Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er ikke Tesla miljøvennelig?

Startet av Elektra, tirsdag 29. september 2015, klokken 19:44

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

#15
Aluminium som metall har unike egenskaper. Den kan resirkulerer gang på gang uten forringelser. Marginaløkning i forbruk av aluminium gjør at prisene øker, og derfor gjør det mer lønnsomt å resirkulere. Uten Tesla sin etterspørsel hadde aluminium gått rett på søpla. Altså Tesla er bygget på resirkulert alumininum. Tesla setter også igang utvikling av batterier baser på annet enn sjeldne jordarter og fosfat. Induksjonsmotorene er magnetfrie og beslaglegger derfor ikke den etterhvert overutnyttede og kritisk sjeldene jordarten magnitt. Dermed letter Tesla presset på viktige råvarer til produksjon av vindmøller. Smartgrid vil snart gjøre det mulig for nettoperatører som Hafslund og styre ladingen av Teslaer og andre elbiler slik at dansk vindkraft kan få lønnsom avsetning når det blåser. Det er endeløse spinn-offs her, men den viktigste er kanskje folk flest sin følelse av å kunne gjøre noe med klima og lokal forurensingsutfordringene. Elproduksjonen slipper ikke unna folkets oppmerksomhet på grisete Elproduksjon, ei heller oljeselskapene. Esso prøver seg på å gjøre olje like kult som kule unge mennesker på farten i en pågående TV reklame som pågår nå. I mine øyne er Esso en kreftspreder der "energiens" eksos spys ut i gatene i byene og boligstrøk.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:29
Jeg har hatt leaf og kjører nå Tesla. Teslaen min bruker faktisk like lite og noen ganger faktisk mindre strøm enn det leafen min gjorde. Det til tross for at den er større, har større ytelse og ruller rundt på 21" store hjul. For meg erstatter min TMS en bil til småkjøring og en stor bil til langkjøring. Det eneste den ikke erstatter for meg er å kunne dra henger, så jeg bruker en fossil som bil nr 2 til grovbruk. Ellers står min Tesla for all kjøring både til hverdags og i ferier.

Det må være mye bedre for miljøet at man kan bruke en stor bil til alt enn å måtte ty til diesel purken hver helg man skal på hytten. Det blir også feil å sammenligne en stor bil mot en liten bil. En liten bil vinner hvis man bare ser på co2 utslipp under produksjon. Det man må se på er hva den store bilen erstatter, og se alle bruksområdene. Da vil en TMS vinne uansett, da den for mange ikke bare er en nr2 bil. Det er ikke like gøy å reise på langtur til Spania i en E-up med hele familien som i en TMS. Derfor blir gjerne E-upen parkert hjemme til fordel for fly eller diesel/bensin bil når langturen skal planlegges.

Hvis man sammenligner en TMS mot en tilsvarende bil i størrelse vil TMS også slå knockout på fossilen.

Kort oppsummert.

-Det går med mer co2 til å bygge en TMS enn en E-up, men TMS kan brukes til mer, og for mange erstatter den helt en bil nr 2. Derfor er TMS ikke mindre miljøvennlig enn en e-up.

- Sammenligner man en TMS mot en fossil vil uansett TMS vinne. Det tar naturligvis lengre tid før en TMS henter inn igjen forspranget på en liten bensingjerrig småbil hvis man ser på utslipp under produksjon, men den vil gjøre det etter en stund. Det er det viktigste.
-
Leaf bruker mindre støm enn Tesla, så enkelt er det. Hvis ikke bruker di Tesla mye mindre enn det andre Teslaeiere sier.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 05. oktober 2015, klokken 18:43
Leaf bruker mindre støm enn Tesla, så enkelt er det. Hvis ikke bruker di Tesla mye mindre enn det andre Teslaeiere sier.

Mindre bruker den, men forskjellen er ikke nødvendigvis så stor. Målt fra veggen brukte Leafen vår 212Wh/km i september mens Teslaen bruker 222Wh/km. Tallene er noenlunde tilsvarende for andre måneder, det skiller typisk 5-10%. Dog kjøres Leafen nødvendigvis som regel kortere turer, mens Teslaen kjører lengre turer. Det vil jevne ut tallene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA