Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå har X kommet. Tror vi at alle S - eiere nå ønsker seg hit?

Startet av MeTesla, onsdag 30. september 2015, klokken 08:51

« forrige - neste »

Muffinman

For å utdype litt hvorfor Model X ikke er aktuell for vår del. For det første: samboeren min er veldig langbeint og er litt plaget med ryggen, så slik sett ville en TMX vært en bedring. Model S setter man seg jo ned i, og må løfte beina over den høye terskelen. Men det går greit, og hun er veldig begestret for Model S.

1. Falcondørene er en klar kjøpsstopper her. Opplever rett som det er tykke, våte lag med snø som er blitt til sørpe og frosset til stålis på taket.  Frykter dessuten at disse blir kompliserte å holde i orden over tid, selv om de skulle virke perfekt fra dag 1 - noe jeg vil se før jeg tror det.
2. Frontruta. Glass over hodet vil jeg absolutt ikke ha pga kaldras, støy i tunneler og den åpne følelsen. Jeg avskyr såkalt "luftig" følelse.
3. Synes egentlig ikke den er noe særlig å se på, spesielt fronten var uheldig. Kunne levd med det om de praktiske egenskapene var milevis foran andre biler. Dessverre er de ikke det.
4. Liker egentlig ikke SUV`er
5. Ny bil, nye kvalitetsutfordringer? Om denne var interessant skulle den nok fått rulle et år eller to før jeg tok sjansen. Hoppet tidlig på TMS, og har tidenes lengste liste over produksjons- og designfeil samt feil påført bilen på servicesenter. Hvis TMX blir en reklamasjonsbombe er Tesla veldig langt unna å kunne håndtere det pr i dag.

kos

Sitat fra: Muffinman på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:43
For å utdype litt hvorfor Model X ikke er aktuell for vår del. For det første: samboeren min er veldig langbeint og er litt plaget med ryggen, så slik sett ville en TMX vært en bedring. Model S setter man seg jo ned i, og må løfte beina over den høye terskelen. Men det går greit, og hun er veldig begestret for Model S.

1. Falcondørene er en klar kjøpsstopper her. Opplever rett som det er tykke, våte lag med snø som er blitt til sørpe og frosset til stålis på taket.  Frykter dessuten at disse blir kompliserte å holde i orden over tid, selv om de skulle virke perfekt fra dag 1 - noe jeg vil se før jeg tror det.
2. Frontruta. Glass over hodet vil jeg absolutt ikke ha pga kaldras, støy i tunneler og den åpne følelsen. Jeg avskyr såkalt "luftig" følelse.
3. Synes egentlig ikke den er noe særlig å se på, spesielt fronten var uheldig. Kunne levd med det om de praktiske egenskapene var milevis foran andre biler. Dessverre er de ikke det.
4. Liker egentlig ikke SUV`er
5. Ny bil, nye kvalitetsutfordringer? Om denne var interessant skulle den nok fått rulle et år eller to før jeg tok sjansen. Hoppet tidlig på TMS, og har tidenes lengste liste over produksjons- og designfeil samt feil påført bilen på servicesenter. Hvis TMX blir en reklamasjonsbombe er Tesla veldig langt unna å kunne håndtere det pr i dag.

Du sier det enkelt - liker egentlig ikke SUV - mer er det ikke å si. Resten faller på sin egen urimelighet - da du ikke liker SUV.

cirys1

Sitat fra: kos på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:25
Bilen blir tyngre enn 3.5 tonn med full last - klasse to forstår de fleste hva er resten av reglene er kompliserte.

Du mener sikkert "vogntoget" får en last over 3,5 tonn, bare bilen over 3,5 så hadde man måtte ha C serfikat for og kjøre den. (slik med mange amerikanske store SUV`r)
Vi får se hva som kommer i vognkortet 2268kg kan fort bli til 2000kg i Norge og da klarer man seg faktisk med B96, blir det en direkte omregning så klarer man seg med vanlig BE.
Det er imponerende med at det er den første elbilen som kan trekke en tilhenger, men i denne klassen er det den aller laveste tilhengervekten.


MeTesla

Sitat fra: kos på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Muffinman på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:43
For å utdype litt hvorfor Model X ikke er aktuell for vår del. For det første: samboeren min er veldig langbeint og er litt plaget med ryggen, så slik sett ville en TMX vært en bedring. Model S setter man seg jo ned i, og må løfte beina over den høye terskelen. Men det går greit, og hun er veldig begestret for Model S.

1. Falcondørene er en klar kjøpsstopper her. Opplever rett som det er tykke, våte lag med snø som er blitt til sørpe og frosset til stålis på taket.  Frykter dessuten at disse blir kompliserte å holde i orden over tid, selv om de skulle virke perfekt fra dag 1 - noe jeg vil se før jeg tror det.
2. Frontruta. Glass over hodet vil jeg absolutt ikke ha pga kaldras, støy i tunneler og den åpne følelsen. Jeg avskyr såkalt "luftig" følelse.
3. Synes egentlig ikke den er noe særlig å se på, spesielt fronten var uheldig. Kunne levd med det om de praktiske egenskapene var milevis foran andre biler. Dessverre er de ikke det.
4. Liker egentlig ikke SUV`er
5. Ny bil, nye kvalitetsutfordringer? Om denne var interessant skulle den nok fått rulle et år eller to før jeg tok sjansen. Hoppet tidlig på TMS, og har tidenes lengste liste over produksjons- og designfeil samt feil påført bilen på servicesenter. Hvis TMX blir en reklamasjonsbombe er Tesla veldig langt unna å kunne håndtere det pr i dag.

Du sier det enkelt - liker egentlig ikke SUV - mer er det ikke å si. Resten faller på sin egen urimelighet - da du ikke liker SUV.

Jeg må si at det Muffinman skriver faller godt sammen med det jeg selv tenker. Heller BMW 5 serie enn X5

Det var bare det at jeg så gjerne ville ha hengerfeste på bilen og at jeg ville hatt en annen løsning for å ta med ski enn å ha de i boks på taket. I tillegg kommer  koneelementet - høy bil er trygt og godt. Slipper å skalle i taket når man skal inn.

Og så var det de falkevingene da. Jeg PRØVER å få meg til å tro at det ikke er noe problem om vinteren på hytta men jeg FÅR DET IKKE TIL!

cirys1

Sitat fra: MeTesla på fredag 02. oktober 2015, klokken 11:39
Og så var det de falkevingene da. Jeg PRØVER å få meg til å tro at det ikke er noe problem om vinteren på hytta men jeg FÅR DET IKKE TIL!

Ha ha, tenker det samme selv, i California er de sikkert helt "ålright", men i 20 blå på fjellet blir noe annet, og siden man ikke kan stille forvarming er det ikke hver gang man husker det. (uansett så tror jeg den må stå på lenge når det er skikkelig kaldt. (Ja jeg vet at den er på 6kW, kanskje enda mer i X)

takktakk

Kan det ikke tenkes at det er varmetråder i den delen som er på taket? Vil vel hjelpe litt...
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på fredag 02. oktober 2015, klokken 12:30
Sitat fra: MeTesla på fredag 02. oktober 2015, klokken 11:39
Og så var det de falkevingene da. Jeg PRØVER å få meg til å tro at det ikke er noe problem om vinteren på hytta men jeg FÅR DET IKKE TIL!

Ha ha, tenker det samme selv, i California er de sikkert helt "ålright", men i 20 blå på fjellet blir noe annet, og siden man ikke kan stille forvarming er det ikke hver gang man husker det. (uansett så tror jeg den må stå på lenge når det er skikkelig kaldt. (Ja jeg vet at den er på 6kW, kanskje enda mer i X)
Hvorvidt elektromotorene klarer å dytte opp dørene med snø/is på gjenstår å se, men jeg tror og håper de åpner seg slik de skal.
Samtidig ser vi jo på Model S at vinduene kan fryse fast og gjøre det vanskelig å åpne dørene. Om falkevingedørene er sterke nok kan bakdørene i praksis være bedre enn S`en på akkurat det punktet.
Når det gjelder snø/is inn i bilen ser jeg at det i bakkant skråner bra bort fra åpningen, så der bør det gå fint. I fremkant er jeg litt mer skeptisk.
På S`en børster jeg alltid av taket over åpningen så ikke snø skal falle ned i døra. På X`en gjør jeg sikkert det samme, men på et litt større område.
Ellers blir det deilig å spenne fast unger i regnvær mens man står oppreist under tak. S`en er veldig krøkkete med småbarn grunnet skrånende taklinje. X`en er i en helt annen kategori der, for de som er i den situasjonen jeg er.
Tilhengerfeste blir praktisk. Foreldrene mine har allerede kvittet seg med kreftdråget sitt etter kjøp av Model S, så det er ikke lenger bil med tilhengerfeste i familien.
Og ikke minst – jeg trenger minst 6 seter, og når ene guttungen vil ha med en kamerat til Danmark neste sommer trenger vi 7 seter. Der er S`en ubrukelig for oss dessverre.

Men har man ikke behov for mer enn 5 pers, ikke småbarn, ikke behov for tilhengerfeste forstår jeg at man holder fast ved S`en. Jeg foretrekker selv kombikupe/stasjonsvogn over SUV.
Ekstra bakkeklaring er greit, og det var veldig godt å lese at folk som har prøvekjørt X`en sier at den er omtrent som Model S å kjøre. Men normalt tilsier SUV mindre kjøreglede.

Når det gjelder forvarming - det gjør jeg alltid. Antakelig i overkant mye. Helt uaktuelt å komme til annet enn varm og isfri bil vinterstid, så det blir ikke noe problem :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kos

Sitat fra: cirys1 på fredag 02. oktober 2015, klokken 11:09
Sitat fra: kos på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:25
Bilen blir tyngre enn 3.5 tonn med full last - klasse to forstår de fleste hva er resten av reglene er kompliserte.

Du mener sikkert "vogntoget" får en last over 3,5 tonn, bare bilen over 3,5 så hadde man måtte ha C serfikat for og kjøre den. (slik med mange amerikanske store SUV`r)
Vi får se hva som kommer i vognkortet 2268kg kan fort bli til 2000kg i Norge og da klarer man seg faktisk med B96, blir det en direkte omregning så klarer man seg med vanlig BE.
Det er imponerende med at det er den første elbilen som kan trekke en tilhenger, men i denne klassen er det den aller laveste tilhengervekten.

Nå er ikke akkurat dette av stor betydning men bilen kan for bikke over kravene til B96, men poenget mitt var verken sertifikater eller at bilen kan kjøres med BE - men faktisk at vi snakker om en elbil - det er ikke år siden at en elbil så ut som en tuppervare på en moped ramme. Og var helt ubrukelig som framkomstmiddel - nå snakker vi SUV klasse +

Teslanewbie

#84
Tesla prioriterer helt feil, det hadde vært nok med å produsere en elektrisk suv uten disse nerdete dørene og fancy topping. De forsøker å selge en upraktisk bil som praktisk . Bare tull dette.  et eksempel på noe som begynner bra men raser sammen grunnet grandiosa vrangforestillinger og bruk av komplekse løsninger.

Tipper denne bil kommer å få et katastrofalt  bruktbilpris når dørene og alle de 100 el motorene de har brukt begynner å streike etterhvert ..

Å eie en tesla X etter at garantien har gått ut kan bli en tapsbombe av dimensjoner.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

kos

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 02. oktober 2015, klokken 14:39
Tesla prioriterer helt feil, det hadde vært nok med å produsere en elektrisk suv uten disse nerdete dørene og fancy topping. De forsøker å selge en upraktisk bil som praktisk . Bare tull dette.  et eksempel på noe som begynner bra men raser sammen grunnet grandiosa vrangforestillinger og bruk av komplekse løsninger.

Tipper denne bil kommer å få et katastrofalt  bruktbilpris når dørene og alle de 100 el motorene de har brukt begynner å streike etterhvert ..

Å eie en tesla X etter at garantien har gått ut kan bli en tapsbombe av dimensjoner.

Hva er problemet med snø - Du er pliktig å børste av taket før du kjører og du kan få bot for å la være - så det problemet forstår jeg ikke. Kost av taket eller gjør som de fleste med bil som koster litt - bygg garasje på hytta også - får byggesett til lommerusk i forhold til bilen.

turfsurf

Sitat fra: MeTesla på fredag 02. oktober 2015, klokken 11:39
Og så var det de falkevingene da. Jeg PRØVER å få meg til å tro at det ikke er noe problem om vinteren på hytta men jeg FÅR DET IKKE TIL!
Skjønner ikke alt det maset med dørene. Etter to vintre på fjellet med Model s og forvarming er snø på taket ett ikke eksisterende problem. I tillegg er det en mye mere praktisk løsning med tanke på skjerming i snø eller regnvær. Bare å åpne døren på le siden når det blåser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cirys1

Sitat fra: turfsurf på fredag 02. oktober 2015, klokken 17:07
Skjønner ikke alt det maset med dørene.

El dører (skyvedører) hos flere andre bilprodusenter har visst seg og være et mareritt, ja og de har også forvarming (webasto eller lignende) og disse er enkle i oppbygningen. Ikke dobbelthengslet og ikke går de oppover.
Selv med TMS har det vær mange tilfeller der dørene fryser fast og dørhåndtakene fryser fast, jeg tror det blir en dyrere erfaring enn DU, for håpe de første for bilen i jan/feb så det blir avklart før neste vinter.

o.b.lix

Hvorfor skulle falkedørene være mye større problem enn bakluken?

Er vel i prinsippet tilsvarende, både med tanke på å fryse fast, snø, elmotorer osv?


Har ikke hatt min bakluke til test om vinter enda, men har ikke sett på nettet at dette var et stort problem, eller tar jeg feil?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Birger

Sitat fra: kos på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Muffinman på fredag 02. oktober 2015, klokken 10:43
For å utdype litt hvorfor Model X ikke er aktuell for vår del. For det første: samboeren min er veldig langbeint og er litt plaget med ryggen, så slik sett ville en TMX vært en bedring. Model S setter man seg jo ned i, og må løfte beina over den høye terskelen. Men det går greit, og hun er veldig begestret for Model S.

1. Falcondørene er en klar kjøpsstopper her. Opplever rett som det er tykke, våte lag med snø som er blitt til sørpe og frosset til stålis på taket.  Frykter dessuten at disse blir kompliserte å holde i orden over tid, selv om de skulle virke perfekt fra dag 1 - noe jeg vil se før jeg tror det.
2. Frontruta. Glass over hodet vil jeg absolutt ikke ha pga kaldras, støy i tunneler og den åpne følelsen. Jeg avskyr såkalt "luftig" følelse.
3. Synes egentlig ikke den er noe særlig å se på, spesielt fronten var uheldig. Kunne levd med det om de praktiske egenskapene var milevis foran andre biler. Dessverre er de ikke det.
4. Liker egentlig ikke SUV`er
5. Ny bil, nye kvalitetsutfordringer? Om denne var interessant skulle den nok fått rulle et år eller to før jeg tok sjansen. Hoppet tidlig på TMS, og har tidenes lengste liste over produksjons- og designfeil samt feil påført bilen på servicesenter. Hvis TMX blir en reklamasjonsbombe er Tesla veldig langt unna å kunne håndtere det pr i dag.

Du sier det enkelt - liker egentlig ikke SUV - mer er det ikke å si. Resten faller på sin egen urimelighet - da du ikke liker SUV.

Hva er det for en merkelig avfeiing? Så dersom han hadde likt SUV så hadde de andre kommentarene vært relevante? 1,2 og 3 har da ingen ting med om det er en SUV eller ei og punkt 5 er svært relevant da mange har ganske laaaang erfaring med Tesla Service.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA