Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan fremskaffe AC43kW ?

Startet av v-i-c, lørdag 07. november 2015, klokken 17:46

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: automat på søndag 29. november 2015, klokken 13:06
Jeg tror egentlig ikke du har lyst til å betale for hva en slik lading kan koste. Virksomheter som har 400V 63A kontakt tilgjengelig betaler garantert effekttariff på nettleien sin. Hvis du da kobler deg til på et tidspunkt der strømforbruket allerede ligger på maks den aktuelle måneden, blir det dyrt.
I flg Hafslund Nett koster dette 125kr x 43KW = 5375kr i des, jan og feb.
https://www.hafslundnett.no/avtaler/nettleiepriser/12283

Det er også viktig å se hvem som skal betale "effektavregning"

Jeg siterer fra web siden du referete

https://www.hafslundnett.no/avtaler/nettleiepriser/12283

"
Hvem gjelder effektavregning for?

Ved ordinær overføring og lavspenning tilknytning omfatter krav til effektavregning alle anlegg med overbelastningsvern over 125 A ved 230 V, anlegg over 80 A ved 400 V, samt anlegg med forventet årsforbruk over 100 000 kWh.

Ved ordinær overføring og høyspenning tilknytning avregnes alle anlegg etter effekttariff.
"

Så lenge hovedsikringen/overbelastningsvern ikke er over 80A ved 400V TN betales ikke effektavgift.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

bjaolsen

v-i-c:

Tror at du nok trygt kan regne med at dersom noen har et 63A stikk så har de nok mer enn 80A inntak....

På en annen side så lader Zoe ikke med 63A i en hel time så påvirkning av maksimaltariff er langt fra 43kW.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

v-i-c

Sitat fra: bjaolsen på søndag 29. november 2015, klokken 21:57
v-i-c:

Tror at du nok trygt kan regne med at dersom noen har et 63A stikk så har de nok mer enn 80A inntak....

På en annen side så lader Zoe ikke med 63A i en hel time så påvirkning av maksimaltariff er langt fra 43kW.

Det er nok en del garasjeannlegg hvor det er et inntak på 80A i den hensikt å unngå effektprising.
:) :) Garasjeannlegg kan være en utmerket plass for en bil å stå og lade!!  :) :)
Det bør ikke være umulig få satt opp slike 400V TN 63A kontakter i garasjeannlegg.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Electrix

Men hvis de bare har bruk for 17A så tviler jeg på at de har inntak på 80A. Jeg tror nok at det er mer sannsynlig å finne 63A kontakter på steder der de har 160A eller større inntak. Hvis du unngår å lade når forbuket på bygget er størst, typisk i arbeidstiden og gjerne en time eller to før arbeidstiden pga tidsinnstilt oppvarming så vil det nok ikke være noe problem med tanke på effektavgift.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA