Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf, hurtiglader

Startet av illmatic, lørdag 03. oktober 2015, klokken 11:30

« forrige - neste »

illmatic

Hei!

Er på utkikk etter en Leaf fra 2013 og oppover. Har kontaktet en selger som har en fin norsk Leaf Acenta uten noen feil. Eneste negative slik jeg ser det er manglende hurtiglader.

Hvordan er dette negativt i praksis? Hvor lang tid vil det ta å lade uten denne? Får man bruk for den på offentlige ladestasjoner(kommunale)? Får man bruk for den hjemme i vanlig stikkontakt? Hvis jeg finner en Leaf MED hurtiglader, følger det med kabel for dette som standard?

Bilen skal brukes Oslo-gardermoen, lades ila arbeidsdagen. Hjemme vil den enten ikke lades, eller lades ved kommunal parkering de dagene det trengs.

BE

Alle norske biler har hurtiglader, men du tenker kanskje på 6.6 kW lader?

Med en 16A ladekabel, som alle Leaf støtter, tar det ca 6 timer fra tilnærmet tomt til fullt. Halve denne tiden med en 32A lader, altså 6.6 kW lader, som er ekstrautstyr.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

ThomasEL

Her tror jeg du må ha fått noe misvisende informasjon... Dette må du dobbelsjekke!

Ingen Leaf har innebygd hurtiglader. Hurtigladere er noe som ulike operatører har plassert ut omtrent som bensinpumper. Det "tankhåndtaket" på "pumpen" som heter Chademo plugges rett i den store ladekontakten i luka foran på panseret.  Slik lading vil lade en Leaf fra 0-80% på ca 30 minutter, og er vanligvis noe man betaler for.

I tillegg har altså Leafen sin innebygde lader som gjør at man kan lade bilen fra vanlig vekselstrøm. Det kan være en stikkontakt hjemme, en ladestasjon i garasjen eller et offentlig ladepunkt.  Denne innebygde laderen er på 3,3 kW. I tillegg kan man få bilen med 6,6 kW lader. Mulig det er det som feilaktig har blitt omtalt som hurtiglader..??

Bilens medfølgende ladekabel tillater en ladeeffekt på ca 2,2 kW. Med en "ladestasjon" i garasjen eller en kabel du kjøper utenom kan du lade med ca 3,3kW

Har bilen 6,6 kW lader, så kan du altså med en såkalt type 2 til type 1 kapel (eller ladestasjon) hjemme lade med 6,6kW. Dette forutsetter at ladepunktet kan levere minimum 32A.

Hvis bilen har 6,6kW lader, så dobler du  teoretisk ladehastigheten sammenlignet med 3,3 kW. Men det er likevel ikke akkurat en innebygd hurtiglader...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

illmatic

Ok, så hurtigladere langs veien kan brukes selv om bilen ikke har mulighet for 6,6 kW?

Det at bilen kun har 3,3 kW mulighet - hvilke negative effekter har dette for meg som har tid til å ha bilen på lading i 6 timer? (på jobb)


Takk for raskt svar forresten!

Mumitrollet

Sitat fra: illmatic på lørdag 03. oktober 2015, klokken 12:08


Det at bilen kun har 3,3 kW mulighet - hvilke negative effekter har dette for meg som har tid til å ha bilen på lading i 6 timer? (på jobb)


Takk for raskt svar forresten!

Mest sannsynlig ingen. Utifra det du beskriver, greier du deg med 3,3kW lader. Mulig det vil bli lettere å evt selge igjen en 6,6kW Leaf iforhold til 3,3kW etterhvert.
2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

ThomasEL

Ja, du kan bruke hurtigladerne, og på disse lader du akkurat like hurtig uten 6,6kW laderen. Ved lading underveis langs landeveien er det i praksis disse som gjelder. Effekten er er opp mot 50kW

Så spørsmålet er mer om du trenger "hurtig" saktelading eller ikke..

Men på offentlige parkeringsplasser som tilbyr såkalt senihurtig AC-lading vil du selvsagt ha nytte av 6,6kW muligheten.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

OlavEmil

Sitat fra: illmatic på lørdag 03. oktober 2015, klokken 12:08
Ok, så hurtigladere langs veien kan brukes selv om bilen ikke har mulighet for 6,6 kW?

Det at bilen kun har 3,3 kW mulighet - hvilke negative effekter har dette for meg som har tid til å ha bilen på lading i 6 timer? (på jobb)

Eg tippar du skal lade på vanleg stikkontakt på jobb? I så fall får du ikkje meir enn rundt 2kW, uansett kva bilen kan ta. For å utnytte evt. 6,6kW lading, må du ha ladeboks, eller lade på spesialladarar på offentleg plass (vanlegvis type 2).

6,6kW er praktisk om elbilen er einaste bil, då du kan montere ladeboks heime og ha moglegheiten til å fylle raskt opp om du må bruke bilen mykje ein dag.

På langtur brukar du (skikkeleg) hurtigladar, då spelar det ingen rolle kva ladar som står i bilen :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Rio

Sitat fra: illmatic på lørdag 03. oktober 2015, klokken 11:30
Hei!

Er på utkikk etter en Leaf fra 2013 og oppover. Har kontaktet en selger som har en fin norsk Leaf Acenta uten noen feil. Eneste negative slik jeg ser det er manglende hurtiglader.

Hvordan er dette negativt i praksis? Hvor lang tid vil det ta å lade uten denne? Får man bruk for den på offentlige ladestasjoner(kommunale)? Får man bruk for den hjemme i vanlig stikkontakt? Hvis jeg finner en Leaf MED hurtiglader, følger det med kabel for dette som standard?

Bilen skal brukes Oslo-gardermoen, lades ila arbeidsdagen. Hjemme vil den enten ikke lades, eller lades ved kommunal parkering de dagene det trengs.

Litt om begrepsbruk:

En "lader" er noe som likeretter AC (f. eks. 230 V AC i kontakten) til DC (likestrøm), som brukes til å lade batteriet.

Alle biler har en lader innebygget - vanligvis på rundt 3,6 kW (da kan den trekke 16 A ved 230 V) eller ca 7 kW (32 A, men da er det færre steder du kan utnytte dette. Du kan fremdeles lade med 16 A, selvsagt.)

Begge disse kalles "normallading".

Kommer man over ca 24 kW, så er det snakk om hurtiglading.

For Leaf betyr det CHAdeMO, med et eget inntak foran på bilen. Da sitter laderen i veikanten (ser ut som en bensinpumpe), og man har en tykk ledning man fester i bilen.

Legg merke til at noen billig-Leaf fra USA har ikke hurtigladekontakten (etter det jeg vet), men du skriver at din er norsk.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

illmatic

Takk for svar alle sammen. Gode svar fra dere førte til at jeg kjøpte bilen uten mulighet for 6,6 kW. Norsk Leaf fra oktober 2013. Føles veldig bra :-)

illmatic

For å lade litt raskere på kommunale ladeplasser tenkte jeg å kjøpe en ladekabel som tillater 16a i forhold til 10a som jeg forstår er standard. Er dette da riktig type kabel? http://elbilhjelpen.mamutweb.com/Shop/Product/16A-5m-type-2-til-type-1-mode-3-ladekabel/3215161

OlavEmil

Det er rett kabel om dei offentlege ladepunkta du brukar har type 2-kontakt.

Du kan ikkje bruke den kabelen på vanleg stikkontakt. På den andre sida bør du heller ikkje lade med 16A på offentlege stikkontaktar som du ikkje kjenner kvaliteten på.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mazzbot

På type 2 stolper,  lader man fortere med 6.6kw? ? Vurderer å skaffe meg en sånn kabel til våren da jeg skal kjøre til østlandet .  Har en Nissan leaf tekna 2015 uten 6.6kw lader.
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Gliderman

Uten 6,6kW lader i bilen får du max 3,6kW uansett hvor mye stolpen kan levere. 3,6kW er dog merkbart bedre enn de 2-2,2 som du får med den originale i kabelen.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Rio

Sitat fra: Mazzbot på søndag 04. oktober 2015, klokken 00:59
På type 2 stolper,  lader man fortere med 6.6kw? ? Vurderer å skaffe meg en sånn kabel til våren da jeg skal kjøre til østlandet .  Har en Nissan leaf tekna 2015 uten 6.6kw lader.

Type 2 stolper finnes i forskjellige varianter.

11 kW (3 x 16 A)
22 kW (3 x 32 A)
43 kW (3 x 64 A) (Disse har Type 2 kabel fastmontert, så du kan ikke bruke dem.)

Jeg har også sett noen 7,4 kW (1 x 32 A).

Ettersom en Nissan Leaf med 6,6 kW lader trekker 1 x 32 A, så man bruke en av de over som har 32 A. De med 7,4 kW er perfekt, men på de med 22 kW kan du bare bruke 1/3 av effekten.


Lader du på 11 kW, så kan du bare trekke 3,6 kW (1 x 16 A).



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 04. oktober 2015, klokken 10:11
Sitat fra: Mazzbot på søndag 04. oktober 2015, klokken 00:59
På type 2 stolper,  lader man fortere med 6.6kw? ? Vurderer å skaffe meg en sånn kabel til våren da jeg skal kjøre til østlandet .  Har en Nissan leaf tekna 2015 uten 6.6kw lader.

Type 2 stolper finnes i forskjellige varianter.

11 kW (3 x 16 A)
22 kW (3 x 32 A)
43 kW (3 x 64 A) (Disse har Type 2 kabel fastmontert, så du kan ikke bruke dem.)

Jeg har også sett noen 7,4 kW (1 x 32 A).

Ettersom en Nissan Leaf med 6,6 kW lader trekker 1 x 32 A, så man bruke en av de over som har 32 A. De med 7,4 kW er perfekt, men på de med 22 kW kan du bare bruke 1/3 av effekten.

Lader du på 11 kW, så kan du bare trekke 3,6 kW (1 x 16 A).

For ikke å snakke om at de fleste Type 2 stolpene er 16A 1-fase, altså 3.7kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA