Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er ikke Tesla miljøvennelig?

Startet av Elektra, tirsdag 29. september 2015, klokken 19:44

« forrige - neste »

Elektra

Hei,

Ser i en del innlegg at Tesla, som eneste premium elbil enn så lenge, blir omtalt som å ikke være miljøvennelig. Har selv en 85D og låner for tiden en e-Up. Eg må si eg er litt undrende til hvorfor noen mener de små elbilene er miljøvennelige, men Tesla er en avgiftssnik som bare nyter godt av fordelene.

Eg er tildels enig i at om eg skulle laget en miljøbil, hadde eg sikkert laget noe teite små greie, men nå tenker eg anderledes.

Teslaen bruker ca 70% mer strøm enn en e-up, iallefall med min kjøring, men Teslaen kan utføre alle familiens oppgaver, det kan ikke noen av de andre for vår del, altså, da måtte vi også ha hatt et dieseldyr. Så til dere storskeptikere der ute, forklar meg hvorfor Tesla ikke er en miljøbil på lik linje som alle andre elbiler.

Eg vil også tru at eg kan ha min Tesla i ca 10 år før den må byttes, det kan ikke eg med noen av de andre, altså. bruk og kast, for face it, brukte elbiler blir lite vert, med 100km rekkevidde.

mvh Elektra

eivhelle

#1
Miljøvennlig er et farlig ord å bruke på biler siden alle biler bidrar med forurensning i forbindelse med produksjon. Fossile biler forurenser i tillegg i hele bruksperioden.

Problemstillingen med Tesla er at den krever noe mer forurensning i produksjonsfasen og derfor må brukes ganske lenge før total utslippene blir lavere enn for en liten fossil bil. Man kan derfor ha en litt høyere terskel for å utrope den til en miljøbil, samtidig som vi har den åpenbare forklaringen at en bil som det meste av almuen ikke har råd til selvsagt ikke kan være miljøvennlig. ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

K S

På en Tesla til feks 800.000 så slipper en unna moms for 200.000.
For en trilling til 150.000 så slipper en unna moms for 37.500. Altså koster en trilling inkl moms mindre enn avgiftsbesparelsen for en velutstyrt Tesla.

At Teslaen er noe større, støyer mye osv trekker nok heller ikke opp.....

automat

Sitat fra: K S på tirsdag 29. september 2015, klokken 20:46
På en Tesla til feks 800.000 så slipper en unna moms for 200.000.
For en trilling til 150.000 så slipper en unna moms for 37.500. Altså koster en trilling inkl moms mindre enn avgiftsbesparelsen for en velutstyrt Tesla.

At Teslaen er noe større, støyer mye osv trekker nok heller ikke opp.....

Norsk avgiftspolitikk har bidratt til et massemarked for Tesla i Norge. Det har gitt Tesla nyttige erfaringer som volumprodusent, og det har gitt et ikke ubetydelig bidrag til at Tesla har lykkes på markedet.

At Tesla lykkes er kanskje den viktigste faktoren i skiftet bort fra fossilbiler. Deres suksess har lagt et stort press på andre bilprodusenter på å produsere noe annet enn små drittbiler med kort rekkevidde.

Jeg vil derfor karakterisere Tesla som den viktigste miljøbilen som er laget, og vi burde takke alle som velger å kjøpe den. De satser tross alt mange hundre tusen på en bil fra en fersk produsent som ikke er tørr bak øra ennå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elbil fundamentalist

De små elbilene kjører som regel kortere enn "den store langtur befrakteren". Selv om Lefaen ble brukt hele tiden i hverdagen, til og fra butikken, alle turer på trening og besøk hos venner og familie i 5 mils omkrets, så drar den ikke nok kilometere til å veie opp for alle langturene til Kragerø, Danmark Tynset som langtur befrakteren gjorde (XC90'n).

Teslaen gjør nå begge oppgavene. Masse småturer og alle de lange. Tror det var en på forumet her som sa at Teslaen nøytraliserer sitt eget produskjonsutslipp ved ca 44.000km om jeg husker riktig. for vår det tar det omtrent 1,5 til 2 år tid. Resten av bilens levetid vil da være bonus for naturen og lokalt er den en velsignelse allerede fra 1'ste kilometer...

Energien som skal til for å produsere bensin og diesel er nok til å drive elbilen samme antall km som fossilbilen bruker. Altså elbilen er fremme før fossilbilen vrir om tenningsnøkkelen. Om elbilen i realiteten kan nyttegjøre seg all energi som er bespart er uinteressant da energien på å produsere drivstoffet stort ett er fossil energi. Altså er det dobbelt med Co2 å spare både på produksjonen av drivstoff og bruk av drivvstoff. Tar vi med VW/VAG svindel med utslippstall går det enda mer i elbilens favør  ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 29. september 2015, klokken 21:41
De små elbilene kjører som regel kortere enn "den store langtur befrakteren". Selv om Lefaen ble brukt hele tiden i hverdagen, til og fra butikken, alle turer på trening og besøk hos venner og familie i 5 mils omkrets, så drar den ikke nok kilometere til å veie opp for alle langturene til Kragerø, Danmark Tynset som langtur befrakteren gjorde (XC90'n).
Med andre ord - den lille elbilen er mer miljøskadelig ettersom den i større grad erstatter de turene man burde tatt til fots/med sykkel/kollektivt.

Sitat fra: automat på tirsdag 29. september 2015, klokken 21:37
Jeg vil derfor karakterisere Tesla som den viktigste miljøbilen som er laget, og vi burde takke alle som velger å kjøpe den. De satser tross alt mange hundre tusen på en bil fra en fersk produsent som ikke er tørr bak øra ennå.
Det som er sikkert er at dersom Tesla ikke eksisterte ville de fossile trauste produsentene fortsatt å lage samme fossil og hybridfossil-skvipet som før. Tesla er åpenbart en sterk bidragsyter til akselerert utvikling for elbilen sammen med bl.a. Nissan.
Feiler Tesla er det ikke sikkert andre plukker opp ballen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Jeg har hatt leaf og kjører nå Tesla. Teslaen min bruker faktisk like lite og noen ganger faktisk mindre strøm enn det leafen min gjorde. Det til tross for at den er større, har større ytelse og ruller rundt på 21" store hjul. For meg erstatter min TMS en bil til småkjøring og en stor bil til langkjøring. Det eneste den ikke erstatter for meg er å kunne dra henger, så jeg bruker en fossil som bil nr 2 til grovbruk. Ellers står min Tesla for all kjøring både til hverdags og i ferier.

Det må være mye bedre for miljøet at man kan bruke en stor bil til alt enn å måtte ty til diesel purken hver helg man skal på hytten. Det blir også feil å sammenligne en stor bil mot en liten bil. En liten bil vinner hvis man bare ser på co2 utslipp under produksjon. Det man må se på er hva den store bilen erstatter, og se alle bruksområdene. Da vil en TMS vinne uansett, da den for mange ikke bare er en nr2 bil. Det er ikke like gøy å reise på langtur til Spania i en E-up med hele familien som i en TMS. Derfor blir gjerne E-upen parkert hjemme til fordel for fly eller diesel/bensin bil når langturen skal planlegges.

Hvis man sammenligner en TMS mot en tilsvarende bil i størrelse vil TMS også slå knockout på fossilen.

Kort oppsummert.

-Det går med mer co2 til å bygge en TMS enn en E-up, men TMS kan brukes til mer, og for mange erstatter den helt en bil nr 2. Derfor er TMS ikke mindre miljøvennlig enn en e-up.

- Sammenligner man en TMS mot en fossil vil uansett TMS vinne. Det tar naturligvis lengre tid før en TMS henter inn igjen forspranget på en liten bensingjerrig småbil hvis man ser på utslipp under produksjon, men den vil gjøre det etter en stund. Det er det viktigste.
-
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:01
Med andre ord - den lille elbilen er mer miljøskadelig ettersom den i større grad erstatter de turene man burde tatt til fots/med sykkel/kollektivt.

Nettopp. Som en klok mann en gang sa - "alt er relativt". Så hva som er miljøvennlig og hva som ikke er det står kun i forhold til hva alternativet er.

Så til OP: Det er korrekt at en Tesla ikke er miljøvennlig dersom alternativet hadde vært en mindre elbil - og at den hadde dekket akkurat det samme behovet som Teslaen dekker. Dersom alternativet hadde vært en fossilbil i samme/tilsvarende størrelse/vekt/"klasse", så må Teslaen regnes som ett miljøvennlig alternativ. Men ja, ingen bil - selv ikke elbil - er miljøvennlig dersom alternativet hadde vært å ikke bruke bil overhode.
Model S 85D

eivhelle

Sitat fra: Elektra på tirsdag 29. september 2015, klokken 19:44

Eg vil også tru at eg kan ha min Tesla i ca 10 år før den må byttes, det kan ikke eg med noen av de andre, altså. bruk og kast, for face it, brukte elbiler blir lite vert, med 100km rekkevidde.


100 km rekkevidde holder til daglig bruk for svært mange. At de som har råd til det gjerne kjøper biler med lengre rekkevidde er en annen sak.

Jeg tror bilen skal ha svært kort rekkevidde før det ikke lenger er et marked for den, så lenge bilen ellers er pålitelig i bruk. Så jeg har ingen tro på at små batteripakker nødvendigvis gjør at livslengden på bilen blir kortere. Man kan heller snu det omvendt og si at sannsynligheten for feil i batteriet øker jo flere celler det finnes i batteriet. Og da blir igjen spørsmålet hvor lenge du orker å bruke penger på å få byttet defekte celler i Tesla batteriet ditt?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Elektra

#9
De første 8 årene er det jo Tesla som må betale for byttingen på garanti. de neste 2 årene får vi håpe vi slipper å bytte noen celler.

Mitt poeng var at om 10 år er teknologien kommet langt på batterier og elbiler da med 100km rekkevidde (minus reduksjon) vil trolig ha relativt liten brukt verdi. Verditapet på Tesla vil så klart være langt større i kroner pga at det er en dyrere bil.

eivhelle

Men selv om teknologien går videre er premissene de samme for om en bil har bruksverdi eller ikke. Jeg tror veldig mange vil være interessert i en billig elbil med rekkevidde på 80-100km. På samme måte vil det også være marked for 10 år gamle Teslaer som da vil ha en prislapp som er grei nok for de aller fleste.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Elektra

Men uansett, nå vart dette en diskusjon om batterienes levetid. Det var hva som ikke er miljøvennelig med MS jeg var ute etter.

Er det fordi den feks har mange hestekrefter? er tung, er dyr, er av aluminium, har skinnseter, har stort batteri eller  hva? Har den produksjonsprosesser som forurenser mye mer enn andre elbiler, selv om en tar størrelsen i betraktning.

eivhelle

Som bil er Tesla uten tvil miljøvennlig i bruk.

Men jeg har observert at den har forårsaket store mengder forurensning på kommentarfeltene i diverse diskusjonsforum rundt om kring på nettet. ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

arnkl

Sitat fra: eivhelle på torsdag 01. oktober 2015, klokken 10:58
Som bil er Tesla uten tvil miljøvennlig i bruk.

Men jeg har observert at den har forårsaket store mengder forurensning på kommentarfeltene i diverse diskusjonsforum rundt om kring på nettet. ;)

Den har også ført til forsuring. Spesielt blant eigarar av dyre eksosbilar med stor motor, som ein kan observere i bakspegelen på veg ut av lyskryss  ;)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

turfsurf

Sitat fra: Elektra på torsdag 01. oktober 2015, klokken 08:38
Det var hva som ikke er miljøvennelig med MS jeg var ute etter.

Det er ikke ett fornuftig spørsmål uten å kvalifisere det, som nevnt tidligere. Sammenlignet med tilsvarende klasse fossilbiler? Mindre elbiler? Ikke bil? Småkjøring / langkjøring?

Men det er ikke noe med produksjon eller design av Model S som gjør den lite miljøvennlig ifht andre biler i samme klasse, eller andre elbiler, gitt hensyn til størrelse. Tar man med antall personer den som 7 seter kan frakte i betraktningen, så slår den vel de fleste andre elbiler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA