Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tåkelys?

Startet av lunitiks, torsdag 01. oktober 2015, klokken 09:09

« forrige - neste »

lunitiks

Hei folkens,


jeg har kjøpt en TMS 70D uten premium interiør / lys-pakke, levert i august 2015.


Spørsmål: Hvorfor har jeg denne knappen på touchscreen'en (se bilde under)? Og hva gjør den? Ifølge manualen (se bilde 2 under) så skal den aktivere tåkelys. Men jeg kan ikke se at mine tåkelys aktiveres når jeg trykker på knappen. Derimot registrerer jeg av gjenskinnet på veggen bak meg, at det er noen RØDE lys som fyrer av... My intuition is of no use here!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MrBacardi

Tåkebaklys er kanskje standard uansett?
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Muffinman

Knappen tenner tåkebaklyset. Det ligger i ene baklykta under kromlista. I den andre lykta er rygge"lyset".

lunitiks

Takk. Litt misvisende da, at Owners manual refererer til "Front" fog lights. Se bildet like under her, jamfør screenshot i første post
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

#4
Jeg har en knapp for tåkelys foran og en for bak. USA bilene har ikke helt samme oppsett (Som siste bilde ditt er ifra) som de levert i Europa siden de har ikke tåkelys bak.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Øyvind.h

Sitat fra: lunitiks på torsdag 01. oktober 2015, klokken 09:09
Hei folkens,


jeg har kjøpt en TMS 70D uten premium interiør / lys-pakke, levert i august 2015.


Spørsmål: Hvorfor har jeg denne knappen på touchscreen'en (se bilde under)? Og hva gjør den? Ifølge manualen (se bilde 2 under) så skal den aktivere tåkelys. Men jeg kan ikke se at mine tåkelys aktiveres når jeg trykker på knappen. Derimot registrerer jeg av gjenskinnet på veggen bak meg, at det er noen RØDE lys som fyrer av... My intuition is of no use here!

Det er vel lovpålagt å ha tåkelys bak, men ikke foran.

Som du kan se på knappen går "lysstrålene" på knappen rett ut. Det indikerer at dette er tåkebaklys.

Tåkelys foran skal ha streker som peker nedover, noe som indikerer at de lyser ned på bakken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Leo

Ikonene går også hver sin vei itillegg til det som Øyvind.h nevner, ikonet for tåkebaklys går rett ut mot høyre og tåkelys foran går nedover mot venstre.

Hodetelefoner

Hvordan ser bilene uten tåkelys ut foran?
De har vel fortsatt lys i krappe svinger etc?

lunitiks

#8
Er ikke tåke- og kurvelys en del av "Premium interiør og belysning"-pakka? Vi uten den har vel ingen av delene?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cookie Monster

Sitat fra: lunitiks på torsdag 01. oktober 2015, klokken 10:15
Er ikke tåke- og kurvelys en del av "Premium interiør og belysning"-pakka? Vi uten den har vel ingen av delene?

Ja nå er det en del av den. Men før var det en del av tech pakken.

De som ikke har tåkelys har de samme "lyktene" nede foran, er bare ikke noe lys i de.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

lunitiks

Sitat fra: Kalle Klovn på torsdag 01. oktober 2015, klokken 10:22
De som ikke har tåkelys har de samme "lyktene" nede foran, er bare ikke noe lys i de.


Confirmd
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Sitat fra: KristofferH på torsdag 01. oktober 2015, klokken 10:04
Hvordan ser bilene uten tåkelys ut foran?
De har vel fortsatt lys i krappe svinger etc?
Regner med de har kurvelys, ja. De lyser på aktuell side i hastigheter under 40 km/t, og ved et visst rattutslag. I revers lyser begge.

cra

Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. oktober 2015, klokken 11:15
Sitat fra: KristofferH på torsdag 01. oktober 2015, klokken 10:04
Hvordan ser bilene uten tåkelys ut foran?
De har vel fortsatt lys i krappe svinger etc?
Regner med de har kurvelys, ja.

Det har vi. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Brede

Noen har tåkelys+kurvelys+LED-stripe foran.

Noen har tåkelys+kurvelys foran.

Noen har kurvelys foran.

Noen har ingen av delene.

Her har det vært forskjellige kombinasjoner og pakker i løpet av de to årene Model S har vært her.

Men.. Tåkelys bak har vi alle!  :)

Muffinman

De ble nok bra paffe de som kjøpte non-tech biler helt i begynnelsen og oppdaget ved levering at nedre lykter inneholdt kun sort plast vil jeg tro. Tåkelysene ble jo fjernet uten at kundene ble varslet ut over det som stod med liten skrift. Jeg fikk den infoen fra forumet, ikke fra Tesla mens jeg ventet på bil.

Veldig dumt at de ikke lot den DRL-stripa være igjen, for den synes jeg bidrar til karakteren på bilen og reduserer det noe puslete inntrykket fronten gir.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA