Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

råd til kjøp av brukt elbil i budsjett mellom 20 000-50 000

Startet av Benjamin Wold, lørdag 26. september 2015, klokken 20:21

« forrige - neste »

Benjamin Wold

Hei godtfolk

Jeg og kona er interessert i å skaffe oss en elbil, som skal kun brukes maks under 50 km om dagen.

Dette kan gjerne være en eldgammel bil.

Ingen hurtiglader nødvendig.

Helst at den har mulighet til å skifte ut moduler på batteriet.
At det finnes verksted for utskifting av batterier eventuelt service.
At den lades overalt i ladestasjoner og med vanlig stikkontakt i hjemmet.


Trenger at den gjør jobben for oss i minst 3 år fremover.

Har kikket på følgende:

http://www.finn.no/finn/car/used/result?YEAR_MODEL_TO=2000&enginefuel=0%2F4&sort=0

Forstår også at det er en fordel om det har en dieselvarmer, da det ikke går utover elektrisiteten så mye om vinteren (for å holde varmen).

har også kikket litt på Think som : http://www.finn.no/finn/car/used/result?sort=0&keyword=think&enginefuel=0%2F4&PRICE_FROM=0&PRICE_TO=50000

Jeg har 10 tommeltotter, men kan nok finne veien om å "skru" litt på disse maskinene om det absolutt må.

Setter utrolig pris på tilbakemeldinger.

Jeg har sett på så mye info og jeg blir svimmel av all informasjon som er å finne uti der   :o
Nå er selvutforskning fått meg så langt... og håper andre kan gi meg noen veiledning her.

Har kikket mye på trillingene, og prøvekjørte idag en W. E-up. Den var fantastisk lettkjørt og vi ble forelska i den, men er egentlig i dyreste laget for oss for det vi trenger den til.

Mvh
Benjamin

kodalse

Benjamin!

Finner du en PSA med Lithium batterier og bensinwebasto er du i mål.

eg kjørte en slik helt til uorginal elektrisk varmekolbe skapte problemer.
Den hadde forøvrig lengre rekkevidde på sommeren enn dagens biler. Kun slått av Tesla i den tiden.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Carl Anton Stenling

Med dette budsjettet kan du ikke forvente uproblematisk bilhold i 3 år. Sannsynligvis må du ut med noen større utgifter (>kr 20.000) underveis for biler i denne prisklassen.

Det er nok bedre totaløkonomi å kjøpe en brukt trilling selv om den koster litt mer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Benjamin Wold

Sitat fra: kodalse på lørdag 26. september 2015, klokken 21:03
Benjamin!

Finner du en PSA med Lithium batterier og bensinwebasto er du i mål.

eg kjørte en slik helt til uorginal elektrisk varmekolbe skapte problemer.
Den hadde forøvrig lengre rekkevidde på sommeren enn dagens biler. Kun slått av Tesla i den tiden.

Hei Kodalse
Jeg setter stor pris på svaret ditt. Den er kreativ, nyttig akkurat det vi er ute etter. Jeg skal holde et øye med den modellen.

Benjamin Wold

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 26. september 2015, klokken 21:57
Med dette budsjettet kan du ikke forvente uproblematisk bilhold i 3 år.
Hvem har sagt at jeg forventer uproblematisk bilhold. Kanskje jeg burde slette "titommeltotter" delen (jeg skaffer flere av de andre fingrene for å unngå å betale mye for en bil, jeg kan skru i nød) En eksempel: Jeg snakket med en i Stavanger med en Think, han driver å skifter ut moduler i batteriet sitt selv, og han sa det ikke trenger å koste mer enn 2000 kr når han gjør det selv. Jeg synes det hørtes svært fornuftig ut.

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 26. september 2015, klokken 21:57Sannsynligvis må du ut med noen større utgifter (>kr 20.000) underveis for biler i denne prisklassen. Det er nok bedre totaløkonomi å kjøpe en brukt trilling selv om den koster litt mer.
En liten regnestykke her: ca 95 000 for en brukt trilling eller 20 000 for en brukt elbil. (95 000 - 20 000) Dvs jeg har 75 000 kr bespart. Vil det virkelig bli over 75 000 kroner i utgifter i en gammel og brukt elbil?

Om dette er tilfellet liker jeg å høre argumenter for denne svært så høye totalsummen, istedenfor å bare nevne at det er det. ???





Benjamin Wold

Jeg har en dårlig følelse for disse trillingene.
Ofte finner man til rundt 95 000 kr, med 2-3 års garanti på batteriet igjen.

Hva skjer når de siste årene har gått?
Ingen forhandler klarer å nevne hvor mye det kan koste å skifte ut en batteri.
Da tenker jeg det er likegreit å gå høyere opp til en flunkende ny trilling med helt ny garanti, men på andre siden så finner man mye "saftigere" biler som er noen år gamle med 8 års garanti totalt (E-up) for 20 000 - 30 000 kr mer enn en ny trilling.

Jeg vet ingenting om dette elbil greiene, men jeg tenker at jeg vil skaffe meg en vrak som jeg kan leve med i 3-5 år til, også heller se hvordan markedet ligger ann i den tid.

For meg kan det virke som penger for folk flest ikke er en stor "issue" i og med at folk slenger ut "bare litt mere" når det er snakk om opp til 75 000 kroner mer. Det er ikke bare småtteri for meg. Men om det lønner seg er dette veldig bra og jeg vil gjerne høre årsakene til det.

Jeg vil gjerne høre av folk med erfaring med en gammel elbil som får det til å gå rundt forde.

Beklager, jeg er litt fortvilet nå, fordi jeg håpet på at dette forumet skulle være min siste redning i å lære det jeg trenger å vite for å gjøre et informert kjøp. Og nå ser jeg det er ingen som har svart på tross av hundrevis av visninger, som betyr at det er over og ut med tips fra andre kanskje.

Carl Anton Stenling

Jeg har stor forståelse for at det ikke bare er å gå opp i budsjett ved alle anskaffelser.

Det er en utfordring at ved anskaffelser under ca. kr 70.000 så får du biler med en noe mindre pålitelig teknologi. Jeg har selv eid Kewet 5 (forgjengeren til Buddy), Peugeot 106 og Ny-Thinken - slik at jeg vet hva jeg snakker om.

Det er et godt utgangpunkt å kunne skru litt selv ved kjøp i lave prisklasser. Imidlertid så er det en vesentlig risiko forbundet med defekt batteripakke, defekt motor, defekt motorstyring eller defekt varmeapparat. Dette blir nødvendigvis store utgifter.

Buddy er kanskje den av gammel-bilene som er mest forutsigbar i forhold til kostnader. Med blybatterier må du forvente skifte av batterier rundt annethvert år. Ellers er Buddyen modulært oppbygd slik at den lar seg reparere uten at store enheter må byttes ut.

Peugeot 106 og Saxo har hatt utfordringer med motor, motorstyring/ladeenhet og batteri. Dette er vanskelig å diagnostisere sikkert ved kjøpet. Typisk har utfordringene dukket opp rundt 70-100.000 km.

Ny-Thinken ville jeg holdt meg unna siden den har store moduler som må skiftes ved feil, f.eks. PCU, batteripakke eller varmeapparat. Da renner det fort på med 20-100.000 kr i reparasjonskostnader.

Jeg anbefaler normalt ikke kjøp av elbil med gamlere teknologi enn trillingene til førstegangskjøpere. Gammelbilene er for entusiastene som vet hva de gir seg ut på og som har råd til store utgifter ved restaurering.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

Sitat fra: Benjamin Wold på søndag 27. september 2015, klokken 12:41
Jeg har en dårlig følelse for disse trillingene.
Ofte finner man til rundt 95 000 kr, med 2-3 års garanti på batteriet igjen.

Hva skjer når de siste årene har gått?
Ingen forhandler klarer å nevne hvor mye det kan koste å skifte ut en batteri.

Da tenker jeg det er likegreit å gå høyere opp til en flunkende ny trilling med helt ny garanti, men på andre siden så finner man mye "saftigere" biler som er noen år gamle med 8 års garanti totalt (E-up) for 20 000 - 30 000 kr mer enn en ny trilling.


Her er omtale av en video fra en i Østerrike som har byttet en celle i trilling-batteriet sitt selv.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23332.0.html
Ikke det at nødvendigvis så mange privatpersoner kommer til å begi seg ut på dette. Men videoen viser at dette ikke er mer komplisert enn at uavhengige verksteder trolig kommer til å tilby dette, hvis merkeverkstedene priser seg helt ut. Hele batteripakker fra kondemnerte biler kommer også til å dukke opp.

Vær oppmerksom på at det kan virke som om 2013-mod og nyere av trillingene har fått en ny versjon av hovedbatteriet, med vesentlig bedre levetid.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6587.msg403964.html#msg403964

Jeg var på jakt etter low-budget bil, men endte opp med ny trilling, fordi jeg syns prisforskjellen til brukt (som da var rundt 110.000) var for liten. Er i hvertfall sjeleglad for at jeg ikke endte opp med en zebra-Think, når jeg ser innleggene om batterihavari på think-delen av forumet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

AppleKnocker

Sitat fra: Benjamin Wold på søndag 27. september 2015, klokken 12:34
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 26. september 2015, klokken 21:57
Med dette budsjettet kan du ikke forvente uproblematisk bilhold i 3 år.
Hvem har sagt at jeg forventer uproblematisk bilhold. Kanskje jeg burde slette "titommeltotter" delen (jeg skaffer flere av de andre fingrene for å unngå å betale mye for en bil, jeg kan skru i nød) En eksempel: Jeg snakket med en i Stavanger med en Think, han driver å skifter ut moduler i batteriet sitt selv, og han sa det ikke trenger å koste mer enn 2000 kr når han gjør det selv. Jeg synes det hørtes svært fornuftig ut.

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 26. september 2015, klokken 21:57Sannsynligvis må du ut med noen større utgifter (>kr 20.000) underveis for biler i denne prisklassen. Det er nok bedre totaløkonomi å kjøpe en brukt trilling selv om den koster litt mer.
En liten regnestykke her: ca 95 000 for en brukt trilling eller 20 000 for en brukt elbil. (95 000 - 20 000) Dvs jeg har 75 000 kr bespart. Vil det virkelig bli over 75 000 kroner i utgifter i en gammel og brukt elbil?

Om dette er tilfellet liker jeg å høre argumenter for denne svært så høye totalsummen, istedenfor å bare nevne at det er det. ???

Du finner trillinger for langt under 95'. Jeg har sett de annonsert for under 80' og utropsprisen på finn.no er alltid høyere enn faktisk pris.

Betaler du 20' for en elbil, kan du være rimelig sikker på at beløpet er tapt om tre år. Spørsmålet er hvor mye den har kostet deg før den døde.
En trilling til 80' vil mest sannsynlig ha en verdi fortsatt. Kanskje 30-40' om tre år.

Disse to alternativene kan derfor godt ende opp med å koste deg omtrent like mye. Forskjellen er bare at en trilling er bedre på alle måter, bortsett fra nostalgien ved å kjøre gammel elbil  :'(
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

arthur

Sitat fra: Benjamin Wold på søndag 27. september 2015, klokken 12:34
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 26. september 2015, klokken 21:57
Med dette budsjettet kan du ikke forvente uproblematisk bilhold i 3 år.
Hvem har sagt at jeg forventer uproblematisk bilhold. Kanskje jeg burde slette "titommeltotter" delen (jeg skaffer flere av de andre fingrene for å unngå å betale mye for en bil, jeg kan skru i nød) En eksempel: Jeg snakket med en i Stavanger med en Think, han driver å skifter ut moduler i batteriet sitt selv, og han sa det ikke trenger å koste mer enn 2000 kr når han gjør det selv. Jeg synes det hørtes svært fornuftig ut.

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 26. september 2015, klokken 21:57Sannsynligvis må du ut med noen større utgifter (>kr 20.000) underveis for biler i denne prisklassen. Det er nok bedre totaløkonomi å kjøpe en brukt trilling selv om den koster litt mer.
En liten regnestykke her: ca 95 000 for en brukt trilling eller 20 000 for en brukt elbil. (95 000 - 20 000) Dvs jeg har 75 000 kr bespart. Vil det virkelig bli over 75 000 kroner i utgifter i en gammel og brukt elbil?

Om dette er tilfellet liker jeg å høre argumenter for denne svært så høye totalsummen, istedenfor å bare nevne at det er det. ???

I ditt regnestykke må du vel også legge inn en eller annen restverdi etter tre år ved kjøp aven bil til 20' versus en til 90' vil jeg tro? Jeg tar i alle flal slike vurderinger med i mine regnestykker! En bil til 20' vil trolig ikke ha noen restverdi, men potensielt betydelige utgifter til drift/reparasjon mens en bil til 90' kan f.eks ha en restverdi på 30', 40' eller 50' (????) og langt billigere utgifter til drift/reparasjon i løpet av perioden, men slike ansalg vil alltid være beheftet med en betydelig grad av usikkerhet. Uansett er det også litt uklart for meg i alle flal i hvilken grad du kan og/eller vil foreta reparasjoner selv, eller ikke. Uansett, lykke til med ditt valg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

VWspirit

#10
Regnestykket kan også være slik:

Innkjøp av bil: 20000.-
Besparelser pr. dag. 50km bensin (35kr) + bompenger (32kr) - ladekostnad ca 5kr = 62kr
Kjører slik 45 uker i året (62x5)x45 = 13950.-
Tar du med besparelsen på årsavgift 2600.- så er du oppe i 16550.-
Vrakpant på 3000.- så er du oppe i 19550.-
Batterier som er gode samt webasto kan selges før bilen vrakes, potensiell verdi 2-5tusen
De vil si at hvis du klarer å kjøre mer en ett år uten større reperasjoner/påkostninger  så koster bilen ikke ett øre

Rett meg hvis dere mener dette er helt på jordet
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

arthur

Den koster vel fortsatt verditapet, årsavgiften, strømregningen i tillegg til eventuelle reparasjoner så å kalle den for gratis blir litt søkt/feil etter mitt syn.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Carl Anton Stenling

#12
Årsaken til at jeg ikke anbefaler kjøp av gammelelbilene til ferske elbilister er at det fort kan gi en meget tøff start på elbileierskapet. Ikke like greit å forstå at man bare kan trykke gassen halvveis inn på en Saxo hvis man skal unngå å ødelegge kommutatoren i motoren. Litt synd når man oppdager dette for sent og må enten dreie kommutatoren eller bytte motoren.

Gammelelbilene krever en helt annen tilnærming til eierskapet enn moderne elbiler. Dette gikk greit i den tiden hvor mesteparten av sjåførene var utdannede ingeniører og hadde lest seg skikkelig opp før kjøpet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

VWspirit

Sitat fra: arthur på tirsdag 29. september 2015, klokken 14:37
Den koster vel fortsatt verditapet, årsavgiften, strømregningen i tillegg til eventuelle reparasjoner så å kalle den for gratis blir litt søkt/feil etter mitt syn.

samenlignet med en eksisterende fosilbil  ;)
verditapet blir uansett max 17000.-
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Elmo

Sitat fra: VWspirit på tirsdag 29. september 2015, klokken 10:15
Regnestykket kan også være slik:

Innkjøp av bil: 20000.-
Besparelser pr. dag. 50km bensin (35kr) + bompenger (32kr) - ladekostnad ca 5kr = 62kr
Kjører slik 45 uker i året (62x5)x45 = 13950.-
Tar du med besparelsen på årsavgift 2600.- så er du oppe i 16550.-
Vrakpant på 3000.- så er du oppe i 19550.-
Batterier som er gode samt webasto kan selges før bilen vrakes, potensiell verdi 2-5tusen
De vil si at hvis du klarer å kjøre mer en ett år uten større reperasjoner/påkostninger  så koster bilen ikke ett øre
Jeg er enig i regnestykket ditt.

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. september 2015, klokken 23:53
Betaler du 20' for en elbil, kan du være rimelig sikker på at beløpet er tapt om tre år. Spørsmålet er hvor mye den har kostet deg før den døde.
En trilling til 80' vil mest sannsynlig ha en verdi fortsatt. Kanskje 30-40' om tre år.
Vel, hvis man kjøper en PSA-classic så ser det ut til at restverdien aldri kommer under 10.000kr (normalpris for delebil). Hvis man tar seg tid til å demontere delebilen og vente til folk har behov for deler så er en defekt PSA-classic fort verd mye mere enn 20.000kr (men slik kan jo de færreste holde på).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA