Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvor fort kjører vi 500km med en i3?

Startet av LMOR, fredag 02. oktober 2015, klokken 07:48

« forrige - neste »

LMOR

Får prøve en ny sak inspirert av en annen tråd, og kommentarer fra flere.

Flere av oss har en fossil bil i tillegg, som mange av oss bruker minst mulig. Hvis jeg skal på ferietur, er det bare gøy å kjøre i3. Men hva hvis jeg må komme meg frem raskest mulig?

Tanken er at dere bidrar med ladetider, gjennomsnittshastighet, forbruk og pausetider.

Min referanse er Haugesund - Oslo, Oslo - Trondheim og Trondheim - Haugesund. Har kjørt disse mange mange ganger med fossil.

Hvis en kjører fossil, så kan en ikke (og bør definitivt ikke!) kjøre slike strekk uten pause. Så spørsmålet koker nok ned til om det blir for ofte pauser eller for kort middagspause osv.

Det som gjør denne sjekken mer spennende for i3 enn for andre elbiler (bortsett fra Tesla), er at i3 bruker minst energi, og dermed "lader km raskere".

Forutsetningen er den ladestrukturen som nå snart er en realitet. Flere ladere (uten kø), og lademulighet minst hver 50km. Denne tråden kan da være med å vise at det må bli fart på denne utbyggingen  :)

Caset er 500km, på en vei med 65-70km i gjennomsnitt, slik som f.eks. Haugesund - Ørje på 509km og som i henhold til Google skal ta 7t og 50m.

Hvor mye lengre tid tar denne turen med i3 ift en fossilbil (eller en annen som kan kjøre 509km uten "lading")?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Min gjetning basert på de data jeg har er:

Fossilbilen bør legge på 90min i pauser, altså 9t 10m totalt.

i3 trenger ca 65 kWh, må lade ca 50kWh. Bør ikke lade mer enn til 80%, og bør lade før det er 20% igjen. Det blir 4 ladestopp, som passer med at et stopp bør være litt lengre til "middag". 

Hvis vi da regner 3 x 20 min + 1 x 40 min, så blir det totalt 9t 20min!

Kan vi dokumentere at dette er mulig/riktig?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

EinarV

Sitat fra: LMOR på fredag 02. oktober 2015, klokken 08:02
Min gjetning basert på de data jeg har er:

Fossilbilen bør legge på 90min i pauser, altså 9t 10m totalt.

i3 trenger ca 65 kWh, må lade ca 50kWh. Bør ikke lade mer enn til 80%, og bør lade før det er 20% igjen. Det blir 4 ladestopp, som passer med at et stopp bør være litt lengre til "middag". 

Hvis vi da regner 3 x 20 min + 1 x 40 min, så blir det totalt 9t 20min!

Kan vi dokumentere at dette er mulig/riktig?

Hvorfor bør man lade før det er 20% igjen?

På min 1450km langhelgetur kjørte jeg første dagen fra Stavanger til Molde langs E39, jeg fant ut at det var mest komfortabelt å stoppe på nesten alle hurtigladerne og lade til 75-80% uavhengig av hva du kom inn med. Da kan du vel kanskje regne med 400km i timen? Eller bommer jeg fullstendig på hoderegningen  :P På Fortum og GK laderne så funker dette veldig fint da jeg meget kjapt starter og stopper ladingen med elbilforenings brikken, men f.eks. på BKK laderne så bør du legge på en del inaktiv tid for hver lading for å starte og stoppe lading via sms.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Nei, jeg tenkte feil, mente 20km igjen, altså ca. 13%. Bare fordi bilen begynner å pipe, og hvis det skulle skje noen på siste strekk osv. Kan selvfølgelig kjøre lengre ned hvis en litt tøff.

Jeg tenkte akkurat den strategien du brukte, altså lade så ofte som mulig, nettopp for å redusere den totale ladetiden.

Jeg har maks klart å lade 300km/t på en slik tur så langt (altså det som effektivt kommer inn på batteriet) + at det tar litt tid å kjøre til stasjonen, koble til, koble fra og inn på veien igjen.

Men er enig i at det burde kunne gå raskere enn det jeg har lagt inn. Det hadde vært fint med noen reelle tall.
Neste som hurtiglader kan ta tiden på hele operasjonen + hvor mange kWh som lades under 70-80%.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

Spisepausen kan man se bort i fra da den vil være lik for el- og bensinbil. Da sitter du igjen med 3x20 min lading for el vs kanskje 2x10 min benstrekk for bensin.

Jeg tror også at regnestykket er dårligere for el da man ikke kjører jevnt i den snittfarten du skisserer. I hvertfall ikke i en bensinbil. Min erfaring er at man kan trekke fra en god del fra navigasjonens estimat.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

Sitat fra: TorAtle på lørdag 03. oktober 2015, klokken 00:13
Spisepausen kan man se bort i fra da den vil være lik for el- og bensinbil. Da sitter du igjen med 3x20 min lading for el vs kanskje 2x10 min benstrekk for bensin.
Jeg tror også at regnestykket er dårligere for el da man ikke kjører jevnt i den snittfarten du skisserer. I hvertfall ikke i en bensinbil. Min erfaring er at man kan trekke fra en god del fra navigasjonens estimat.
Enig i det siste, men det blir jo likt for begge. Snittfarten er også lik mellom fossil og el? Du tenker kanskje på at el trekker mer på høye hastigheter? Det er der vi trenger mer data, men jeg har lagt 13,0kWh/100km til grunn, som er basert på samme kjøring som jeg gjør med fossil.
10min benstrekk på 4timers kjøring høres vel litt lite ut? Blir noen pauser i 2015 blir kortere enn 20min, i tillegg til en kø for å kjøpe kaffe, drikke kaffe må en oppdatere seg på emails, vg og forum?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

13.0 er endel lavere enn 16.5, som er mitt snitt. Jeg tror jeg hadde daua av kjedsommelighet hvis jeg skulle prøvd å holde det energiforbruket eller holdt en jevn hastighet i 70km/t hele veien. Da hadde jeg, som du sier, trengt mange stopp på veien for å kjøpe kaffe  ;)

I praksis, for egen del, vil jeg tippe at jeg ville brukt et par timer ekstra med elbilen på den strekningen.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

Jeg har også 16,5 i snitt. Jeg har kjørt Haguesund - Oslo - Bergen - Haugesund med relativt full bil og 13,5 i snitt med temperatur på mellom 0 og 10 grader. Kjørte som nevnt like fort som jeg ville kjørt den andre BMWen.
Men vi trenger mer tall for å komme frem til svaret.
Det er ikke mange steder i Norge der du kan kjøre 500 km i et strekk, med et gjennomsnitt som ligger høyere enn 70?

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: TorAtle på lørdag 03. oktober 2015, klokken 01:02
13.0 er endel lavere enn 16.5, som er mitt snitt. Jeg tror jeg hadde daua av kjedsommelighet hvis jeg skulle prøvd å holde det energiforbruket eller holdt en jevn hastighet i 70km/t hele veien. Da hadde jeg, som du sier, trengt mange stopp på veien for å kjøpe kaffe  ;)

Kjørte opp til Gol i går, 22,5 mil med 73 km/t i snitt. Det er 200 høydemeter i pluss, og ga ett forbruk på 12,2. Det er stort sett kjøring i kø som går litt under fartsgrensen, noen forbikjøringer og 5-10 over fartsgrensen når det ikke er kø.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Det er jo ett par store variabler her, hvor fort hadde man kjørt med fossil (eller Tesla), og hvor mye hadde man stoppet. På 50 mil har jeg aldri tatt mer enn to pauser, hverken med fossil eller Tesla. Typiske en kort tissepause og en lengre spisepause. Dette gjelder og med små barn. Snittfarten på landevei er litt men ikke mye høyere enn med i3 dog. Dette er unntatt motorvei, da henger ikke i3 med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

#10
God input. Tallene bekrefter regnestykket, men du setter spørsmålstegn ved pausene. Jeg er enig i det, men det er samtidig langt utenfor "normen".
Og her snakker vi om en norm som faktisk kan redde liv.
Det å ha mindre pauser enn 10 min per time er ikke helt bra?
Jeg merket på langturen med i3 at jeg kom mer opplagt frem enn med den behageligere 5-serien. Jeg vil nok nå uansett ta lengre pauser med fossilbil også.
Så utgangspunktet for beregningene bør vel være normen?

https://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/nyhet_troette-bilister.html

Yrkessjåfører må stanse og hvile i minst 45 minutter etter 4,5 timers kjøring

Det er også blitt strengere straffer hvis noe faktisk skjer, og det viser seg at en har kjørt for langt uten pause.

Men hovedspørsmålet er hvor fort en kjører med i3, der bonusen er at du tvinges til å ta nok pauser.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

turfsurf

Sitat fra: LMOR på lørdag 03. oktober 2015, klokken 08:49
Så utgangspunktet for beregningene bør vel være normen?

https://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/nyhet_troette-bilister.html

Yrkessjåfører må stanse og hvile i minst 45 minutter etter 4,5 timers kjøring


Siden du linker til her anbefaler en benstrekk etter 2 til 3 timers kjøring. Det passer godt med min erfaring og nå mønster på tur med Tesla. Starter med godt ladet bil og uthvilt. Kjører kanskje 2,5 timer, lader en kort stund for så å kjøre ett litt kortere strekk med påfølgende spisepause og "fulladet" bil. Så repeterer mønsteret seg. Tror dette mønsteret repeterer seg med i3 og, men med litt kortere kjørestrekk i mellom. Typisk nærmere to timer før en kort  pause, så ca en og en halv time før en spisepause. Etter spisepausen kan bilen være nesten fulladet (litt utfordringer med å bytte ladepunkt her), og klar for ett lengre strekk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

#12
Jeg var tur-retur stavanger - bergen forrige helg. En ladestopp på Heiane begge veier (25 minutter). Snitthastighet opp 71,2 km/t. Ned 69,8 km/t. Forbruk opp 11,9 kwt/100km. Ned 11,7 kwt/100km. AC off hele veien.

Denne strekningen er kanskje ikke helt relevant siden man får pauser på de to ferjene på strekningen. Ellers interessant å se at man omtrent ikke taper i tunnellene. Det man taper på vei opp, får man tilbake på vei ned.

LMOR

Hadde tenkt å nevne deg moonbuggy. Hvis vi kombinerer den hurtigste ladingen jeg har sett dokumentert til nå på ca 45kW inn på batteriet opp til 70%, med moonbuggys imponerende gjennomsnitt, så klarer han å lade ca 380km/t.

- For min del er forskjellen altså estimert til ca 10+ min. (litt avhengig av hvor uthvilt en føler seg)
- TorAtle anslår at det for han er ca 40 min forskjell. (når uthvilt)
- Moonbuggy sin tur er bare litt relevant, men for turen Stavanger - Bergen - Stavanger, så blir nok forskjellen da 50min, fordi en på en fossilbil ville fått pauser nok på fergene.
- De kan jeg jo ta med et annet eksempel som er mindre relevant, og det er Haugesund - Bergen - Haugesund. I dette tilfelle er forskjellen normalt 0 min, fordi jeg ikke trenger å lade på veien, og kan lade dit jeg skal.

Det koker vel ned til pausetider når ladestrukturen blir bedre, så har noen andre erfaringer å dele om pausetider med fossilbil som ligger mellom TorAtle og meg?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

lillemarius

Jeg hadde tur Bergen - Østfold, 528 km. Se egen tråd. Min erfaringer er at 4 ladninger er rikelig på sommeren. De tar 25 min. Det betyr en halvtime ekstra med kjøring av og på veien. Altså 2 timer med pauser. Jeg kjørte akkurat like fort som med dieselbil. Med den kjører jeg oftest med én pause på 1 time. Altså 1 time ekstra med i3.

Mine konklusjoner er:
Du kan like godt kjøre i3 som andre biler på langtur med to viktige unntak. Dersom du kjører for eksempel Bodø-Trondheim om natta og er to til å bytte på å kjøre, er det greit å slippe pauser i det hele tatt. Det andre er vinteren. Da øker strømforbruket, og det er skikkelig trasig dersom det er kø eller trøbbel med hurtigladere.

Erfaringen fra langturen er at det var veldig ok med fire pauser. Og så er jo i3 herlig å kjøre da!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA