Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tanker etter lansering

Startet av mack_, onsdag 30. september 2015, klokken 12:58

« forrige - neste »

mack_

Satt med spenning og fulgte med på lanseringen i morges, men noen spørsmål er fortsatt ikke besvarte for min del.
Hvordan ser bagasjerommet ut med bakre seterad lagt ned? Blir det flatt? Jeg kommer sjeldent til å ha behov for 7 plasser.
Er det noen som har oppdatert info om skiboks/kajakkmuligheter på taket? Ser jo for meg at to kajakker på høykant er mulig hvis man ikke bruker den ene falkevingen. Selvfølgelig forutsatt at noe kan fastes til taket. Tviler på at sugekopper er svaret for min del...
Siste spørsmålet jeg har er om noen har tenkt noe rundt pris. E24 mener innstegsmodellen blir kostende 1,12 Mill, men det er vel bare tull?

orjan

Er vel snakk om at man bør plusse på ca $5000 på en tilsvarende Model S variant så har man prisen på Model X'en.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

FinallyElectricYeah

Pris får vi satse tungt på at ligger på tidligere anslag. Er også interessert i setene, du kunne jo legge ting under dem kunne se ut som de var svært enkle å ta helt ut?

En annen ting jeg lurer veldig på er løsning for solskjærming. Fantastisk utsyn med glasset helt opp, men hva skjer med solen? Må ikke akkurat være lav for å få dem i tryne  8)

Ellers syntes jeg bilen ser helt rå ut, også fronten! Hva skal el bil med grill? Get used to it!  :)
P85 sept 2013, C Zero sept 2014, Model X #1342

ELTesla

Det ligger mange bilder på TOCN.no folkens. Deriblandt av baksetene nedfelt.

NB: Siden er nede for telling akkurat nå.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: mack_ på onsdag 30. september 2015, klokken 12:58
Satt med spenning og fulgte med på lanseringen i morges, men noen spørsmål er fortsatt ikke besvarte for min del.
Hvordan ser bagasjerommet ut med bakre seterad lagt ned? Blir det flatt? Jeg kommer sjeldent til å ha behov for 7 plasser.
Er det noen som har oppdatert info om skiboks/kajakkmuligheter på taket? Ser jo for meg at to kajakker på høykant er mulig hvis man ikke bruker den ene falkevingen. Selvfølgelig forutsatt at noe kan fastes til taket. Tviler på at sugekopper er svaret for min del...
Siste spørsmålet jeg har er om noen har tenkt noe rundt pris. E24 mener innstegsmodellen blir kostende 1,12 Mill, men det er vel bare tull?

1,12 mill var det samme dama på VG-TV sa, samtidig som hun sa den dyreste P-utgaven var 1,2 mill, og den skulle gjøre 0-100 på 3,2. Blir nok større prisforskjell enn 80.000 ja....var sikkert billigste utgave av P som koster 1,12... http://www.vgtv.no/#!/video/118135/her-er-tesla-model-x-med-vingedoerer
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Sitat fra: mack_ på onsdag 30. september 2015, klokken 12:58
Satt med spenning og fulgte med på lanseringen i morges, men noen spørsmål er fortsatt ikke besvarte for min del.
Hvordan ser bagasjerommet ut med bakre seterad lagt ned? Blir det flatt? Jeg kommer sjeldent til å ha behov for 7 plasser.
Er det noen som har oppdatert info om skiboks/kajakkmuligheter på taket? Ser jo for meg at to kajakker på høykant er mulig hvis man ikke bruker den ene falkevingen. Selvfølgelig forutsatt at noe kan fastes til taket. Tviler på at sugekopper er svaret for min del...
Siste spørsmålet jeg har er om noen har tenkt noe rundt pris. E24 mener innstegsmodellen blir kostende 1,12 Mill, men det er vel bare tull?

Bagasjerommet blir flatt. Det er en brønn helt bakerst slik som på Model S, så du har veldig god bagasjeplass selv som 7-seter.
Legger man ned de to bakerste setene slik at man har 5 seter blir bagasjeplassen enorm.

Seasucker kayak festet er nok det du leter etter. Kan justeres fra 60-110cm bredde, så det bør kunne monteres over halve taket.

Innstegsprisen blir som Model S + 5000usd. Dvs S90D + 5000USD, noe som bør gi en OK spekket Model X til ca 800-850" med vinterdekk osv.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SunSeeker

Angående pris, bekrefter han nok en gang idag:

https://twitter.com/elonmusk

Elon Musk ‏@elonmusk  4h4 hours ago
Btw, price of Model X is actually only $5k more than S. Lower cost versions coming later.

THE

Sitat fra: FinallyElectricYeah på onsdag 30. september 2015, klokken 13:09
Pris får vi satse tungt på at ligger på tidligere anslag. Er også interessert i setene, du kunne jo legge ting under dem kunne se ut som de var svært enkle å ta helt ut?

En annen ting jeg lurer veldig på er løsning for solskjærming. Fantastisk utsyn med glasset helt opp, men hva skjer med solen? Må ikke akkurat være lav for å få dem i tryne  8)

Ellers syntes jeg bilen ser helt rå ut, også fronten! Hva skal el bil med grill? Get used to it!  :)

Det er vel ikke bare solskjerming som kan bli ei utfordring med det frontvinduet. Her i Norge er det ganske mange viltpåkjørsler i løpet av et år, og jeg ser for meg at en elg kommer langt inn i kupeen på en X ved påkjørsel.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Sitat fra: THE på onsdag 30. september 2015, klokken 13:41
Sitat fra: FinallyElectricYeah på onsdag 30. september 2015, klokken 13:09
Pris får vi satse tungt på at ligger på tidligere anslag. Er også interessert i setene, du kunne jo legge ting under dem kunne se ut som de var svært enkle å ta helt ut?

En annen ting jeg lurer veldig på er løsning for solskjærming. Fantastisk utsyn med glasset helt opp, men hva skjer med solen? Må ikke akkurat være lav for å få dem i tryne  8)

Ellers syntes jeg bilen ser helt rå ut, også fronten! Hva skal el bil med grill? Get used to it!  :)
Det er vel ikke bare solskjerming som kan bli ei utfordring med det frontvinduet.
Ut fra bilder ser det ut til at solskjermene er lagret i A-stolpen, ikke i tverrbjelken slik som eks Citroêns biler med samme løsning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kongle

Angående pris, lever og håper jeg også at Musk holder ord.

Når det gjelder pris på 1,12 - 1,2 mill NOK, så henger dette nok sammen med:

"Tesla has not disclosed the X's base price, but those who signed up for a fully loaded "Signature" model will pay at least $132,000, and up to $144,000 with add-ons such as "ludicrous" speed mode and other accessories."

Som er hentet fra:
http://www.marketwatch.com/story/watch-tesla-launch-the-model-x-2015-09-29

Prisen på signatur fullpakket stemmer nok med 1,2 mill, det er da ikke er langt ifra en fullpakket Model S P90D

SurSnasen

Sitat fra: FinallyElectricYeah på onsdag 30. september 2015, klokken 13:09
En annen ting jeg lurer veldig på er løsning for solskjærming. Fantastisk utsyn med glasset helt opp, men hva skjer med solen? Må ikke akkurat være lav for å få dem i tryne  8)

Akkurat solskjerming tror jeg ikke blir noe problem. Den øvre delen blir nok tonet såpass at du ikke risikerer å solbrenne månen.

Men etter å ha kjørt en Citroen C3 (eller hva den het) et par særs kalde vinterdager, fant jeg ut at et panoramavindu som det skulle jeg aldri ha så lenge jeg bor i Norge. Kjedelig å kjenne kulden i panna når kulden biter seg gjennom glasset.

Hvordan blir det med Model X på vinteren? Den har jo en betydelig større kupe å varme opp. Det må da kreve vesentlig mer strøm enn Model S?

SunSeeker

Det var en som hadde tatt bilde av data til founders bilen til Elon. Den veier 3070Kg fullt utstyrt. Og da skal den klare 3.2sek 0-60???

Hodetelefoner

Sitat fra: SunSeeker på onsdag 30. september 2015, klokken 14:10
Det var en som hadde tatt bilde av data til founders bilen til Elon. Den veier 3070Kg fullt utstyrt. Og da skal den klare 3.2sek 0-60???
den kan umulig veie så mye? Og som Elon selv sa.  masse utstyr i bilene gjør at de ikke klarer tidene.
Helt naturlig :)

andreasmj

Sitat fra: SunSeeker på onsdag 30. september 2015, klokken 14:10
Det var en som hadde tatt bilde av data til founders bilen til Elon. Den veier 3070Kg fullt utstyrt. Og da skal den klare 3.2sek 0-60???

GVWR = Tillatt totalvekt, ikke egenvekt.
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Hodetelefoner

Sitat fra: StianSalG på onsdag 30. september 2015, klokken 14:07
Sitat fra: FinallyElectricYeah på onsdag 30. september 2015, klokken 13:09
En annen ting jeg lurer veldig på er løsning for solskjærming. Fantastisk utsyn med glasset helt opp, men hva skjer med solen? Må ikke akkurat være lav for å få dem i tryne  8)

Akkurat solskjerming tror jeg ikke blir noe problem. Den øvre delen blir nok tonet såpass at du ikke risikerer å solbrenne månen.

Men etter å ha kjørt en Citroen C3 (eller hva den het) et par særs kalde vinterdager, fant jeg ut at et panoramavindu som det skulle jeg aldri ha så lenge jeg bor i Norge. Kjedelig å kjenne kulden i panna når kulden biter seg gjennom glasset.

Hvordan blir det med Model X på vinteren? Den har jo en betydelig større kupe å varme opp. Det må da kreve vesentlig mer strøm enn Model S?
Solskjermene vipper man bare ut. akkurat som vi vipper solskjermen til siden for å skygge for solen i sideruten.
Det behøver ikke gå med mere strøm til oppvarming hvis bilen er litt bedre isolert. Det er jo en tyngre bil, så det vil jo utvikles litt mer varme. som må fjernes. som går til oppvarming.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA