Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på offentlig plass i Drammen - BETALING påkrevd

Startet av Ronnyschafer, tirsdag 29. september 2015, klokken 11:48

« forrige - neste »

Ronnyschafer

De har nå begynt å ta betalt for å parkere på kommunale ladeplasser i Drammen.
Elbiler får nå kun stå på ladeplasser i max 5 timer og må betale parkering på lik linje med andre biler.

Noen som vet om de har lovhjemler til å gjøre dette?

Lars C. Krogenæs

I følge Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr (§ 8a) kan elektrisk og hydrogendrevet motorvogn, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

Dette gjelder når det er en offentlig parkering.

Dersom plassen driftes etter privatrettslige prinsipper, gjelder dette ikke. Kommunen kan ha et eget selskap som driver privat parkeringsvirksomhet. Her må skiltingen være tydelig på at det er en p-plass som driftes privatrettslig, slik som at skilt er sorte eller grønne, og ikke blå.

Har du noen bilder av skiltene?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

TorC

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ronnyschafer

Det er Drammen Parkering KF som drifter parkeringen, og det er tydlig skiltet at plassene er reservert Elbiler mot betaling og max tid er 5 timer.
En kollega av meg fikk ikke med seg endringene og fikk bot i går for manglende betaling.

Har forsøkt å kontakte foreningen for å høre om de vil lage en sak på det men ikke fikk ikke svar.

Undrer meg veldig på lovligheten av dette!

Ronnyschafer

Fra hjemmesiden til Drammen Kommune:

Parkeringsreguleringer i sykehusområdet

Det innføres endringer i maksimaltiden for parkering på kommunale avgiftsplasser rundt sykehuset. Samtidig fordobles arealet for publikumsparkering på Waagaardsløkka. Dette for å bidra til bedre forhold for besøkende til sykehuset.



Det innføres maksimaltid på de kommunale parkeringsplassene i området rundt sykehuset. Samtidig åpnes hele Waagaardsløkka for publikumsparkering den 14/9. Kapasiteten der økes med det fra  90 til 178 plasser. Formålet med endringene er å øke sirkulasjonen på parkeringsplassene og gi publikum et bedre parkeringstilbud.
- På kantsteinsparkeringsplassene innføres det en maksimaltid på 3 timer.
- På Waagaardsløkka innføres det maksimaltid på 5 timer. El-biler som ønsker å parkere på Waagaardsløkka står på like vilkår som øvrige bilister og må fra 15/9 forholde seg til skiltet maksimaltid og parkeringsavgift.

Ved behov for å stå parkert ut over 5 timer kan sykehusets avgiftsparkering ved siden av helikopterlandingsplassen, med innkjøring fra Andreas Thunes gate, benyttes. Vi anbefaler også Thams gate p-hus.

Waagaardsløkka eies av Drammen Kommune og driftes av Drammen Parkering KF. Plassen ble privatrettslig skiltet og driftes etter dette fra den 15. september 2015.

Endringene skjer i samråd med Vestre Viken som samtidig gjennomfører omlegging av ansatteparkeringen.

Undrer meg sterkt om dette er lov !

moderator 2

Kommunen drifter da denne som en privatrettslig parkering, noe som er lovlig  >:(
Dette gjøres mange andre steder også, dessverre...

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

timingbeltkiller

Drammen er importhavn for bl.a. Tesla og Nissan som er en lukrativ affære for byen.
Da er det bare rimelig Drammen ikke bare er en bilfiendtlig by, men sågar en elbilfiendtlig by.

Med det er den høyrestyrte Drammen åndelig i slekt med den AP styrte Trondhjem.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TorC

Sitat fra: Forum Admin på tirsdag 29. september 2015, klokken 13:23
Kommunen drifter da denne som en privatrettslig parkering, noe som er lovlig  >:(
Dette gjøres mange andre steder også, dessverre...

Lars

Da er dette noe elbilforeningen burde gripe tak i. Stortinget hadde en helt klar instruks og intensjon. Hvis kommuner rundt om landet saboterer dette ved å omgå regelverket har jeg vanskelig for å tro at dette er helt greit. Da burde Elbilforeningen ta tak i det og kjøre sak på det.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

tutti

Noen flere avgifter og enda færre lovlige kollektivfelt så er det tilbake til diesel.

Ronnyschafer

Slik jeg leser lovteksten må det være et privatrettslig firma som driver etter privatrettslige regler.
Jeg forstår det da slik at Drammen Parkering KF ikke er et privatrettslig firma men et kommunalt foretak som dermed ikke kan drive etter disse prinsippene.
Konklusjonen min blir dermed at de må enten
1) Gå tilbake til forskriften om fri parkering for ladbare biler eller
2) så må de omstøte Drammen Parkering KF til AS.
Har sendt mail til Drammen Kommune der jeg ber om forklaring og henvisning til hvilke lovhjemler de har benyttet seg av for å endre regelverket i Drammen.

OlavEmil

Som Lars C. Krogenæs og Forum Admin har vore inne på, er det ingenting i vegen for at eit selskap kan drive privatrettsleg verksemd sjølv om det er eigd av det offentlege. Det kjem heilt an på intensjonen bak selskapet. Skal dei sikre inntekter til det offentlege, driv dei privatrettsleg for å sikre like konkurransevilkår med konkurrentane. Skal dei yte offentleg service, driv dei etter offentlegrettslege reglar.

Eit parkeringsselskap som driv parkeringshus eller andre typar parkeringsanlegg vil som regel hamne i første kategori, då dette er verksemd som private like godt kan drive med, og slett ikkje er særprega offentleg servicetilbod. Så lenge det då er skilta som privatrettsleg parkering, er dette heilt uproblematisk.

Noko anna er det med parkering på offentleg veg / på gateplan, då private ikkje kan kjøpe opp fortauskanten på offentleg veg og starte parkeringsdrift der. Slik parkering vil vere særprega offentleg, og underlagt dei offentlegrettslege parkeringsreglane.

Lovheimlane du ber om er med andre ord dei privatrettslege reglane om drift av parkeringsanlegg, som dei er i sin fulle rett til å nytte seg av, som eit privatrettsleg parkeringsselskap.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

spaceman

Jeg opplevde selv og få bot på en av disse ladeplassene på lørdag. De har i årevis vært driftet av Drammen kommune og jeg har brukt de en del gratis. Siden jeg har vært der mange ganger før så jeg ikke den nye skiltinga før jeg hadde mottat boten. Kjipt, men ser ingen grunn til at jeg kan sende inn klage da skiltinga var tydelig. Bare de få parkeringsplassene langs veien på oversiden av parkeringsplassen som driftes av Drammen kommune nå. Kan stå der gratis men er ingen ladeplasser der.
De ladeplassene som er der begynner å bli veldig slitte og 2 av de har delvis smeltet rundt hullene der de setter inn kontakten.

cra

Sitat fra: tutti på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:34
Noen flere avgifter og enda færre lovlige kollektivfelt så er det tilbake til diesel.

Hvorfor det? Jeg har vanskelig for å tro at det kan bli dyrere å kjøre elektrisk enn fossilt. Muligens med unntak av kapitalkostnadene på en ny elbil vs det å kjøre en billig gamel fossilskrabb.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bjaolsen

Hvis man ser på "kartet" : https://www.drammen.kommune.no/Documents/Trafikk%20og%20samferdsel/Parkering/Parkeringskart%20hjemmeside%20pdf.pdf

Så er det ikke mange steder som er avgiftsfrie i Drammen. I parkeringshuset Blichsgate er det el-bilparkering på nederste plan. Og det er gratis å stå der i tre timer.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Bjølseth1

Er også 3 timer gratis i grewvedel p-hus å thamsgate p-hus.
Jo hei å det går

acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA