hurtiglader

Startet av illmatic, lørdag 03. oktober 2015, klokken 11:30

« forrige - neste »

leafnor

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. oktober 2015, klokken 12:05
Sitat fra: Rio på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:11
Sitat fra: Mazzbot på søndag 04. oktober 2015, klokken 00:59
På type 2 stolper,  lader man fortere med 6.6kw? ? Vurderer å skaffe meg en sånn kabel til våren da jeg skal kjøre til østlandet .  Har en Nissan leaf tekna 2015 uten 6.6kw lader.

Type 2 stolper finnes i forskjellige varianter.

11 kW (3 x 16 A)
22 kW (3 x 32 A)
43 kW (3 x 64 A) (Disse har Type 2 kabel fastmontert, så du kan ikke bruke dem.)

Jeg har også sett noen 7,4 kW (1 x 32 A).

Ettersom en Nissan Leaf med 6,6 kW lader trekker 1 x 32 A, så man bruke en av de over som har 32 A. De med 7,4 kW er perfekt, men på de med 22 kW kan du bare bruke 1/3 av effekten.

Lader du på 11 kW, så kan du bare trekke 3,6 kW (1 x 16 A).

For ikke å snakke om at de fleste Type 2 stolpene er 16A 1-fase, altså 3.7kW.

Så, av Type 2 er det minst 5 typer  :-[

Lett å kunne bli forvirret.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jkirkebo

Sitat fra: leafnor på søndag 04. oktober 2015, klokken 15:49
Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. oktober 2015, klokken 12:05
Sitat fra: Rio på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:11
Sitat fra: Mazzbot på søndag 04. oktober 2015, klokken 00:59
På type 2 stolper,  lader man fortere med 6.6kw? ? Vurderer å skaffe meg en sånn kabel til våren da jeg skal kjøre til østlandet .  Har en Nissan leaf tekna 2015 uten 6.6kw lader.

Type 2 stolper finnes i forskjellige varianter.

11 kW (3 x 16 A)
22 kW (3 x 32 A)
43 kW (3 x 64 A) (Disse har Type 2 kabel fastmontert, så du kan ikke bruke dem.)

Jeg har også sett noen 7,4 kW (1 x 32 A).

Ettersom en Nissan Leaf med 6,6 kW lader trekker 1 x 32 A, så man bruke en av de over som har 32 A. De med 7,4 kW er perfekt, men på de med 22 kW kan du bare bruke 1/3 av effekten.

Lader du på 11 kW, så kan du bare trekke 3,6 kW (1 x 16 A).

For ikke å snakke om at de fleste Type 2 stolpene er 16A 1-fase, altså 3.7kW.

Så, av Type 2 er det minst 5 typer  :-[

Lett å kunne bli forvirret.

16A 1- og 3-fase
32A 1- og 3-fase

Noe mer kommer du neppe borti som er aktuelle å bruke. Det eneste man egentlig trenger å tenke på  om man har en 32A 1-fase lader er at stolper med 7.4kW gir mer enn stolper med 11kW. Men det er nok rimelig usannsynlig at du finner begge typer på samme sted. Der det er 400V nett vil du typisk finne 3.7kW, 11kW og 22kW (hvorav de to første gir samme effekt til biler med 1-fase lader) mens der det er 230V nett vil du finne 3.7kW og 7.4kW. De stedene det finnes 43kW med fastmontert Type 2 finnes det også CHAdeMO og/eller CCS og da bruker man jo det isteden (så lenge man ikke kjører Renault Zoe).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Ja, den burde selvsagt vært med.

Takk! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind Smith

Hei, har Nissan El bil lader til salgs. Pm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA