Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fyll vann i tide dersom du kjører NiCd bil!

Startet av elektrolux, onsdag 10. februar 2010, klokken 12:13

« forrige - neste »

elektrolux

Thinken jeg viser til, er en såkalt tørst bil. Dette går gjerne over dersom en fyller vann i tide noen ganger. At denne bilen framdeles ruller på originale blokker etter 30000 km og slik manglende vedlikehold er nok en fjør i hatten for værdens mest solide batteriteknologi.

Oppdatering på denne Thinken: Vannforbruket har holdt seg stabilt høyt, og bilen kommer på vannservice hver 1750-2000 km. Den er nå kjørt nesten 90000 km Det holdt liv i den helt til bakakslingen måtte byttes. Samtidig fikk den RoboMeter, og en 5V blokk måtte byttes. AX'en bruker enda minimalt med vann og kjører rundt på samme nøysomme batteri.

Egentlig imponerende prestasjoner av biler som nå er 13 år h.h.v. 17 år gamle. Riktignok den siste med 2004 blokker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Du slo min rekord på 18 liter vann på en Think.

En ting jeg har tenkte på. Hvis noen celler har tatt kvelden så vil mer overlading gis til de cellene som er igjen pga at det må lades mer til å komme opp til spenningsgrensen. Disse pakker vil da drikke mer. Mangel på hvilespenning vil avsløre disse pakker.
Regner med at denne tråd blir flyttet. Best at du bestemme selv hvor den havner.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Min erfaring med det første Thinkbatteriet som smalt, var et vannforbruk på 12 liter når bilen varslet. Ved 35.000 kilometer begynte batteriet å bruke litt mer, ved 50.000 gikk det 15 liter. Umiddelbart etter sa det pang!
Denne bilen ble kjørt 2 fulle tømminger hver dag, på lange etapper.

Det er ganske brutalt å kjøre batteriet til det kan fylles 19 liter, når den frie elektrolytten over celletopp er ca 8 liter.
Å trekke ytterligere 11 liter ut av batteriet vil si at det er omtrent støvtørt!

All kjøring med et batteri som mangler mer enn 8 liter vann, vil skape varme flekker i batteriet fordi det ikke er noe fuktighet som kan absorbere varmen, ei heller lede den bort. Det er derfor stor fare for at dette batteriet kan ryke når som helst, litt spennende å se hva som skjer.

Har en mistanke om at denne bilen har blitt kjørt svært pent på flatt terreng, og korte turer.  Og hovedsaklig ladet fra 20-30 %...
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Tony

Jeg sender saxon på vannservice hos Enviro ca 500km før egentlig 4000km. Det er enklere for meg enn å skaffe utstyr og tillbehør for vannpåfylling. Og 1375kr er en grei kostnad for bilen.

Er det noen som hvet om servicen kan skade batteriene når det er lite vann?
De overlader jo bilen ett vist anntall timer før de fyller vann.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

Boogie

Sitat fra: Tony på torsdag 25. februar 2010, klokken 09:35
Er det noen som hvet om servicen kan skade batteriene når det er lite vann?
De overlader jo bilen ett vist anntall timer før de fyller vann.

Ja, desverre er det mulig.
Det beste er faktisk å sette i gang vannservice, og følge med på temperaturen.
Når denne er opp i ca 23C (bruk en garasje nå på vinteren, ellers kommer du ikke opp i denne temperaturen) så kan du ta vannservice. Husk å stoppe ladeprogrammet før du begynner å bruke bilen (og resette telleverket for vannservice).
På denne måten kan du klare å kjøre en vannservice med kun 20-30Ah overlading, mens normalen ligger på nesten 50Ah.
Dvs at det ikke er noe særlig mer belastning enn en vanlig lading eller en ballanseringslading.

Sett gjerne bilen inn i garasjen et døgn før slik at vannpåfyllingsslangene rekker å tine, ellers får du ikke fyllt vann....
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Tony

Siden jeg har verken utstyr, kunskap eller varm garage for vannservice er det best å få dette gjort av fagfolk.
Snakket med gutta på Enviro å de hadde ikke mulighet til å styre servicen på noen andre måter en vanlig. Så jeg tar sjansen.

Nå er servicen utført og de kunne ikke finne ut hvor mange liter vann det gikk, men ble varslet om det gikk uvanlig mye. (noe de ikke fikk)
Bilen går som før så det ser ut til at det gikk greit. :)
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

elektrolux

Sitat fra: Tony på torsdag 04. mars 2010, klokken 09:30
Siden jeg har verken utstyr, kunskap eller varm garage for vannservice er det best å få dette gjort av fagfolk.
Snakket med gutta på Enviro å de hadde ikke mulighet til å styre servicen på noen andre måter en vanlig. Så jeg tar sjansen.

Nå er servicen utført og de kunne ikke finne ut hvor mange liter vann det gikk, men ble varslet om det gikk uvanlig mye. (noe de ikke fikk)
Bilen går som før så det ser ut til at det gikk greit. :)

Rart Enviro ikke klarer å måle hvor mye vann de bruker ???  Det kan være en fordel å kjøpe en Evlite og gjøre vanfylling selv. Da vil du kunne stelle batteriene dine bedre enn slik tilstanden er hos deg nå. Vannservice er meget enkelt, men må gjøres etter bestemte kriterier.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. mars 2010, klokken 10:21
Rart Enviro ikke klarer å måle hvor mye vann de bruker ???  Det kan være en fordel å kjøpe en Evlite og gjøre vanfylling selv. Da vil du kunne stelle batteriene dine bedre enn slik tilstanden er hos deg nå. Vannservice er meget enkelt, men må gjøres etter bestemte kriterier.

Jeg spurte også om det den gangen jeg gjorde vannservice på Dorsken hos Enviro. Systemet de har for vannfylling er rett-fra-springen-gjennom-filter-og-rett-i-bilen. Så fyller de til det renner over... De kunne enkelt ha plassert en mengdegiver ett eller annet sted på slangen, men ser tydeligvis ikke nytteverdien av det.  :o

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Er skeptisk til filtermetoden. Blir vannet kontinuerlig sjekket om det holder mål, eller kan gruff slippe gjennom.

Selv foretrekker jeg destilert vann.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tony

Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. mars 2010, klokken 10:21
Sitat fra: Tony på torsdag 04. mars 2010, klokken 09:30
Siden jeg har verken utstyr, kunskap eller varm garage for vannservice er det best å få dette gjort av fagfolk.
Snakket med gutta på Enviro å de hadde ikke mulighet til å styre servicen på noen andre måter en vanlig. Så jeg tar sjansen.

Nå er servicen utført og de kunne ikke finne ut hvor mange liter vann det gikk, men ble varslet om det gikk uvanlig mye. (noe de ikke fikk)
Bilen går som før så det ser ut til at det gikk greit. :)

Rart Enviro ikke klarer å måle hvor mye vann de bruker ???  Det kan være en fordel å kjøpe en Evlite og gjøre vanfylling selv. Da vil du kunne stelle batteriene dine bedre enn slik tilstanden er hos deg nå. Vannservice er meget enkelt, men må gjøres etter bestemte kriterier.
jeg venter på robometer fra deg denne måneden her, så det får vel holde med ett overvåkingsystem i bilen.
Saxon gikk 86000 på 1 batteripakke før den ble byttet ut med en C-zero.
Nå er C-zeron 8 år, 138.000km og still going strong.
Fornøyd med ny MG

cra

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 04. mars 2010, klokken 11:43
Sitat fra: elektrolux på torsdag 04. mars 2010, klokken 10:21
Rart Enviro ikke klarer å måle hvor mye vann de bruker ???  Det kan være en fordel å kjøpe en Evlite og gjøre vanfylling selv. Da vil du kunne stelle batteriene dine bedre enn slik tilstanden er hos deg nå. Vannservice er meget enkelt, men må gjøres etter bestemte kriterier.

Jeg spurte også om det den gangen jeg gjorde vannservice på Dorsken hos Enviro. Systemet de har for vannfylling er rett-fra-springen-gjennom-filter-og-rett-i-bilen. Så fyller de til det renner over... De kunne enkelt ha plassert en mengdegiver ett eller annet sted på slangen, men ser tydeligvis ikke nytteverdien av det.  :o

;-D Hans

Eller, om de lar det renne over en gitt mende som de måler (merke av 1 liter i et kar, f.eks.) så er det bare å ta tiden på hvor lenge det tar å fylle en liter overløpsvann, (og samtidig ha tatt tida på hele fyllinga, så klart). Da kan man regne seg fram til omtrentlig forbruk, i alle fall.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Selvfølgelig kunne de finne en måte å måle vannbehov. Proffe verksteder er mer opptatt med å unngå å skremme kunder med sånne opplysninger og låte at alt er bra med bilen.
Dette er meget uansvarlig og jeg oppfordre brukerne til disse verksteder til å be om vannmåling og avlyse vannservice om de nekter. Forbruker makt heter det på godt Norsk.
Det er bedre å la bilen står fram til en faglig service enn å risikere batterihavari.
For de som ikke har valg er det best å måle km kjørt og ikke overstige 3000km mellom vannservice.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: Ken på torsdag 04. mars 2010, klokken 21:42
For de som ikke har valg er det best å måle km kjørt og ikke overstige 3000km mellom vannservice.
OBS! OBS! Th!nkeiere som bruker elektrisk varmeapparat har et langt høyere forbruk av vann - sannsynligvis opp til 50% mer. For disse er 2000 km maks kjørte km om vinteren for å være sikker på at det ikke blir for lite vann på batteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lanber

Har ladet inne i oppvarmet garasje i natt, skal ut å fylle vann nå. 4500km siden sist.

Lanber

Selvsagt har lading stoppet på 85% denne gangen, utsetter fylling til neste helg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA