Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Poll: Årlig kjørelengde med elbil.

Startet av Sirup, lørdag 26. september 2015, klokken 23:00

« forrige - neste »

Sirup

Ser i en annen tråd at SSB opplyser at årlig kjørelengde for elbiler er 7800km.

Denne kjørelengden bryter fullstendig med det inntrykket som jeg sitter med, nemlig at elbiler kjøres svært mye og får lang årlig kjørelengde.
VW e-Golf
Tesla Model X75

jkirkebo

Sitat fra: Askøy på lørdag 26. september 2015, klokken 23:00
Ser i en annen tråd at SSB opplyser at årlig kjørelengde for elbiler er 7800km.

Denne kjørelengden bryter fullstendig med det inntrykket som jeg sitter med, nemlig at elbiler kjøres svært mye og får lang årlig kjørelengde.

Det er utdatert statistikk fra den tiden PSA, Think og Buddy dominerte i kollektovfeltet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Lav kjørelengde kan umulig være noe problem.
Jo mer du kjører jo større miljøsvin.
Gjelder alle biler uansett drivlinje.
For de forurenser alle mer eller mindre.

Har du miljø som første prioritet, bør du derfor bytte
fra fossil til el
fra stor til liten
fra mange km til få

Av samme grunn bør du velge
bolig nær jobben
eller jobb nær boligen

og tilbringe fritiden til fots i nærområdet,
ikke langt vekk per bil eller fly.

Det kortreiste menneske er det minst miljøskadelige.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på søndag 27. september 2015, klokken 00:41
Sitat fra: Askøy på lørdag 26. september 2015, klokken 23:00
Ser i en annen tråd at SSB opplyser at årlig kjørelengde for elbiler er 7800km.

Denne kjørelengden bryter fullstendig med det inntrykket som jeg sitter med, nemlig at elbiler kjøres svært mye og får lang årlig kjørelengde.

Det er utdatert statistikk fra den tiden PSA, Think og Buddy dominerte i kollektovfeltet.
Ingen jeg kjenner som har byttet fra eksosbil til elbil har endret kjøremønster nevneverdig. Folk har gjerne nøyaktig de samme behovene med elbil som fossilbil.

Askøy: disse 7800km kalles humoristisk for en Bjart da en useriøs SSB ansatt med vitende misbrukte denne statistikken. Selv kjører jeg 2-2,5 Bjart per år. Akkurat som med eksosbilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. september 2015, klokken 07:53
Ingen jeg kjenner som har byttet fra eksosbil til elbil har endret kjøremønster nevneverdig. Folk har gjerne nøyaktig de samme behovene med elbil som fossilbil.

Ingen? Mange jeg har snakket med, kjører langt mer etter å ha skaffet elbil...

Panduck

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 27. september 2015, klokken 07:32
Av samme grunn bør du velge
bolig nær jobben
eller jobb nær boligen

For meg vil:
Jobb nær bolig = kaste bort utdannelsen.
Bolig nær jobben = drunke meg i gjeld.

OlavEmil

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 27. september 2015, klokken 07:32
Lav kjørelengde kan umulig være noe problem.
Jo mer du kjører jo større miljøsvin.
Gjelder alle biler uansett drivlinje.
For de forurenser alle mer eller mindre.

Har du miljø som første prioritet, bør du derfor bytte
fra fossil til el
fra stor til liten
fra mange km til få

Av samme grunn bør du velge
bolig nær jobben
eller jobb nær boligen

og tilbringe fritiden til fots i nærområdet,
ikke langt vekk per bil eller fly.

Det kortreiste menneske er det minst miljøskadelige.

Det er sjølvsagt heilt rett, alt du skriv. MEN, poenget er jo at jo meir ein køyrer, jo meir miljøgevinst er det i å bytte til elbil. Om ein kjøper elbil, og plutseleg køyrer mykje meir enn ein ville om ein hadde hatt bensinbil, blir reknestykket heilt feil. Men dei fleste erstattar berre den køyringa dei tidlegare gjorde på bensin med køyring på el.

Om den gjennomsnittlege køyrelengda på elbil faktisk var 7800km, ville dette vere ein sterk indikasjon på at elbilkøyring slett ikkje erstatta bensinbilkøyring, men kom som eit tillegg, fordi ein kjøpte ein ekstra bil (elbil) som ein brukte i tillegg til bensinbilen som ein hadde frå før. Heldigvis stemmer ikkje dette for dei fleste.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amoss

Sitat fra: OlavEmil på søndag 27. september 2015, klokken 12:09
Om den gjennomsnittlege køyrelengda på elbil faktisk var 7800km, ville dette vere ein sterk indikasjon på at elbilkøyring slett ikkje erstatta bensinbilkøyring, men kom som eit tillegg, fordi ein kjøpte ein ekstra bil (elbil) som ein brukte i tillegg til bensinbilen som ein hadde frå før. Heldigvis stemmer ikkje dette for dei fleste.

Eller mer sannsynlig at man fordeler kjøringen sin mellom el- og fossil-drevne biler, og at elbilen da bare erstatter en relativt sett mindre del av den totale kjøringen til. Om elbilen skulle komme i tillegg til det man kjørte før man fikk elbilen tilsier det heller at kritikerne som hevder at elbil erstatter kollektivtrafikk og ikke fossilkjøring har rett...

Den første tesen stemmer nok godt med de som (tidligere?) kjøpte en liten elbil for pendling til og fra jobben, og brukte fossilbilen ellers.
Model S 85D

OlavEmil

Sitat fra: Amoss på søndag 27. september 2015, klokken 13:42
Om elbilen skulle komme i tillegg til det man kjørte før man fikk elbilen tilsier det heller at kritikerne som hevder at elbil erstatter kollektivtrafikk og ikke fossilkjøring har rett...

Det var vel nettopp det eg skreiv, ja, om ikkje fullt ut. Om det stemmer eller ikkje varierar nok frå elbileigar til elbileigar, men poenget her er jo kva statistikken kan brukast til å gje inntrykk av, ikkje kva som faktisk stemmer. Faktum er jo at elbilar går mykje meir enn 7800km i året.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

.Andre

#9
Jeg merker at terskelen for å kjøre er mindre nå som vi har eGolf enn når vi hadde Volvo V50 diesel.
Nesten gratis drivstoff har mye å si, elbil er også gøy å kjøre. 
Dieselen var seig og kostet 4kr pr. km å kjøre, var ikke spennede å kjøre for å si det slik. Det var betydelig større tiltak å ta bilen ut på tur.
Forskjellen er at vi er mere ute å besøker bekjente. Har kamerater som bor 3 timers reise unna, det er ikke lenger noe problem å besøke dem en helg fordi det nesten ikke koster noe å kjøre nedover.

Ellers bruker vi eGolfen på nøyaktig samme måte som Volvoen. 

timingbeltkiller

Sitat fra: Panduck på søndag 27. september 2015, klokken 09:36
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 27. september 2015, klokken 07:32
Av samme grunn bør du velge
bolig nær jobben
eller jobb nær boligen

For meg vil:
Jobb nær bolig = kaste bort utdannelsen.
Bolig nær jobben = drunke meg i gjeld.
OK,
men her personifiserer du menneskehetens eksistensielle problem:
Slutter vi å oppføre oss som om klodens ressurser var en sareptas krukke,
punkterer vårt økonomiske system og med det vår sivilisasjon.
Fortsetter vi, punkterer klodens ressurser og med det vår eksistens.

Med andre ord catch 22!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 05. oktober 2015, klokken 06:38
OK,
men her personifiserer du menneskehetens eksistensielle problem:

Joda, men om du ikke har observert det før, hele menneskeheten består faktisk av enkeltpersoner ;)

Ja, hver enkelt av oss kan være med på å bidra til å løse menneskehetens samlede problemer - innen hver enkelt persons muligheter og evner under de rammer satt av bl.a. myndighetene. Men kollektive problemer krever også kollektive løsninger.

Ja, de aller fleste ville vel helst bodd nær jobben?  Kjapt, enkelt og miljøvennlig å reise til og fra. Men her må det også taes noen politiske beslutninger som kan hjelpe folk med å kunne bosette seg nær arbeidsstedet uten hverken å sløse med egen utdannelse/evner eller drukne i gjeld - for å bruke det personifiserte eksemplet over, og i tillegg kunne dekke andre vesentlige behov (skoler/barnehager/helseforetak/fritidsordninger/tilgang til natur/frisk luft ++++).

Disse hensynene har i mange år vært nedprioritert da det var "enkelt" å bare bygge veier, så kunne biler/busser ta seg av hele problemet. Men ser ut som om politikerne - i alle fall i noen av våre større byer - etterhvert har begynt å få opp øynene og begynt å adressere disse problemene i sine fremtidsplaner. Men det tar tid før man kan se resultatene av dagens satsninger, og om de denne gangen satser rett...
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA