Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Marginal topphastighet inkl. hurtiglading?

Startet av evole, tirsdag 22. september 2015, klokken 22:09

« forrige - neste »

evole

Etter å ha passert 2.000 km som elbilist i en trilling fra 2011 og hurtigladet på en del turer, så innser jeg elbil på litt lengre turer har sine klare begrensninger.

1) Rekkevidden stuper ved høy hastighet. Foreløpig velger jeg å kjøre ca. 90 km/t, noe som gir en rekkevidde på ca. 100 km.
2) Hurtiglading er ikke hurtig. Min beste ladehastighet så langt har vært ca. 170 km/t gitt forutsetningene i forrige punkt.

Resultatet er en marginal topphastighet på rundt 55 km/t inkl. hurtiglading. At jeg starter med fullt batteri, og kommer frem med tilnærmet tomt hjelper selvfølgelig, så gjennomsnittshastigheten for turen sett under ett blir en del høyere. På samme strekning i en fossilbil ville jeg for øvrig fint oppnådd en snittfart på over 100 km/t.

Noen som vil dele sine erfaringer?

svingen

har aldri tenkt km/t snitt når jeg har kjørt elbil mere hvor mye lengre tid det vil ta vs bensin bil.
personlig så virker det som mest effektivt er og ligge rundt 70km/t da går det fremover og samtidig ikke bruke unødvendig mye strøm.
kjørte på hytta i helga med elbil starta fra oslo og kom akuratt til Hagan og ladet 5 min jeg kjøpte noe mat på KIWI (her lader jeg normal ikke men hadde kjørte og flytte hele dagen så var tom) før jeg kjørte til ROA sto i 10 min lade kø og ladet selv i 30 min. (ladet til 90%)
Videre kjørte jeg Dokka hvor jeg ladet 20 min og kjørte resten.

normalt bruker jeg 2 timer og 30 min på turen. (bensin bil)
jeg brukte nå 4 timer turen er på 16 mil. (kjørte lit senere og med elbil enn bensin)

så tok jo en del lengre tid,men syns ikke det er så ille.

opptimal hurtiglading er når man kommer på "blinking" på tanken og så lade til 70% da får du veldig mange watt inn på batteri fra 70% går det seint.

så kjør ca 6-7 mil lade i 10 min og kjøre 6-7 mil er det nok mest effektive. men ikke alltid laderen står slik til dessvere.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

evole

Min beste oppnådde ladehastighet er nå ca. 260 km/t. Stort raskere vil ikke være mulig med bilen min. I praksis fungerer det likevel dårlig med for korte stopp ettersom det tar en del tid å kjøre av motorveien til ladestasjonen og starte ladingen. Hastigheten totalt blir derfor ikke noe bedre. En litt interessant erfaring er at jeg på samme rundtur på ca. 25 mil først betalte 158 kroner i hurtiglading, mens andre gang kun 88 kroner med en annen ladestrategi (som fortjener eget kapittel i "Tortur for Dummies").

Jeg er fremdeles interessert i hva andre oppnår i ladehastighet og marginal topphastighet, og eventuelle strategier for å minimere tiden det tar å forflytte seg rundt med elbiler. For min del har jeg mistet troen på hurtiglading i sin nåværende form med dagens elbiler (med unntak av Tesla).

goggo

Sitat fra: evole på tirsdag 22. september 2015, klokken 22:09
Etter å ha passert 2.000 km som elbilist i en trilling fra 2011 og hurtigladet på en del turer, så innser jeg elbil på litt lengre turer har sine klare begrensninger.

Vel, det blir omtrent som å si at du har kjøpt et fantastisk flott enmannstelt, men etter to netter i teltet med hele familien på 5 personer så innser du at campinglivet ikke passer for deg og din familie.  Hva med å vurdere å kjøpe telt/elbil som passer til ditt behov? :)

En trilling fra 2011 er etter min mening en fantastisk elbil som gir mye for pengene.  En av fordelene med denne bilen er at det er fullt mulig å dra på langtur der det er hurtigladere hvis man har god tid, og ikke er redd for å fryse om vinteren...

Hvis du er avhengig av å komme raskere fram på langturer så burde du i det minste vurdere biler som E-Golf, Soul-EV, Zoe eller Leaf. Eller selvfølgelig Tesla dersom dersom du virkelig ønsker å nyte langturene :)

mvh
Hugo 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

LMOR

Hvorfor ikke BMW i3? Det er den bilen av de nyere modellene som bruker minst strøm per km.

Min maks er på 300km/t, så når det blir en ladestasjon hver 50km, så bør det ikke ta så mye lengre tid med i3 enn en fossilbil / Tesla. (Flere ligger på 1,10 i snitt som gir en maks på 330km/t, mens en langtur over fjellet ved mellom 0 og 10 grader ga meg en maks på 270km/t)

Ingen bør kjøre på langtur uten å ta et stopp, og for min del kjører jeg av hovedveien for å ta pause, selv om jeg kjører fossilbil.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

goggo

Sorry @LMOR, hvordan kunne jeg glemme BMWen?   Jeg spanderer en kaffe og soft-is neste gang vi møtes ved en ladestasjon, og håper du aksepterer min uforbeholdne unnskyldning :)

Nå håper jeg bare at jeg ikke har glemt noen flere...

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

LMOR

Takk, skal huske det. Det dekker jo faktisk all kostnaden frem til deg og tilbake, og jeg må jo ha et ladestopp.
Måtte jo uansett ha stoppet for å spise isen selv om jeg kjørte fossilbil  ;)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA