Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Etrel Lader

Startet av Mc_Herreington, mandag 28. september 2015, klokken 14:06

« forrige - neste »

Mc_Herreington

Tenkte å dele litt info om Etrel hjemmelader.

Fikk den satt opp rett før helga og har så vidt begynt å se på mulighetene.

Kul design og masse muligheter gjorde at jeg valgte den. Ville ha laderen henge utenfor så den kan lade begge bilene ( Tesla 22kw og i3 7kw ) uten å måtte bytte på hvilken bil som står i garasjen. Ville derfor ha en lader som ikke skjemte ut inngangspartiet på huset.

400v 32a var eneste mulighet for å få 7kw til i3en samtidig som å kunne få 11kw+ til teslaen.

Laderen styres via webinterface, har lagt eternetkabel ut til laderen. Fronten på laderen er trykkfølsom så kan velge om du vil ha full ladestyrke eller tidsbestemt lading når du plugger inn bilen. Timeplan på ladingen setter du i webinterfacen. Dette kan komme nyttig hvis det kommer differensierte priser på strøm dag/natt i framtiden. Masse grafer og rapporter som jeg ikke har rukket å se på enda :)
Fulgte med RFID kort som kan aktiveres, men ser ikke helt bruken for meg hvis jeg ikke skal begynne å selge lading til naboene :)

Det var ikke billigste laderen på markedet, men tror denne er laget for framtiden og for meg var designet viktig pga. hvor den henger.

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

ludo


Mc_Herreington

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

bjaolsen

"Hakket penere" enn min POD-point.

Stilig med mulighet for instilling av tid og evt. RFID. Ser for meg at en også slik måtte være en god løsning for sameier og lignende.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

nofuelno

Absolutt pen design og matcher garasjen ;)

Bra funksjonalitet !

Hadde nok ønsket at kabelen var sort.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Trond.Strom

Sitat fra: Mc_Herreington på mandag 28. september 2015, klokken 18:35
Sitat fra: ludo på mandag 28. september 2015, klokken 15:36
Pris?

Laderen kostet vel ca 17k med 7 meter ladekabel, ferdig levert

ink elektrikerarbeid? 400V trafo? ny kurs i skapet?



Mc_Herreington

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 30. september 2015, klokken 09:24
Sitat fra: Mc_Herreington på mandag 28. september 2015, klokken 18:35
Sitat fra: ludo på mandag 28. september 2015, klokken 15:36
Pris?

Laderen kostet vel ca 17k med 7 meter ladekabel, ferdig levert

ink elektrikerarbeid? 400V trafo? ny kurs i skapet?

Nei, kun lader med kabel, RFID kort, vern osv. Har ladet Teslaen med 400v fra rød kontakt i 2 år allerede så dette hadde jeg lagt inn når huset ble bygd. Måtte trekke kabel ut gjennom veggen fra kontakten til laderen, har ikke fått regning på det enda, men det var bare en 3 timers jobb for elektrikeren.
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Mc_Herreington

Sitat fra: bjaolsen på tirsdag 29. september 2015, klokken 17:33
"Hakket penere" enn min POD-point.

Stilig med mulighet for instilling av tid og evt. RFID. Ser for meg at en også slik måtte være en god løsning for sameier og lignende.

Sikkert en kjempeløsning for felles parkeringsplasser ja. Var med 3 RFID kort, sikkert ikke mange kronene for ekstra kort. Legger inn kortene selv i webinterfacen ( samboeren har fått eget kort :) ). Får ut detaljerte rapporter over alle ladinger, sortert på hvilke kort som er brukt og hva kostnaden er ( har lagt inn strømkost og nettleie i programmet ). Kan også bestemme hvor mye strøm som skal trekkes maks hver dag eller maks pr time.

Her er info fra siste lading :
Fra                           Til                             Bruker  Kwh       Kostnad
29.09.2015 18:46   30.09.2015 11:11   N/A       25.08   22.572   
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA