Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bompeng i Gøteborg

Startet av HelectriC, fredag 02. oktober 2015, klokken 09:21

« forrige - neste »

HelectriC

Var på ferie i Gøteborg i sommer og har nå fått en regning på bompenger i Gøteborg. Er det fler som har fått det? Dette er fra august og det blir ikke krevd bompeng for juli (som ses som feriemåned). Jeg vet Sverige ikke har fritak for elbiler, men trodde ikke bompeng gjaldt utenlandske biler?
Må man betale? eller er det bare sånn "send ut regning, så ser vi hvem som betaler"-juks?
ioniq 5

RaBalder

Har man kjørt gjennom en bomstasjon et antall ganger, så skal man vel betale   ???


Guybrush

Du kjørte nok inn i Gøteborg til andre tider i juli enn august...
Bør nok betale. Kan fort bli veldig dyrt hvis du ikke gjør det.

http://www.nrk.no/ostfold/na-ma-du-betale-bompenger-i-goteborg-1.12124973

Rav4_EV

Dessverre må du nok betale denne regningen fra "söta bror".
Trengselsskatt kaller de den, og er avhengig når på døgnet du kjører.
Svenskene har ikke skjønt hvordan de skal få opp antallet elbiler på sine veier.
Siden Sverige ikke har bilavgifter kunne et unntak for elbiler fra trengselsskatten være et virkemiddel for å øke interessen.
Men de evner de altså ikke. >:(

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

cirys1

Fikk hele 8.80 i regning, rushtidsavgift, bare og betale med engang for purregebyret er på 500kr.. :)

cairnz

Bruk pinkoden på epass24.com og betal derfra, enklest.
Elbilist

HelectriC

Da blir det til å betale da. Brev på norsk og med norsk bankkonto og, så de har tilpasset seg ;)
ioniq 5

HelectriC

Sitat fra: cirys1 på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:07
Fikk hele 8.80 i regning, rushtidsavgift, bare og betale med engang for purregebyret er på 500kr.. :)

ja, da tjener de masse på å få in de 8.80 fra deg. Admin, brev, porto etc koster jo ikke noe;-)
ioniq 5

cirys1

Sitat fra: HelectriC på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:12
Sitat fra: cirys1 på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:07
Fikk hele 8.80 i regning, rushtidsavgift, bare og betale med engang for purregebyret er på 500kr.. :)

ja, da tjener de masse på å få in de 8.80 fra deg. Admin, brev, porto etc koster jo ikke noe;-)

Tror de tjener på det i lengden, da det alltid er noen som glemmer og vips 55 gangen beløpet.. :P

HelectriC

Sitat fra: cirys1 på fredag 02. oktober 2015, klokken 11:13
Sitat fra: HelectriC på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:12
Sitat fra: cirys1 på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:07
Fikk hele 8.80 i regning, rushtidsavgift, bare og betale med engang for purregebyret er på 500kr.. :)

ja, da tjener de masse på å få in de 8.80 fra deg. Admin, brev, porto etc koster jo ikke noe;-)

Tror de tjener på det i lengden, da det alltid er noen som glemmer og vips 55 gangen beløpet.. :P

jeg leste at det faktisk er en viktig/stor del av pengene de får in som kommer av purregebyret, helt sykt. Minner mer om Qpark enn statlig myndighet.
ioniq 5

MadsKB

#10
Jeg fikk en tilsvarende fra London for å kjøre over en eller annen bru. (Dart Charge)

£2,50 koster det og må betales uoppfordret uten at de sender faktura.

I mitt tilfelle måtte de ta seg bryet og sende faktura, noe som kostet £70 i tillegg...

Avh

Trängselsskatten varierer. Du kan kjøre i Gøteborg uten å betale bompenger som vi sier. Det kommer an på når på døgnet du passerer. Vil anta at det hele er basert på visse tider på døgnet. Uansett: Rååå purreavgift!
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

sjokomelk

Sitat fra: HelectriC på fredag 02. oktober 2015, klokken 09:21
trodde ikke bompeng gjaldt utenlandske biler?
Så du mener det er greit at alle de utenlandske trailerne som går i Norge dropper å betale bompenger?  ::)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hgs

Sitat fra: Sven-E på fredag 02. oktober 2015, klokken 16:15
Sitat fra: HelectriC på fredag 02. oktober 2015, klokken 09:21
Var på ferie i Gøteborg i sommer og har nå fått en regning på bompenger i Gøteborg. Er det fler som har fått det? Dette er fra august og det blir ikke krevd bompeng for juli (som ses som feriemåned). Jeg vet Sverige ikke har fritak for elbiler, men trodde ikke bompeng gjaldt utenlandske biler?
Må man betale? eller er det bare sånn "send ut regning, så ser vi hvem som betaler"-juks?
Jeg har fått det samme fra Stockholm.
Trengselsskatt, og NOK 9,90 å innbetale til et Norsk bankkontonr.

Hmmm....mener da bestemt at Stockholm ikke har trengselsskatt for utenlandske biler. Har kjørt der en rekke ganger og aldri fått noe, sist i sommer. Mulig de har endret vilkårene?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

HelectriC

Sitat fra: sjokomelk på fredag 02. oktober 2015, klokken 23:56
Sitat fra: HelectriC på fredag 02. oktober 2015, klokken 09:21
trodde ikke bompeng gjaldt utenlandske biler?
Så du mener det er greit at alle de utenlandske trailerne som går i Norge dropper å betale bompenger?  ::)

Nei, det var ren fakta. Tidligere har utenlandske kjøretøy ikke betalt og jeg ble overrasket at de nå må det. Ikke noe om hva jeg personlig mener er riktig i spørsmålet mitt.
ioniq 5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA