Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er CEE kontakt og ladekabel med CEE-kontakt godkjent for 16A hjemme?

Startet av Knusse, torsdag 01. oktober 2015, klokken 11:00

« forrige - neste »

Knusse

Hei, jeg ønsker å få klarhet i om det er tillatt med en CEE kontakt på veggen og bruke en ladekabel med CEE-kontakt med 16A?
Da slipper man en stor ladestasjon på veggen og kan spare ca 6.000,- (Kan kjøpe mye annet morro for disse pengene)

Jeg forutsetter da at sikringskap og nettet ellers tilfredsstiller 16A lading til el-biler.

AppleKnocker

Kjenner ikke reglene, men tror ikke noen kan nekte deg å sette opp en slik kontakt. Ei heller å bruke den.
Det jeg derimot vet er at min elektriker sier at det ikke er anbefalt å utnytte en kurs 100% over tid. På min 16A kurs ble jeg anbefalt å trekke kun 13A til lading av elbil. Jeg skrur opp til 16A hvis jeg unntaksvis må lade rasktere.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Knusse

Heisan, mitt poeng med dette innlegget er å få klarhet i om hvorvidt det er lovlig eller ikke.
Hvilke løsninger man har rundt om er interessant men ikke det jeg er på jakt etter nå :)

goggo

Sitat fra: Knusse på torsdag 01. oktober 2015, klokken 11:00
Hei, jeg ønsker å få klarhet i om det er tillatt med en CEE kontakt på veggen og bruke en ladekabel med CEE-kontakt med 16A?
Da slipper man en stor ladestasjon på veggen og kan spare ca 6.000,- (Kan kjøpe mye annet morro for disse pengene)

Jeg forutsetter da at sikringskap og nettet ellers tilfredsstiller 16A lading til el-biler.

Ja :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA