Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endelig en bekreftet ordning på carwings i Norge

Startet av olemorten76, mandag 28. september 2015, klokken 09:54

« forrige - neste »

olemorten76

Carwings har gitt meg mer enn ett grått hår, men ifølge en imøtekommende kvinne som heter Yvonne hos Nissan er løsningen her om ET DØGN ELLER TO!. Svært så anonyme Nissan er med såpass viktige nyheter, men for all del, kudos til Nissan som endelig tar dette store problemet seriøst. Vi får se hvordan det fungerer når det kommer... Men uansett, sakser inn chatloggen:

"Du har blitt koplet opp til Yvonne M.
Yvonne M:  Hei og velkommen til Nissan kundeservice. Du snakker med Yvonne. Hva kan jeg hjelpe deg med?
Kunde :  Hei! Har skjønt av det skjer en endring i kommunikasjonssystemet med leaf i løpet av få dager, nissanconnect ev m/tilhørende app. Gjelder denne endringen i Norge, og fungerer dette systemet med eksisterende eller kun fremtidige leafer. Jeg spør fordi jeg har hatt en del problemer med Carwings. Vil det i fremtiden være en mulighet å bytte "modem" i min leaf for et mer stabilt system?
(Yvonne ber meg så oppgi regnummer og mitt navn, usikker på hvorfor dette er relevant men kanskje hun lurte på om det var US modell eller ikke, noe det ikke er)
Yvonne M:  Vi skal ha en stor systemoppdatering. Denne gjelder i Norge. Dette vil forbedre systemet.
Kunde :  Er en kun softwareendringer eller gjøres det endringer fysisk i eksisterende biler? Og blir dette i månedskifte som de skriver på de Amerikanske Nissan sidene?
Yvonne M:  Det er kun software endringer. Det er planlagt 29-30 September.
Kunde :  Takk for info. Da venter jeg i spenning!
Yvonne M:  Bare hyggelig!"
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

nr1rayner

Så de mener at Carwings skal bli stabilt?
Da kan jeg jo gidde å begynne å bruke det igjen jeg også, passer forøvrig veldig fint nå når vi går kaldere tider i møte  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

olemorten76

Sitat fra: nr1rayner på mandag 28. september 2015, klokken 10:12
Så de mener at Carwings skal bli stabilt?
Da kan jeg jo gidde å begynne å bruke det igjen jeg også, passer forøvrig veldig fint nå når vi går kaldere tider i møte  :D
Tja, vet jo ikke noe mer en hva som kom frem i chatloggen, men er ganske positiv. Jeg hadde jo håpet at Nissan kunne droppe at all info skal via deres server (men fra smarttelefonen og rett til bilen som blant annet hos Tesla), er vel ofte her det har gått galt når det har vært kommunikasjonsproblemer. Uten at jeg er ekspert på dette, vil jeg anta at dette fordrer noen hardwareendringer i bilen, men dette ble altså avkreftet av Yvonne. Vi få snart se..!
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

Rio

Det vil ikke være en god løsning å droppe serveren, av diverse tekniske årsaker.
Derimot bør man "oppgradere" kommunikasjonsprotokollene, slik at de fungerer bra over mobilnettet. Og man bør gjøre noe med serverne.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

olemorten76

#4
og da ble det endelig "offisielt", man kan nesten få inntrykk av at de skal "rulle ut" ny software til bilen, eller er det bare servere og pc/smarthpone-software som skal oppdateres? Sikkert flere som har fått følgende mail fra Nissan i dag:

Kjære Nissan-elbileier,

For å forbedre kjøreopplevelsen i din Nissan 100 % elbil trenger Nissan Carwings en systemoppdatering. Oppdateringen blir gjennomført automatisk, uten at du trenger å gjøre noe.

Din Nissan Carwings blir deaktivert mellom 29. og 30. september. Når oppdateringen er ferdig, kan du benytte alle Nissan Carwings-funksjonene på et nydesignet nettsted. Vi beklager bryderiet, men tror samtidig at du kommer til å sette pris på denne forbedringen.


2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

BE

Det er uansett serverløsningen til Nissan som er nærmest skandaløst ustabil, så det er jo faktisk en mulighet for at vi nå får et system som er akseptabelt stabilt. Det er ikke tvil om at Nissan har fått inn mange ønsker fra fortvilte kunder hva gjelder stabiliteten på dette systemet, skulle bare mangle at de omsider gjør noen endringer.

Det hadde vært veldig hyggelig om det ble mer stabilt, og ikke minst noe raskere, en det dagens løsning tilbyr.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Bobbulf

Ser ut til at det kommer en ny app også  :)
Var på tide, har helt sluttet å bruke Carwings pga det virker nesten aldri.

https://transportevolved.com/2015/09/17/owner-advice-got-a-nissan-leaf-electric-car-carwings-will-become-nissanconnect-ev-on-september-29/

We're moving! On Setpember 29th, the LEAF Owner Portal is merging with the Nissan Owner portal, plus there's a new name and app for CARWINGS. Starting on September 29th, when you click the link for the LEAF Owner Portal, you will be taken to the Nissan Owner Portal, where you will see the new name for CARWINGS, NissanConnect EV. Log in with your current username and password and follow the prompts to complete the registration process, including selecting an email address as your username. Then you'll be all set to manage your LEAF on the new site! The NissanConnect EV smartphone app will be pushed out in early October if your phone is set for automatic updates, or you'll receive a notification if it's set for manual updates.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

nr1rayner

Hmm, kanskje lurt å holde bilen i drift eller sette på 12v lader i det tidsrommet..
Har en mistanke om at Carwings var årsaken til at jeg stod med flat 12v for noen uker siden..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leaf-newbe

Sitat fra: nr1rayner på mandag 28. september 2015, klokken 10:12
Så de mener at Carwings skal bli stabilt?
Da kan jeg jo gidde å begynne å bruke det igjen jeg også, passer forøvrig veldig fint nå når vi går kaldere tider i møte  :D

Ja carwings skal bli dønn stabilt å plassert der det burde vært dær det skulle vært fra starten av 6 fot under bakken.
spørsmålet er bare om det som nå skal erstatte carwings blir bedre. krysser fingra og håper.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

rogersen

Sitat fra: nr1rayner på mandag 28. september 2015, klokken 13:54
Hmm, kanskje lurt å holde bilen i drift eller sette på 12v lader i det tidsrommet..
Har en mistanke om at Carwings var årsaken til at jeg stod med flat 12v for noen uker siden..

Slik jeg tolker informasjonen fra Nissan så er det bare på serversiden/nettstedet at det gjøres endringer. Systemet i bilen blir det nok ingen endringer på. Noen som har indikasjoner på noe annet?

JanØ

svarte dette i en annen tråd her vedr. oppdateringene- kan jo svare her også:

blir alltid like overrasket over hvor lite de som sitter på såkalt support for Carwings vet om sitt eget system( eller nissan generelt om sine egne biler )...
Snakket nettopp med kundeservice, og det er primært portalen som ble endret, fikk jeg inntrykk av. Det var mulig det ble noe endringer i bilen, men det kunne de ikke si for sikkert. Det de var helt sikret på ...var at det endret navn ;D

gjestela

Ut fra kommunikasjoen fra Nissan og det faktum at jeg aldri har hørt dem nevne Carwings i noen kommunikasjon tidligere hadde jeg faktisk et slags håp om at denne oppgraderingen skulle løse problemene. Jeg kan imidlertid bekrefte at det er ingen målbar forskjell i brukskvaliteten (eller mangelen på). Jeg får logget meg inn på appen en gang i blant - akkurat som før.

Mulig det er en filleting, men det er en filleting som treffer meg i trynet omtrent hver gang jeg trenger en forhåndsvarmet bil. Hadde jeg visst det på forhånd hadde jeg gått for en Golf (uten at jeg vet om ting funker bedre der, men verre kan det knapt bli).

Rio

CarNet hos VW er dessverre ikke særlig mye bedre. Og den mangler epost-funksjonalitet.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Tesla sin løsning er online med bilen, der kan du se hvordan og hvor kona kjører  :P
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA