Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feilmelding på bilen, hva tror dere det kan være?

Startet av superelbil, fredag 02. oktober 2015, klokken 02:10

« forrige - neste »

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

hkaspenberg

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 26. oktober 2015, klokken 09:18
Sitat fra: superelbil på fredag 02. oktober 2015, klokken 02:10
Startet bilen på helt vanlig måte men så plutselig kom skilpadda opp etter kort tid, i tillegg lyser det et lys som hadde noe med batteriet å gjøre. Slo bilen av og så på igjen så var det borte, og alt var som vanlig. Men etter en liten stund kom det tilbake, og bilen mistet så å si all motorkraft og lading med reduksjons gir virket ikke. Maksfart var ca 20 km\t men når jeg stoppet hadde den ikke noe motorkraft til å forsette.

Har noen opplevd noe lignende?
Hva kan det være som er feil?

Opplevde akkurat det samme med min bil igår. Idag går den normalt, men jeg har vært i kontakt med Peugeot.

// Hans

Prøvde å starte aircondition i går kveld og pumpa lød som et pukkverk, så i dag tidlig kjørte jeg innom Bos på Skøyen og bad dem om å kikke på problemet. De har kommet til samme konklusjon som meg; gåen pumpe. Den blir byttet på garanti, men deler finnes ikke på lager. I mellomtiden kopler de den ut slik at jeg kan kjøre bilen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

superelbil

Jeg fikk sendt epost til Mitsubishi Norge men fikk aldri noe svar fra dem. Men jeg fikk en melding fra verkstedet nå nylig at den skulle inn på planlagt verkstedbesøk.

Jeg har ikke bestilt noe service, så kanskje de fikser det på reklamasjon alikevel? Jeg poengterte jo både på telefon og i epost med at AC pumpa ikke er noe sjekkpunkt på service og at det heller ikke var noen feil på PKK.

Forbrukerkjøpsloven står jo egentlig sterkere enn garanti.
Jeg er fremdeles uten lånebil, så sykkelen uten el-motor har blitt brukt bra til jobb en periode nå  :)

hkaspenberg

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 14:42

Prøvde å starte aircondition i går kveld og pumpa lød som et pukkverk, så i dag tidlig kjørte jeg innom Bos på Skøyen og bad dem om å kikke på problemet. De har kommet til samme konklusjon som meg; gåen pumpe. Den blir byttet på garanti, men deler finnes ikke på lager. I mellomtiden kopler de den ut slik at jeg kan kjøre bilen.

;-D Hans

... men det kunne de ikke allikevel, så idag ble det bussen. Fikk høre at det eneste stedet i Oslo de hadde utstyr for å tappe og fylle den helt spesielle kjølevesken de bruker på disse bilene er BOS på Økern, så bilen blir nok fraktet dit. Så dette kan ta noen dager. Er blitt lovt en lånebil idag eller senest imorgen, og det passer meg bra.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Sele

#19
Sitat fra: superelbil på onsdag 28. oktober 2015, klokken 01:14
Jeg fikk sendt epost til Mitsubishi Norge men fikk aldri noe svar fra dem. Men jeg fikk en melding fra verkstedet nå nylig at den skulle inn på planlagt verkstedbesøk.

Jeg har ikke bestilt noe service, så kanskje de fikser det på reklamasjon alikevel? Jeg poengterte jo både på telefon og i epost med at AC pumpa ikke er noe sjekkpunkt på service og at det heller ikke var noen feil på PKK.

Forbrukerkjøpsloven står jo egentlig sterkere enn garanti.
Jeg er fremdeles uten lånebil, så sykkelen uten el-motor har blitt brukt bra til jobb en periode nå  :)

Er en risiko ved og droppe service men i utgangspunktet så opprettholder samtlige merker utenom Suzuki garantien selv om du dropper service. Men det er et men,hvis feilen du klager på kan ha en sammenheng med at du droppet service så kan de nekte og ta kostnaden med og reparere feilen.

http://www.smartepenger.no/2494-nybilgarantiem-gjelder-selv-om-du-dropper-arlig-service

Garanti skal gi deg noe mer enn du allerede har krav på etter loven.

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

superelbil

Etter andre verkstedbesøk så hadde de fiksa feilen på bilen på reklamasjon. Så nå er jeg glad og fornøyd igjen. Men servicen får vente til 100 000km :)

hkaspenberg

Det sorte lynet er igjen på veien etter to pit-stop hos BOS Skøyen. De koplet vekk AC-kompressoren ifølge anbefalt prosedyre fra fabrikken, men glemte å slette feilkoder i bilen slik at det ble et par nødstopp til og enda et besøk hos BOS. Nå har jeg kjørt et par dager uten stopp, så får vi se hvor lenge det holder. Det tar over 4 uker før de får delen fra Japan.  :o

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

TB

Når AC-kompressor er kobla vekk, fungerer hurtiglading som normalt, eller må AC fungere for å sikre kjøling?

Tenker - garanti går ut på mange trillinger nærmeste tida . AC-kompressor er neppe rimelig? Ein enkel fiks er å koble ut AC - og bilen fungerer (nesten) like fint, uten AC... ?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Godt poeng fra TB kjøttet ute av på en eldre bil flere år var ikke mange ganger jeg savnet det.
Vet att kjølig starter når batteriet er 18 grader og det blir det nok selv nå som det er litt kaldt. Ville Vært supert om du kunne testa og hurtiglade får å se om man trenger ac hkaspenberg men du vil kanskje ikke ha flere feil om dagen :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

hkaspenberg

Sitat fra: TB på torsdag 05. november 2015, klokken 23:17
Når AC-kompressor er kobla vekk, fungerer hurtiglading som normalt, eller må AC fungere for å sikre kjøling?

Tenker - garanti går ut på mange trillinger nærmeste tida . AC-kompressor er neppe rimelig? Ein enkel fiks er å koble ut AC - og bilen fungerer (nesten) like fint, uten AC... ?

Beklager gutter. Jeg vet ikke om hurtiglading virker uten AC og jeg kommer heller ikke å prøve. Det var visst ikke noe enkel fiks å kople ut AC'en heller. Pumpa går ikke på 12V, men får strøm rett fra fremdriftsbatteriet. AC kompressoren er nok ikke så ekstremt dyr, men den sitter veldig kinkig til slik at de vurderer jobben til 8 arbeidstimer, så jeg er glad dette går på garantien.

;-)) Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

pwb

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 06. november 2015, klokken 08:51
Sitat fra: TB på torsdag 05. november 2015, klokken 23:17
Når AC-kompressor er kobla vekk, fungerer hurtiglading som normalt, eller må AC fungere for å sikre kjøling?

Tenker - garanti går ut på mange trillinger nærmeste tida . AC-kompressor er neppe rimelig? Ein enkel fiks er å koble ut AC - og bilen fungerer (nesten) like fint, uten AC... ?

Beklager gutter. Jeg vet ikke om hurtiglading virker uten AC og jeg kommer heller ikke å prøve. Det var visst ikke noe enkel fiks å kople ut AC'en heller. Pumpa går ikke på 12V, men får strøm rett fra fremdriftsbatteriet. AC kompressoren er nok ikke så ekstremt dyr, men den sitter veldig kinkig til slik at de vurderer jobben til 8 arbeidstimer, så jeg er glad dette går på garantien.

;-)) Hans

Er ikke helt sikker, men når jeg monterte dieselvarmeren nede ved AC kompressoren så så det ut som den kan vippes ned/ut på nesten bare 10min, men mulig det er trangt og kronglete å komme til rørene som må løsnes/tømmes. Men synes 8 timer høres fryktelig mye ut.

SUNPWRD

HV = high voltage
IEC = bil med forbrenningsmotor

Et par ting å ta med i betraktningen; AC kompressor drives av energi fra HV batteriet. Alle, i allefall de fleste, arbeider som omhandler arbeid på systemer hvor det kan finnes HV, er det strenge rutiner for HMS. Dette innebærer at HV systemet skal legges helt "dødt" før arbeid kan påbegynnes. I dette arbeidet er det også en del ventetid på at kondensatorer skal lades selv ut etter at HV batteriet er frakoblet etc etc.. I likhet med IEC biler skal AC gass tappes fra anlegget, kompressor demonteres og tappes for olje. Så skal ny kompressor fylles med lik menge olje som ble tappet fra gammel kompressor før ny kompressor monteres. Deretter skal AC anlegg vakumeres, gass fylles og bilen vekkes til livet igjen..

Om dette tar 8 timer vet jeg ikke, men arbeidet er langt mer omfattende enn den selve skrujobben med å ta ut og sette inn en kompressor..

@hkaspenberg: kan du tenke deg å spørre om han/hun i verksteddisken vet om hurtiglading ville ha fungert om du hadde forsøkt å hurtiglade? Det hadde vært interessant å fått vite noe om dette :D
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

hkaspenberg

Sitat fra: Argi på fredag 06. november 2015, klokken 23:09
@hkaspenberg: kan du tenke deg å spørre om han/hun i verksteddisken vet om hurtiglading ville ha fungert om du hadde forsøkt å hurtiglade? Det hadde vært interessant å fått vite noe om dette :D

Jeg kan spørre, men jeg er usikker på om jeg får et konkret svar. Det virker noen ganger slik at det er jeg som lærer dem om bilen og ikke omvendt.  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

svingen

fruen ringte akuratt og fikk samme problem som den posten her,hun fikk det når hun kjørte men "restarta" bilene og da var alt ok.
Den bilen her er ikke garanti på da den er import bil.
er det noe måte og diagnosere bilen uten og sende til verksted?
fikk du vite noe pris på AC delen tenkte og kanskje bare kjøpe en slik her jeg og bytte på et "vanlig" verksted
http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfo.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=3600&Model_Id=3602&PartGroup_Id=30&Part_Id=7290
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

hkaspenberg

#29
Sitat fra: svingen på tirsdag 15. desember 2015, klokken 22:15
fruen ringte akuratt og fikk samme problem som den posten her,hun fikk det når hun kjørte men "restarta" bilene og da var alt ok.
Den bilen her er ikke garanti på da den er import bil.
er det noe måte og diagnosere bilen uten og sende til verksted?
fikk du vite noe pris på AC delen tenkte og kanskje bare kjøpe en slik her jeg og bytte på et "vanlig" verksted
http://www.nbfbildeler.no/templates/PartInfo.aspx?Matrix_Id=1&Brand_Id=3600&Model_Id=3602&PartGroup_Id=30&Part_Id=7290

For å stille diagnose trenger man kun utstyr for å plugge inn i ODBC-kontakten og informasjon om hvordan tolke statuskodene. ::) Som andre har skrevet er det litt "pes" å bytte denne kompressoren. BOS har flere verksteder rundt i byen, men utstyr til dette kun på Økern. For å nevne det så har de ikke funnet en ledig time til meg ennå...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA