Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!

Startet av elektrolux, onsdag 10. februar 2010, klokken 12:13

« forrige - neste »

Lanber

Da har jeg fylt vann, gikk på 3 liter på 4500km. Det blir under 1,4dl pr batteri, tror jeg drøyer til vannservice lyset kommer på før jeg fyller neste gang.

Ken

Det er sånn bilen min er også.  Husk at du får redusert lading og effekt hvis du drøye vannfylling etter 100Ah overlading etter at ladelampe lyser. Har du mulighet til å nullstille overladet Ah så behøver du aldri fylle vann igjen  :D
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Baltor

#17
Sitat fra: Ken på onsdag 10. november 2010, klokken 20:45
Har du mulighet til å nullstille overladet Ah så behøver du aldri fylle vann igjen  :D
Aldri?  :o
Kanskje noen her som ikke forstår humoren din Ken..
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

hens

#18
La deg ikke lure Lanber,
Elektrolyttnivået endres med ladetilstanden. Hvis batteriet ikke var helt nylig fulladet ved forrige vannfylling vil det ha gått på mer vann enn normalt. Da går det mindre vann denne gangen.

Derfor: Fyll vann i tide!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lanber

Forrige gang vannfylling var bilen skikkelig overladet, temp var oppe i 40+ grader og spenningen på tur ned igjen.
Denne gangen fylte jeg med bare vanlig overlading, 107% på måler og 22 gr på batteriene.

hens

Miraklenes tid er visst ikke forbi. Om du har god rekkevidde på dette vannforbruket er du usedvanlig heldig. Jeg ville nesten tro at du har en lader som ikke overlader noe særlig, men da vil rekkevidden bli redusert.  Jeg må understreke at jeg ikke har noen erfaring med Kangoo.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lanber

Batteriet får overlading (1-2 timer) bare annenhver gang, ca. Ikke alltid jeg har luksuses å vente.

elektrolux

#22
Jeg har en 2005 batteripakke som nesten ikke bruker vann!

Det er ikke p.g.a. bilens ladeprogram, men grunnet batteriene selv, som har en underlig ladekarakteristikk. De øker spenningen allerede etter 70-80 Ahr lading, og lurer laderen inn i fase 2 for tidlig. Resultatet ses på Robometeret som -1,5-0 Ahr på fulladet bil, og på utligningslading er +15 Ahr observert.

Batteriene ble først forsøkt montert i bilen som nå går under navnet Tupper, uten stor suksess. Men også uten at noen hadde røket. Så ble de montert inn i 5 seter Berlingoen, men tatt ut i forbindelse med salg. (Før det hadde en tatt kvelden, og blitt erstattet med en normal blokk.) Bytte til originale blokker på Berlingoen ble gjort etter kjøring ned til ca 50% etter en +15% utligningslading, som burde synkronisert selv disse 2005 blokkene.

Meget interresante utladekurver ble laget, som viser stor ujevnhet i kapasitet, og også noen utladekurver som viser at blokkene sliter med å levere høy strøm over tid. Sammenligningen med den ene normale blokken viser 2005 blokkene konstant underspenning, og forklarer treg bil. Bilen gikk likevel opp mot 90 km med disse batteriene.

Har sett lignende tendenser på både 2004 og 2007 blokker, og retunerte nylig et sett 2007 blokker av nettop denne grunn. Selgeren ble sur og lurte på hvordan jeg kunne underkjenne blokker med 95+ Ahr. Med alt arbeidet disse 2005 blokkene har gitt meg var det for meg en enkel avgjørelse.

Skal finne fram utladegrafen jeg laget, så kan dere se. Lavt vannforbruk er nødvendigvis ikke bare positivt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lanber


jornheim

Har selv en pakke fra 2007 som opfører sig lidt på samme måde som den Elektrolux skriver om.

Laderen går for tidligt i fase 2, og Robometer viser ingen eller meget lidt overladning ved alm. ladning. Bilen har brugt meget lidt vand.

For at få lidt mere overladning aktiverer jeg nu af og til en ekstra udligningsladning ved hjælp af diagnoseinstrument (5A) og afbryder den efter behov.

Bilen forholder sig ellers helt normalt, den er gået rundt 10.000 km siden vi fik disse blokke (i juli/aug.2009).

Under kørsel viser Robometer fin synkronisering, uafhængig af belastning. Jeg har hidtils ikke haft anledning eller grund til at måle blokkene enkeltvis.
Burde jeg være mere forsiktig?
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Ken

#25
Sitat fra: Ken på onsdag 10. november 2010, klokken 20:45
. Har du mulighet til å nullstille overladet Ah så behøver du aldri fylle vann igjen  :D

Fy Ken! Selfølgelig skal man ikke gjør det. Hyppige vannfyllinger er  en sikring på at noen enkelte blokker som få mye mer overlading enn andre koker ikke tørre.

Meg pakTrakr nå ser jeg at en rekke med batterier har alltid noen feilmeldinger etter full opplading. Overcharge på flere blokker viser på displayet som betyr at spenningen  ikke er synkende ved ladestopp. I noen tilfeller vises "charge battery" som jeg antar som en blokk som ikke har økt i spenning i forhold til de øvrige ( større spennings frskjell enn "overcharge melding"

Under kjøring er alle blokker rimelig jevn og en vannfylling snart (om 2 liter forbruk kan kalles slikt) vill utbedre situasjonen.


Enig med Elektrolux at disse pakker ikke er idielle. Mine er fra 2000 tror jeg og en skikkelig rekondisjonering kunne hjelpe med rekkevidde og ladekarakteristikken.

Aktivert overlading er et greit verktøy når ujevnheter oppstår.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

jornheim

#26
Hvis det var så enkelt var batteriovervågning jo sikkert også helt overflødigt...  ;D

Jeg er som sagt ikke bekymret, men husker at Elektrolux havde (mindst) en blok i denne pakke der fik Robometret til at hyle.

Husk "reneste recondisjonering":
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2867.0
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Sitat fra: Ken på lørdag 13. november 2010, klokken 13:39
Med pakTrakr nå ser jeg at en rekke med batterier har alltid noen feilmeldinger etter full opplading. Overcharge på flere blokker viser på displayet som betyr at spenningen  ikke er synkende ved ladestopp. I noen tilfeller vises "charge battery" som jeg antar som en blokk som ikke har økt i spenning i forhold til de øvrige ( større spennings frskjell enn "overcharge melding"

Slik er begge mine biler også. Jeg tror heller det er en indikasjon på at PakTrakr ikke er helt 100% på dette punktet enn at det er noe problem med blokkene.
Under kjøring har jeg ikke feilmeldinger (utenom den ene blokken jeg måtte bytte for litt siden - omtalt i en PakTrakr tråd).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Baltor

Sitat fra: Ken på lørdag 13. november 2010, klokken 13:39
Enig med Elektrolux at disse pakker ikke er idielle. Mine er fra 2000 tror jeg og en skikkelig rekondisjonering kunne hjelpe med rekkevidde og ladekarakteristikken.

Jeg har kommet til at rekondisjonering er bra for å luke ut svake blokker, men at det ikke fører til at de som er greie nok blir merkbart bedre. I den ene Thinken (den med ekstern tilkobling til alle blokkene) har jeg prøvd full rekondisjonering og også sykling av enkeltblokker endel ganger, ingen av blokkene endret seg merkbart.
Tror rekondisjonering har blitt et mantra, vi håper på noe, og hvis vi ikke gjør eksakte målinger vil dette håpet få oss til å føle at det etterpå ble litt bedre.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA