Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå har X kommet. Tror vi at alle S - eiere nå ønsker seg hit?

Startet av MeTesla, onsdag 30. september 2015, klokken 08:51

« forrige - neste »

MeTesla

Jeg lurer på en ting:

Kommer Finn.no til å bli stappfull av S til salgs, alle vil ha X, slik som det jo var tendenser til da D modellene kom?

Nå vet jo jeg og alle andre X reservatører som også har en S hva X egentlig ble, ikke så mange hemmeligheter nå ut over pris. Og om man antar dollar 7.70, vil vi da gå over til X?

Mao er dette en samme "Må ha" følelse som det var da D modellene kom?


Sjøhyene

Tror egentlig ikke det. Retter seg heller bare inn på kunder med litt andre behov. Er jo ingen spesiel WOW faktor der som S`en ikke allerede har. En annen faktor er jo prisen som i kombinasjon med dollarkurs tror jeg kommer til å ødelegge ganske mye for salget i Norge.
Er jo sånn jeg ser det ikke lenger en bil for vanlige folk med gjennomsnittlige lønninger som den var den gang man fikk den til 500 tusen ribbet eller 600 med masse utstyr.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Meldola

Jeg for min del kunne tenkt meg å bytte, men det er kun på grunn av plass. Venter første knøtt i desember(fant ut dette to uker etter levering av bil) og ser at det blir litt trangt i bagasjen med barnevogn og schæfer. Dette er dog hva jeg ønsker, ikke hva jeg sannsynligvis kommer til å gjøre da det virker litt trått i P85D-markedet for tiden.

Estetisk sett synes jeg X ikke engang kan måle seg med den sagnomsuste grisen men det får vike.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

orjan

Jeg har rett og slett ikke plass til en X i garasjen, og 2WD S'en har uansett vist seg å være veldig kapabel på vinterføre så tror jeg beholder denne i mange år til.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

ELTesla

Jeg tror vel vi får en god økning på bruktbiler, men det blir ikke som etter D-dagen.

Det er mange som har gått fra stor SUV til Model S, jeg tor mange av disse savner litt av SUV følelsen, og ikke minst hengerfeste.

Personlig likte jeg Model X meget godt, og håper at de 2 årene jeg har ventet allerede begynner å nærme seg en realitet.

VL

Det kommer helt an på prisen for vår del. Men om man får en skapelig X90D til under eller rundt 850 lapper, er det svært aktuelt ja!  ;D
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Teslanewbie

Sitat fra: MeTesla på onsdag 30. september 2015, klokken 08:51
Jeg lurer på en ting:

Kommer Finn.no til å bli stappfull av S til salgs, alle vil ha X, slik som det jo var tendenser til da D modellene kom?

Nå vet jo jeg og alle andre X reservatører som også har en S hva X egentlig ble, ikke så mange hemmeligheter nå ut over pris. Og om man antar dollar 7.70, vil vi da gå over til X?

Mao er dette en samme "Må ha" følelse som det var da D modellene kom?
'
Nei , hadde tanker om å bytte men kommer ikke å gjøre dette, men ønsker at Tesla S får de nye lyktene.

bytter ikke grunnet at X er:

Upraktisk IMO
Stygg
Dyre løsninger som lett kan gå i stykker.
Er en Beta bil fremdeles
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

MeTesla

Jeg er nesten litt lettet over at X ble som den ble, og at jeg innerst i magekroken kjenner at jeg egentlig helst vil beholde den S jeg har.

Synes den er mye penere i grunnen, nå som vi står med facit i hånd for X. Og det var ikke noe kort i ermet som jeg trigga på mtp X.

Så gitt en dollar på 7,7 så ville jeg....... beholdt min S85D.

Øyvind.h

Sitat fra: MeTesla på onsdag 30. september 2015, klokken 08:51
Jeg lurer på en ting:

Kommer Finn.no til å bli stappfull av S til salgs, alle vil ha X, slik som det jo var tendenser til da D modellene kom?

Nå vet jo jeg og alle andre X reservatører som også har en S hva X egentlig ble, ikke så mange hemmeligheter nå ut over pris. Og om man antar dollar 7.70, vil vi da gå over til X?

Mao er dette en samme "Må ha" følelse som det var da D modellene kom?

Det er nok en god del S-eiere som skal bytte til X. En del valgte riktignok Model S dual istedenfor X, og hvor stor andel av S`eierne som nå er bytteklare er vanskelig å forutse.
Svært mange vil ha fullverdig 7-seter og hengerfeste. Det selger!

Kanskje situasjonen blir omtrent som sist. Dvs går opp i 150-200 S på Finn før antallet daler sakte tilbake frem til bilene nærmer seg tre år neste høst. Så vil tallene begynne å stige igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toonster

En ting er å ønske seg, en annen ting er å ville bruke så mye penger.

Mange av de som kjøpte en P85 for noen år siden, ville sannsynligvis ikke vurdert bilen i det hele tatt nå - pga av pris. Derfor tror jeg ikke det vil bli et enormt ras med Model S på bruktmarkedet.

Takke være dollar-kursen har Tesla generelt og Model X spesielt blitt (blir) til en bil for de "rike" - altså ikke de som vurderte en Tesla mot alternativet en Passat business model.

Jeg tror at man med Model X i Norge, vil spise fra et annet kundesegment (de med litt mer penger / vilje til å bruke mye penger på bil).
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

ksandal

Jeg bestilte en sånn X... men mulig den blri for dyr nå, så kanskje jeg må bare glemme hengerfeste og beholde min S.  En annen ting som jeg er litt skuffet over på Model X er såpass mye redusert rekkevidde. 
Kanskje jeg skal ha min S i 2-3 år og så heller kjøpe når de første barnesykdommemr er borte og bedre rekkevidde.  og snart kommer jo brukte gode dealer også?  eller vil de nye avgifter om 2-3 år bare gjøre at alt blir enda dyrere. 
Hengerfeste på model 3 hadde vært perfekt for meg egentlig.
Jeg liker ikke og må¨tte bruke så mye penger på bil for og være miljøvennlig og samtidig ha en bil som gjør nytten( noe E golf, leaf osv ikke gjør for meg pga alt for lite plass og dårlig rekkevidde)

Får vel svar på alt dette om noen få mnd.. det skjer mye nytt på elbilfronten hele tiden fremover :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Øyvind.h

Sitat fra: FLK på onsdag 30. september 2015, klokken 09:26
En annen ting som jeg er litt skuffet over på Model X er såpass mye redusert rekkevidde. 
En ett år gammel S85D har omtrentlig samme rekkevidde som en ny X90D.
257 miles EPA for X90D og 270 miles EPA for S85D.

Den forskjellen er så neglisjerbar at den må være helt uvesentlig i de aller fleste situasjoner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. september 2015, klokken 09:33
Sitat fra: FLK på onsdag 30. september 2015, klokken 09:26
En annen ting som jeg er litt skuffet over på Model X er såpass mye redusert rekkevidde. 
En ett år gammel S85D har omtrentlig samme rekkevidde som en ny X90D.
257 miles EPA for X90D og 270 miles EPA for S85D.

Den forskjellen er så neglisjerbar at den må være helt uvesentlig i de aller fleste situasjoner.

Uenig i at 5% ned er uvesentlig. Rekkevidden er jo fortsatt alle elbilers store svakhet (model S inkludert). Sikkert noen som er uenig, men tror de fleste vil ha akkurat den oppfatningen.
Så å kutte 5% fra noe som allerede er et "problem" vil jeg si har stor betydning.

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

vrom

Enig med Sjøhyene, lavere rekkevidde selv med større batteripakke var skuffende.

I tillegg ser ski-løsningen helt crazy ut, om det ikke er god plass til ski inne i bilen, blir dette en flopp i Norge.

Kommer sannsynligvis til å kansellere X selv om jeg står nesten først i køen.

EDIT: Jeg ser nå at det skal være god plass til ski etc i "rear cargo area", så litt tidlig å kansellere. Spent på prisen..

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 30. september 2015, klokken 09:46
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. september 2015, klokken 09:33
Sitat fra: FLK på onsdag 30. september 2015, klokken 09:26
En annen ting som jeg er litt skuffet over på Model X er såpass mye redusert rekkevidde. 
En ett år gammel S85D har omtrentlig samme rekkevidde som en ny X90D.
257 miles EPA for X90D og 270 miles EPA for S85D.

Den forskjellen er så neglisjerbar at den må være helt uvesentlig i de aller fleste situasjoner.

Uenig i at 5% ned er uvesentlig. Rekkevidden er jo fortsatt alle elbilers store svakhet (model S inkludert). Sikkert noen som er uenig, men tror de fleste vil ha akkurat den oppfatningen.
Så å kutte 5% fra noe som allerede er et "problem" vil jeg si har stor betydning.
Rekkevidde et problem? Beklager, da har vi rivende forskjellig opplevelse av hvordan det er å eie Tesla. Jeg opplever ikke rekkevidde som noen som helst utfording. Selv ikke med min 2 år gamle s85 som i praksis har kortere rekkevidde enn en ny x90d. Og med din logikk er det sjokkerende hvor godt s70d selger...

Men klart - om du i dag opplever din rekkevidde som problematisk forstår jeg at noen kilometer kortere rekkevidde er ille.

Håper for øvrig ikke noen trodde den store suven ville ha lik rekkevidde som Model s med samme batteri ;D

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA